پاورپوینت بنی‌اسد در عصر پیامبر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بنی‌اسد در عصر پیامبر دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بنی‌اسد در عصر پیامبر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بنی‌اسد در عصر پیامبر :

پاورپوینت بنی‌اسد در عصر پیامبر

با توجه به گستردگی و پراکندگی بنی اسد ، طبیعی بود که آنان با ظهور اسلام ، روابط یکسانی با رسول خدا نداشته باشند. آنان چون بیشتر قبایل ساکن جزیره العرب تا سال نهم هجری از پذیرش دین اسلام سر باز زده، پس از آن نیز نقش مثبتی در حکومت نبوی ایفا نکردند، بلکه همواره مسئله ساز بودند.

فهرست مندرجات

۱ – سیاست خصمانه اسدیان علیه مسلمانان
۲ – شأن نزول آیه۱۱ سوره احقاف
۳ – رویارویی بنی اسد با مسلمانان
۴ – هم‌پیمانی بنی اسد با یهود شمال حجاز
۵ – بنی اسد در سال هفتم هجرت
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

سیاست خصمانه اسدیان علیه مسلمانان

غالب اسدیان سیاست خصمانه‌ای در برابر مسلمانان در پیش گرفتند و بارها به توطئه چینی برضدّ مسلمانان پرداختند، از این رو پیامبر در دوره مدنی عمدتا با اسدیان هم‌پیمان با غطفان و یهود که از جانب شمال، یثرب را تهدید می‌کردند رویارویی داشت و اقداماتی برای محدود سازی ایشان انجام داد. پس از غزوه احد (سال سوم هجری) تیره‌ای از آنان که می‌پنداشتند دولت مدینه ضعیف شده، در صدد حمله به آن شهر برآمدند؛ اما قبل از عملی ساختن نقشه خود، رسول خدا آنان را غافلگیر و با فرستادن سریه‌ای به فرماندهی ابوسلمه و عبدالله بن انیس، توطئه ایشان را خنثا کرد.

[۱] المغازی، ج۲، ص۵۳۱.

[۲] المغازی، ج۱، ص۳۴۲.

[۳] الطبقات، ابن سعد، ج۲، ص۳۸-۳۹.

شأن نزول آیه۱۱ سوره احقاف

کلبی

[۴] مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۲.

[۵] تفسیر قرطبی، ج۱۶، ص۱۹۰.

[۶] کشف الاسرار، ج۹، ص۱۴۷.

و ابن عباس و برخی دیگر مفسران

[۷] تفسیر قرطبی، ج۱۶، ص۱۹۰.

نزول آیه «و قالَ الَّذینَ کَفَروا لِلَّذینَ ءامَنوا لَو کانَ خَیرًا ما سَبَقونا اِلَیهِ…»

[۸] احقاف/سوره۴۶، آیه۱۱.

را درباره قبایلی از جمله بنی اسد دانسته‌اند که نسبت به اسلام قبایل غفار و اسلم خرده گرفته، به تمسخر ایشان می‌پرداختند و می‌گفتند: اگر در این دین خیری می‌بود، آنان بر ما سبقت نمی‌گرفتند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به مکی بودن سوره احقاف این آیات درباره قریشیان نازل شده و بعدها بر بنی اسد و دیگر قبایل تطبیق شده است، چنان که قتاده بر این باور است که آن در شان قریش نازل شده است.

[۹] تفسیر قرطبی، ج۱۶، ص۱۹۰.

رویارویی بنی اسد با مسلمانان

بنی اسد در سال پنجم هجری به فرماندهی طلیحه بن خویلد اسدی در غزوه خندق به رویارویی با مسلمانان پرداختند،

[۱۰] مغازی، واقدی، ج۲، ص۴۴۳.

[۱۱] الطبقات، ابن سعد، ج۲، ص۵۴.

از این رو برخی مفسّران،

[۱۲] مجمع البیان، ج۸، ص۱۲۶.

