پاورپوینت پرهیز از تبعیض نژادی در سیره نبوی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت پرهیز از تبعیض نژادی در سیره نبوی دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پرهیز از تبعیض نژادی در سیره نبوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت پرهیز از تبعیض نژادی در سیره نبوی :
پاورپوینت پرهیز از تبعیض نژادی در سیره نبوی
در دوران جاهلیت عرب، مسالهی تبعیضنژادی به طرز بسیار فجیعی بیداد میکرد. افرادی که غیرعرب و سیاهچُرده بودند از هیچ امتیازی برخوردار نبوده و تنها به عنوان برده جهت رفاه حال و منافع اشراف عرب به کار گرفته میشدند.
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در چنین عصر و در میان چنین انسانهایی زندگی میکرد. با شروع رسالت نبوی، ایشان مامور شدند تا مهر باطلی بر تمام آداب و رسوم و خرافات عصر جاهلی بزنند؛ لذا در راستای اصلاحات اجتماعی، نژادگرایی را طرد کرد و آزادی و شرافت را برای آنها به ارمغان آورد.
فهرست مندرجات
۱ – مساوات از دیدگاه قرآن
۱.۱ – شان نزول آیه
۲ – مساوات در سیره پیامبر
۲.۱ – خطبه مساوات پس از فتح مکه
۲.۲ – بیان مساوات در خطبه حجهالوداع
۲.۳ – روایت مالک اشعری
۳ – نمونههای تاریخی مبارزه با نژادپرستی
۳.۱ – ازدواج جویبر و ذلفا
۳.۲ – نزاع عبدالرحمن با غلام
۳.۳ – ملاک همنشینی با پیامبر
۳.۴ – امر خداوند به پیامبر
۳.۵ – وفات زن سیاهپوست
۳.۶ – تلفظ بلال حبشی
۴ – خاتمه
۵ – پانویس
۶ – منبع
مساوات از دیدگاه قرآن
با ظهور اسلام، تمام آمال و آرزوها و منافع اشراف با چالش مواجه شد؛ زیرا بسیاری از آنها دارای پشتوانهی عقلی و منطقی نبودند. یکی از این منافع، تبعیض نژادی و به بند کشیدن افراد سیاه پوست بود. لذا قرآن با تفاخرها و امتیازات نژادی به شدت مقابله کرده است.
«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم؛
[۱] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۳.
ای مردم! ما شما را به صورت زن و مرد آفریدیم، و شما را گروه گروه گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید. بدون شک بهترین و گرامیترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.
شان نزول آیه
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد: «اگر شمول آیه را بپذیریم، قرآن همهی اختلافات طبقاتی را که موجب تفاخر میشود نفی کرده است و هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد مگر به تقوا.
[۲] طباطبایی، محمدحسین، ترجمه المیزان، ج۱۸، ص۴۸۹-۴۹۱.
در شان نزول آیه مطالبی آمده است که بیانگر همین امر است:
۱) نقل شده است که یکی از موالی قبیله بنیبیاضه دختری از آنان را خواستار شده بود. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به بستگان دختر فرمود که با این امر موافقت کنند. آنان در پاسخ گفتند: ای رسولخدا! آیا دختران خود را به موالی (بردگان) خود دهیم؟ لذا این آیه نازل شد و این گونه تفاخرات طبقاتی را نفی نمود.
[۳] حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج۹ ص۹۰.
[۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۲۰۰، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
۲) همچنین از ابنعباس نقل شده است که پس از فتح مکه، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به بلال حبشی دستور داد که بالای کعبه برود و اذان بگوید و او اذان گفت. عتاب بن اسید ابیعیص گفت: خدا را سپاس که پدرم فوت کرده و نیست تا این روز را ببیند. سپس حارث بن هشام گفت: محمد جز این کلاغ سیاه مؤذن دیگری را نیافت؟ ابوسفیان گفت: من چیزی نمیگویم. چون میترسم پروردگار آسمان او را با خبر سازد.
پس جبرییل بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نازل شده و از تفاخر به نسب و تکاثر اموال و کوچک شمردن فقیران منع کرد و اساس و ملاک برتری را تقوا اعلام فرمود.
[۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۱۹۹، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
بنابراین خاستگاه و ریشهی تمام انسانها یکی است که همان خداوند متعال است و همین امر منشا اصلی مساوات اسلامی است.
مساوات در سیره پیامبر
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در طول رسالت ۲۳ ساله خود، در فرصتها و موقعیتهای مختلف، اعراب را از بالیدن به تفاخرات نسبی و قبیلگی برحذر میداشت و میفرمود: «نسبهای خود را نزد من نیاورید بلکه عملهای خود را آورید.»
[۶] یعقوبی، محمد بن ابییعقوب، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۰، بیروت، دارصادر، بی تا.
[۷] مجلسی، مجمدباقر، بحار الانوار، ج۷، ص۲۴۱، بیروت، موسسه الوفاء، ۱۴۰۴ق.
خطبه مساوات پس از فتح مکه
ایشان پس از فتح مکه و در حساسترین لحظه خطبهای ایراد کرده و مساوات اسلامی را بر همگان اعلام نمود:
«یا ایها الناس! الا ان ربکم واحد و ان اباکم واحد، الا لا فضل لعربی علی عجمی، و لا لعجمی علی عربی، و لا لاسود علی احمر، و لا لاحمر علی اسود الا بالتقوی، الا هل بلغت؟ قالوا: نعم، قال: لیبلغ الشاهد الغائب»
[۸] قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج۱۶ ص۳۴۲.
[۹] صالحی شامی، محمد بن یوسف، سبل الهدی، تحقیق عادل احمد عبدالموجود، ج۸، ص۴۸۲، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.
«مردم! آگاه باشید که پروردگارتان یکی است و پدرتان نیز یکی است، بنابراین بدانید که نه عرب بر عجم و نه بالعکس، و نه سیاه بر سفید و نه بالعکس هیچ برتری ندارد مگر به تقوا. آیا این حقیقت را ابلاغ کردم؟ گفتند: آری. فرمود: حاضران به غائبان ابلاغ کنند.»
بیان مساوات در خطبه حجهالوداع
همچنین ایشان در خطبهای که در حجهالوداع خواندند بار دیگر این حقیقت را گوشزد کردند:
«ایها الناس! ان ربکم واحد و ان اباکم واحد. کلکم لآدم و آدم من تراب، ان اکرمکم عندالله اتقاکم، و لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی…؛
[۱۰] حرانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، ص۳۴، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
[۱۱] یعقوبی، محمد بن ابییعقوب، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۰، بیروت، دارصادر، بی تا.
[۱۲] تقی الدین، احمد بن علی، الامتاع الاسماع، تحقیق محمد عبدالحمید نمیسی، ج۱، ص۳۹۳، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۲۰ق.
…تمام شما از آدمید و آدم از خاک و در حقیقت گرامیترین شما با تقواترین شماست…»
روایت مالک اشعری
در جای دیگر به نقل از مالک اشعری فرمودند: «ان الله لا ینظر الی احسابکم و لا الی انسابکم و لا الی اجسامکم و لا الی اموالکم و لکن ینظر الی قلوبکم، فمن کان له قلب صالح تحنن الله علیه، و انما انتم بنو آدم و احبکم الیه اتقاکم؛
[۱۳] حرانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، ص۳۴.
[۱۴] قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج۱۶، ص۳۴۲.
بیگمان خداوند به نژادها، خانوادهها، بدنها و داراییهای شما نظر ندارد، بلکه به قلبهای شما مینگرد و آن کسی را که قلب صالحی دارد مورد مهر و رحمت خود قرار میدهد و شما همگی فرزندان آدمید و محبوبترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.»
نمونههای تاریخی مبارزه با نژادپرستی
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در طول دوران حیات پربرکتشان، بارها ملاک برتری انسانها بر یکدیگر را، تقوی الهی بیان کرده و نژادپرستی را مخالف حقایق راستین دین اسلام دانستهاند که در زیر به چند نمونه اشاره میگردد:
ازدواج جویبر و ذلفا
یکی از نمونههای بارز مساوات اجتماعی در سیرهی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ازدواج جویبر و ذلفا است. جویبر از اهالی یمامه بود. وی که در زمرهی مسلمانان خالص در آمده بود، مردی کوتاه قامت، زشتر
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.