پاورپوینت تاریخ نگاری طبقات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تاریخ نگاری طبقات دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تاریخ نگاری طبقات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تاریخ نگاری طبقات :

تاریخ‌نگاری طبقات

تألیف آثار تاریخی بر اساس تقسیم به طبقات ، منشأ اسلامی دارد و از کهن‌ترین شیوه‌های مورخان مسلمان است.

[۱] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۱۱۱، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.

فهرست مندرجات

۱ – روش تاریخ‌نگاری طبقات
۲ – محتوای کتب اولیه طبقات
۳ – علل تطور تاریخ‌نگاری طبقات
۴ – کتاب الطبقات الکبری
۴.۱ – روش مؤلف
۴.۲ – سیره پیامبر
۴.۳ – شرح حال صحابه و تابعین
۴.۴ – تأثیر بر دیگر کتب
۵ – کتاب الطبقات
۵.۱ – موضوعات کلی کتاب
۵.۲ – ترتیب طبقات کتاب
۵.۳ – تراجم اشخاص
۵.۴ – موالیان
۵.۵ – نظم طبقات
۶ – نظم طبقات در کتب رجال
۷ – شیوه طبقات در علوم دیگر
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

روش تاریخ‌نگاری طبقات

در شیوه تاریخ‌نگاری طبقات افراد متعلق به یک گروه یا دوره یا نسل (اصطلاحاً طبقه)، در یک ردیف جای می‌گیرند و شرح حال آنان به ترتیب زمانی در پی هم می‌آید.

محتوای کتب اولیه طبقات

نخستین کتاب‌هایی که با عنوان طبقات تألیف شد، مشتمل بود بر سرگذشت صحابه و تابعین و تابعینِ تابعین و سپس علمای شهرها.

علل تطور تاریخ‌نگاری طبقات

آن‌چه به تطور شیوه تاریخ‌نگاری طبقات کمک کرد، ضرورت نقد اِسنادی احادیث بود.

[۲] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۱۱۲، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.

کتاب الطبقات الکبری

از نخستین کتاب‌های تألیف شده و بزرگ‌ترین اثر موجود در این باره، الطبقات الکبری از محمد بن سعد مشهور به کاتب واقدی است.

[۳] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۱۱۱.

[۴] خطیب بغدادی، تاریخ بغدادی، ج۵، ص۳۲۱.

روش مؤلف

وی در این کتاب عمدتاً از واقدی ، و نیز از آثار کلبی و هیثم بن عدی و مدائنی بهره گرفته

[۵] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۱۱۱ـ۱۱۲.

و روایات را به روش محدّثان به صورت مُسند نقل کرده است.

سیره پیامبر

جلد اول و دوم کتاب در سیره پیامبر صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم است.

شرح حال صحابه و تابعین

مؤلف سپس به شرح حال صحابه و تابعین و علما تا زمان خود، بر اساس تقدم زمانی آن‌ها در قبول اسلام و احیاناً برتری نَسَبی و پراکندگیشان در مدینه و مکه و دیگر شهرها و مراکز بزرگ اسلامی، پرداخته و با مجلدی در شرح حال زنان ، کتاب را به پایان رسانده است.
وی آگاهی‌های جامع و ارزنده‌ای به دست داده که گاه در جای دیگر نمی‌توان یافت.
این اطلاعات در باره مشخصات فردی، نسب ، زندگی علمی و سیاسی افراد، جرح و تعدیل راویان ، نقد متون و وصف شهرهاست.

تأثیر بر دیگر کتب

الطبقات الکبری بر کتب طبقات پس از خود تأثیر گذاشته و از منابع مهم در باره سیره پیامبر اکرم و دو سده نخست تاریخ اسلام است.

[۶] ابن سعد: الطبقات الکبری، ، ج ۱، ص ۱۵ـ۱۶، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

کتاب الطبقات

هم زمان با ابن سعد ، خلیفه بن خیاط عُصفری ملقب به شَباب (متوفی ۲۴۰)، محدّث و نسب شناس و اخباری بصره ، کتاب الطبقات را تألیف کرد.

[۷] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۲۸۸.

موضوعات کلی کتاب

وی نیز کتاب را با یادی کوتاه از پیامبر اکرم و نسب او آغاز کرده و سپس مانند ابن سعد به شرح حال صحابه و تابعین و تابعین تابعین در شهرها و مراکز اسلامی پرداخته و کتاب را با تراجم زنان صحابی پایان داده است.

ترتیب طبقات کتاب

خلیفه طبقات را بر حسب انساب و قبایل و نزدیکی نسبی آنان با پیامبر ترتیب داده و از این‌رو با بنی هاشم و سپس دیگر تیره‌های قریش آغاز و آنان را بر اساس شهرهای محل سکونتشان تقسیم کرده است.

