پاورپوینت تحریر در موسیقی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تحریر در موسیقی دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تحریر در موسیقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تحریر در موسیقی :
تحریر (موسیقی)
تَحْریر، اصطلاحی در موسیقی به معنای غلت در آواز و چهچهه، مترادف با «مرغوله» در موسیقی قدیم و «کنگری» در موسیقی هندی.
[۱] لغتنامه دهخدا.
فهرست مندرجات
۱ – کاربرد اصطلاح
۲ – پاورپوینت تحریر در موسیقی سازی
۳ – منشأ تحریر
۴ – اقسام تحریر
۵ – اعتدال در استفاده از تحریر
۶ – تفاوت تحریر و مرغوله
۷ – انواع مرغوله
۸ – پاورپوینت تحریر در موسیقی معاصر ایران
۹ – دیدگاههای نورعلی برومند
۹.۱ – تحریر
۹.۲ – شیو آوازخوانی
۹.۳ – یکی از اصول در ساز و آواز ایرانی
۹.۴ – انواع تحریر
۱۰ – نحوه ارائه تحریر
۱۱ – گستر جغرافیاییِ رواج تحریر
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
کاربرد اصطلاح
این اصطلاح برای کیفیتی خاص در آواز بهکار میرود که در اثر ارتعاش تارهای صوتی بهوجود میآید
[۲] لطفی، محمدرضا، ج۱، ص۲۳، موسیقی آوازی ایران (دستگاه شور)، ردیف استاد عبدالله دوامی، تهران، ۱۳۵۴ش.
و در آن به نغمات زینتی بین نغمات اصلی ملودی بهطور مکرر و پی در پی «اشاره» میشود.
پاورپوینت تحریر در موسیقی سازی
اگرچه این فن اساساً از ویژگیهای موسیقی آوازی است، اما در موسیقیِ سازی، بهویژه جواب آواز نیز تحریر نواخته میشود.
[۳] سپنتا، ساسان، ج۱، ص۶، «تحریرهای متنوع در موسیقی کلاسیک ایران»، موزیک ایران، تهران، ۱۳۳۹ش، س ۸، شم ۱۲.
منشأ تحریر
نظریات مختلفی دربار منشأ تحریر وجود دارد. برخی آن را برگرفته از سنتهای هندی ـ ایرانی، هندی ـ اروپایی یا احتمالاً آسیایی دانستهاند. اما در هر حال، تحریر از فنون کهن آواز در موسیقی ایرانی و عربی، در شمار زینتها و «زوائد» در هنر آواز محسوب میشود. همچنین پیشینه تاریخی تحریر در سنت موسیقایی ایران، در رسالات قرون میانه اسلامی، قابل پیگیری است. به عنوان مثال، عبدالقادر مراغی در شرح «تعلیم خوانندگی به حلق» به «بیان تحریرات که از اجزاء حلق حاصل شود» و ذکر انواع آن پرداخته است.
[۴] مراغی، عبدالقادر، ج۱، ص۱۸۹-۱۹۴، جامعالالحان، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۶۶ش.
[۵] مراغی، عبدالقادر، ج۱، ص۳۸۳- ۳۸۹، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
وی در نمونه نغمهنگاریها و تشریح نحو اجرای الحان موسیقی آن روزگار، به اجرای «تحریرات حلقی» در موسیقی آوازی، بعد از تلفظ به ابیات و اشعار، اشاره کرده است
[۶] مراغی، عبدالقادر، ج۱، ص۲۴۰، جامعالالحان، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۶۶ش.
[۷] مراغی، عبدالقادر، ج۱، ص۳۳۶، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
و به گفته او «ارباب عمل» تحریر را مرغوله نیز میخواندهاند.
[۸] مراغی، عبدالقادر، ج۱، ص۳۸۵، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
اقسام تحریر
مراغی تحریرات را بر دو قسم دانسته است: ۱. «تحریرات منثوره» که در میان «ناشدان عرب و متغزلان عجم» به انواع و کیفیتهای مختلف رواج داشته است؛ ۲. «تحریرات منظومه» که «گویندگان» هنگام «تلحین به تصانیف» موزون «تحریرات را در ازمنه ایقاعی نقرات در گنجانند و حرکات تحریرات باید که بر روی ازمنه ایقاعی باشد و تحریرات را با تلحین ممازجت داد، چنانکه معاً مسموع گردند».
