پاورپوینت تالیفات رجالی قرن چهارم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تالیفات رجالی قرن چهارم دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تالیفات رجالی قرن چهارم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تالیفات رجالی قرن چهارم :

پاورپوینت تالیفات رجالی قرن چهارم

در اینجا تالیفات رجالی علمای بزرگ اسلام در قرن چهارم هجری بیان می‌شود که هشتاد و یک مورد شمرده می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – طبقات الشیعه
۲ – مثالب رواه الحدیث
۳ – مناقب رواه الحدیث
۴ – الفهرست دهقان کوفی
۵ – کتاب الرجال حمید بن زیاد
۶ – من روی عن الصادق
۷ – رجال ابی زید البلخی
۸ – کتاب الرجال کلینی
۹ – رجال شطرنجی
۱۰ – من روی عن علی من الصحابه
۱۱ – کتاب التاریخ و ذکر من روی الحدیث
۱۲ – تسمیه من شهد مع امیرالمؤمنین
۱۳ – کتاب الرجال ابن عقده
۱۴ – الشیعه من اصحاب الحدیث
۱۵ – من روی عن الحسن والحسین
۱۶ – من روی عن زید بن علی
۱۷ – من روی عن امیرالمؤمنین
۱۸ – من روی عن علی قسیم النار
۱۹ – من روی عن علی بن الحسین
۲۰ – من روی عن فاطمه من اولادها
۲۱ – من روی عن ابی جعفر محمد بن علی
۲۲ – الفهرست جعفی
۲۳ – رجال الحسین بن حمدان
۲۴ – الممدوحین والمذمومین ابوعلی کوفی
۲۵ – کتاب الفهرست مسعودی
۲۶ – کتاب فی تراجم الرجال
۲۷ – کتاب الطبقات دول قمی
۲۸ – ذکر من روی مؤاخاه النبی لامیرالمؤمنین
۲۹ – الشیعه من اصحاب الحدیث وطبقاتهم
۳۰ – اخبار بغداد و طبقات اصحاب الحدیث بها
۳۱ – طرق من روی عن امیرالمؤمنین
۳۲ – من حدث هو و ابوه عن النبی
۳۳ – من روی حدیث غدیر خم
۳۴ – من روی الحدیث من بنی هاشم و موالیهم
۳۵ – الموالی الاشراف و طبقاتهم
۳۶ – طرق حدیث انت منی بمنزله هارون من موسی
۳۷ – طرق حدیث الرایه
۳۸ – طرق حدیث الطائر
۳۹ – طرق حدیث الغدیر
۴۰ – طرق قسیم النار
۴۱ – رجال ابی الجیش بلخی
۴۲ – الممدوحین والمذمومین ابن داوود قمی
۴۳ – رساله ابی غالب الزراری
۴۴ – تاریخ ابی غالب الزراری
۴۵ – فهرست ما رواه من الکتب و الاصول
۴۶ – رجال مرزبانی
۴۷ – تاریخ ابن بابویه
۴۸ – مشیخه الصدوق
۴۹ – الرجال المختارین من اصحاب النبی
۵۰ – فهرست ابن بابویه
۵۱ – مشیخه الفقیه
۵۲ – المصابیح
۵۳ – المعرفه برجال البرقی
۵۴ – رجال ابی المفضل الشیبانی
۵۵ – من روی حدیث غدیر خم شیبانی
۵۶ – من روی عن زید بن علی
۵۷ – الرواه والفلح
۵۸ – المحدثین جلودی
۵۹ – رجال ابن البرنیه
۶۰ – الرواه عن اهل البیت
۶۱ – الفهرست ابن بابویه قمی
۶۲ – الفهرست ابن بطه قمی
۶۳ – المشیخه ازدی کوفی
۶۴ – النوادر عن الرجال
۶۵ – رجال ابن ریدویه
۶۶ – الفهرست حمیری
۶۷ – رجال دبیلی
۶۸ – طرق من روی رد الشمس
۶۹ – الرجال ربعی فیاض
۷۰ – طبقات الشیعه زیدی بقال
۷۱ – رجال ابی احمد حیدر
۷۲ – رجال الشریف ابی یعلی
۷۳ – الرجال عقیقی
۷۴ – التاریخ عمی
۷۵ – معرفه الناقلین عیاشی
۷۶ – رجال ابی محمد جبرئیل
۷۷ – الرجال کشی
۷۸ – الرجال محاربی
۷۹ – رجال جرجانی
۸۰ – الرجال احمد بن نصر
۸۱ – فهرست کتب عدوی
۸۲ – عناوین مرتبط
۸۳ – پانویس
۸۴ – منبع

طبقات الشیعه

اشعری قمی، سعد بن عبدالله (م ۲۹۹ یا ۳۰۱ ق) صاحب کتاب طبقات الشیعه می‌باشد.

