پاورپوینت تحصیل و تدریس علما
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تحصیل و تدریس علما دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تحصیل و تدریس علما،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تحصیل و تدریس علما :
تعلیم و تعلم علما
تعلیم و تعلم از محوریترین برنامههای اساسی مکتب الهی اسلام است و آن علمی که بر تحصیل و تعلیم آن تأکید بیشتری شده، علوم و معارف دین است. در عصر حضور، ائمه (علیهمالسّلام) بر تعلیم علوم دین و پرورش عالمان دین تأکید فروان داشتند و در عصر غیبت نیز علماء ربانی با تحمل تمام سختیها و فشارها، گاه با پیمودن فرسنگها راه و کشیدن مشقتهای طاقتفرسا همان راه را ادامه داده و با آموختن علوم دین و بسط و گسترش آن از این میراث گرانبها بهخوبی پاسداری نموده و خود به درجات عالیهای از علم و معرفت دست یافتند.
[۱] مطهری، مرتضی، ده گفتار، مقاله فریضه علم، ص۱۲۹، انتشارات صدرا، تهران، ۱۳۹۸ هـ ق.
فهرست مندرجات
۱ – تحصیل و تدریس در معارف دین
۲ – تحصیل و تدریس در کلام بزرگان
۲.۱ – امام خمینی
۲.۲ – شهید ثانی
۲.۳ – سیدحسن نجفی قوچانی
۲.۴ – آیتالله بهاءالدینی
۳ – تحصیل و تدریس در سیره عملی بزرگان
۳.۱ – خواجه نصیرالدین طوسی
۳.۲ – ملاصالح مازندرانی
۳.۳ – مقدّس اردبیلی
۳.۴ – شیخ عباس قمی
۳.۵ – شهید مدرس
۳.۶ – آیتالله حائری یزدی
۳.۷ – سیدحجت کوهکمری
۳.۸ – میرزای شیرازی
۳.۹ – آیتالله قاضی
۳.۱۰ – آیتالله بهاءالدینی
۳.۱۱ – علامه طباطبائی
۴ – پانویس
۵ – منبع
تحصیل و تدریس در معارف دین
نخستین نغمههای آسمانی وحی در اسلام بیانکننده ارزش قلم، آموزش علم و دانش و فراگیری آن است که آن را یکی از نعمتهای پروردگار بر بشر معرفی میکند. «اقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ… اقْرَاْ وَ رَبُّکَ الْاَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛
[۲] علق/سوره۹۶، آیه۱۵.
بخوان به نام پروردگارت که عالم را خلق کرد، … بخوان درحالیکه پروردگارت بخشنده است، او که به وسیله قلم به بشر تعلیم داد». امر آموزش در قرآن کریم یکی از اهداف بعثت انبیاء معرفی شده است: «وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ؛
[۳] جمعه/سوره۶۲، آیه۲.
خداوند رسولی از میان شما برایتان فرستاد تا کتاب و حکمت به شما بیاموزد». از نظر اسلام علمآموزی و تعلیم آن نه تنها امری پسندیده است بلکه از واجبات دین به شمار میرود. امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم…؛
[۴] کلینی، محمد بن یعقوب، الاصول من الکافی، ج۱، کتاب فضل العلم، باب فرض العلم، ص۳۰، تصحیح علیاکبر غفاری، ناشر مکتبه الصدوق تهران، دوم، ۱۳۸۱ هـ. ق.
فراگیری دانش بر هر مسلمان امری واجب است؛ و این وجوب تحصیل علم و لزوم تعلیم آن بر دانشمندان محدود به زمان و مکان خاصی نیست از اینرو امیرمؤمنان (علیهالسّلام) فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصیّن»
[۵] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲، ص۳۲، دارالکتب الاسلامیه تهران، چاپ چهارم، ۱۳۶۲.
شما دنبال دانش بروید و لو اینکه در دورترین نقاط همچون چین به دست آید»؛ و «طلب العلم فریضه علی کل حال؛
[۶] محمدرضا حکیمی و محمدعلی حکیمی، الحیاه، ج۲، ص۴۰، مرکز نشر و آثار فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۹ هـ ق.
در هر زمان و موقعیتی فراگیری علم واجب است (امام صادق (علیهالسّلام)».
