پاورپوینت پاداش تزکیه (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پاداش تزکیه (قرآن) دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پاداش تزکیه (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پاداش تزکیه (قرآن) :

پاورپوینت پاداش تزکیه (قرآن)

جاودانگی در بهشت عدن، پاداش پاکی و تزکیه اهل ایمان است و انفاق به انگیزه تزکیه نفس، عامل دور ماندن از آتش دوزخ است و متقی‌ترین افراد کسی است که در راه رضای خدا ازمال خود انفاق می‌کند.

فهرست مندرجات

۱ – جاودانگی در بهشت عدن
۱.۱ – معنای درجه
۱.۲ – آثار ایمان و جرم
۲ – دور ماندن از آتش دوزخ
۲.۱ – قصد قربت و نیت خالص
۲.۲ – کافر اشقی
۲.۳ – خالد در جهنم
۲.۴ – معنای تجنب
۲.۵ – اتقی
۲.۵.۱ – مدلول عام آیه
۲.۵.۲ – صفت اتقی
۳ – پاداش عادلانه
۴ – پانویس
۵ – منبع

جاودانگی در بهشت عدن

قرآن کریم می‌فرماید، جاودانگی در بهشت عدن، پاداش پاکی و تزکیه اهل ایمان است:
«ومن یاته مؤمنـا قد عمل الصــلحـت فاولـئک لهم الدرجـت العلی• جنـت عدن تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیها وذلک جزاء من تزکی» و هر کس مؤمن باشد و عمل صالح انجام داده باشد در محضر او حاضر شود درجات عالی برای اوست• باغ‌های جاویدان بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است همیشه در آن خواهند بود و این است پاداش کسی که خود را پاک کند!.

[۱] طه/سوره۲۰، آیه۷۵.

[۲] طه/سوره۲۰، آیه۷۶.

معنای درجه

کلمه درجه به طوری که راغب گفته به معنای منزلت است، لیکن در این ماده صعود نیز باید باشد، مانند درجات نردبان، و در مقابل آن درکه است که به معنای منزلت رو به پایین است، لذا گفته می‌شود: درجات بهشت، و درکات جهنم، و کلمه «تزکی» به معنای رشد و نمو به نمای صالح است، و در انسان به این است که با اعتقاد حق و عمل صالح زندگی کند.

[۳] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۱۶۷.

آثار ایمان و جرم

این دو آیه آثار ایمان و عمل صالح را وصف می‌کند؛ هم‌چنان که آیه قبلی آثار جرم را که دنبال کفر گناه بروز می‌کند بیان می‌کرد و هر سه آیه که یکی آثار جرایم و دو تای دیگر آثار ایمان و عمل صالح را بیان می‌کند، ناظر به وعده و وعید فرعون به مؤمنان است، چون او ایشان را وعید داده بود که اگر به موسی ایمان آورند دست و پایشان را قطع نموده به دارشان بیاویزد، و ادعا کرده بود که او از هر کس دیگر شدید العذاب تر است و عذابش باقی‌تر است مؤمنان در مقابلش گفتند: خدا برای مجرمان جهنمی دارد که در آن کسی نه می‌میرد و نه زنده می‌شود، چون در آن چیزی که مایه خوشی زندگی باشد نیست، و خیری که امید آن برود ندارد، تا آدمی به انتظار رسیدن به آن، تلخی عذاب را تحمل کند.

[۴] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۴، ص۲۵۵.

دور ماندن از آتش دوزخ

انفاق به انگیزه تزکیه نفس، عامل دور ماندن از آتش دوزخ است: «فانذرتکم نارا تلظی• وسیجنبها الاتقی• الذی یؤتی ماله یتزکی» و من شما را از آتشی که زبانه می‌کشد بیم می‌دهم• و به زودی باتقواترین مردم از آن دور داشته می‌شود• همان کس که مال خود را (در راه خدا ) می‌بخشد تا تزکیه نفس کند.

[۵] لیل/سوره۹۲، آیه۱۴.

[۶] لیل/سوره۹۲، آیه۱۷.

[۷] لیل/سوره۹۲، آیه۱۸.

قصد قربت و نیت خالص

تعبیر به «یتزکی» در حقیقت اشاره به قصد قربت و نیت خالص است خواه این جمله به معنی کسب نمو معنوی و روحانی باشد، یا به دست آوردن پاکی اموال، چون تزکیه هم به معنی نمو دادن آمده و هم پاک کردن در آیه ۱۰۳ توبه نیز می‌خوانیم: «خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها وصل علیهم ان صلاتک سکن لهم» : از اموال آنها زکاتی بگیر تا به وسیله آن آنها را پاک سازی و پرورش دهی و (هنگام گرفتن زکات) به آنها دعا کن که دعای تو مایه آرامش آنها است.

[۸] توبه/سوره۹، آیه۱۰۳.

[۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۸۲.

این قسمت از آیات به خاطر اینکه حرف فاء در آغازش آمده نتیجه گیری از مطالب گذشته است می‌فرماید: حال که معلوم شد هدایت به عهده ما است، اینک من شما را از آتش جهنم انذار می‌کنم، با این بیان نکته التفاتی هم که در جمله «فانذرتکم» به کار رفته روشن می‌شود، قبلا یعنی در جمله «ان علینا للهدی» هدایت را به خدا و کارکنان درگاهش نسبت داده، می‌فرمود بر ما است، و در این جمله انذار را تنها به خود نسبت داده می‌فرماید: من شما را انذار می‌کنم، خواسته به این نکته اشاره کند که هدایت، قضایی است حتمی، و به همین جهت منذر حقیقی خدای تعالی است، هر چند که با زبان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم انجام شود. و تلظی آتش به معنای زبانه کشیدن شعله آتش است، و مراد از آتشی که تلظی می‌کند، آتش جهنم است.

کافر اشقی

بیان اینکه تکذیب کننده دعوت حق و روی گرداننده از آن اشقی است و مراد از کلمه اشقی مطلق هر کافری است که با تکذیب آیات خدا و اعراض از آن کافر شود، چون چنین کسی از هر شقی‌ای شقی تر است برای اینکه سایر بدبخت‌ها در زندگی دنیای خود بدبختند، یا در بدن خود مبتلا به بیماری و یا نقص عضوند، و یا مالشان از بین می‌رود، و یا به داغ فرزند خود مبتلا می‌شوند، و این بدبختی‌ها تمام شدنی است، ولی آن کسی که کفر می‌ورزد، در زندگی آخرتی بدبخت است، یعنی بدبختی است که بدبختیش پایان ندارد، و منتهی به خلاصی و نجات نمی‌شود، و امید رهایی در آن نیست.
پس مراد از کلمه اشقی هر کافری است که دعوت حق را تکذیب کند و از آن روی بگرداند، به دلیل اینکه دنبال این کلمه و در معرفی آن فرموده : «الذی کذب و تولی»، و مؤید آن این است که انذار را مطلق آورد و فرمود: همه شما را انذار می‌کنم. و اما معنای تحت اللفظی کلمه اشقی که افعل التفضیل است، و تنها شامل کسی می‌شود که از تمام شقی‌ها شقی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.