[۱] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۴۰۴، ش۱۰۷۱.

در رجال النجاشی

[۲] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۴۳۶، ش۱۱۷۰.

، در شرح حال « هیثم بن عبدالله»، از این کتاب با عنوان الطبقات، و در شرح حال محمد بن یحیی معینی (/مغیثی)،

[۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۴۰۴، ش۱۰۷۱.

با عنوان طبقات الشیعه معرفی نموده است؛ اما در شرح حال این مؤلف در رجال النجاشی

[۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۱۷۷، ش۴۶۷.

، و الفهرست شیخ طوسی

[۵] شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۳۵، ش۳۱۶.

، نام این کتاب، در فهرست آثار این مؤلف نیامده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۱۸.

، این کتاب را با عنوان رجال سعد بن عبدالله الاشعری و نیز با عنوان طبقات الشیعه

[۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۵۱، ش۹۹۰.

فهرست نموده است.

مثالب رواه الحدیث

مثالب رواه الحدیث یکی از تألیفات رجالی قرن چهارم از سعد بن عبدالله اشعری است.

[۸] شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۳۵، ش۳۱۶.

[۹] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۱۷۷، ش۴۶۷.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۹، ص۷۵، ش۴۰۳.

این کتاب را فهرست نموده است.

مناقب رواه الحدیث

مناقب رواه الحدیث نیز یکی دیگر از کتب سعد بن عبدالله اشعری است.

[۱۱] شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۳۵، ش۳۱۶.

[۱۲] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۱۷۷، ش۴۶۷.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۳۲۷، ش۷۳۰۳.

این کتاب را فهرست نموده است.

الفهرست دهقان کوفی

دهقان کوفی، حمید بن زیاد (م ۳۱۰ ق) صاحب کتابی با نام الفهرست است.

[۱۴] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، مصفی المقال فی مصنفی علم الرجال، ص۱۶۲.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی مؤلفان با ذکر تالیفات آنهاست.
در رجال النجاشی

[۱۵] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۳۲، ش۶۱۵.

[۱۶] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۵۷، ش۶۷۵.

، در شرح حال عبید الله بن احمد بن نهیک و علی بن ابی صالح محمد، ملقب به «بزرج»، از این کتاب نقل قول‌هایی آمده است.

کتاب الرجال حمید بن زیاد

یکی دیگر از کتب حمید بن زیاد کتاب الرجال است.

[۱۷] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۱۳۲، ش۳۳۹.

این کتاب، مشتمل بر شرح حال راویان حدیث از شیعه و اهل سنت است.
شیخ طوسی در الفهرست

[۱۸] شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۱۴، ش۲۳۸.

، شرح حال این مؤلف را آورده است؛ اما به نام هیچ یک از آثار این مؤلف، اشاره ننموده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۲۵۳، ش۹۴۱.

این کتاب را با عنوان تاریخ الرجال و نیز با عنوان رجال حمید النینوائی

[۲۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۱۴.

فهرست نموده است.

من روی عن الصادق

من روی عن الصادق (علیه‌السلام) از جمله کتب رجالی قرن چهام می‌باشد و از کتب حمید بن زیاد است.

[۲۱] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۱۳۲، ش۳۳۹.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی راویانی است که از امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۲۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۰.

این کتاب را با عنوان من روی عن ابی عبدالله الصادق (علیه‌السّلام) فهرست نموده است.

رجال ابی زید البلخی

بلخی، ابو زید احمد بن سهل (۲۳۴ – ۳۲۲ ق) صاحب کتاب رجال ابی زید البلخی می‌باشد.

[۲۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۹۲، ش۱۷۵.

علامه تهرانی آورده که نام این کتاب، الاسماء والکنی والالقاب است.

کتاب الرجال کلینی

کلینی، محمد بن یعقوب (م ۳۲۸ یا ۳۲۹ ق) مؤلف کتاب الرجال می‌باشد.

[۲۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۷۷، ش۱۰۲۶.

محقق تهرانی در الذریعه

[۲۵] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۰۳، ش۲۱۹.

این کتاب را با عنوان رجال ثقه الاسلام الکلینی و نیز با عناوین رجال الکلینی

[۲۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۱.

و رجال الشیخ محمد بن یعقوب الکلینی

[۲۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۸.

فهرست نموده است.

رجال شطرنجی

صولی شطرنجی، محمد بن یحیی (زنده در ۳۳۰ ق) صاحب کتاب رجال ابی بکر محمد بن یحیی بن العباس الصولی الشطرنجی می‌باشد.

[۲۸] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۸.

