پاورپوینت پاسخ تحیت (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پاسخ تحیت (قرآن) دارای ۸۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پاسخ تحیت (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پاسخ تحیت (قرآن) :

تحیت (قرآن)

تحیت ، برگرفته از حیات و به معنای دعا برای بقا و زندگی غیر

[۱] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۱۳۸، «حیی».

و نیز به معنای سلام و درود گفتن آمده است.

[۲] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۴، ص۲۱۱، «حیا».

[۳] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۲، ص۳۳۵.

[۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۳۰.

مورد نظر در این مقاله، معنای سلام و درود است و آیاتی معرفی می‌شوند که در آن‌ها از واژه «تحیت» و «سلام» استفاده شده است.

فهرست مندرجات

۱ – آثار تحیت
۱.۱ – اعلام سلامتی
۱.۲ – برکت
۱.۳ – خرمی زندگی
۱.۴ – نشانه مسلمانی
۲ – پاداش تحیت
۳ – پاسخ تحیت
۴ – تحیت حضرت ابراهیم
۵ – تحیت اصحاب اعراف
۶ – تحیت اصحاب یمین
۷ – تحیت اهل جاهلیت
۸ – تحیت بر اولواالالباب
۹ – تحیت بر اهل‌خانه
۱۰ – تحیت بر خانواده
۱۱ – تحیت بر عبادالرحمان
۱۲ – تحیت بر ملائکه
۱۳ – تحیّت خدا
۱۴ – تحیت حضرت محمد
۱۵ – تحیت بر رسولان الهی
۱۶ – تحیت نگهبانان بهشت
۱۷ – زمینه‌های تحیت
۱۷.۱ – احسان
۱۷.۲ – ایمان
۱۷.۲.۱ – ایمان به آیات خدا
۱۷.۳ – پاکی
۱۷.۴ – صبر
۱۸ – عناوین مرتبط
۱۹ – پانویس
۲۰ – منبع

آثار تحیت

آثار تحیت با توجه به آیات قرآن عبارتند از:

اعلام سلامتی

تحیت مؤمنان در بهشت ، با اعلام سلامتی از ناحیه آنان به یکدیگر:
۱. «دعوهم فیها سبحـنک اللهم وتحیتهم فیها سلـم وءاخر دعوهم ان الحمد لله رب العــلمین؛

[۵] یونس/سوره۱۰، آیه۱۰.

گفتار (و دعای) آنها در بهشت این است که: «خداوندا، منزهی تو!» و تحیّت آنها در آنجا: سلام؛ و آخرین سخنشان این است که: « حمد ، مخصوص پروردگار عالمیان است!»
۲. «وادخل الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت جنت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیها باذن ربهم تحیتهم فیها سلـم؛

[۶] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۲۳.

و کسانی را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهای بهشت وارد می‌کنند؛ باغهایی که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن می‌مانند؛ و تحیّت آنها در آن، سلام است.»

برکت

تحیت، سبب افزایش برکت و خیر فراوان:
«… فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عند الله مبـرکه طیبه کذلک یبین الله لکم الایـت لعلکم تعقلون؛

[۷] نور/سوره۲۴، آیه۶۱.

… و هنگامی که داخل خانه‌ای شدید، بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند، سلامی پربرکت و پاکیزه! این گونه خداوند آیات را برای شما روشن می‌کند، باشد که بیندیشید!»
«مبارکه طیبه» صفت برای «تحیه» است در نتیجه آیه مفید این معنا است که اگر به حکم تحیت ملتزم شوید خیر و برکت شما زیاد می‌شود.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۷، ص۲۷۴.

خرمی زندگی

درود و تحیت، باعث خوشی و خرمی زندگی:
«… فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عند الله مبـرکه طیبه…؛

[۹] نور/سوره۲۴، آیه۶۱.

… و هنگامی که داخل خانه‌ای شدید، بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند، سلامی پربرکت و پاکیزه! ….»
قید «طیبه» برای «تحیه» بدین جهت است که زندگی همراه با خوشی و صفا در سایه تحیت شکل می‌گیرد.