تراجم اشخاص

وی در تراجم اشخاص، سال وفات آنان و روایت از پیامبر و شرکتشان در غزوات و فتوح را ذکر کرده ولی به جرح و تعدیل راویان پرداخته است.

موالیان

وی از موالیِ تابعان که اهل روایت حدیث بوده‌اند، نیز یاد کرده است.

[۸] خلیفه بن خیاط، کتاب الطبقات، ج۱، ص۳۱ـ۳۲، روایه موسی بن زکریا تستری، چاپ اکرم ضیاء عمری، بغداد (۱۹۶۷).

نظم طبقات

نظم طبقات در اصل در خدمت علم حدیث بود و بر این اساس، تراجم محدّثانی که از جهت سن و مشایخ روایی نزدیک به هم بودند، در یک گروه قرار می‌گرفت.

[۹] خلیفه بن خیاط، کتاب الطبقات، ج۱، ص۴۵، روایه موسی بن زکریا تستری، چاپ اکرم ضیاء عمری، بغداد (۱۹۶۷).

نظم طبقات در کتب رجال

شیوه نظم طبقات بر اساس سن و مشایخ روایی را ــ با وجود ایراداتی که دارد ــ به لحاظ فوایدش در علم حدیث، مؤلفان کتب رجال دنبال کردند،

[۱۰] خلیفه بن خیاط، کتاب الطبقات، ج۱، ص۴۶ـ۴۷، روایه موسی بن زکریا تستری، چاپ اکرم ضیاء عمری، بغداد (۱۹۶۷).

از جمله مسلم بن حجاج نیشابوری (متوفی ۲۶۱) در الکنی و الاسماء ، ابوعَروبه حرّانی (متوفی ۳۱۸) در الاسامی و الکنی ، ابن حِبّان بُستی (متوفی ۳۵۴) در الثقات و مشاهیر علماء الامصار ، عبدالغنی مقدسی جَمّاعیلی (متوفی ۶۰۰) در الکمال فی معرفه الرجال ، و ذهبی (متوفی ۷۴۸) مؤلف تذکره الحفاظ و الکاشف عن رجال الکتب السته.

[۱۱] خلیفه بن خیاط، کتاب الطبقات، ج۱، ص۴۷ـ۵۰، روایه موسی بن زکریا تستری، چاپ اکرم ضیاء عمری، بغداد (۱۹۶۷).

شیوه طبقات در علوم دیگر

پس از آن، شیوه طبقات به کتب تراجم دیگر شاخه‌های علمی راه یافت و آثار فراوانی در طبقات قُراء ، مفسران ، فقها ، متکلمان ، فلاسفه ، صاحبان ملل و نحل، عرفا و صوفیه ، ادبا ، شعرا ، نحویان ، لغویان ، وزرا و اطبا تألیف شد.
این شیوه تا حد زیادی می‌توانست در درک پیوستگی و تطور اندیشه‌های علمیِ یک طبقه و برداشت معرفت شناسانه از دانشی خاص مؤثر باشد.