من روی عن علی من الصحابه

جلودی، عبدالعزیز بن یحیی (م ۳۳۲ ق) مؤلف کتاب من روی عن علی (علیه‌السّلام) من الصحابه است.

[۲۹] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۴۰، ش۶۴۰.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی صحابیانی است که از امیرمؤمنان روایت نقل کرده‌اند.
در رجال النجاشی

[۳۰] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۴۱، ش۶۴۰.

، نام این کتاب در فهرست آثار این مؤلف آمده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۳۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۰۵، ش۲۲۳.

، این کتاب را با عنوان رجال الجلودی و نیز با عنوان رجال الشیخ عبد العزیز ابی عبدالله

[۳۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۰۵، ش۲۲۳.

و با عنوان موجود در رجال النجاشی

[۳۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۶.

فهرست نموده است.

کتاب التاریخ و ذکر من روی الحدیث

همدانی کوفی، احمد بن محمد (ابن عقده) (۲۴۹ – ۳۳۳ق) مؤلف کتاب التاریخ و ذکر من روی الحدیث می‌باشد.

[۳۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویان موثق، غیر موثق و ضعیف شیعه و سنی است؛ لیکن مؤلف، موفق به تکمیل کتاب نشده است.
شیخ طوسی در الفهرست

[۳۵] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۳، ش۸۶.

، با دو عنوان کتاب التاریخ، ذکر من روی الحدیث من الناس کلهم العامه والشیعه واخبارهم فهرست نموده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۳۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۲۲۳، ش۸۱۶.

، این کتاب را با عنوان تاریخ ابن عقده فهرست نموده است.

تسمیه من شهد مع امیرالمؤمنین

تسمیه من شهد مع امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیز از کتب ابن عقده است.

[۳۷] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، در شرح حال راویان از معصومان (علیهم‌السّلام) و همچنین در شرح حال شیعیانی که از اصحاب حدیث‌اند، تالیف شده است.
در رجال النجاشی در شرح حال ابن عقده، به نام این کتاب، اشاره شده است.
محقق تهرانی در مصفی المقال

[۳۸] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، مصفی المقال فی مصنفی علم الرجال، ص۲۰.

، از این کتاب با عنوان تسمیه من شهد حروب علی من الصحابه والتابعین و در الذریعه

[۳۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۹، ش۶۸۲۶.

با عنوان من شهد حروب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، و نیز با عنوان تسمیه من شهد مع امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)

[۴۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۴، ص۱۸۱، ش۸۹۹.

فهرست کرده است.

کتاب الرجال ابن عقده

کتاب الرجال.

[۴۱] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، در خصوص رجال اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) تالیف شده است.
شیخ طوسی در مقدمه رجال الطوسی می‌گوید که در بیان فهرست اسامی رجال حدیث، کتابی جامع‌تر از کتاب ابن عقده در رجال امام صادق (علیه‌السّلام) نیافته است و بعد از بیان اسامی رجال امام صادق (علیه‌السّلام) از کتاب ابن عقده، اسامی رجالی را که وی به آنها اشاره نکرده، اضافه کرده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۴۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۸۶، ش۱۶۱.

، این کتاب را با عنوان رجال ابن عقده و نیز با عنوان من روی عن ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه‌السّلام)

[۴۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۸۶، ش۱۶۱.

، فهرست نموده است.

الشیعه من اصحاب الحدیث

الشیعه من اصحاب الحدیث.

[۴۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، در شرح حال راویان از معصومان (علیهم‌السّلام) و یا شیعیانی است که از اصحاب حدیث‌اند. در رجال النجاشی در شرح حال ابن عقده، به نام این کتاب، اشاره شده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۴۵] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۴، ص۲۷۱، ش۲۵۴۹.

این کتاب را فهرست نموده است.

من روی عن الحسن والحسین

من روی عن الحسن والحسین (علیهماالسلام).

[۴۶] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴، ش۸۶.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از امام حسن و امام حسین ((علیهماالسلام)) روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در مصفی المقال

[۴۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، مصفی المقال، ص۲۰.

، نام این کتاب را در فهرست آثار این مؤلف آورده است.

من روی عن زید بن علی

من روی عن زید بن علی (علیهماالسلام).

[۴۸] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴، ش۸۶.

[۴۹] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از زید بن علی بن حسین (علیهماالسلام) روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۵۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۲.

این کتاب را با عنوان من روی عن زید بن علی بن الحسین (علیهماالسلام) فهرست نموده است.

من روی عن امیرالمؤمنین

من روی عن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام).

[۵۱] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴، ش۸۶.

[۵۲] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (علیه‌السّلام) روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۵۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۴.

این کتاب را با عنوان من روی عن علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فهرست نموده است.

من روی عن علی قسیم النار

من روی عن علی (علیه‌السّلام) قسیم النار.

