پاورپوینت پیغمبران اولوالعزم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پیغمبران اولوالعزم دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پیغمبران اولوالعزم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پیغمبران اولوالعزم :

پیامبران اولوالعزم

ویژگی‌های عده‌ای از انبیای الهی در قرآن کریم.

فهرست مندرجات

۱ – تعبیر اولوالعزم در قرآن
۲ – مقصود از اولوالعزم
۲.۱ – صاحبان صبر
۲.۲ – صاحبان عهد
۲.۳ – صاحبان شریعت
۳ – اولوالعزم در حدیث امام رضا
۴ – تعداد پیامبران اولوالعزم
۴.۱ – همه یا برخی رسولان الهی
۴.۲ – صاحبان شریعت
۵ – پیامبران اولوالعزم و رسالت جهانی
۵.۱ – دیدگاه علامه طباطبایی
۵.۲ – مفاد ظاهر برخی آیات
۵.۳ – نظریه تفصیل
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

تعبیر اولوالعزم در قرآن

در قرآن کریم از برخی انبیای الهی به عنوان «اولوالعزم» یاد شده است: (فاصبر کما صبر اولو العزم من الرسل)؛ پس همان گونه که پیامبران اولوالعزم، صبر کردند، صبر کن.

[۱] احقاف/سوره۴۶، آیه۳۵.

مقصود از اولوالعزم

درباره این‌که مقصود از اولوالعزم چیست و انبیای اولوالعزم چه کسانی هستند سه نظریه مطرح شده است:

صاحبان صبر

الف. برخی عزم را به معنای صبر دانسته‌اند و پیامبران اولوالعزم را به پیامبران دارای صبر و تحمل در مقابل سختی‌ها و مشکلات تبلیغ احکام الهی تفسیر نموده‌اند. به دلیل آن‌که در آیه اولوالعزم از میان صفات، صفت صبر به عنوان یک صفت برجسته برای پیامبران اولوالعزم مطرح شده است..

[۲] تفسیر عاملی، عاملی، ج۷، ص۵۳۳، ابراهیم، تهران، انتشارات صدوق، ۱۳۶۰ش.

[۳] تفسیر آیات الاحکام، سایس، ج۱، ص۶۸۰، محمدعلی.

[۴] تفسیر مراغی، مراغی، ج۲۱، ص۱۳۲، احمد بن مصطفی، داراحیاء التراث العربی، بیروت.

[۵] التحریر والتنویر، ابن عاشور، ج۲۶، ص۵۷، محمد بن طاهر.

صاحبان عهد

ب. بعضی از مفسرین با استناد به برخی از روایات، عزم در کلمه اولوالعزم را به معنای عهد دانسته‌اند. بعضی هم این معنا را از بعضی آیات قرآن همچون آیه ۷و ۸ سوره احزاب استظهار نموده‌اند چرا که در این آیات به مسئله گرفتن عهد و میثاق از انبیایی بزرگ همچون نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، و محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) اشاره شده است. همچنین در آیاتی دیگر از انبیایی همچون آدم نام برده شده است که در عمل به عهد و میثاق الهی موفق نبوده است و از این عدم موفقیت به فقدان عزم در ایشان اشاره شده است.

[۶] طه/سوره۲۰، آیه۱۱۵.

بنابراین عزم به معنای عهد و میثاق می‌باشد.

[۷] تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر، ج۶، ص۳۴۲، اسماعیل، بیروت، دارالاندلس، ۱۴۱۶ق.

[۸] کنزالدقائق، قمی مشهدی، ج۸، ص۳۶۰، محمد بن محمدرضا، وزارت ارشاد اسلامی، تهران، ۱۳۶۸ش.

مطابق این تفسیر منظور از اولوالعزم پیامبرانی هستند که خداوند از آن‌ها بر عبودیت و اطاعت تامه خویش

[۹] بحارالأنوار، مجلسی، ج۱۱، ص۳۵، محمدباقر، تهران، المکتبه الاسلامیه.

[۱۰] تفسیر القرآن الکریم، ابن قیم جوزی، ج۶، ص۳۴۲، محمد بن ابوبکر، بیروت، دارمکتبه الهلال.

یا بر ولایت پیامبر خاتم و اهل بیت ایشان

[۱۱] بحارالأنوار، مجلسی، ج۱۱، ص۳۵، محمدباقر، تهران، المکتبه الاسلامیه.

[۱۲] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۲، ص۲۱۳، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

[۱۳] تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ج۳، ص۳۴۲، ملامحسن، انتشارات صدر، تهران، ۱۴۱۵ق.

[۱۴] تفسیر قمی، قمی، ج۲، ص۶۶، علی بن ابراهیم، قم، دارالکتاب، ۱۳۶۷ق.

[۱۵] کنزالدقائق، قمی مشهدی، ج۸، ص۳۶۰، محمد بن محمدرضا، وزارت ارشاد اسلامی، تهران، ۱۳۶۸ش.

پیمان گرفته است.

صاحبان شریعت

ج. عده دیگری از مفسرین با توجه به پاره‌ای از روایات دیگر، انبیای اولوالعزم را به انبیاء دارای کتاب و شریعت تفسیر نموده‌اند.

[۱۶] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۲، ص۱۴۵، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

[۱۷] جوامع الجامع، طبرسی، ج۶، ص۲۷، فضل بن حسن، دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۷۷ش.

[۱۸] جوامع الجامع، طبرسی، ج۶، ص۲۹، فضل بن حسن، دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۷۷ش.

[۱۹] روح البیان، حقی بروسوی، ج۸، ص۴۹۵، اسماعیل، دارالفکر، بیروت.

