پاورپوینت تحریف روایات متعه در صحیح بخاری
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تحریف روایات متعه در صحیح بخاری دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تحریف روایات متعه در صحیح بخاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تحریف روایات متعه در صحیح بخاری :
تحریف روایات ازدواج موقت در صحیح بخاری
از دیدگاه اهلسنت، کتاب صحیح بخاری، صحیحترین کتاب اهلسنت بعد از قرآن است و برای او ارزش بسیاری قائل هستند، اما همین کتاب نیز از بلای تحریف در امان نمانده و در طول تاریخ تحریفات گوناگونی در آن ایجاد شده است.
هدف ما بیان تمام تحریفات اعمال شده در صحیح بخاری نیست و قصد داریم تنها به دو تحریف بارز در این کتاب اشاره کنیم.
فهرست مندرجات
۱ – تحریف کلام بخاری در مورد تحریم متعه
۲ – اقرار اهلسنت بر وجود روایت متعه در صحیح بخاری
۲.۱ – حمیدی
۲.۲ – کرمانی
۲.۳ – ابناثیر جزری
۲.۴ – ابنکثیر سلفی
۲.۵ – ابنحجر عسقلانی
۲.۶ – بدالدین عینی
۳ – تحریف روایت ابنمسعود در جواز متعه
۳.۱ – اقرار علمای اهلسنت بر تحریف روایت ابنمسعود
۳.۱.۱ – ابوالفتح حمیدی
۳.۱.۲ – ابنقیم الجوزیه
۳.۱.۳ – ابوبکر بیهقی
۳.۱.۴ – ابنکثیر دمشقی
۳.۱.۵ – زیلعی حنفی
۳.۱.۶ – جلالالدین سیوطی
۳.۱.۷ – ابنحجر
۳.۱.۸ – زرکشی
۳.۱.۹ – ابنمفلح مقدسی
۳.۱.۱۰ – علامه شوکانی
۴ – نتیجه
۵ – پانویس
۶ – منبع
تحریف کلام بخاری در مورد تحریم متعه
متن صحیح بخاری در چاپ بیت الافکار الدولیه ریاض و دارالفکر بیروت، سال ۱۴۰۱:
اُنْزِلَتْ آیَهُ الْمُتْعَهِ فِی کِتَابِ اللَّهِ فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ یُنْزَلْ قُرْآنٌ یُحَرِّمُهُ وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا حَتَّی مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَاْیِهِ مَا شَاءَ قَالَ مُحَمَّدٌ یُقَالُ انَّهُ عُمًر.
آیه متعه در زمان رسول خدا نازل شد و ما در زمان رسول خدا به آن عمل میکردیم و آیه هم بر حرمت آن نازل نگردید و رسول خدا هم تا دم مرگ ما را از آن منع نکرد، مردی با رای و میل خودش هر چه که دلش خواست گفت. و این شخص عمر بن الخطاب بود.
[۱] بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ص۸۵۴، بیت الافکار الدولیه.
[۲] بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، ج۵، ص۱۵۸، کتاب التفسیر، باب فمن تمتع بالعمره الی الحج، ناشر: دار الفکر للطباعه والنشر والتوزیع، بیروت، ۱۴۰۱ – ۱۹۸۱ م، توضیحات: طبعه بالاوفست عن طبعه دار الطباعه العامره باستانبول.
چنانچه مشخص است منظور از «محمد» در عبارت «قال محمد» در این جمله خود محمد بن اسماعیل بخاری است. یعنی بخاری در صحیح خویش گفته است: ادعا شده است که کسی که متعه را طبق نظر خویش و بر خلاف نظر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) حرام کرد عمر بن خطاب بوده است!! ! اما این مطلب در صحیح بخاریهای بسیاری از چاپها حذف شده است از جمله در چاپ دار طوق النجاه مصر و تمام چاپهایی که بر اساس نسخه بولاق مصر به چاپ رسیده است.
و برای اثبات این که این جمله در اصل صحیح بخاری بوده، ولی بعداً توسط دیگران حذف شده است، تصریح چند تن از علمای اهل سنت را نقل میکنیم.
