پاورپوینت پرهیز از تبعیض در سیره رسول خدا
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت پرهیز از تبعیض در سیره رسول خدا دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پرهیز از تبعیض در سیره رسول خدا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت پرهیز از تبعیض در سیره رسول خدا :
پرهیز از تبعیض در سیره نبوی
پیامبر اسلام همواره با بی عدالتی مبارزه میکرد و تبعیض را در هیچ یک از احوال زندگی بر نمیتافت. عدالت و عدم تبعیض ایشان در موارد مختلف مانند: تقسیم غنائم جنگی، برابری در مقابل قانون و نیز در بین کودکان غیر قابل انکار است.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – عدالت در تقسیم غنائم
۳ – توازن اقتصادی
۴ – عدم تبعیض در اجرای قانون
۴.۱ – نمونهها
۵ – عدم تبعیض در برخورد با کودکان
۶ – پانویس
۷ – منبع
مقدمه
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مبعوث شد تا ظلم و فساد و بیعدالتی را از جامعه برچیند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نبود. ایشان در دادن حقی که به مردم تعلق میگرفت ذرهای کوتاه نمیآمد و هیچ تبعیضی روا نمیداشت، همچنان که در تقسیم غنائم جنگی عمل میکرد.
عدالت در تقسیم غنائم
پس از خاتمه جنگ بدر، به دستور پیامبر غنائم جمع آوری شد؛ ولی در تقسیم آنها میان مسلمانان اختلاف افتاد
[۱] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، ۱۳۶۱ش، ص۷۴.
و سوره انفال در این باره نازل شد.
[۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش، ج۷، ص۱۰۴.
رسولخدا نیز به مدینه بازگشت و آنان را میان مسلمانان به طور یکسان تقسیم نمود و هشت نفر را که در جنگ حضور نداشتند؛ ولی آنها را به کاری گمارده بود، در تقسیم غنائم سهیم نمود.
[۳] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، ۱۳۶۱ش، ص۷۵.
همچنبن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) طی اقامت در جعرانه به زید بن ثابت دستور داد تا مردم و غنائم جنگ حنین را سرشماری کند. سپس خمس غنائم را جدا کرد و بقیه را میان همراهان خود به طور مساوی تقسیم فرمود. به هر مرد چهار شتر یا چهل گوسفند و به هر سوار دوازده شتر رسید.
[۴] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، ۱۳۶۱ش، ص۷۲۲.
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نیز در بعضی از موارد برای به دست آوردن دل افراد و جذب بیشتر آنها مقداری از غنائم جنگها را به آنان میداد. به عنوان نمونه ایشان از خمس غنائم جنگ حنین برای به دست آوردن دل رؤسای قبائل و جلوگیری از دسیسهها و مخالفتهای احتمالی آنان، به هر کدام از آنها صد یا پنجاه شتر داد و به تقاضای ابوسفیان برای وی و دو فرزندش یزید و معاویه چهل اوقیه نقره اضافهتر از دیگران داد.
[۵] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، ۱۳۶۱ش، ج۳، ص۹۴۴.
[۶] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، تحقیق مصطفی سقا و دیگران، بیروت، دارالمعارف، بی تا، ج۴، ص۹۳۱.
گرچه انصار به این عمل رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) اعتراض کردند؛ اما ایشان به میان آنان رفته و از آنان دلجویی کرد و فرمود: «آیا راضی نمیشوید آنها شتر یا گوسفند ببرند و شما با رسول خدا به شهر خود باز گردید.»
[۷] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، ۱۳۸۷ق، ج۳ ص۹۴.
[۸] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، تحقیق مصطفی سقا و دیگران، بیروت، دارالمعارف، بی تا، ج۴، ص۹۳۵.
نیز غنائم جنگ خیبر را به پنج قسمت تقسیم کرد و خمس آن را جدا نمود و دو سوم آن را به فقرای مسلمان و یتیمان اختصاص داد و بقیه را میان خاندان خود و عبدالمطلب تقسیم نمود و چون از قحطی در مکه با خبر شد، قسمتی از غنائم را نیز برای مکه فرستاد و ابوسفیان آنها را میان بینوایان مکه تقسیم نمود.
[۹] واقدی، محمد بن عمر، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، ۱۳۶۱ش، ۵۱۹.
[۱۰] ابنسعد، محمد، طبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادرعطا، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۰ق، ج۲ ص۸۲.
