پاورپوینت تحصیل و تعلیم بنیادین
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تحصیل و تعلیم بنیادین دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تحصیل و تعلیم بنیادین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تحصیل و تعلیم بنیادین :
پاورپوینت تحصیل و تعلیم بنیادین
پاورپوینت تحصیل و تعلیم بنیادین از افتخارات حوزه علمیه بوده چرا که نظام آموزشی حوزههای علمیه با میراثی هزارساله تنها بازمانده آموزش کهن اسلامی در این سرزمیناند.
فهرست مندرجات
۱ – نظام آموزشی حوزه
۱.۱ – ویژگیها
۱.۱.۱ – محوریت علم
۱.۱.۲ – محوریت استاد
۱.۱.۳ – انتخاب استاد
۱.۱.۴ – آزادی در بیان نظر
۱.۱.۵ – مباحثه
۱.۱.۶ – سنت تقریر
۱.۱.۷ – متون درسی قوی
۱.۱.۸ – تحصیل بیوقفه
۲ – پانویس
۳ – منبع
نظام آموزشی حوزه
تعلیم و تعلم بهمثابه فریضه الهی از همان اوان ظهور اسلام آغاز شد چه اینکه پیامبر رحمت خود اولین معلم بود و مسجد اولین مدرسه. پیامبر دانش را بر همگان واجب شمرد
[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج، ۱ ص ۳۱
و اجر طالب علم را با روزهدار شببیدار برابر دانست.
[۲] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۸۴
مسلمانان حول کتاب آسمانی خود به فراگیری علوم پرداختند از لغت و نحو و تفسیر گرفته تا فلسفه و طب و نجوم و هریک بهضرورتی. مدارس در قالب مکتبخانهها و یا مدارس عالی همچون مدرسه نظامیه رونق بسیار گرفتند.
حوزههای علمیه هنوز هم یاد خوش آن روزگاران را زنده نگاه داشتهاند طالبان علم هرروز صبح زود شتابان بهسوی مجلس درس در حرکتند؛ استاد آرام و شمرده درس را تقریر میکند.؛ صدای شیرین مباحثات و فریاد طلاب جوان که برای حل مسئلهای کارزاری به راه انداختهاند….
هرچند نظام آموزشی طلبگی دارای عناصر مشترک با دیگر نظامهای آموزشی است از ویژگیهای منحصر به فردی نیز بهرهمند است. آموزش در اینجا پرورش ذهن و نفس است تعلیم و تعلم خود بهتنهایی ارزشمند نیست وقتی ارزش میابد که با اخلاق و تهذیب همراه شود به عبارتی دیگر هدف این نظام آموزشی صرف یادگیری علوم نیست بلکه تعلیم و تربیت همراه یکدیگر مطلوب است. بر خلاف نظامهای جدید آموزشی که تنها آموزش ذهنی مطلوب است در اینجا تربیت روحی و اخلاقی مقدم بر فراگیری علوم است. و جدایی این دو مضر به هریک شناخته میشود.
[۳] در جستجوی امر قدسی گفتگو با سید حسین نصر، ص ۱۰۶
از اینرو استادان همراه آموزش معمول به آموزش نظری و عملی اخلاق میپردازند.
ویژگیها
نظام طلبگی جزء معدود نظامهای آموزشی که اکثر آموزندگان آن با میل و اراده شخصی و میل قلبی واردشدهاند و به همین جهت است که طلبه فراگیری دروس را بدون فشار و تحکیم و تنبیه و انضباطهای اداری-آموزشی میگذراند.
[۴] ضوابطی، مهدی، پژوهشی در نظام طلبگی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب چاپ اول ۱۳۵۹، ص ۱۸۰
محوریت علم
از این مهمتر اینکه تحصیل علم نه برای کسب مدرک و نه حتی تحصیل علم برای علم است بلکه برای کمال انسانی است. از سویی دیگر دانش آموختن در هیچ زمانی متوقف نمیشود یعنی زمان مشخصی بهعنوان پایان دوره تحصیل وجود ندارد. در این نظام تعلیم با تعلم همراه است؛ طلبه پس از گذراندن یک مرحله میتواند مدرس طلاب مرحله پایینتر باشد. به این ترتیب تدریس که همراه با یادآوری و تکرار است خود باعث افزایش کیفیت آموزش میگردد.
در نظام آموزشی طلبگی استاد جایگاه بلندی دارد. استاد رکن اول آموزش و سرمشق علمی و عملی طلاب است. در حقیقت هر استاد وارث علمی استاد خویش است و بهاینترتیب هر طلبه با استاد خویش شناخته میشود. (آموزش از محضر استاد یک ضرورت شمردهشده و فراگیری دانش با مراجعه فردی به کتابهای علمی بدون اشراف استاد نهی شده است)
[۵] حجتی، محمدباقر، تعلیم و تعلم در اسلام، ص ۳۶۳
محوریت استاد
استاد بهعنوان پدری روحانی، وظیفه هدایت اخلاقی طلاب را نیز عهدهدار است.
[۶] حجتی، محمدباقر، تعلیم و تعلم در اسلام، ص ۳۵۰
ارتباط استاد و طلبه منحصر به مجلس درس نیست، طلبه سختکوش هر وقت بخواهد میتواند محضر استاد را درک کند. استاد بیهیچ منتی پاسخگوی مشکلات اوست.
انتخاب استاد
طلبه در انتخاب استاد آزاد است، طلبه میتواند استادان مختلفی که یک موضوع درسی را تدریس میکنند موردبررسی قرارداده شیوهها و مهارتهای تدریس آنها را ارزیابی نماید و آنگاه خود با محک قدرت تفهیم و حسن بیان، استاد خویش را برگزیند.
[۷] ضمیری، محمدعلی، تاریخ آموزشوپرورش، راهگشا، چاپ سوم ۱۳۷۳، ص ۱۱۴
مسلم است وقتی استاد منتخب و موردعلاقه فرد است دقت و علاقه به درس و گفتار استاد افزایش مییابد یادگیری باکیفیت بهتری انجام میگیرد.
آزادی در بیان نظر
طلبه در مجلس درس حاضرمی شود و به سخنان استاد بهدقت گوش میدهد، طلبه میتواند هر وقت ایراد ویا ابهامی در درس استاد یافت آن را از او بپرسد و در اصطلاح بر استاد اشکال کند. پاسخ این سؤال میتواند هم جوابی برای پرسشگر باشد و هم فهم درس را تسهیل کند؛ از سوی دیگر استاد نیز که هرلحظه خود را در معرض سؤال و اشکالی میبیند با آمادگی و مطالعه در مجلس درس حاضر میشود.
مباحثه
طلاب پس از پایان مجلس درس و مرور و مطالعه، آن را مباحثه میکنند. طلاب در گروههای سه و یا چهارنفری جمع میشوند ویکی بهق
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.