اقرار اهلسنت بر وجود روایت متعه در صحیح بخاری
عدهای از علمای اهلسنت بر وجود روایت متعه در کتاب صحیح بخاری اقرار کردهاند که قول برخی را ذکر میکنیم.
حمیدی
حمیدی (متوفای۴۸۸هـ) در الجمع بین الصحیحین در «باب المتفق علیه عن عمران بن حصین رضی الله عنه» مینویسد:
الثانی: عن ابی رجاء العطاردی عن عمران بن حصین قال: انزلت آیه المتعه فی کتاب الله، ففعلناها مع رسول الله صلی الله علیه وسلم، ولم ینزل قرآنٌ یحرمه، ولم ینه عنها حتی مات. قال رجلٌ برایه ما شاء. قال البخاری: یقال: انه عمر. وفی روایه عنه لمسلم: نزلت آیه المتعه فی کتاب الله – یعنی متعه الحج – ولم ینه عنها حتی مات.
[۳] حمیدی، محمد بن فتوح، الجمع بین الصحیحین البخاری ومسلم، ج۱، ص۳۴۹، رقم:۵۴۸، ناشر:دار ابن حزم – لبنان/ بیروت – ۱۴۲۳ه – ۲۰۰۲م، الطبعه:الثانیه، تحقیق:د. علی حسین البواب.
کرمانی
کرمانی، یکی از شارحان صحیح بخاری است که این مطلب را از او نقل کرده است، اما جالب است که صحیح بخاری چاپ شده به همراه این شرح، تحریف شده است و عبارت «قال محمد: یقال انه عمر» را ندارد، ولی عین همین عبارت در شرح آن آمده است:
ابناثیر جزری
ابناثیر جزری (متوفای ۵۴۴هـ): (خ م س) عمران بن حصین – رضی اللّهُ عنه – قال: (اُنْزِلتْ آیَهُ الْمُتعَهِ فی کتَاب الله، فَفَعَلْنَاهَا مع رسولِ اللَّه – صلی الله علیه وسلم -، ولم یَنْزِلْ قُرْآنٌ یُحرَّمُهُ، ولم یَنْهَ عنها حَتَّی ماتَ، قال رُجلٌ براْیه ما شاء). قال البخاری، یقال: انه عمر.
[۴] ابناثیر جزری، مبارک بن محمد، معجم جامع الاصول فی احادیث الرسول، ج۳، ص۱۱۶، ح۱۴۰۲.
ابنکثیر سلفی
ابنکثیر سلفی (متوفای۷۷۴ هـ): جاء فی الصحیحین خ ۴۵۱۸ م ۱۲۲۶ عن عمران بن حصین قال نزلت آیه المتعه فی کتاب الله وفعلناها مع رسول الله صلی الله علیه وسلم ثم لم ینزل قرآن یحرمها ولم ینه عنها حتی مات قال رجل برایه ما شاء قال البخاری یقال انه عمر.
[۵] ابنکثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، ج۱، ص۳۳۹.
ابنحجر عسقلانی
کلام صریح ابنحجر عسقلانی و عینی در مورد این تحریف (متوفای۸۵۲ هـ):
وحکی الحمیدی انه وقع فی البخاری فی روایه ابی رجاء عن عمران قال البخاری یقال انه عمرای الرجل الذی عناه عمران بن حصین ولم ار هذا فی شیء من الطرق التی اتصلت لنا من البخاری لکن نقله الاسماعیلی عن البخاری کذلک فهو عمده الحمیدی فی ذلک.
حمیدی گفته است که در صحیح بخاری این عبارت آمده است که در صحیح بخاری در ذیل این روایت آمده است که «قال البخاری یقال انه عمر»! ! ! یعنی شخصی که عمران بن حصین به او کنایه زده است عمر بن خطاب بوده است؛ اما من این مطلب را در هیچ یک از نسخ صحیح بخاری که به دست ما رسیده است ندیدم! ! !