[۵۴] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴، ش۸۶.

[۵۵] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که روایت «قسیم النار والجنه» را از علی (علیه‌السّلام) نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۵۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۵.

این کتاب را با عنوان من روی عن علی (علیه‌السّلام) انه: «قسیم النار و الجنه» فهرست نموده است.

من روی عن علی بن الحسین

من روی عن علی بن الحسین (علیهماالسلام).

[۵۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۹.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از امام سجاد (علیه‌السلام) روایت نقل کرده‌اند.
در رجال النجاشی

[۵۸] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

و الفهرست شیخ طوسی

[۵۹] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۳، ش۸۶.

، نام این کتاب در فهرست اسامی تالیف‌های این مؤلف آمده است.

من روی عن فاطمه من اولادها

من روی عن فاطمه (علیهاالسّلام) من اولادها.

[۶۰] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴، ش۸۶.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) فرزندان ایشان، روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۶۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۸، ش۶۸۲۰.

نام این کتاب را در فهرست اسامی تالیف‌های این مؤلف، آورده است.

من روی عن ابی جعفر محمد بن علی

من روی عن ابی جعفر محمد بن علی (علیهماالسلام).

[۶۲] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴، ش۸۶.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از امام محمد باقر (علیه‌السلام) روایت نقل کرده‌اند.
در رجال النجاشی

[۶۳] زید نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۴، ش۲۳۳.

، از این کتاب با عنوان من روی عن ابی جعفر (علیه‌السلام) و در الذریعه

[۶۴] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۸، ش۶۸۲۱.

با عنوان من روی عن محمد بن علی ابی جعفر الباقر (علیه‌السلام) یاد شده است.

الفهرست جعفی

قمی، محمد بن حسن بن احمد بن ولید (م ۳۴۳ ق) صاحب کتاب الفهرست می‌باشد.

[۶۵] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۳، ش۷۱.

در رجال النجاشی در شرح حال «[[|اسماعیل بن جابر الجعفی]]»، این کتاب جزو آثار این مؤلف آمده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۶۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۳.

، این کتاب با عنوان رجال الشیخ ابی جعفر محمد و در مصفی المقال

[۶۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، مصفی المقالص، ۴۰۴.

با عنوان الفهرست هم فهرست نموده است.

رجال الحسین بن حمدان

خصیبی جنبلانی، حسین بن حمدان (م ۳۵۸ یا ۳۴۶ق) صاحب رجال الحسین بن حمدان می‌باشد.

[۶۸] افندی، عبدالله، ریاض العلماء، ج۲، ص۵۰.

این کتاب، در بیان احوال اصحاب ائمه (علیهم‌السّلام) و راویان ایشان تالیف شده است. نسخه‌ای از این کتاب، نزد مؤلف ریاض العلماء موجود بوده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۶۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۱۲، ش۲۳۳.

این کتاب را با عنوان رجال الحسین بن حمدان فهرست نموده است.

الممدوحین والمذمومین ابوعلی کوفی

ابو علی کوفی، احمد بن محمد (م ۳۴۶ ق) مؤلف کتاب الممدوحین والمذمومین است.

[۷۰] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۹۵، ش۲۳۶.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی رجال و راویان حدیث است. در رجال النجاشی آمده که این کتاب را ابو عبدالله حسین بن عبدالله (ابن غضایری) به ما معرفی کرده است. همچنین ذکر شده که حجم این کتاب، بیشتر از کتاب الممدوحین و المذمومین تالیف ابو الحسن بن داوود است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۷۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۹۳.

، این کتاب را با عنوان رجال ابی علی الکوفی و با عنوان الممدوحین و المذمومین

[۷۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۴، ش۶۷۸۸.

هم فهرست نموده است.

کتاب الفهرست مسعودی

مسعودی، علی بن حسین (م ۳۴۶ ق) یکی دیگر از مؤلفین کتاب رجالی قرن چهارم با نام کتاب الفهرست می‌باشد.

[۷۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۵۴، ش۶۶۵.

محقق تهرانی در الذریعه

[۷۴] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۳۴.

، این کتاب را با عنوان رجال علی و نیز با عنوان رجال المسعودی

[۷۵] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۵۰.

و فهرست المسعودی

[۷۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۳۹۴، ش۱۸۴۸.

هم فهرست نموده است.

کتاب فی تراجم الرجال

قرشی کوفی، علی بن محمد بن زبیر (۲۵۴ – ۳۴۸ ق) مؤلف کتاب فی تراجم الرجال است.

[۷۷] شیخ طوسی، الفهرست، ص۴۳۰، ش۶۱۷۹.

کتاب الطبقات دول قمی

دول قمی، احمد بن محمد (م ۳۵۰ ق) صاحب کتاب الطبقات می‌باشد.