[۱۰] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۷، ص۲۷۴.

نشانه مسلمانی

تحیت در صدر اسلام ، نشانه مسلمان بودن:
«یـایها الذین ءامنوا اذا ضربتم فی سبیل الله فتبینوا ولاتقولوا لمن القی الیکم السلـم لست مؤمنا…؛

[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۹۴.

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که در راه خدا گام می‌زنید (و به سفری برای جهاد می‌روید)، تحقیق کنید! و بخاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا (و غنایمی) به دست آورید، به کسی که اظهار صلح و اسلام می‌کند نگویید: مسلمان نیستی….»
در احتمالی «القی الیکم السلـم» یعنی شما را به تحیت اهل اسلام مخاطب قرار داده است.

[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۳، ص۱۶۲.

پاداش تحیت

تحیتهای اهل ایمان به یکدیگر، مورد محاسبه خداوند و درپی دارنده اجر و پاداش الهی:
«واذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منهآ او ردوهآ ان الله کان علی کل شیء حسیبا؛

[۱۳] نساء/سوره۴، آیه۸۶.

هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد.»

پاسخ تحیت

لزوم پاسخ بهتر یا همانند آن، به آغازین تحیت:
«واذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منهآ او ردوهآ…؛

[۱۴] نساء/سوره۴، آیه۸۶.

هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد.»

[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۲.

[۱۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۵، ص۴۴.

تحیت حضرت ابراهیم

سلام و تحیت ابراهیم علیه‌السلام در پاسخ تحیت ملائکه پیام آور بشارت:
۱. «ولقد جآءت رسلنآ ابرهیم بالبشری قالوا سلـما قال سلـم فما لبث ان جآء بعجل حنیذ؛

[۱۷] هود/سوره۱۱، آیه۶۹.

فرستادگان ما (فرشتگان‌) برای ابراهیم بشارت آوردند؛ گفتند: «سلام!» (او نیز) گفت: «سلام!» و طولی نکشید که گوساله بریانی (برای آنها) آورد.»

[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۱۶۸.

[۱۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۰، ص۴۷۶.

۲. «هل‌اتـک حدیث ضیف ابرهیم المکرمین • اذ دخلوا علیه فقالوا سلـما قال سلـم قوم منکرون؛

[۲۰] ذاریات/سوره۵۱، آیه۲۴.

[۲۱] ذاریات/سوره۵۱، آیه۲۵.

آیا خبر مهمانهای بزرگوار ابراهیم به تو رسیده است؟ در آن زمان که بر او وارد شدند و گفتند: سلام بر تو! او گفت: سلام بر شما که جمعیّتی ناشناخته‌اید!»

[۲۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۳۴۴.

[۲۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۸، ص۵۶۶.

تحیت اصحاب اعراف

اصحاب اعراف بر بهشتیان تحیت و سلام:
«وبینهما حجاب وعلی الاعراف رجال یعرفون کلا بسیمـیهم ونادوا اصحـب الجنه ان سلـم علیکم لم یدخلوها وهم یطمعون؛

[۲۴] اعراف/سوره۷، آیه۴۶.

و در میان آن دو ( بهشتیان و دوزخیان‌ )، حجابی است؛ و بر اعراف مردانی هستند که هر یک از آن دو را از چهره‌شان می‌شناسند؛ و به بهشتیان صدا می‌زنند که: درود بر شما باد! امّا داخل بهشت نمی‌شوند، در حالی که امید آن را دارند.»

[۲۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۱۸۵.

[۲۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۸، ص۱۷۶.

برخی مفسران، معتقدند: فاعل «نادوا» اصحاب اعراف هستند.

[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۳ – ۴، ص۲۶۰.

تحیت اصحاب یمین

درود و سلام اصحاب یمین بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله:
«فسلـم لک من اصحـب الیمین؛

[۲۸] واقعه/سوره۵۶، آیه۹۱.