فهرست منابع

(۲) امیرحسین آریانپور، «ابن خلدون پیشاهنگ جامعه شناسی»، سهند، دفتر اول (بهار ۱۳۴۹).
(۳) نزار اباظه و محمدریاض مالح، اتمام الاعلام: ذیل لکتاب الاعلام لخیرالدین الزرکلی، بیروت ۱۹۹۹.
(۴) ابن ابی الدَّم، التاریخ الاسلامی المعروف باسم التاریخ المظفری، چاپ حامد زیان غانم زیان، قاهره ۱۹۸۹.
(۵) ابن ابی حاتم، کتاب الجرح و التعدیل، حیدرآباد دکن ۱۳۷۱ـ۱۳۷۳/۱۹۵۲ـ۱۹۵۳، چاپ افست بیروت (بی تا).
(۶) ابن اثیر، اسدالغابه فی معرفه الصحابه، بیروت: داراحیاء التراث العربی، (بی تا).
(۷) ابن اثیر، التاریخ الباهر فی الدوله الاتابکیّه، چاپ عبدالقادر احمد طلیمات، قاهره (۱۹۶۳).
(۸) ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت ۱۹۶۵ـ۱۹۶۶.
(۹) ابن ازرق، تاریخ الفارقی، چاپ بدوی عبداللطیف عوض، قاهره ۱۳۷۹/۱۹۵۹.
(۱۰) ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج ۱ و ۲، حیدرآباد دکن ۱۳۸۸ـ۱۳۸۹/۱۹۶۸ـ۱۹۶۹.
(۱۱) ابن تغری بردی، المنهل الصافی، ج ۱، چاپ احمد یوسف نجاتی، قاهره ۱۳۷۵/۱۹۵۶.
(۱۲) ابن حبیب، تذکره النبیه فی ایام المنصور و بنیه، چاپ محمد محمدامین، قاهره ۱۹۷۶ـ۱۹۸۶.
(۱۳) ابن حجر عسقلانی، انباء الغمر بأبناء العمر، ج ۱، چاپ محمد احمد دهمان، دمشق ۱۳۹۹.
(۱۴) ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، حیدرآباد دکن ۱۳۲۵ـ۱۳۲۷.
(۱۵) ابن حجر عسقلانی، الدررالکامنه فی اعیان المائه الثامنه، حیدرآباد دکن ۱۳۹۳/۱۹۷۳.
(۱۶) ابن حجر عسقلانی، ذیل الدرر الکامنه، چاپ عدنان درویش، قاهره ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
(۱۷) ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون.
(۱۸) ابن خلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان.
(۱۹) ابن دیبع، کتاب قُرّه العیون بأخبار الیمن المیمون، چاپ محمد بن علی اکوع، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۸.
(۲۰) ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، بیروت ۱۳۷۲.
(۲۱) ابن سعد، کتاب الطبقات الکبیر، چاپ ادوارد زاخاو، لیدن ۱۳۲۱ـ۱۳۴۷/۱۹۰۴ـ۱۹۴۰، چاپ افست تهران (بی تا).
(۲۲) ابن سعد: الطبقات الکبری، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
(۲۳) ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.
(۲۴) ابن صقاعی، تالی کتاب وفیات الاعیان، چاپ ژاکلین سوبله، دمشق ۱۹۷۴.
(۲۵) ابن صیرفی، نزهه النفوس والابدان فی تواریخ الزمان، چاپ حسن حبشی، ج ۱، (قاهره) ۱۹۷۰.
(۲۶) ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، چاپ علی محمد بجاوی، قاهره (۱۳۸۰/۱۹۶۰).
(۲۷) ابن عبدالبر، جامع بیان العلم و فضله و ماینبغی فی روایته و حمله، قاهره ۱۴۰۲/۱۹۸۲.
(۲۸) ابن عبری، تاریخ مختصرالدول، چاپ انطون صالحانی یسوعی، بیروت ۱۹۵۸.
(۲۹) ابن فوطی، تلخیص مجمع الا´داب فی معجم الالقاب، چاپ مصطفی جواد، دمشق ۱۹۶۲، چاپ محمد عبدالقدوس قاسمی، لاهور ۱۳۵۹/۱۹۴۰.
(۳۰) ابن قاضی شهبه، طبقات الشافعیه، چاپ حافظ عبدالعلیم خان، حیدرآباد دکن ۱۳۹۸ـ۱۴۰۰/۱۹۷۸ـ۱۹۸۰.
(۳۱) ابن قتیبه، المعارف، چاپ ثروت عکاشه، قاهره ۱۹۶۰.
(۳۲) ابن قلانسی، تاریخ دمشق، چاپ سهیل زکار، دمشق ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
(۳۳) ابن کثیر، البدایه و النهایه، چاپ احمد ابوملحم و دیگران، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
(۳۴) ابن مجاور، صفه بلادالیمن و مکه و بعض الحجاز، المسماه تاریخ المستبصر، چاپ اسکار لوفگرن، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
(۳۵) ابن میَسَّر، اخبار مصر، چاپ هانری ماسه، قاهره ۱۹۱۹.
(۳۶) ابن ندیم، الفهرست.
(۳۷) ابن واصل، مفرج الکروب فی اخبار بنی ایّوب، چاپ حنین محمد ربیع، قاهره (۱۹۷۲).
(۳۸) ابن هشام، خلاصه سیرت رسول اللّه (ص)، تلخیص و انشای شرف الدین محمد بن عبداللّه بن عمر، چاپ اصغر مهدوی و مهدی قمی نژاد، تهران ۱۳۶۸ ش.
(۳۹) ابن هشام، سیرت رسول اللّه ص، ترجمه و انشای رفیع الدین اسحاق بن محمد همدانی، چاپ اصغر مهدوی، تهران ۱۳۶۱ ش.
(۴۰) ابن هشام، کتاب التیجان فی ملوک حمیر، صنعاء (۱۹۷۹).
(۴۱) اسماعیل بن علی ابوالفداء، المختصر فی اخبار البشر: تاریخ ابی الفداء، بیروت: دارالمعرفه، (بی تا).
(۴۲) ابوالفرج اصفهانی، کتاب الاغانی، قاهره ۱۳۸۳، چاپ افست بیروت (بی تا).
(۴۳) ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیـّین، چاپ احمد صقر، قاهره ۱۳۶۸/۱۹۴۹.
(۴۴) ابوزرعه دمشقی، تاریخ ابی زرعه الدمشقی، چاپ شکراللّه قوچانی، (دمشق، بی تا).
(۴۵) احمد بن عبداللّه ابونعیم، کتاب ذکر اخبار اصبهان، چاپ سون ددرین

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.