پاورپوینت پترونه خلیل


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پترونه خلیل دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پترونه خلیل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پترونه خلیل :

پاورپوینت پترونه خلیل

پَتْرونه‌ خَلیل، شورشی دور نوگرایی در کشور عثمانی می‌باشد. او عامل اصلی قیام‌های خیابانی استانبول در نیم سد ۱۲ق/۱۸م بود که موجب قتل وزیر و خلع سلطان عثمانی گردید.

فهرست مندرجات

۱ – واژه پترونه
۲ – انگیز شورش در استانبول
۳ – شروع شورش توسط پترونه
۴ – قتل پترونه
۵ – انتقام قتل پترونه
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

واژه پترونه

خلیل مدتی عضو ینی‌چری در ارتش سنتی عثمانی بود و در جنگ عثمانی و ایران شرکت داشت و هم در نیروی دریایی عثمانی به عنوان لِوِند خدمت می‌کرده است

[۱] شاو ج. و. ا. ک. شاو، تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکی جدید، ج۱، ص۴۱۴، ترجم محمود رمضان‌زاده، مشهد، ۱۳۷۰ش.

و بسا که واژ پترونه یا پترونا که از واژه‌های دخیل در زبان ترکی است، رتبه‌ای در نیروی دریایی عثمانی محسوب می‌شده است.

[۲] Türk ansiklopedisi, Ankara, 1977، ج۲۶، ص۴۳۸-۴۳۹.

انگیز شورش در استانبول

از اندیشه‌های انقلابی پاورپوینت پترونه خلیل که تبار آلبانیایی داشت، و ازاین‌رو در میان ترکان عثمانی «آرناووت» (شاید نسبتی از روی تحقیر) خوانده می‌شد، اطلاعی در دست نیست. او پیش از آغاز شورش، کارگر حمام در استانبول بود.

[۳] Danimend, H, zahl Osmanl tarihi kronolojisi, Istanbul, 1972، ج۴، ص۱۸.

با این همه، ریشه‌های شورش ربیع‌ الاول ۱۱۴۳/سپتامبر۱۷۳۰ را باید در زمینه‌های مستعد آن در اوضاع امپراتوری عثمانی جُست، نه در شخصیت و تأثیر پاورپوینت پترونه خلیل.
انگیز شورش محدودی که خیلی زود به قیامی گسترده تبدیل شد، شکست نیروهای عثمانی از سپاه آخرین پادشاه صفوی، طهماسب دوم به سرداری نادر بود که در جریان آن سرزمین‌های تصرف شده به وسیل عثمانیان هنگام بروز فتن افغان باز پس گرفته شد.

[۴] Mantran, R, Histoire de l’empire Ottoman, Lille, 1989، ج۱، ص۲۷۴-۲۷۵.

دولت عثمانی که به هنگام سقوط اصفهان از مرزهای خود با ایران در اندیشه بود، پس از پیمان با روسیه به بهان حفظ و رهایی مسلمانان سنی مذهب بالای رود ارس، گرجستان، شیروان و آذربایجان، به ایران حمله کرده بود. اکنون شکست از نادر، درحالی که سپاه عثمانی هنوز در اسکودار اردو زده، و ابراهیم‌پاشا نوشهرلی، صدر اعظم سخت مشغول تدارک حمل دیگر و جبران شکست بود، موجب هیجان عمومی در استانبول گردید.

[۵] شاو ج. و. ا. ک. شاو، تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکی جدید، ج۱، ص۴۱۳، ترجم محمود رمضان‌زاده، مشهد، ۱۳۷۰ش.

[۶] Danimend, H, zahl Osmanl tarihi kronolojisi, Istanbul, 1972، ج۴، ص۱۸.

چنین پیداست که صدر اعظم مخالفان و حاسدانی داشت که در صدد تضعیف او بودند و شورشیان که فرصت مناسبی را برای ایجاد اغتشاش انتظار می‌کشیدند، با پراکندن شایعاتی در باب بازگشت سپاه از تبریز به استانبول و واگذاری قلمرو سنی مذهبان به شیعیان، آتش تعصب عوام را برافروختند. آنان تقصیر را به گردن صدر اعظم، سلطان و باقی درباریان انداختند و آنان را متهم به خروج از قلمرو شریعت کردند.

