پاورپوینت پناهندگی به کافران (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پناهندگی به کافران (قرآن) دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پناهندگی به کافران (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پناهندگی به کافران (قرآن) :

پاورپوینت پناهندگی به کافران (قرآن)

خداوند در قرآن در رابطه با زنان مؤمن که مرتد می‌شوند بر مسلمانان فرمان داده که لازم است از کفار درخواست مهریه آنها را بکنند.

فهرست مندرجات

۱ – گرفتن مهریه زنان مرتد
۲ – لزوم درخواست مهریه از کافران
۳ – حکم درخواست بازگرداندن مهریه
۴ – پانویس
۵ – منبع

گرفتن مهریه زنان مرتد

پناهندگی زنان مؤمن مرتد شده به کافران، سبب لزوم برگرداندن مهریه آنها به شوهرانشان از غنایم جنگی می‌شود:
وان فاتکم شیء من ازوجکم الی الکفار فعاقبتم فـاتوا الذین ذهبت ازوجهم مثل ما انفقوا واتقوا الله الذی انتم به مؤمنون.و اگر بعضی از همسران شما از دستتان بروند (و به سوی کفار بازگردند) و شما در جنگی بر آنان پیروز شدید و غنایمی گرفتید، به کسانی که همسرانشان رفته‌اند، همانند مهری را که پرداخته‌اند بدهید و از (مخالفت) خداوندی که همه به او ایمان دارید بپرهیزید!

[۱] ممتحنه/سوره۶۰، آیه۱۱.

واژه «عاقبتم» به مفهوم دستیابی به غنیمت از کفار، معنا شده است.

[۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۹، ص۴۵۴.

اگر بعضی از همسران شما از دست شما رفتند، اسلام را رها کرده به کفار پیوستند سپس شما در جنگی بر آنها پیروز شدید و غنائمی به دست آوردید، به کسانی که همسران خود را از دست داده‌اند همانند مهری را که پرداخته‌اند از غنائم بپردازید (و ان فاتکم شی ء من ازواجکم الی الکفار فعاقبتم فآتوا الذین ذهبت ازواجهم مثل ما انفقوا).
طبق آیه گذشته مسلمانان می‌توانستند مهر اینگونه زنان را از کفار بگیرند همانگونه که آنها حق داشتند مهر همسرانشان را که به اسلام پیوسته و به مدینه هجرت کرده‌اند از مسلمانان دریافت دارند. ولی طبق بعضی از روایات در عین اینکه مسلمانان به این حکم عادلانه عمل کردند مشرکان مکه سر باز زدند، لذا دستور داده شد برای عدم تضییع حق این افراد هرگاه غنائمی به دست آمد اول حق آنها را بپردازند سپس غنائم را تقسیم کنند.
این احتمال نیز وجود دارد که حکم فوق مربوط به اقوامی باشد که مسلمانان با آنها پیمان نداشتند، و طبعا حاضر نبودند مهر اینگونه زنان را به مسلمانان باز پس دهند، جمع میان هر دو معنی نیز ممکن است.
و در پایان آیه، همه مسلمانان را به تقوی دعوت کرده، می‌فرماید: از خدایی که همه به او ایمان آورده‌اید بپرهیزید و راه مخالفت او را نپوئید (و اتقوا الله الذی انتم به مؤمنون). دستور به تقوی در اینجا ممکن است به خاطر این باشد که معمولا در تشخیص مقدار مهریه به گفته همسران اعتماد می‌شود، چون راهی برای اثبات آن جز گفته خود آنها وجود ندارد، و امکان دارد وسوسه‌های شیطانی سبب شود که بیش از مقدار واقعی ادعا کنند، لذا آنها را توصیه به تقوی می‌نماید. در تواریخ و روایات آمده است که این حکم اسلامی تنها شامل شش زن شد که از همسران مسلمان خود بریدند و به کفار پیوستند و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مهر همه آنها را از غنائم جنگی به شوهرانشان بازگرداند.

[۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۴، ص۴۲.

لزوم درخواست مهریه از کافران

لازم است مسلمانان برای بازگرداندن مهریه زنان مؤمن مرتد شده و پناهنده شده به کافران، از آنان درخواست مهریه کنند:
… ولاتمسکوا بعصم الکوافر وسـلوا ما انفقتم…… و هرگز زنان کافر را در همسرى خود نگه ندارید (و اگر کسى از زنان شما کافر شد و به بلاد کفر فرار کرد،) حق دارید مَهرى را که پرداخته‌اید مطالبه کنید … .

[۴] ممتحنه/سوره۶۰، آیه۱۰.

«و سـلوا ما انفقتم» یعنی اگر زنی از شما مسلمانان مرتد گشت و به کافران طرف پیمان شما پناهنده شد و مهریه‌اش را به شما برنگرداند، شما از آن کافران درخواست کنید تا آن را برگردانند.

[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۹، ص۴۵۴.

هرگاه شوهر اسلام را بپذیرد و زن بر کفر باقی بماند، در اینجا نیز رابطه زوجیت به هم می‌خورد و نکاح فسخ می‌شود، چنان که در ادامه همین آیه می‌فرماید: همسران کافره را در همسری خود نگه ندارید (و لا تمسکوا بعصم الکوافر).
عصم جمع عصمت در اصل به معنی منع و در اینجا (چنان که گفته‌اند و قرائن گواهی می‌دهد) به معنی نکاح و زوجیت است (البته بعضی تصریح کرده‌اند که منظور نکاح دائم است، و تعبیر به

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.