[۱۳] روض الجنان، ج۱۵، ص۳۷۰.

[۱۴] تفسیر قرطبی، ج۱۴، ص۱۴۴.

[۱۵] زاد المسیر، ج۳، ص۴۵۱.

مقصود از کلمه «فوق» در آیه ۱۰ احزاب

[۱۶] احزاب/سوره۳۳، آیه۱۰.

را اشاره به جایی می‌دانند که قبیله بنی اسد و برخی دیگر از سپاه احزاب از آن سمت وارد شده، موضع گرفتند: «اِذجاءوکُم مِن فَوقِکُم و مِن اَسفَلَ مِنکُم و اِذ زاغَتِ الاَبصـرُ و بَلَغَتِ القُلوبُ الحَناجِرَ… =(به یاد بیاورید) زمانی را که آنها از طرف بالا و پایین (شهر) بر شما وارد شدند (و مدینه را محاصره کردند) و زمانی را که چشمها (از شدت وحشت ) خیره و جانها به لب رسید».
در این سال (پنجم هجری) و پس از نبرد احزاب ، رسول خدا ابو عبیده را به عنوان امیر سریه به سراغ قبایل طیّ و اسد در نجد فرستاد.

[۱۷] تاریخ ابن خیاط، ص۴۶.

در سال ششم هجرت نیز آن حضرت، عکاشه بن محصن را به «غَمْرَه» (آبی از آن بنی اسد) فرستاد و او توانست ۲۰۰ شتر به غنیمت گرفته، به مدینه آورد،

[۱۸] السیره النبویه، ابن هشام، ج۴، ص۱۰۳۰.

[۱۹] تاریخ طبری، ج۲، ص۲۸۵.

گرچه مطابق گزارشهای دیگر به چیزی برخورد نکرد.

[۲۰] المحبر، ص۱۲۲.

هم‌پیمانی بنی اسد با یهود شمال حجاز

هم‌پیمانی بنی اسد با یهود شمال حجاز منافعی را برای آنان به همراه داشت، از این رو بنی اسد نمی‌دانستند چنانچه اسلام آورده، از یهود جدا شوند شرایط بهتری برایشان فراهم می‌شود و به لحاظ روابط تاریخی خود با یهود مایل نبودند وضعیت هم‌پیمانانشان دچار ضعف و تزلزل گردد.
به نقل مقاتل

[۲۱] کشف الاسرار، ج۶، ص۳۳۹.

[۲۲] زاد المسیر، ج۳، ص۲۲۶ و ۲۲۷.

[۲۳] غررالتبیان، ص۳۴۸.

آیه ۱۵ حجّ

[۲۴] حج/سوره۲۲، آیه۱۵.

در این باره نازل شد و خداوند در برابر پندار نادرست آنان، که می‌گفتند: ما ترس آن داریم که خدا سرانجام پیامبر را یاری نکند و ما از پشتیبانی یهود و گرفتن مواد غذایی از ایشان محروم شویم، آنان را سخت مذمت کرد: «مَن کانَ یَظُنُّ اَن لَن یَنصُرَهُ اللّهُ فِی الدُّنیا والاخِرَهِ فَلیَمدُد بِسَبَب اِلَی السَّماءِ ثُمَّ لیَقطَع فَلیَنظُر هَل یُذهِبَنَّ کَیدُهُ ما یَغیظ». چنین شان نزولی برای آیه ۲۲ فتح

[۲۵] فتح/سوره۴۸، آیه۲۲.

نیز گزارش شده است که دو قبیله بنی اسد و غطفان، پس از دعوت ایشان به اسلام می‌گفتند: می‌ترسیم محمد را نصرت بر دشمنانش نباشد و دین او نیرو نگیرد و عهد و پیمان ما با یهود قطع گردد:

[۲۶] تفسیر بغوی، ج۴، ص۱۹۸

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.