[۷] شاو ج. و. ا. ک. شاو، تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکی جدید، ج۱، ص۴۱۴، ترجم محمود رمضان‌زاده، مشهد، ۱۳۷۰ش.

[۸] یوزف هامر پورگشتال، تاریخ امپراتوری عثمانی، ج۴، ص۳۱۵۳، ترجم زکی علی‌آبادی، به کوشش جمشید کیان‌فر، تهران، ۱۳۶۸ش.

در حقیقت، دوران ۱۲ سال صدارت ابراهیم پاشا (۱۷۱۸-۱۷۳۰م)، اوج سلطنت ۲۷سال سلطان احمد سوم و از مهمترین دوره‌های امپراتوری عثمانی به شمار می‌آید؛ زیرا در اثر افکار و اقدامات ابراهیم پاشا که بیش‌تر از جنگ به صلح و نوسازی و اصلاح امور کشور می‌اندیشید، نخستین‌ بار کشور به پیشرفت‌های اروپایی توجه کرد.

[۹] مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه بزرگ اسلامی، ج۲، ص۶۷۷، ه‌ د.

همراه جنب مثبت نوگرایی ابراهیم پاشا، از ایجاد صنایع تا ترجمه و چاپ و انتشار کتاب، برخی جنبه‌های منفی عصر لاله، زمینه‌های سیاسی ـ اجتماعی، اقتصادی و اداری مناسبی را برای مخالفان دولت فراهم آورد

[۱۰] Türk ansiklopedisi, Ankara, 1977، ج۲۶، ص۴۳۸-۴۳۹.

که باید بر آن‌ها فشارهای روانی ـ اجتماعی وارد بر طبقات پایین مردم که رواج ظواهر نوگرایی را با دین و اعتقادات خود در تقابل می‌دیدند، افزود.

شروع شورش توسط پترونه

در روز حادثه (۲۶ربیع‌الاول/۲۸سپتامبر)، پاورپوینت پترونه خلیل با تنی چند از یاران و همگامان خود، نخست در برابر مسجد بایزید استانبول مردم را جمع کرد و با دستاویز قرار دادن مذهب، خطای سلطان و صدر اعظم را یادآور، و خواستار آزادی زندانیان شد. چون جمع قوت یافت، به بستن مغازه‌ها پرداخت و عده‌ای از ینی‌چری‌ها به او ملحق شدند و رئیسشان نیز از ترس گریخت.

[۱۱] Uzunçarl, H, Osmanl tarihi, Ankara, 1982، ج۴، ص۲۰۴.

[۱۲] یوزف هامر پورگشتال، تاریخ امپراتوری عثمانی، ج۴، ص۳۱۵۳، ترجم زکی علی‌آبادی، به کوشش جمشید کیان‌فر، تهران، ۱۳۶۸ش.

سلطان و درباریان از بیرون شهر بازگشتند و صدر اعظم کاری از پیش نبرد. شورش به یاری گروهی ماجراجو وسعت گرفت و مردم و مغازه‌داران تنها از ترس و در نتیج ارعاب پترونه و یارانش بدون هرگونه رهبری فکری در این شورش شرکت جستند.

[۱۳] یوزف هامر پورگشتال، تاریخ امپراتوری عثمانی، ج۴، ص۳۱۵۴، ترجم زکی علی‌آبادی، به کوشش جمشید کیان‌فر، تهران، ۱۳۶۸ش.

[۱۴] Danimend, H, zahl Osmanl tarihi kronolojisi, Istanbul, 1972، ج۴، ص۱۸.

با از دست شدن اختیار اوضاع و پس از چند روز آمد و شد و مذاکره، سلطان که می‌خواست خود و سلطنتش را حفظ کند، تصمیم گرفت صدر اعظم را فدای خویش نماید، از این‌رو، با شتاب دستور کشتن ابراهیم‌پاشا را داد. شورشیان با دیدن ضعف سلطان

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.