پاورپوینت پیدایش منطق


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پیدایش منطق دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پیدایش منطق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پیدایش منطق :

پاورپوینت پیدایش منطق

وقتی می‌بینیم کسی سعی می‌کند گفتار خود را “منطقی” جلوه دهد و یا زمانی که متوجه می‌شویم فردی سعی دارد حوادث پیرامونش را “منطقی” تحلیل کند، اصلا تعجب نمی‌کنیم و حتی به فکرمان هم نمی‌رسد که این شخص هرگز حتی یک واحد درسی “منطق ” را نگذرانده و شاید یک کتاب “منطقی”نیز نخوانده باشد، گویی برای تمام ما واضح است که “منطق”متعلق به نوع بشر است وهمه افراد مجازند از آن استفاده کنند.

فهرست مندرجات

۱ – ویژگی منطق
۲ – تقسیم منطق
۲.۱ – منطق تکوینی
۲.۲ – منطق تدوینی
۳ – تدوین منطق
۴ – پیشینه منطق قبل از ارسطو
۵ – نقش ارسطو در تدوین منطق
۶ – مکتب جدلیون
۶.۱ – زنون
۷ – مکتب سقراط و افلاطون
۸ – سوفسطائیان
۸.۱ – تعریف
۸.۲ – باورهای سوفسطائیان
۹ – تمدن‌های غیر یونانی
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

ویژگی منطق

این ویژگی ” دانش منطق” که بر خلاف بسیاری از علوم دیگر، یک علم “بازاری” یا همه گیر است؛ یعنی تمام انسانها اعم از عالم و عامی یا قدسی و بازاری همه به قدر توانایی و استعداد خود تلاش می‌کنند از قواعد منطقی در گفتار و تفکرات خود استفاده کنند، باعث می‌شود بررسی تاریخچه این علم بسیار دشوار باشد و به راحتی نتوان سیر تکاملی منطق را بررسی کرد.

تقسیم منطق

برای رهایی از این مشکل منطق دانان از دو منظر به علم منطق می‌نگرند و براساس آن منطق را به دو دسته تقسیم می‌کنند : “منطق تکوینی” و” منطق تدوینی”

[۱] شهابی، محمود، رهبر خرد، قم، انتشارت عصمت، چاپ دوم ۱۳۸۲، دیباچه.

منطق تکوینی

“منطق تکوینی” همان منطق طبیعی است که انسانها در طول قرن‌ها با آن زندگی و پیشرفت کردند و تمامی تمدنهای انسانی بر آن استوار بوده است. این نوع منطق هم اکنون نیز در میان مردم کوچه و بازار رایج است و به آن به مثابه یک نعمت خدادادی می‌نگرند که در سرشت بشر وجود دارد و قدمت آن به قدر طول عمر تاریخ است.

[۲] مظفر، محمد رضا، المنطق، قم، انتشارات اسماعیلیان، چاپ هشتم ۱۳۷۸، ص۷.

منطق تدوینی

در مقابل، “منطق تدوینی” همان چیزی است که به عنوان “علم منطق” مورد بحث واقع می‌شود و در مراکز علمی آن را تدریس و تحصیل می‌کنند و در گذر زمان کتاب‌های فراوانی در مورد آن تالیف شده و در مسائلش دقت نظر و موشکافی‌های محققانه‌ای صورت گرفته است.
این منطق به طور حتم بر آمده از همان منطق طبیعی خدادادی است که در تمام انسانها قابل مشاهده است اما به این دلیل که شکل مدون به خود گرفته و کاربرد تخصصی پیدا کرده است می‌توان آن را یک “علم” به حساب آورد و مورد مطالعه و تحقیق قرار داد.
بنابراین باید توجه داشت هنگامی که از عباراتی مانند “پاورپوینت پیدایش منطق”یا “تاریخ منطق”صحبت می‌کنیم جهت نگاه ما تنها به سمت “منطق تدوینی” است و نه “منطق تکوینی یا طبیعی”.

تدوین منطق

در میان منطق دانان، مشهور است که پایه گذار علم منطق، “ارسطو طالیس “حکیم و فلیسوف قرن چهارم پیش از میلاد بوده است

[۳] طباطبایی، محمد حسین، البرهان متن عربی، قم، دفتر تبلیغات، چاپ اول ۱۳۸۶، ص۱.