ایشان همه را از غنائم به طور یکسان بهرهمند میساخت و تلاش گستردهای را جهت اجرای مساوات و عدالت در میان پیروان خود به عمل آورد و توصیه میکرد: «یک ساعت عدالت از یک سال عبادت بهتر است.»
[۱۱] ابنابیجمهور احسایی، ابوجعفر محمد بن علی، عوالی اللئالی، قم، سیدالشهداء، چاپ اول، ۱۴۰۵ق، ج۱، ص۳۶۶.
توازن اقتصادی
یکی از اصول سیاست اقتصادی و فقرزدایی رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، عدم تمرکز ثروت بود تا سرمایهها در اختیار عدهای محدود قرار نگیرد تا آنان طغیان و ستم کنند
[۱۲] علق/سوره۹۶، آیه۶-۷.
و موجب پیدایش اکثریت محروم در جامعه شود.
یکی از این شیوهها باز پسگیری بخشی از ثروت سرمایهداران و دادن آنها به بینوایان و فقیران به دستور قرآن، در قالب خمس و زکات بود. دستور توزیع خمس به شش سهم شامل خدا، رسول خدا، خاندان رسول خدا، ایتام، تهیدستان و در راه ماندگان بود.
[۱۳] انفال/سوره۸، آیه۴۱.
نیز دستور پرداخت زکات به عنوان صدقه اموال در آیات مکی بر رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نازل شده بود؛
[۱۴] ذاریات/سوره۵۱، آیه۱۹.
[۱۵] فصلت/سوره۴۱، آیه۶.
ولی به سبب تهیدستی مسلمانان، در سال نهم هجری عمومیت یافت؛ زیرا در این سال فرمان گرفتن صدقه مال به آن حضرت رسید.
[۱۶] توبه/سوره۹، آیه۱۰۳.
بر این اساس عامل اصلی در استحقاق خمس و زکات، خط فقر است.
هدف اصلی رسول خدا به عنوان حامل دین اسلام، در حقیقت ایجاد جامعهای عاری از اختلافات طبقاتی بود.
عدم تبعیض در اجرای قانون
در سیره پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بنابر تعالیم قرآن آحاد مردم اعم از زمامداران و شهروندان، توانگران و ناتوانان، عرب و عجم و… همگی از نظر قانون مساویاند و هیچ یک به طور متمایز از مصونیت قضایی برخوردار نیستند؛ لذا ایشان به هیچ کس اجازه تخطی از قانون را نمیدادند و سخت به اجرای قانون حتی درباره خویش پایبند بودند و اعمال قانون را ضامن بقا و شکوفایی جامعه اسلامی میدانستند.
نمونهها
۱. زمانی که زنی از اشراف سرقت کرده و این امر ثابت شده بود، پیامبر فرمان مجازات او را صادر فرمودند. عدهای نزد ایشان آمده و خواستار تعطیلی این حکم شدند. رسول خدا فرمودند: «انما هلک من کان قبلکم بمثل هذا؛ کانوا یقیمون الحدود علی الوضیع دون الشریف؛ آنانی که قبل از شما بودند تنها به سبب چنین تبعیضهایی هلاک شدند؛ زیرا حدود را فقط بر تهیدستان اجرا میکردند و اشرا ف و بزرگان را رها میکردند».
[۱۷] ابوحنیفه، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، مصر، دارالمعارف، چاپ دوم، ۱۳۸۵ق، ج۲، ص۴۴۲.
[۱۸] نوری، میرزاحسین، مستدرک الوسایل، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، چاپ اول، ۱۴۰۸ق، ج۱۸، ص۷.
و نیز هلاکت و نابودی بنیاسراییل را همین امر میدانستند.
[۱۹] نوری، میرزاحسین، مستدرک الوسایل، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، چاپ اول، ۱۴۰۸ق، ج۱۸، ص۷.
۲. همچنین نقل شده است که زمانی زنی از قبیله بنیمخزوم به جرم سرقت محکوم شد و اسامه بن زید تلاش کرد با شفاعت خود، مانع از اجرای حکم خدا درباره آن زن شود که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به شدت او را از این کار بر حذر داشت و فرمود: «انما هلک من کان من قبلکم انهم یقیمون الحد علی الوضیع و یترکون الشریف و الذی نفسی بیده لو ان فاطمه فعلت ذلک لقطعت یدها؛ آنان که قبل از شما بودند بدین سبب هلاک شدند که حدود را درباره فرودستان اجرا میکردند و اشراف و بزرگان را رها میکردند. سوگند به آن کس که جان محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در دست اوست اگر دخترم حضرت فاطمه (علیهاالسلام)
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.