[۷۸] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۸۹، ش۲۲۳.

محقق تهرانی در الذریعه

[۷۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۸۵، ش۱۵۶.

، این کتاب را با عنوان رجال ابن دؤل القمی و با عنوان الطبقات

[۸۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۴۵، ش۹۷۱.

فهرست نموده است.

ذکر من روی مؤاخاه النبی لامیرالمؤمنین

تمیمی جعابی ، محمد بن عمر (۲۸۴ – ۳۵۵ق) مؤلف کتاب ذکر من روی مؤاخاه النبی ل امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) است.

[۸۱] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۴، ش۱۰۵۵.

محقق تهرانی در الذریعه

[۸۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۳۷، ش۱۹۸.

، این کتاب را با همین عنوان و نیز با عنوان من روی مؤاخات النبی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ل امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)

[۸۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۸۸، ش۶۸۲۳.

، فهرست نموده است.

الشیعه من اصحاب الحدیث وطبقاتهم

الشیعه من اصحاب الحدیث وطبقاتهم.

[۸۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۵، ش۱۰۵۵.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی اشخاصی است که از دوستداران امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) بوده‌اند. ابن ندیم در الفهرست

[۸۵] ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، ص۲۴۴.

این کتاب را با عنوان ذکر من کان یتدین بمحبه امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) فهرست نموده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۸۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۴، ص۲۷۱، ش۲۵۵۰.

این کتاب را با عنوان ذکر شده در رجال النجاشی و نیز با عنوان طبقات الشیعه

[۸۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۵۱، ش۹۹۱.

، و نیز با عنوان رجال الجعابی

[۸۸] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۰۳، ش۲۲۱.

، و رجال القاضی الجعابی

[۸۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۰، ش۲۶۰.

، فهرست نموده است.

اخبار بغداد و طبقات اصحاب الحدیث بها

کتاب اخبار بغداد و طبقات اصحاب الحدیث بها.

[۹۰] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۵، ش۱۰۵۵.

محقق تهرانی در الذریعه

[۹۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱، ص۳۲۳، ش۱۶۷۳.

، این کتاب را فهرست نموده است.

طرق من روی عن امیرالمؤمنین

کتاب طرق من روی عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) «انه لعهد النبی الامی الی انه لا یحبنی الا مؤمن و لا یبغضنی الا المنافق».

[۹۲] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۵، ش۱۰۵۵.

محقق تهرانی در الذریعه

[۹۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۶۳، ش۱۰۶۴.

، این کتاب را با عنوان طرق من روی عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فهرست نموده است.

من حدث هو و ابوه عن النبی

من حدث هو و ابوه عن النبی.

[۹۴] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، مصفی المقال فی مصنفی علم الرجال، ص۴۲۰.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی راویانی است که خودشان و پدرشان از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی می‌گوید که ذهبی در الاصابه، در شرح حال عبدالله بن ابی سفیان بن حارث بن عبد المطلب، از این کتاب نقل قول می‌نماید.

من روی حدیث غدیر خم

من روی حدیث غدیر خم.

[۹۵] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۵، ش۱۰۵۵.

محقق تهرانی در الذریعه

[۹۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۶، ش۶۸۰۷.

این کتاب را با همین عنوان، فهرست نموده است.

من روی الحدیث من بنی هاشم و موالیهم

من روی الحدیث من بنی هاشم و موالیهم.

[۹۷] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۵، ش۱۰۵۵.

این کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی راویانی است که از بنی هاشم و اصحاب آنها روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۹۸] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۶، ش۶۸۰۵.

این کتاب را با همین عنوان، فهرست نموده است.

الموالی الاشراف و طبقاتهم

الموالی الاشراف و طبقاتهم.

[۹۹] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۵، ش۱۰۵۵.

شیخ طوسی در الفهرست

[۱۰۰] شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۲۹، ش۶۵۶.

، این کتاب را با عنوان کتاب الموالی و تسمیه من روی الحدیث و تحیره من العلوم آورده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۰۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۳، ص۲۳۲، ش۸۷۷۷.

، این کتاب را فهرست نموده و در ذیل کلمات شیخ طوسی می‌نویسد از ظاهر نام کتاب مشخص می‌شود که کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی راویان حدیث و اسامی اشخاص متخصص در علوم مختلف، مانند: طب، نجوم و دیگر علوم است که علوم خود را بر ائمه معصوم (علیهم‌السّلام) ارائه می‌کردند و از ایشان، تایید می‌گرفتند.

طرق حدیث انت منی بمنزله هارون من موسی

انباری، عبیدالله بن ابی زید (م ۳۵۶ ق) مؤلف کتاب طرق حدیث انت منی بمنزله هارون من موسی می‌باشد.