در این میان آن علمی که بر تحصیل و تعلیم آن تأکید بیشتری شده است به حدی که بر مسلمین واجب شده که از هر قومی عدهای برای فراگیری آن هجرت کرده، همه سختیها را تحمل نمایند و سپس به میان قوم خود برگشته به تعلیم دیگران بپردازند علوم و معارف دین است خداوند در قرآن کریم میفرماید «فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ اِذا رَجَعُوا اِلَیْهِمْ؛
[۷] توبه/سوره۹، آیه۱۲۲.
چرا از میان هر قومی از شما گروهی کوچ نمیکنند تا با تفقه در دین و آموختن معارف آن به میان قوم خود برگشته و آنها را انذار نمایند».
در عصر حضور، ائمه (علیهمالسّلام) بر تعلیم علوم دین و پرورش عالمان دین تأکید فروان داشتند و در عصر غیبت نیز علماء ربانی با تحمل تمام سختیها و فشارها، گاه با پیمودن فرسنگها راه و کشیدن مشقتهای طاقتفرسا همان راه را ادامه داده و با آموختن علوم دین و بسط و گسترش آن از این میراث گرانبها به خوبی پاسداری نموده و خود به درجات عالیهای از علم و معرفت دست یافتند.
[۸] مطهری، مرتضی، ده گفتار، مقاله فریضه علم، ص۱۲۹، انتشارات صدرا، تهران، ۱۳۹۸ هـ ق.
تحصیل و تدریس در کلام بزرگان
بزرگان و علما در خصوص تحصیل و تدریس سخنان گوناگونی ایراد کردهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
امام خمینی
حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه): «باید چه طبقه جوان، روحانی و چه دانشگاهی، با کمال جدیت به تحصیل علم هریک در محیط خود ادامه دهند. این زمزمهی بسیار ناراحتکننده که اخیراً بین بعضی جوانان شایع شده که درس خواندن چه فایدهای دارد مطلبی است انحرافی و مطمئناً یا از روی جهالت و بیخبری است و یا با سوءنیت و از القائات طاغوتی شیطانی است که میخواهند طلاب علوم دینی را از علوم اسلامی بازدارند… اگر علوم اسلامی مردانی متخصص نداشت تا کنون آثار دیانت محو شده بود و اگر پس از این نداشته باشد این سد عظیم مقابل اجانب منهدم میشود و راه برای استثمار گران هر چه بیشتر باز میشود و اگر دانشگاهها خالی از مردانی دانشمند و متخصص شوند اجانب منفعتطلب چون سرطان در تمام کشور ریشه دوانده و زمام امور اقتصادی و علمی ما را به دست میگیرد و سرپرستی میکنند.»
[۹] امام خمینی، سید روحالله، صحیفه نور، ج۲، ص۲۰ (مجموعه ۲۲جلدی)، ناشر سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ۱۳۶۹.
شهید ثانی
شهید ثانی (رحمهاللهعلیه): باید معلم و شاگرد در اشتغالات علمی ـ اعم از خواندن، مباحثه، تدبر و… همواره ساعی و کوشا باشند و ملازمت و همبستگی خود را در اشتغالات علمی استمرار دهند اشتغالاتی که مطلوب است و سرمایه زندگی آنها را فراهم میسازد آنها نباید حتیالامکان خویشتن را با مسائلی سرگرم سازند که با علم و دانش ارتباط و پیوندی ندارد، نباید در کنار علم به امور دنیوی به عنوان دلمشغولی بپردازند، در صورت لزوم، باید اشتغالات غیرعلمی آنها در حد ضرورت باشد.
[۱۰] شهید ثانی، زینالدین بن علی العاملی، ادب تعلیم و تعلم در اسلام (ترجمه کتاب منیه المرید)، ص۱۸۵، ترجمه سید محمدباقر حجتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، خرداد، ۱۳۵۹.
سیدحسن نجفی قوچانی
ایشان درباره قصد تحصیل یک طلبه اینگونه مینویسد (طلبه باید درس را لله بخواند و برای دستگیری و هدایت و ارشاد جهال درس بخواند که بندگان خدا را از ورطه جهالت و ضلالت برهاند که خدا چنین طلبه را دوست خواهد داشت
[۱۱] نجفی قوچانی، سید حسن، سیاحت شرق، ص۲۱۰، چاپ اول، مشهد، انتشارات طوس، ۱۳۵۱ هـ ش.
