پاورپوینت تاریخ خانی شامل حوادث چهل ساله گیلان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
14 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تاریخ خانی شامل حوادث چهل ساله گیلان دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تاریخ خانی شامل حوادث چهل ساله گیلان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تاریخ خانی شامل حوادث چهل ساله گیلان :

پاورپوینت تاریخ خانی شامل حوادث چهل ساله گیلان‌ (کتاب)

تاریخ خانی کتابی تاریخی است که به فارسی توسط علی بن شمس الدین لاهیجی در سده دهم، مشتمل بر چهل سال تاریخ گیلان (از ۸۸۰ تا ۹۲۰) تالیف یافته است. از مؤلف کتاب اطلاعی در دست نیست جز آنکه کتاب خود را به فرمان سلطان خان احمدخان گیلانی نوشته است.

فهرست مندرجات

۱ – ساختار کتاب
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – نثر کتاب
۲.۲ – کلام شمس الدین لاهیجی
۳ – وضعیت کتاب
۴ – منبع

ساختار کتاب

تاریخ خانی مشتمل است بر یک مقدمه و سه باب. باب اول در ۴۴ فصل درباره حوادث سالهای ۸۸۰ تا ۹۰۹ است، یعنی اواخر حکومت سلطان محمد (۸۵۱- ۸۸۳)، فوت او و جانشینی کارکیا میرزاعلی، جنگ منجیله دشت ، فتح قلعه طارم و حوادث دیگر. باب دوم در شش فصل در باره سلطنت سلطان حسن (۹۱۰- ۹۱۱) و عزل و قتل میرزاعلی و کشته شدن سلطان حسن است. باب سوم شرح سلطنت سلطان خان احمدخان گیلانی است.

گزارش محتوا

سلطان احمدخان بر تالیف این اثر، نظارت مستقیم داشته، زیرا در متن تصحیحاتی انجام داده است. تاریخ خانی در باره تاریخ گیلان در زمان سلاطین کیایی گیلان ، و ظاهرا دنباله کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان، تالیف ظهیرالدین مرعشی است. تاریخ گیلان و دیلمستان تا پایان حوادث ۸۹۴ را دربر دارد. کتاب مرعشی و تاریخ خانی در چهارده سال تداخل زمانی دارند، اما مطالب راجع به این چهارده سال در دو کتاب متفاوت است.
تالیف تاریخ خانی در سال ۹۲۱ ه. ق آغاز شده و در ۹۲۲ به پایان رسیده است.

نثر کتاب

نثر کتاب پیچیده و مصنوع، و آمیخته با اشعار فارسی و عربی و آیات قرآن کریم است. اضافه استعاری در این کتاب زیاد به چشم می‌خورد. لغات مغولی مانند «توشمال» و «ایلغار»، ترکیبات گیلکی مانند «عموپسر» و «زن پسر»، واژه‌های عامیانه مانند «اجدها» و اصطلاحات ویژه خود مؤلف– مانند «من اینست که سوار می‌شوم» به معنای «دارم سوار می‌شوم» — نیز در کتاب به کار رفته است که از دیگر خصوصیات نثر آن به شمار می‌آید.
تاریخ خانی یکی از منابع مهم تاریخ گیلان در این دوره است. بنا به گفته مصحح کتاب به نقل از محمد قزوینی، این کتاب مطالبی درباره مدت اقامت شاه اسماعیل صفوی در گیلان دارد که در هیچ کتاب دیگری نیامده است؛ با توجه به هم زمانی تالیف این کتاب با آغاز دوره صفوی، این اطلاعات بسیار مهم است. همچنین کتاب حاوی اطلاعات مفیدی است درباره آداب جنگ و لشکرکشی و سلاحها، هدایا و پیشکشها، آداب و رسوم مانند نقاره زدن، کشتی گرفتن، مجازات سرکشان و طاغیان، و انواع مالیات با عناوین زنه زر، مرد سوارنه، سره زر و گاوه زر.
در این کتاب به مناصب این دوره نیز اشاره شده است، از جمله خبرچی گری و رکاب بندی. اشتباهاتی در ذکر تاریخ برخی حوادث وجود دارد که احتمالا از جانب کاتب نسخه بوده است.
برخی اعلام اشخاص و مکانها در متن به صورتهای گونا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.