[۲۰] کنزالدقائق، قمی مشهدی، ج۱۲، ص۲۰۳، محمد بن محمدرضا، وزارت ارشاد اسلامی، تهران، ۱۳۶۸ش.

[۲۱] تفسیر المبین، مغنیه، ج۱، ص۵۵۰، محمدجواد، بنیاد بعثت، قم.

اولوالعزم در حدیث امام رضا

به عنوان نمونه در روایتی از امام رضا (علیه‌السلام) سؤال شد که چگونه ایشان (حضرت نوح) اولوالعزم شدند حضرت فرمودند: «زیرا نوح همراه با کتاب و شریعت مبعوث شد و هر کس بعد از ایشان آمد طبق کتاب و شریعت و روش ایشان عمل کرد تا این‌که ابراهیم با کتاب و صحف جدید آمد و هر پیامبری بعد از ایشان آمد طبق شریعت حضرت ابراهیم عمل کرد. تا این‌که جناب موسی آمد و تورات را که کتاب جدیدی بود آورد و بعد از آن هم مسیح با انجیل که شریعت جدیدی بود آمد و تا زمان پیامبر اسلام هر کس می‌آمد طبق شریعت حضرت عیسی عمل می‌کرد تا این‌که پیامبر اسلام با قرآن و شریعت جدیدی آمد که حرام و حلال آن تا روز قیامت به همان صورت باقی خواهد ماند..

[۲۲] البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، ج۵، ص۵۱، سید هاشم، قم، دارالکتب العلمیه، ۱۳۳۹ق.

[۲۳] تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ج۵، ص۱۹، ملامحسن، انتشارات صدر، تهران، ۱۴۱۵ق.

[۲۴] کنزالدقائق، قمی مشهدی، ج۱۲، ص۲۰۶، محمد بن محمدرضا، وزارت ارشاد اسلامی، تهران، ۱۳۶۸ش.

[۲۵] البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، ج۴، ص۸۰، سید هاشم، قم، دارالکتب العلمیه، ۱۳۳۹ق.

[۲۶] عیون اخبار الرضا، صدوق، ج۲، ص۱۷۸، محمد بن علی، تهران، انتشارات جهان.

تعداد پیامبران اولوالعزم

در مورد تعداد و مصادیق پیامبران اولوالعزم نیز بین مفسرین اختلافاتی وجود دارد:

همه یا برخی رسولان الهی

از پاره‌ای مفسرین نقل شده است که تمام رسولان الهی را اولوالعزم دانسته‌اند و برخی اولوالعزم را هیجده رسولی دانسته‌اند که نامشان در آیات ۸۲تا ۹۰ سوره انعام آمده است چون خداوند بعد از نام این انبیاء فرموده است: (فبهداهم اقتده)؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن. و برخی بر اساس بعضی روایات، انبیای اولوالعزم را نه نفر دانسته و برخی دیگر آن‌ها را هفت یا شش نفر دانسته‌اند.

[۲۷] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۱۸، ص۳۳۳، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

[۲۸] روح المعانی، آلوسی، ج۲۶، ص۳۴، سید محمود، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.

[۲۹] روح المعانی، آلوسی، ج۲۶، ص۳۵، سید محمود، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.

صاحبان شریعت

علامه طباطبائی و بعضی دیگر از مفسران اولوالعزم را پنج پیامبر صاحب شریعت، یعنی نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد دانسته‌اند.

[۳۰] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۲، ص۲۱۳، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

[۳۱] البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، ج۳، ص۷۷۶، سید هاشم، قم، دارالکتب العلمیه، ۱۳۳۹ق.

[۳۲] تفسیر مراغی، مراغی، ج۲۱، ص۱۳۲، احمد بن مصطفی، داراحیاء التراث العربی، بیروت.

[۳۳] تفسیر مراغی، مراغی، ج۲۶، ص۲۹، احمد بن مصطفی، داراحیاء التراث العربی، بیروت.

گفته شده است روایات دال بر این مطلب در حد مستفیض است.

[۳۴] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۲، ص۱۴۵، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

[۳۵] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۲، ص۱۴۶، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

[۳۶] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، ج۱۸ ص۲۲۰، محمدحسین، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۳ق.

اما در مقابل، بعضی دیگر معتقدند به دلیل آن‌که این روایات به حد تواتر نمی‌رسد، مفید یقین نیست و از آیات قرآن دلالتی قطعی بر انحصار پیامبران صاحب کتاب و شریعت در پنج نفر، در دست نیست. اگر به روایت یا روایاتی

[۳۷] روح المعانی، آلوسی، ج۱۸، ص۳۳۳، سید محمود، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.

دست یابیم که پیامبران اولوالعزم یا صاحبان کتاب و شریعت را بیش از این پنج نفر بیان کرده بود می‌توان مفاد آن را تصدیق کرد..

[۳۸] راه و راهنماشناسی، مصباح، ج۵، ص۳۲۹، محمدتقی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۷۶ش.

پیامبران اولوالعزم و رسالت جهانی

بنابراین که مقصود از انبیای اولوالعزم انبیای دارای شریعت باشند این مسأله مطرح شده است که آیا رسالت ایشان جهانی بوده یا آن‌که هر کدام به سوی قوم خاصی مبعوث شده‌اند؟ البته در مورد جهانی بودن رسالت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) تردید و اختلافی وجود ندارد اما در مورد دیگر انبیای اولوالعزم سه نظریه مطرح شده است:

دیدگاه علامه طباطبایی

الف. رسالت انبیای اولو

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.