[۱۰۲] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۳۲، ش۶۱۷.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۰۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۶۲، ش۱۰۵۶.

، نام این کتاب را فهرست نموده است.

طرق حدیث الرایه

کتاب طرق حدیث الرایه.

[۱۰۴] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۳۳، ش۶۱۷.

این کتاب دیگر انباری می‌باشد.

طرق حدیث الطائر

کتاب طرق حدیث الطائر.

[۱۰۵] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۳۳، ش۶۱۷.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۰۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۶۲، ش۱۰۵۷.

، نام این کتاب را فهرست نموده است.

طرق حدیث الغدیر

کتاب طرق حدیث الغدیر.

[۱۰۷] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۳۳، ش۶۱۷.

طرق قسیم النار

کتاب طرق قسیم النار.

[۱۰۸] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۲۳۳، ش۶۱۷.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۰۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۱۶۳، ش۱۰۶۱.

، این کتاب را با عنوان طرق روایه قسیم الجنه والنار، فهرست نموده است.

رجال ابی الجیش بلخی

بلخی خراسانی، مظفر بن محمد بن احمد (م ۳۶۷ ق) صاحب کتاب خصال الکمال و بعض ما روی فی مناقب الرجال.

[۱۱۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۷، ص۱۶۲، ش۸۷۸.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۱۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۵۱.

، این کتاب را با عنوان رجال ابی الجیش مظفر بن محمد بن احمد البلخی هم فهرست نموده است.

الممدوحین والمذمومین ابن داوود قمی

ابن داوود قمی، محمد بن احمد (م ۳۶۸ ق) صاحب کتاب الممدوحین والمذمومین است.

[۱۱۲] شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۱۱، ش۶۰۳.

؛

[۱۱۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۸۴، ش۱۰۴۵.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۱۴] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۸۵، ش۱۵۶.

، این کتاب را با عنوان رجال ابن داوود قمی و نیز با عنوان‌های رجال محمد

[۱۱۵] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۲.

، و الممدوحین و المذمومین

[۱۱۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۴، ش۶۷۸۹.

، فهرست نموده است.

رساله ابی غالب الزراری

ابو غالب زراری، احمد بن محمد بن محمد (۲۸۵ – ۳۶۸ ق) صاحب کتاب: رساله ابی غالب الزراری و تکملتها می‌باشد. (تحقیق: سید محمدرضا حسینی جلالی، قم: مرکز البحوث والتحقیقات الاسلامیه، ۱۴۱۱ ق، ۳۵۶ ص(ص ۱ – ۱۸۴)، اول/ رساله فی آل اعین، شرح: سید محمد علی مولوی موحد ابطحی اصفهانی، اصفهان: مطبعه ربانی، ۱۳۹۹ق، ۱۲۰ص (ص ۱ – ۹۴).)
این کتاب، مشتمل بر نامه‌ای است که ابو غالب زراری به نوه خویش در معرفی خود و بزرگان خاندان اعین نوشته است. در ضمن معرفی آل اعین، می‌توان از لا به لای مطالب کتاب، فواید رجالی بسیاری را به دست آورد.
این کتاب، به عنوان یکی از منابع رجالی مطرح است؛ چون مؤلف، علاوه بر معرفی راویان آل اعین، راویانی را که در ارتباط با خاندان اعین هستند، معرفی کرده است.
همچنین این کتاب به عنوان یکی از منابع فهرست نگاری و کتابشناسی مطرح است؛ چون مؤلف، فهرستی از کتاب‌هایی که اجازه نقل آنها را داشته است، با ذکر مؤلف آن کتاب‌ها معرفی نموده است.
پس از ابو غالب زراری، حسین بن عبید الله غضایری، در کتاب‌ها و نوشته‌ها، به اسامی اشخاصی برخورد کرده است که مربوط به خاندان اعین هستند و در کتاب رساله ابی غالب الزراری ذکر نشده‌اند و بر همین اساس، کتاب تکمله رساله ابی غالب الزراری را در تکمیل رساله ابو غالب زراری، با ذکر نام و طریق اشخاص، تالیف نموده است.
محقق، مقدمه مفصلی در معرفی مؤلف و کتاب رساله ابی غالب الزراری آورده است و سپس بر متن کتاب، حاشیه‌های زیادی را ذکر نموده است و به عنوان تکمیل کتاب، تالیف خود با عنوان معجم الاعلام من آل اعین الکرام را در شرح حال اشخاصی که از خاندان اعین هستند، الحاق نموده است.
شیخ طوسی در الفهرست

[۱۱۷] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۸، ش۹۴.

این کتاب را با عنوان کتاب الرساله الی ابن ابنه ابی طاهر فی ذکر آل اعین فهرست نموده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۱۸] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱، ص۱۴۳، ش۶۷۴.