[۹] مراغی، ج۱، ص۳۸۶، حاشیه، عبدالقادر، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
اعتدال در استفاده از تحریر
او استفاده از تحریر را «به طریق اعتدال » شایسته میداند و اعتقاد دارد که «در کثرت آن مبالغه نشاید کرد»، چنانکه مینویسد: التحریر فی التلحین کالملح فی الطعام و «باید که سبب تزیین و رونق تلحین شود و مبالغه در تحریر چنان باشد که نمک بسیار در طعام، چنانکهگفتهاند: نه بدانشوری شور و نه بدین بینمکی».
[۱۰] مراغی، ج۱، ص۳۸۶، حاشیه، عبدالقادر، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
تفاوت تحریر و مرغوله
وی در ادامه به تفاوت ظریفی بین مفهوم عام تحریر و مفهوم خاصتر مرغوله اشاره میکند: «مرغوله چنان باشد که جمعی نغمات را متواتر متوالی به اسرع زمان منتقل گردانند و به یک ضرب از احد به اثقل یا از اثقل به احد فرود آیند یا بالا روند».
[۱۱] مراغی، ج۱، ص۳۸۶، حاشیه، عبدالقادر، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
وی مرغوله در نغمات هابطه را «اشکل» از نغمات صاعده میداند و به بیان امکان اجرای آن با سازهای موسیقی نیز میپردازد و در همین زمینه، از اصطلاحات دور تسلسل و مسلسل مکرر یاد میکند.
[۱۲] مراغی، ج۱، ص۳۸۶، حاشیه، عبدالقادر، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
انواع مرغوله
مرغوله نیز همچون تحریر انواع مختلفی داشته است، مانند مرغوله صاعده، مرغوله هابطه مستقیمه و مرغوله مزوّج مستقیم.
[۱۳] مراغی، ج۱، ص۳۸۶، حاشیه، عبدالقادر، شرح ادوار، به کوشش تقی بینش، تهران، ۱۳۷۰ش.
پاورپوینت تحریر در موسیقی معاصر ایران
در موسیقی معاصر ایران تحریر را میتوان عمدهترین خصوصیت آواز دانست که همراه با نوعی صدای چکشی و بریده برید سریع و درنتیجه توالی نغمات پیوسته و مقطّع و ترکیب نغمات قوی و ملایم اجرا میشود. درواقع، تحریر مجموعهای است از نغمات زینتی سریعی که به نغمات اصلی متصل میشوند. در این فن اجرایی نغمه اصلی با یک صدای تکیهدار تزیین میشود، بدین ترتیب که وقتی صدای اصلی در گلو ست، با صدای سر خوانده میشود؛ و وقتی صدای اصلی در سینه است، با صدای گلو خوانده میشود.
[۱۴] دورینگ، ژان، ج۱، ص۸۴، سنت و تحول در موسیقی ایرانی، ترجمه سودابه فضائلی، تهران، ۱۳۸۳ش.
[۱۵] دورینگ، ژان، ج۱، ص۱۱۷، سنت و تحول در موسیقی ایرانی، ترجمه سودابه فضائلی، تهران، ۱۳۸۳ش.
تحریر اساساً برای زیبا کردن جملات موسیقی به کار میآید و بهطور مستقل ارائه نمیشود،
[۱۶] لطفی، محمدرضا، ج۱، ص۲۵، موسیقی آوازی ایران (دستگاه شور)، ردیف استاد عبدالله دوامی، تهران، ۱۳۵۴ش.
اگرچه باتوجه به جنبههای ریتمیک موسیقی، میتواند نقش مهمی در اجرا و تکمیل جملات آوازی داشته باشد.
[۱۷] تسوگه، گنایچی، ج۱، ص۳۵، «ریتم آواز در موسیقی ایرانی»، مجله موسیقی، تهران، ۱۳۵۱ش، دور سوم، شم ۱۳۷.