و کتاب منطقی او که بعد از وی با نام “ارغنون ” شهرت یافت اولین کتاب مستقلی است که در علم منطق تالیف شده است.
البته در این که ارسطو پایه گذار منطق باشد اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد اما این موضوع مورد اتفاق تمام مورخین و اهل منطق است که قدیمی‌ترین کتاب موجود درعلم منطق کتاب “ارغنون” است و تقریبا هیچ گزارش قابل اعتنایی نیز دیده نمی‌شود که وجود کتابی مستقل در منطق را پیش از تالیف “ارغنون “نقل کرده باشد؛ اگرچه در این موضوع نیز بعضی از منطق دانان احتمالاتی داده‌اند اما هیچ یک از این احتمالات از حدس و گمان فراتر نمی‌رود و نمی‌توان به آنها اعتنا کرد؛
به طور مثال ابوعلی سینا در کتاب “منطق المشرقیین ” احتمال می‌دهد که علم منطق با نامی دیگر پیش از تمدن یونان باستان وجود داشته است و گذشتگان ما از آن استفاده می‌کردند و به همین سبب است که اکنون فهم منطق برای ما آسان است؛

[۴] ابن سینا، ابوعلی، منطق المشرقیین، قم، انتشارات کتابخانه مرعشی نجفی، چاپ دوم، ۱۴۰۵ ق، ص۳.

همچنین عده‌ای دیگر احتمال داده‌اند که در حمله اسکندر به ایران کتابهای منطقیی که در ایران باستان تالیف شده بود به آتن برده شد و ارسطو کتاب خود را با استفاده از آنها تهیه کرده

[۵] شهابی، محمود، رهبر خرد، قم، انتشارت عصمت، چاپ دوم، ۱۳۸۲، دیباچه به نقل از کتاب محبوب القلوب.

است اما همانطور که گفته شد برای هیچ یک از این احتمالات دلیل و مدرک قابل توجهی وجود ندارد؛ خود ارسطو نیز در عبارتی که ابوعلی سینا از وی نقل می‌کند عدم تالیف کتابی منطقی پیش از خود را اینگونه بیان می‌کند: ” ما از پیشینیان خود جز پاره‌ای قواعد پراکنده به ارث نبردیم اما منظم کردن آنها کاری بود که زحمات فراوان و بیخوابی‌های بسیار در راه آن کشیدیم”

[۶] ابوعلی سینا، الشفاء، قسمه المنطق، نشر الوزاه المعارف العمومیه، چاپ اول، قاهره، ۱۹۵۲.

بنابراین به نظر می‌رسد که باید به گفته منطق دانان و ارسطو اعتماد کرد و “ارغنون”را اولین کتاب مستقل تالیف شده در منطق به حساب آورد.

پیشینه منطق قبل از ارسطو

پس از این که مشخص شد ارسطو اولین کتاب منسجم منطقی را تالیف کرده است، نوبت به این سؤال اساسی می‌رسد که چه عواملی در تنظیم علم منطق توسط ارسطو تاثیر گذار بوده‌اند؟ و ارسطو چگونه توانسته است به علم منطق دست یابد؟
گستره پاسخ‌های مطرح شده برای این سؤال بسیار متنوع است: در یک سمت، عده‌ای ارسطو را واضع علم منطق می‌دانند و معتقدند او منطق را به تنهایی کشف کرده و آن را به تفصیل توضیح داده است

[۷] فروغی، محمد، سیر حکمت در اروپا، جلد اول، انتشارات زوار، تهران، ۱۳۴۴، ص۳۰.

و در سمت مقابل عده‌ای دیگر ارسطو را تنها، گزارشگر افکار گذشتگان و تدوین گر تحقیقات انجام شده توسط پیشینیانش می‌دانند و تاریخ را متهم می‌کنند که زحمت دیگران را به نام وی ثبت کرده است.

[۸] مفتح، محمد، روش اندیشه، قم، انتشارات نور، چاپ اول، مقدمه.

به نظر می‌رسد هر دو رویکرد به دور از واقعیت باشد و برای رسیدن به واقعیت باید جانب انصاف رعایت شود.