، این رساله را با عنوان اجازه الشیخ ابی غالب و نیز با عنوان‌های رجال ابی غالب الزراری

[۱۱۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۹۳.

، و رساله ابی غالب الزراری

[۱۲۰] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۱، ص۷، ش۳۱.

، فهرست نموده است.

تاریخ ابی غالب الزراری

کتاب التاریخ.

[۱۲۱] شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۸، ش۹۴.

[۱۲۲] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۸۴، ش۲۰۱.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۲۳] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۲۲۷، ش۸۲۵.

، این کتاب را با عنوان تاریخ ابی غالب الزراری فهرست نموده است.

فهرست ما رواه من الکتب و الاصول

ابن قولویه، جعفر بن محمد (م ۳۶۹ ق) مؤلف کتاب فهرست ما رواه من الکتب و الاصول می‌باشد.

[۱۲۴] شیخ طوسی، الفهرست، ص۹۱، ش۱۴۱.

در رجال النجاشی

[۱۲۵] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۱۲۳، ش۳۱۸.

، شرح حال این مؤلف، بدون ذکر این اثر، آمده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۲۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۳۷۵، ش۱۷۴۰.

، این کتاب را با عنوان فهرست ابن قولویه فهرست نموده است.

رجال مرزبانی

مرزبانی، محمد بن عمران (۲۹۷ – ۳۷۸ ق) نیز یکی دیگر از مؤلفین قرن چهارم است که صاحب کتاب رجال محمد بن عمران بن موسی المرزبانی است.

[۱۲۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۷.

تاریخ ابن بابویه

ابن بابویه قمی، محمد بن علی (شیخ صدوق) (م ۳۸۱ ق) صاحب تاریخ ابن بابویه است.

[۱۲۸] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۸۹، ش۱۰۴۹.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۲۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۲۲۲، ش۸۱۲.

این کتاب را فهرست نموده و احتمال داده است که این کتاب، مشتمل بر شرح حال راویان عامه و خاصه بوده است.

مشیخه الصدوق

ذکر من لقیه من اصحاب الحدیث و عن کل واحد منهم حدیث.

[۱۳۰] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۲، ش۱۰۴۹.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی رجالی است که دارای نقل حدیث هستند و ظاهرا شیخ صدوق، آنها را ملاقات نموده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۳۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۱، ص۷۲، ش۴۰۰۶.

، این کتاب را با عنوان مشیخه الصدوق و با عنوان موجود در رجال نجاشی

[۱۳۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۳۷، ش۲۰۵.

، فهرست نموده است.

الرجال المختارین من اصحاب النبی

الرجال المختارین من اصحاب النبی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم).

[۱۳۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۱، ش۱۰۴۹.

سید محسن امین در اعیان الشیعه

[۱۳۴] امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج ۱۰، ص۲۵.

و محقق تهرانی در الذریعه

[۱۳۵] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۸۳، ش۱۴۸.

، نام این کتاب را در فهرست اسامی آثار این مؤلف آورده‌اند.

فهرست ابن بابویه

فهرست ابن بابویه.

[۱۳۶] شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۳۰، ش۲۲۹-۳۰۰.

این کتاب، نزد شیخ طوسی موجود بوده است و او در الفهرست، در شرح حال «زید النرسی» و «زید الزراد»، نقل قولی از این کتاب آورده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۳۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۳۷۴، ش۱۷۳۸.

آن را فهرست نموده است.

مشیخه الفقیه

مشیخه الفقیه.

[۱۳۸] شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۳۷.

شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه، برای اختصار در سند، اوایل اسناد اغلب روایات را حذف نموده است و برای رفع نقصان موجود در اسناد، در آخر همین کتاب، المشیخه را که در بردارنده طریق خود به هر یک از راویانی است که روایت را از وی نقل نموده، تهیه و تنظیم کرده است.
شرح‌های تالیف شده بر این مشیخه عبارت‌اند از:
شرح محمد تقی مجلسی اصفهانی (م ۱۰۷۰ ق).
شرح سید هاشم بحرانی توبلی اصفهانی (م ۱۱۰۷ ق) با عنوان تعریف رجال من لا یحضره الفقیه.
شرح علی بن حسن خراسانی (زنده در ۱۱۱۰ ق).
شرح یاسین بلادی بحرانی (م ق ۱۲) با عنوان معین النبیه فی رجال من لا یحضره الفقیه.
شرح سید عبدالله کبیر عاملی اصفهانی (م ۱۲۴۳ ق).
شرح محمد حسن بروجنی (زنده در ۱۲۵۷ ق).
شرح سید محمد حسین طباطبایی تبریزی (م ۱۲۹۴ ق).
شرح سید میرزا محمد هاشم چهار سوقی (م ۱۳۱۸ ق).
شرح میرزا یحیی مستوفی اصفهانی (م ۱۳۲۶ ق).
شرح سید حسن موسوی آل خرسان نجفی (ق ۱۴).
شرح عباس حاجیانی دشتی با عنوان نخبه المقال فی تمییز الاسناد والرجال.
شرح محمد جعفر شمس الدین.
در «ترتیب» مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه، این کتاب‌ها تالیف شده‌اند:
ترتیب حسن بن زید الدین عاملی (صاحب معالم) (م ۱۰۱۱ ق).
ترتیب عبد الحی بن محمد یزدی (زنده در ۱۰۵۵ ق).
ترتیب فخر الدین طریحی (م ۱۰۸۵ ق).
ترتیب علاء الدین محمد گلستانه (م ۱۱۱۰ ق).
در تکمیل این مشیخه و مشیخه التهذیب و کتاب من لا یحضر، مرحوم محمد علی آل کشکول (م ۱۳ ق)، کتابی رابا عنوان حدیقه النظار (/ الانظار) فی مشیخه الفقیه والتهذیب والاستبصار، تالیف نموده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۳۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۱، ص۷۲، ش۴۰۰۷.

این کتاب را فهرست نموده است.

المصابیح

المصابیح.

[۱۴۰] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۰، ش۱۰۴۹.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی راویان هر یک از معصومان (علیهم‌السّلام) و شامل پانزده «مصباح» است:
مصباح اول، شامل اسامی رجالی است که از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روایت نقل کرده‌اند.
مصباح دوم، شامل اسامی زنانی است که از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روایت نقل کرده‌اند.
مصباح سوم، شامل اسامی راویانی است که از امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) روایت نقل کرده‌اند.
مصباح چهارم، شامل اسامی راویانی است که از حضرت زهرا (علیهاالسّلام) روایت نقل کرده‌اند.
مصباح پنجم، شامل اسامی راویانی است که از امام حسن (علیه‌السّلام) روایت نقل کرده‌اند.
به همین ترتیب، در بیان فهرست اسامی راویان از هر یک از معصومان (علیهم‌السلام)، یک «مصباح» آورده شده است. در مصباح پانزدهم نیز فهرست اسامی اشخاصی که دارای توقیع بوده‌اند، آورده شده است.
در رجال النجاشی، هر یک از این «مصباح»‌ها به عنوان یک کتاب مستقل، فهرست شده است.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۴۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۶.

، این کتاب را با عنوان رجال الشیخ الصدوق محمد و نیز با عنوان المصابیح

[۱۴۲] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۱، ص۸۰، ش۴۰۴۳.

، هم فهرست کرده است.

المعرفه برجال البرقی

المعرفه برجال البرقی.

[۱۴۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۲، ش۱۰۴۹.

سید محسن امین در اعیان الشیعه

[۱۴۴] امین، سیدمحسن، اعیان الشیعه، ج ۱۰، ص۱۴۵.

و محقق تهرانی در الذریعه

[۱۴۵] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۱، ص۲۴۹، ش۴۸۷۴.

نام این کتاب را در فهرست کتاب‌های این مؤلف آورده‌اند.

رجال ابی المفضل الشیبانی

شیبانی، محمد بن عبدالله (ابوالمفضل) (م ۳۸۷ ق) صاحب کتاب رجال ابی المفضل الشیبانی است.

[۱۴۶] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۹۴، ش۱۸۱.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۴۷] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۵.

، این کتاب را با عنوان رجال محمد بن عبدالله فهرست نموده است.

من روی حدیث غدیر خم شیبانی

من روی حدیث غدیر خم.

[۱۴۸] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۶، ش۱۰۵۹.

محقق تهرانی در الذریعه

[۱۴۹] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۶، ش۶۸۰۶.

، این کتاب را با عنوان من روی حدیث الغدیر، فهرست نموده است.

من روی عن زید بن علی

من روی عن زید بن علی بن الحسین (علیهم‌السلام).

[۱۵۰] نجاشی، احمد بن علی، رجال، ص۳۹۶، ش۱۰۵۹.

این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی راویانی است که از زید بن علی بن حسین (علیهم‌السلام) روایت نقل کرده‌اند.
محقق تهرانی در الذریعه

[۱۵۱] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۲۲۷، ش۶۸۱۳.

، این کتاب را فهرست نموده است.

الرواه والفلح

ابن جندی جراح، احمد بن محمد (۳۰۵ یا ۳۰۷ – ۳۹۰ ق) مؤلف کتاب الرواه والفلح است.

[۱۵۲] نجاشی، احمد بن علی، ر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.