آیتالله بهاءالدینی
ایشان در ضمن توصیههایی به طلاب میفرمایند: (در تحصیل) باید از سرعت بیمورد و تندخوانی مضر پرهیز کرد؛ زیرا خوب خواندن و دقت لازم کردن موجب تشویق شخص در ادامه تحصیل اوست… اگر دقت و حوصله در مطالعه باشد مطالب ارزندهای نصیب انسان میشود… نشاط درس برای تحصیل انسان خیلی مفید و ضروری است انسانی که با نشاط است خوابش کم، اتلاف وقتش کم و صحبتهای غیرضروریاش کمتر است، تمام همتش درس و تحصیل است.
[۱۲] شفیعی، سیدحسن، حاجآقا رضا همدانی آیت بصیرت، ص۱۳۰، چاپ قدس ـ ۱۳۷۵، اول.
تحصیل و تدریس در سیره عملی بزرگان
تحصیل و تدریس در سیره عملی بزرگان ظهور و نمود داشته است که در ادامه به برخی از این سیرهها اشاره میشود.
خواجه نصیرالدین طوسی
نوشتهاند ایشان آنچنان به تحصیل علوم عقلی و دینی علاقه داشت که شبها کمتر به خواب میرفت و کتب متنوع و گوناگون در نزد خود میگذاشت و اگر از یکی خسته میشد به دیگری میپرداخت و برای آنکه کسالت را از خود دور سازد همیشه شبها نزد خود آب داشت و با آن رفع کسالت و خواب میکرد؛ و در این شبها و مواقع بود که به کشف معضلات و مشکلات علمی فائق میآمد و از شدت فرح و انبساطی که در آن حالت به وی رخ میداد فریاد میزد «اَین ابناء الملوک من هذه اللّذّه؛
[۱۳] حسینی، سیدنعمتالله، مردان علم در میدان عمل، ج۱، ص۶۰، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، ۱۳۷۵، چاپ ششم.
کجا فرزندان پادشاهان چنین لذتی را میبرند».
ملاصالح مازندرانی
ایشان دچار فقر و تنگدستی شدیدی بود اما با وجود فقر شدید علاقهی وافری به تحصیل علوم دینی داشت. در یکی از مدرسههای علمیهی شهر اصفهان ساکن شده بود و شبها برای مطالعه به بیت الخلاء میرفت و تا مدت مدیدی از شب گذشته در روشنایی چراغ آن مطالعه میکرد. نوشتهاند زمانی آنقدر تنگدست بود که از فرط کهنگی لباس خجالت میکشید وارد مجلس درس علامه مجلسی (رحمهاللهعلیه) شود و در بیرون پشت در مینشست و مسائل درس را بر روی برگ چنار مینوشت اما با همهی این سختیها در راه تحصیل استقامت کرد تا جایی که یکی از شاگردان برجسته علامه شد و مرتبت خاصی نزد ایشان یافت و از بزرگترین علمای عصر خود گردید.
[۱۴] حسینی، سیدنعمتالله، مردان علم در میدان عمل، ج۱، ص۸۳، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، ۱۳۷۵، چاپ ششم.
[۱۵] حسینی، سیدنعمتالله، مردان علم در میدان عمل، ج۱، ص۸۵، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، ۱۳۷۵، چاپ ششم.
مقدّس اردبیلی
مرحوم ملا احمد مقدّس اردبیلی (رحمهاللهعلیه) در روضات الجنات مینویسد: ایشان پشتکار و همّت بسیاری در تحصیل و تدریس علوم دینی داشت و در این امر آنقدر دقت داشت که هرگاه از نجف اشرف به زیارت کربلا میرفت نمازش را احتیاطاً جمع میخواند و میگفت تحصیل علم فریضه است و زیارت امام حسین (علیهالسّلام) سنت است، چه بسا که بهواسطه انجام امر مستحب که زیارت باشد، فریضهای ترک شود بنابراین احتیاط در جمع خواندن است، با آنکه ایشان در حال سفر هم مطالعه را ترک نمیکرد.
[۱۶] موسوی خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج۱، ص۸۲، ۸ جلد، قم، مکتبه اسماعیلیان ۱۳۹۰ه ق.
شیخ عباس قمی
ایشان آنچنان به فراگرفتن علم و نشر آن اهتمام و علاقه داشتند که فرزند ایشان نقل میکند: «در اول کودکی هر وقت که با مرحوم والدم از شهر خارج میشدیم ایشان از اول صبح تا به شام مشغول نوشتن و مطالع
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.