نقش ارسطو در تدوین منطق

روشن است که هیچ کس نمی‌تواند نقش شگفت آور و بی بدیل “ارسطو” را درتدوین علم منطق انکار کند، او سهم بسزایی در رشد و تکامل منطق داشت و به حق او را “معلم اول ” نامیده‌اند اما همانطور که گفته شده، خود او نیز اعتراف می‌کند که در تنظیم منطق از کلمات باقی مانده از گذشتگان بهره برده و عبارات پراکنده آنان را منسجم کرده است ودر جایی دیگر خود او نیز تصریح می‌کند که : “قواعد هر علم و فن به تدریج وضع می‌شود و نمی‌توان گفت علمی به یک باره کامل و تمام وضع شده است بلکه پایه آن علم اول به دست شخصی گذارده می‌شود و آیندگان آنرا به صورت کامل تر و بهتر بیرون می‌آورند؛ من نیز از افکار و زحمات گذشتگان در فنون بسیاری استفاده کرده‌ام ولی باید بگویم در قیاس و برهان و جدل و سفسطه کسی قبل از من بحثی نداشته و من واضع آن بوده‌ام “

[۹] مفتح، محمد، روش اندیشه، قم، انتشارات نور، چاپ اول، مقدمه.

بنابراین منطق ثمره تلاش‌های شخص ارسطو و آثار به جا مانده از گذشتگانش است؛ حال تشخیص اینکه چه مقدار از تعلیمات ارسطو تحت تاثیر پیشینانش بوده و کدامیک را خود به منطق افزوده است کار چندان آسانی نخواهد بود؛ با نگاهی دقیق به کتب منطقی و تاریخ نگاری‌های انجام شده در منطق می‌توان چندین جریان فکری مستقل را یافت که ظاهرا بیشترین تاثیر را در تفکرات ارسطو داشته‌اند و به نوعی ارسطو وام دار این مکتب هاست؛ ما در این مقاله برای رعایت اختصار، تنها به توضیح اجمالی چند مکتب اصلی می‌پردازیم که بیشترین تاثیر را بر سیر منطق داشته‌اند.

مکتب جدلیون

پر سابقه‌ترین جریان فکری که ادعا می‌شود در تدوین منطق بسیار تاثیر داشته است، جریان فکری “جدلیون ” یا مکتب “حکماء الئات” است. شروع این مکتب که به ایلیایی نیز شهرت دارد، به “پارمنیدس ” حکیم یونانی قرن پنجم پیش ازمیلاد باز می‌گردد. وی بر خلاف دیگر حکماء هم عصرش معتقد بود برای کشف حقیقت نیازی به تجربه حسی نیست بلکه تنها از راه تعقل و تفکر می‌توان به حقیقت دست یافت. او بر همین اساس ادعا کرد جهان را جسم واحد و مستقلی پرکرده است که با چشم قابل دیدن نیست و جهان در واقع وحدت و یکپارچگی دارد؛ این افکار “پارمنیدس”Parmendes در یونان چندان مورد توجه واقع نشد و معاصرانش عقاید وی را به باد انتقاد واستهزاء گرفتند.

[۱۰] کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، جلد اول، چاپ اول، ۱۳۶۲، ص۷۹.

زنون

پس از پارمنیدس “زنون “Zeno شاگرد برجسته او نظریاتش را پذیرفت و به شدت از آنها دفاع کرد؛ “زنون” با قدرت به مناظره و مجادله با منتقدین پارمندیس پرداخت و به دلیل تسلط فراوان بر سخنوری و نبوغی که در اقامه استدلال داشت توانست موضوعاتی را که به روشنی خلاف وجدان بود، به همه بقبولاند و همه را نسبت به عقاید پارمندیس مطیع سازد.

[۱۱] فروغی، محمد، سیر حکمت در اروپا، جلد اول، انتشارات زوار، تهران، ۱۳۴۴، ص۱۲.

او برای دفاع از نظریات استادش ادعا کرد هیچ گونه حرکتی در جهان وجود ندارد و در واقع عالم ساکن و یکنواخت است و چنان برای این ادعا اقامه دلیل کرد که توانست همه را در این موضوع به سکوت وا دارد؛
زنون “جدل” را به عنوان روش اصلی استدلال خود برگزیده بود و توا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.