دیدگاههای نورعلی برومند
تحریر
نورعلی برومند یکی از نخستین استادان موسیقی کلاسیک ایرانی محسوب میشود که به گونهای روشمند به تبیین و تحلیل ساختار و تعلیم آواز پرداخته است. وی تحریر را یکی از ویژگیهای اصلی آواز در موسیقی ایرانی، و گوشهها یا قسمتهای مختلف دستگاهها و آوازها را دارای تحریرهای معینی دانسته است که استادان قدیم براساس همان اسلوب و اصل با کمی تغییر به دلخواه اجرا میکردهاند. به گفته وی در اجرای موسیقی سنتی تنوع در تحریر باید رعایت شود و خواننده باید ادواتی مناسب (ها، هه، اُه، او، هه، اِهه، آهاه، آه، آ) برای تحریر انتخاب و ترکیب کند و تحریرها باید دقیق و «سرپرده» باشند.
[۱۸] برومند، نورعلی، درسهایی از استاد نورعلی برومند، شیار ۳، دستگاه ماهور (سیدی صوتی) همراه با دفترچه به کوشش هومان اسعدی، تهران، ۱۳۸۴ش.
[۱۹] اسعدی، هومان، ج۱، ص۱۶، دفترچه همراه سیدی صوتی درسهایی از استاد (نک : هم، برومند).
شیو آوازخوانی
برومند با استناد به «کتابهای قدیم» در مورد شیو آوازخوانی، اعتقاد دارد که صدا باید به گونهای «مخروطی» از دهان بیرون آید. از این منظر مخروطی بودن یعنی اینکه هرچه این کلمات، صداها و تحریرها متمایل به «او» و «ای» باشد، مطبوعتر است، یعنی «نوکش تیز و تهش پهن است، توی حلق پهن است و از دهان نوکتیز بیرون میآید».
[۲۰] برومند، نورعلی، درسهایی از استاد نورعلی برومند، شیار ۵، دستگاه ماهور (سیدی صوتی) همراه با دفترچه به کوشش هومان اسعدی، تهران، ۱۳۸۴ش.
[۲۱] اسعدی، هومان، ج۱، ص۱۶، دفترچه همراه سیدی صوتی درسهایی از استاد (نک : هم، برومند).
وی «تحریر دادن» و «گرفتن مایه قبل از خواندن شعر» را نادرست میداند. در واقع به تعبیر او، تحریر باید پس از ادای شعر ارائه شود، بدین ترتیب که حتماً مصرع اول را باید تکرار کرد و مصرع دوم را به آن چسباند، چون بین آنها اگر تحریر بیاید یا تأمل شود، مصرع دوم که دنباله سخن است، ممکن است اثر نبخشد.
یکی از اصول در ساز و آواز ایرانی
وی یکی از اصول در ساز و آواز ایرانی را چنین تشریح میکند: تحریرها و جملات غالباً ۳ مرتبه تکرار میشوند و پس از آن به «مقر» اصلی بازمیگردند. نکته دیگر توجه به ابتدا و انتهای کلمات دارای تحریرها ست، مثلاً اگر تحریری با «جا» شروع شود، باید با «نا» (جانا) تمام شود.
[۲۲] برومند، نورعلی، درسهایی از استاد نورعلی برومند، شیار ۶، دستگاه ماهور (سیدی صوتی) همراه با دفترچه به کوشش هومان اسعدی، تهران، ۱۳۸۴ش.
[۲۳] اسعدی، هومان، ج۱، ص۱۶، دفترچه همراه سیدی صوتی درسهایی از استاد (نک : هم، برومند).
در اجرای تحریر مسئله زیباییشناسی اجرا و تنوع و تکرار و منطق جملهبندی اهمیت بسیاری دارد.
[۲۴] برومند، نورعلی، درسهایی از استاد نورعلی برومند، شیار ۲، دستگاه ماهور (سیدی صوتی) همراه با دفترچه به کوشش هومان اسعدی، تهران، ۱۳۸۴ش.
[۲۵] اسعدی، هومان، ج۱، ص۱۶، دفترچه همراه سیدی صوتی درسهایی از استاد (نک : هم، برومند).
انواع تحریر
تحریر دارای انواع مختلفی است که انتخاب آن، هم به دستگاه یا مقامی که اجرا میشود و هم به ذوق خواننده بستگی دارد. به گفته برومند، برای خوانندگان قدیم مشخص بود که در کجا باید چه تحریری بدهند، مثلاً برای فرود مخالف تحریر خاصی بوده که همیشه ارائه میشده است؛ این مسئله تا حدی، دست کم در گذشته، مشخص بوده است،
[۲۶] برومند، نورعلی، درسهایی از استاد نورعلی برومند، شیار ۴، دستگاه ماهور (سیدی صو
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.