پاورپوینت تألیف آیات قرآن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تألیف آیات قرآن دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تألیف آیات قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تألیف آیات قرآن :

ترتیب آیات

درباره ترتیب آیات که به آن تنسیق، ترتیب تدوین آیات، تالیف، جمع و نظم آیات نیز گفته می‌شود دو دیدگاه وجود دارد:

فهرست مندرجات

۱ – دیدگاه توقیفی بودن ترتیب آیات
۱.۱ – ادله
۱.۱.۱ – اجماع
۱.۱.۲ – عقل
۱.۱.۳ – سنت
۲ – دیدگاه سلیقه‌ای بودن ترتیب آیات
۳ – نکته
۴ – عناوین مرتبط
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

دیدگاه توقیفی بودن ترتیب آیات

بیش‌تر محقّقان اهل‌ سنّت و شیعه برآنند که جایگاه آیات درسوره‌ها با هدایتِ رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به وسیله جبرئیل و دستور حضرت به اصحاب معین می‌شد؛ بنابراین، ترتیب موجود توقیفی است؛ یعنی تغییر آن جایز نیست.
اینان می‌گویند: صحابه حافظ قرآن که تا آخر عمر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و پس از او نیز می‌زیستند، قرآن را با همان ترتیب زمان حضرت روایت می‌کردند. زید بن‌ ثابت خود یکی از حافظان و راویان قرآن بود و به دستور ابوبکر مأمور تدوین قرآن به شکل مصحف شد. او آیات را براساس مرسوم زمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مرتّب و مدوّن کرد و هیچ‌گونه اختلافی میان مسلمانان در ترتیب آیات پدید نیامد.

[۱] التحریروالتنویر، ج‌۱، ص‌۷۹.

روایاتی که در این باره وارد شده، دلیلی دیگر بر این مدّعا است. عثمان‌ بن‌ ابی عاص می‌گوید: ما نزد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودیم. دیدیم دیدگان خود را بالا برد و در نقطه‌ای متمرکز کرد و فرمود: جبرئیل هم‌اکنون بر من فرود آمد و گفت: آیه «إنّ اللّهَ یأمُرُ بِالعَدلِ وَالإحسن»

[۲] نحل/سوره۱۶، آیه۹۰.

را در این جای سوره نحل قرار دهم؛

[۳] الاتقان، ج‌۱، ص‌۱۳۳.

افزون بر این، اگر ترتیب موجود تغییر یابد، از اعجاز بیانی قرآن کاسته می‌شود و این، دلیل بر ترتیب آیات بر اساس وحی خدا و امر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است.

[۴] التحریروالتنویر، ج‌۱، ص‌۷۹.

سیوطی نظریه توقیفی بودن را اجماعی می‌داند و آن را از زرکشی و ابوجعفر بن‌ زبیر نقل می‌کند.

[۵] الاتقان، ج‌۱، ص‌۱۳۲.

ادله

ادله این نظریه به قرار ذیل است:

اجماع

فریقین بر این امر اجماع دارند که ترتیب آیات قرآن به روش و ترتیب موجود، توقیفی است. البته مستند این اجماع، نص‌های فراوانی است که بر توقیفی بودن آیات دلالت دارند.

عقل

از آن جا که قرآن کریم معجزه همیشگی پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است، به حکم عقل اسلوب و نظم شگفت انگیز آن در ترتیب آیات هم باید معجزه باشد؛ پس نباید دست بشر در آن دخالت داشته باشد و طبق قیاس و رای به تقدیم و تاخیر آیات نظر بدهد.

سنت

نصوص و روایات صحیح و متواتر درباره ترتیب آیات در کتاب‌های عامه وخاصه فراوان است؛ به طوری که مجالی برای ابراز شک باقی نمی‌گذارد.

دیدگاه سلیقه‌ای بودن ترتیب آیات

عده‌ای دیگر معتقدند که ممکن است آیات قرآن در زمان پیامبر مرتّب شده باشد؛ امّا پس از وی، ذوق ، سلیقه و اجتهاد اصحاب در نظم و ترتیب موجود نقش داشته است. به نظر علاّمه طباطبایی ، روایات جمع اوّل قرآن (زمان ابوبکر) مؤید این است که اجتهاد اصحاب در ترتیب آیات دخالت داشته، و‌ روایت عثمان‌ بن‌ ابی‌عاص ، فقط ترتیب بعضی از آیات نه تمام آن‌ها را به دست پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ثابت می‌کند و اگر بپذیریم که همه آیات به دستور حضرت مرتب شده، بدان معنا نیست که آن‌چه را اصحاب منظّم و مرتّب کرده‌اند، همان ترتیب زمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است و فقط این مطلب را می‌رساند که آنان تعمّدی بر تغییر موارد روشن و مسلّم نداشته‌اند؛ امّا در جایی که آشکار نبود و نمی‌دانستند، اطمینانی به حفظ ترتیب آن حضرت نیست؛ هم‌چنین طبق روایات، او آیات مکّی را در سوره‌های مکّی و آیات مدنی را در سوره‌های مدنی قرار می‌داد؛ امّا آن‌چه هم‌اکنون دیده می‌شود، وجود آیات مکّی در سوره‌های مدنی و بالعکس است و اجم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.