(به او گفته می‌شود:) سلام بر تو از سوی دوستانت که از اصحاب یمینند!»

[۲۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۳، ص۲۸۳.

[۳۰] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۹، ص۲۴۲.

تحیت اهل جاهلیت

تحیت اهل جاهلیت ، غیر از تحیت اهل بهشت :
«… واذا جاءوک حیوک بما لم یحیک به الله…؛

[۳۱] مجادله/سوره۵۸، آیه۸.

… و هنگامی که نزد تو می‌آیند تو را تحیّتی (و خوشامدی) می‌گویند که خدا به تو نگفته است….»

[۳۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۳، ص۴۳۲.

[۳۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۹، ص۳۲۴.

تحیت اهل جاهلیت با گفتن «انعم صباحا» و مانند آن بوده است و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در جواب آنها فرمود: خداوند به جای آن، السلام علیکم را که بهترین تحیت اهل بهشت است برای ما قرار داده است.

[۳۴] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۲۶۱.

تحیت بر اولواالالباب

تحیت فرشتگان در بهشت بر اولواالالباب:
«… انما یتذکر اولوا الالبـب • جنت عدن یدخلونها ومن صلح من ءابآئهم وازوجهم وذریتهم والملـئکه یدخلون علیهم من کل باب • سلـم علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار؛

[۳۵] رعد/سوره۱۳، آیه۱۹.

[۳۶] رعد/سوره۱۳، آیه۲۳

[۳۷] رعد/سوره۱۳، آیه۲۴.

… تنها صاحبان اندیشه متذکّر می‌شوند. (همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می‌شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می‌گردند. (و به آنان می‌گویند:) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا (ی جاویدان)!»

[۳۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‌۱۰، ص۱۸۳.

[۳۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۰، ص۱۹۲.

[۴۰] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۱، ص۴۷۴.

تحیت بر اهل‌خانه

آشنایی دادن و تحیت و سلام از شرایط و آداب ورود به محل سکونت و خانه دیگران:
۱. «یـایها الذین ءامنوا لاتدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا وتسلموا علی اهلها ذلکم خیر لکم لعلکم تذکرون؛

[۴۱] نور/سوره۲۴، آیه۲۷.

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید؛ این برای شما بهتر است؛ شاید متذکّر شوید!»

[۴۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۴۲۷.

[۴۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۱۵۳.

۲. «… فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عند الله مبـرکه طیبه کذلک یبین الله لکم الایـت لعلکم تعقلون؛

[۴۴] نور/سوره۲۴، آیه۶۱.

… و هنگامی که داخل خانه‌ای شدید، بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند ، سلامی پربرکت و پاکیزه! این گونه خداوند آیات را برای شما روشن می‌کند، باشد که بیندیشید!»

[۴۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۵۵۲.

[۴۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۲۲۹.

تحیت بر خانواده

تحیت و سلام بر خانواده، از آداب ورود به خانه:
«… فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عند الله مبـرکه طیبه کذلک یبین الله لکم الایـت لعلکم تعقلون؛

[۴۷] نور/سوره۲۴، آیه۶۱.

… و هنگامی که داخل خانه‌ای شدید، بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند ، سلامی پربرکت و پاکیزه! این گونه خداوند آیات را برای شما روشن می‌کند، باشد که بیندیشید!»

[۴۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۵۵۲.

[۴۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان ی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۲۲۹.

در روایتی از امام صادق علیه‌السلام «فسلموا علی انفسکم» به سلام بر خانواده تفسیر شده است.

[۵۰] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۲۷۴.

تحیت بر عبادالرحمان

تحیت و سلام فرشتگان بر عبادالرحمان، به هنگام ملاقات آنان در بهشت:
«وعباد الرحمـن… اولـئک یجزون الغرفه بما صبروا ویلقون فیها تحیه وسلـما•؛

[۵۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.

[۵۲] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۵.

بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که … (آری،) آنها هستند که درجات عالی بهشت در برابر شکیباییشان به آنان پاداش داده می‌شود؛ و در آن، با تحیّت و سلام روبه‌رو می‌شوند.»

[۵۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۴۷.

[۵۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۷۰.

[۵۵] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۳۳۹.

[۵۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۳۳۱.

مراد از «یلقون…» تتلقاهم الملائکه است. یعنی فرشتگان به هنگام ملاقات با عبادالرحمن ، تحیت و سلام می‌گویند.

[۵۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۱۶.

تحیت بر ملائکه

تحیت و سلام متقابل ابراهیم علیه‌السّلام بر فرشتگان به صورت نیکوتر:
«اذ دخلوا علیه فقالوا سلـما قال سلـم قوم منکرون؛

[۵۸] ذاریات/سوره۵۱، آیه۲۵.

در آن زمان که بر او وارد شدند و گفتند: «سلام بر تو!» او گفت: «سلام بر شما که جمعیّتی ناشناخته‌اید!»
استفاده فوق با توجه به این نکته است که تحیت فرشتگان جمله فعلیه و مفید حدوث است زیرا «سلام» «نسلم سلاما» می‌باشد اما تحیت حضرت ابراهیم علیه‌السلام جمله اسمیه و مفید نبوت است زیرا به تقدیر «سلام علیکم» است.

[۵۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۳۷۷.

تحیّت خدا

خداوند بر برخی از بندگان (مانند بعضی از انبیاء، بهشتیان، متقین و …) سلام و درود فرستاده است.

[۶۰] برای توضیح بیشتر به مقاله تحیت بر انبیا (قرآن) رجوع شود.

تحیت حضرت محمد

پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله، موظّف به پیشى جستن در سلام و تحیّت بر مؤمنان:
۱. «… وَ إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ‌

[۶۱] انعام/سوره۶، آیه۵۴.

….هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، به آنها بگو: سلام بر شما ….»

[۶۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۲۵۹.

[۶۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۷، ص۱۵۶.

در شان نزول آیه آمده است: جمعی گناهکار خدمت حضرت آمدند و گفتند: ما خلافهای زیادی کرده‌ایم. حضرت ساکت شد. سپس آیه مزبور نازل شد

[۶۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص۶۴.

۲. «قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى‌ عِبادِهِ الَّذِینَ اصْطَفى‌ آللَّهُ خَیْرٌ أَمَّا یُشْرِکُونَ؛

[۶۵] نمل/سوره۲۷، آیه۵۹.

بگو حمد مخصوص خداست و سلام (و درود) بر بندگان برگزیده‌ اش، آیا خداوند بهتر است یا بتهائی را که شریک او قرار می‌دهند؟»

تحیت بر رسولان الهی

فرستادن سلام و تحیّت بر رسولان الهى، رهنمود خداوند به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله:
«قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى‌ عِبادِهِ الَّذِینَ اصْطَفى‌ …؛

[۶۶] نمل/سوره۲۷، آیه۵۹.

بگو حمد مخصوص خداست و سلام (و درود) بر بندگان برگزیده‌ اش….»

تحیت نگهبانان بهشت

تحیت نگهبانان بهشت پرهیزکاران:
«وسیق الذین اتقوا ربهم الی الجنه زمرا حتی اذا جاءوها وفتحت ابوبها وقال لهم خزنتها سلـم علیکم طبتم فادخلوها خــلدین؛

[۶۷] زمر/سوره۳۹، آیه۷۳.

و کسانی که تقوای الهی پیشه کردند گروه گروه به سوی بهشت برده می‌شوند؛ هنگامی که به آن می‌رسند درهای بهشت گشوده می‌شود و نگهبانان به آنان می‌گویند: سلام بر شما! گوارایتان باد این نعمتها! داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید!»

[۶۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۵۵۴.

[۶۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۷، ص۴۵۱.

زمینه‌های تحیت

زمینه‌های تحیت با توجه به آیات قرآن عبارتند از:

احسان

احسان و نیکوک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.