اما اسماعیلی چنین مطلبی را از بخاری نقل کرده است، و نسخه در دست حمیدی نیز نسخه اسماعیلی بوده است! ! !
[۶] ابنحجر عسقلانی، احمد بن علی، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج۳، ص۴۳۳، ناشر:دار المعرفه – بیروت، تحقیق:محب الدین الخطیب.
این سخن ابن حجر نشان میدهد که تا قرن هشتم و تا زمان ابنکثیر سلفی، این روایت در بخاری به همان صورتی بوده که وی و علمای قبل از او نقل کردهاند، اما در زمان ابنحجر و نسخههای که به دست او رسیده این جمله حذف شده بوده.
بدالدین عینی
و بدرالدین عینی (متوفای ۸۵۵هـ) نیز که از معاصرین ابنحجر بوده، بعد از نقل این روایت میگوید:
وحکی الحمیدی انه وقع فی البخاری فی روایه ابی رجاء عن عمران، قال البخاری: یقال: انه عمر، ای الرجل الذی عناه عمران بن حصین قیل: الاولی ان یفسر بها عمر، فانه اول من نهی عنها، واما من نهی بعده فی ذلک فهو تابع له.
[۷] بدرالدین عینی، محمود بن احمد، عمده القاری شرح صحیح البخاری، (متوفای۸۵۵ه) ج۹، ص۲۰۵، ناشر:دار احیاء التراث العربی – بیروت.
حمیدی نقل کرده است که در صحیح بخاری در ذیل این روایت، عبارت «قال البخاری یقال انه عمر» آمده است. یعنی آن شخصی که عمران بن حصین به وی کنایه میزند عمر است، عدهای نیز گفتهاند درست همین است که مقصود وی را عمر بدانیم، زیرا وی اولین کسی بود که از متعه نهی نمود، اما کسانی که بعد از وی آمدند همگی از او تبعیت کردند.
تحریف روایت ابنمسعود در جواز متعه
این روایت در تمامی نسخ صحیح بخاری موجود:
حدثنا عَمْرُو بن عَوْنٍ حدثنا خَالِدٌ عن اِسْمَاعِیلَ عن قَیْسٍ عن عبد اللَّهِ رضی الله عنه قال کنا نَغْزُو مع النبی صلی الله علیه وسلم وَلَیْسَ مَعَنَا نِسَاءٌ فَقُلْنَا الا نَخْتَصِی فَنَهَانَا عن ذلک فَرَخَّصَ لنا بَعْدَ ذلک اَنْ نَتَزَوَّجَ الْمَرْاَهَ بِالثَّوْبِ ثُمَّ قَرَاَ (یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ ما اَحَلَّ الله لَکُمْ).
[۸] بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح المختصر، ج۴، ص۱۶۸۷، ح۴۳۳۹، کتاب التفسیر، بَاب قَوْلِهِ: یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ ما اَحَلَّ الله لَکُمْ، دار النشر: دار ابن کثیر، الیمامه – بیروت – ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷، الطبعه: الثالثه، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا
این روایت در کتابهای بسیاری، از کتاب صحیح بخاری نقل شده است، اما در آن تغییراتی دیده میشود که نشانگر تحریف در متن بخاری است.
اقرار علمای اهلسنت بر تحریف روایت ابنمسعود
عدهای از علمای اهلسنت بر تحریف روایت ابنمسعود، اقرار کردهاند که قول برخی را ذکر میکنیم.
ابوالفتح حمیدی
وی در کتاب الجمع بین الصحیحین در مسند شماره ۳۳ عبدالله بن مسعود که بخاری و مسلم در نقل آن اتفاق داشتهاند، همین روایت را نقل میکند، در حالی که جمله «الی اجل» در آن موجود است.
ابنقیم الجوزیه
ابنقیم جوزیه (متوفای۷۵۱هـ) در دو کتاب اغثه اللهفان و زاد المعاد، همین روایت را از بخاری نقل کرده که در آن جمله «الی اجل» موجود است:
الثالث: ان نکاح المتعه مختلف فیه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.