پاورپوینت تأمین دعوای بی‌اساس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تأمین دعوای بی‌اساس دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تأمین دعوای بی‌اساس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تأمین دعوای بی‌اساس :

پاورپوینت تأمین دعوای بی‌اساس

پاورپوینت تأمین دعوای بی‌اساس از مباحث مطرح در علم حقوق و تامینی است که خواهان به دادگاه می‌سپارد تا در صورتی که واهی و بی‌اساس بودن دعوا پس از دادرسی مشخص شود، خوانده متضرر نگردد.
گرفتن تأمین با درخواست خوانده صورت می‌گیرد و ضمانت اجرایی عدم ایداع تأمین توسط خواهان، درخواست قرار رد دادخواست و جریمه نقدی توسط دادگاه است.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – شرایط گرفتن تامین
۳ – ضمانت اجرای عدم ایداع تامین
۳.۱ – قرار رد دادخواست
۳.۲ – جریمه نقدی
۴ – پانویس
۵ – منبع

تعریف

تامین در لغت از جمله به معنای (ایمن کردن)، (حفظ کردن) و غیره می‌باشد.

[۱] معین، محمد، فرهنگ فارسی، ج۱، ص۱۰۱۷، تهران، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۶۰، چاپ چهارم.

مفهوم حقوقی تامین با معنای لغوی آن انطباق دارد؛ زیرا تامین دعوای واهی، باعث حفظ شدن حقوق خوانده می‌شود.
تامین دعوای بی‌اساس تامینی است که خواهان به دادگاه می‌سپارد تا در صورتی که واهی و بی‌اساس بودن دعوا پس از دادرسی مشخص شود، خوانده (خواهان دعوی کسی است که دعوایی را علیه شخصی مطرح می‌کند. خوانده کسی است که دعوایی علیه او مطرح می‌شود.) متضرر نشود. به موجب ماده ۱۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی در کلیه دعاوی مدنی خوانده می‌تواند برای تادیه خسارت ناشی از هزینه دادرسی و حق‌الوکاله که در نتیجه دعوای خواهان به او تحمیل خواهد شد از دادگاه تقاضای تامین نماید.

[۲] شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج۳، ص۳۰، تهران، انتشارات دراک، ۱۳۸۵، چاپ هفتم.

این درخواست خوانده در کلیه دعاوی مدنی اعم از اصلی یا طاری، و درخواست‌های مربوط به امور حسبی قابل طرح است، مگر آن قسمت از امور حسبی که قانون به ذی‌نفع اجازه داده است برای رسیدن به حق خود به دادگاه مراجعه نماید. مثلا درخواست تقسیم ترکه بین وراث درخواستی است که ناشی از حق قانونی وارث برای رسیدن به سهم خود از ماترک است و در قانون امور حسبی صریحا این اجازه به هر یک از ورثه داده شده است که برای تقسیم ترکه به دادگاه صالح مراجعه نمایند.

[۳] مهاجری، علی، شرح قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، ج۱، ص۲۱۶، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش، ۱۳۷۹، چاپ اول.

دادگاه در صورتی که تقاضای مزبور را با توجه به نوع و وضع دعوا و سایر جهات، موجه بداند قرار تامین صادر می‌نماید.

[۴] شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج۳، ص۳۰، تهران، انتشارات دراک، ۱۳۸۵، چاپ هفتم.

مطابق ماده ۱۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی هر دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را داشته باشد، صلاحیت رسیدگی به درخواست تامین را نیز خواهد داشت.

[۵] بهرامی، بهرام، آیین دادرسی مدنی (کاربردی)، ص۲۱۸، تهران، نگاه بینه، ۱۳۸۲.

شرایط گرفتن تامین

گرفتن تامین از خواهان، مستلزم درخواست خوانده است؛ بنابراین دادگاه نمی‌تواند مستقلا عمل کند. در مورد زمان درخواست تامین باید گفت قانون در این‌باره ساکت است؛ اما نمی‌توان درخواست تامینی که در اثنای دادرسی و پس از دفاع‌های دیگر خوانده مطرح شود را پذیرفت. قرار رد دادخواست که در ماده ۱۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی آمده این امر را تایید می‌کند؛ زیرا رد دادخواست تا اولین جلسه دادرسی معمول است.

[۶] شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج۳، ص۳۱، تهران، انتشارات دراک، ۱۳۸۵، چاپ هفتم.

میزان تامین، معادل هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل خوانده در مرحله نخستین می‌باشد؛ چون هزینه دادرسی را خواهان می‌پردازد، باید این هزینه را در اینجا منصرف به هزینه‌هایی مانند هزینه کارشناسی، اجرای قرار‌های تحقیق و… که خوانده ممکن است متحمل شود دانست.
نکته‌ای که حائز اهمیت است این که هرچند قانونگذار قرار تامین دعوای واهی را در ضمن قرار تامین خواسته مطرح نموده است؛ ولی این قرار تامین، کاملا مستقل از قرار تامین خواسته است. بنابراین لازم نیست شرایط تامین خواسته را در اینجا رعایت نمود؛ بنابراین تامین می‌تواند وجه نقد نباشد یا خواهان معسر و دولت از دادن تامین معاف نیستند.

[۷] شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج۳، ص۳۱، تهران، انتشارات دراک، ۱۳۸۵، چاپ هفتم.

مهلتِ دادن تامین را، قانونگذار مشخص نکرده و تعیین آن را بر عهده دادگاه گذاشته است. بنابراین دادگاه علاوه بر میزان تامین، مهلت آن را نیز مشخص می‌نماید.

[۸] مهاجری، علی، شرح قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، ج۱، ص۲۱۹، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش، ۱۳۷۹، چاپ اول.

ضمانت اجرای عدم ایداع تامین

ضمانت اجرای عدم ایداع تامین به شرح ذیل است:

قرار رد دادخواست

قرار تامین به خواهان ابل

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.