پاورپوینت بنی نضیر
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت بنی نضیر دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بنی نضیر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت بنی نضیر :
بنینضیر
پاورپوینت بنی نضیر، نام یکی از قبیلههای یهود ساکنِ مدینه تا نخستین سالهای هجرت است. آنها پیش از ظهور اسلام در یثرب (مدینه) ساکن شدند. پس از هجرت پیامبر به مدینه، پاورپوینت بنی نضیر در شمار دیگر یهودیان با مسلمانان، پیمان مصالحه بستند و عهد کردند که در صورت حمله دشمنان به مدینه در کنار مسلمانان به دفاع بپردازند و از تأمین مالی و جانی کفار قریش و برقراری روابط تجاری با آنان خودداری کنند. اما از آنجا که پاورپوینت بنی نضیر پیمان خود را زیر پا گذاشتند، پیامبر اسلام به جنگ با آنان پرداخت که به غزوه پاورپوینت بنی نضیر مشهور شد.
فهرست مندرجات
۱ – بنینضیر در لغت
۱.۱ – بنی (بنین)
۱.۲ – نضیر
۲ – بنینضیر در اصطلاح
۳ – منشأ بنینضیر
۳.۱ – نظر یعقوبی
۳.۲ – نظر دوم
۳.۳ – نظر سوم
۴ – بنینضیر در قرآن
۵ – تاریخچه بنینضیر در مدینه
۵.۱ – علت سکونت بنینضیر در مدینه
۵.۲ – رابطه بنینضیر با اوس و خزرج
۵.۳ – رابطه بنینضیر با ابوسفیان
۵.۴ – پیمان صلح بنینضیر با مسلمانان
۵.۵ – نقض پیمان بنینضیر
۶ – تاریخچه و علل غزوه بنینضیر
۶.۱ – ماجرای بئر معونه
۶.۲ – توطئه بنینضیر برای ترور پیامبر
۶.۳ – نقش عبدالله بن اُبَی در ماجرا
۶.۴ – محاصره بنینضیر
۶.۵ – بریدن نخلهای بنینضیر
۷ – سرانجام بنینضیر
۷.۱ – سرانجام بنینضیر در قرآن
۸ – غنائم بنینضیر
۹ – سوره حشر و بنینضیر
۱۰ – تشابه بنینضیر و بنیمُغیره
۱۱ – شعرا و بنینضیر
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
بنینضیر در لغت
«بنینضیر» از دو کلمه تشکیل شده است:
بنی (بنین)
بنی (بنین)، جمع «اِبن» که در لغت به معنی «پسر» است
[۱] قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۱، ص۲۳۳.
و از ریشه بُنی به معنی ساختن عمارت و بنا است.
نامیدن فرزند به «ابن» از این جهت است که پدرش او را ساخته است.
[۲] راغب اصفهانی، حسین، مفردات راغب، ج۱، ص۳۱۴–۳۱۵.
نضیر
نضیر، مشتق از «النضر» و «النضاره» به معنی طراوات و زیبایی
[۳] قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج۷، ص۷۷.
یا طلا
[۴] راغب اصفهانی، حسین، المفردات فی غریب القرآن، ص۴۹۶.
میباشد.
بنینضیر در اصطلاح
«بنینضیر» طایفهای از یهودیان ساکن در مدینه بودند که در روند حوادث صدر اسلام نقش داشتند، روابط قبیلگی، توان بالای نظامی و اقتصادی و دامنه نفوذ فرهنگی آنان، باعث چنین جایگاهی شده بود.
[۵] اعلام قرآن، ج۳، ص۴۵۵.
قبیله بنینضیر پیش از ظهور اسلام در یثرب (مدینه) ساکن شدند.
منشأ بنینضیر
درباره منشأ آنان روایات متفاوت است.
نظر یعقوبی
یعقوبی آنها را طایفهای از قبیله جذام بن عدی میداند که یهودی شدند و در کوه نضیر اقامت گزیدند و از آن پس به نام این کوه خوانده شدند.
[۶] یعقوبی، احمد، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۴۹.
[۷] دانشنامه جهان اسلام، ج۱، ص۱۹۹۷.
نظر دوم
برخی گفتهاند، نضیر نام جد این قبیله است.
[۸] اعلام قرآن، ص۴۵۹.
نظر سوم
برخی دیگر آنان را اصالتاً از اهل حجاز نمیدانند و چون در کتب مذهبی خود، خوانده بودند که پیامبری از سرزمین مدینه ظهور خواهد کرد به آنجا کوچ کردند.
[۹] قصههای قرآن بر اساس تفسیر نمونه، ص۶۰۳.
در این نظر، نسب بنینضیر را از نسل هارون بن عمران و از بنیاسرائیل میدانند که بعد از جنگ رومیان به یثرب گریختند
[۱۰] اعلام قرآن، ص۴۵۷–۴۵۵.
و پیش از مهاجرت قبایل عرب اوس و خزرج بدانجا که به سبب سیل عَرِم صورت گرفت، در آن ناحیه ساکن شده بودند.
[۱۱] ابوالفرجاصفهانی، علی بن حسین، الاغانی، ج۲۲، ص۳۴۳۳۴۴.
[۱۲] ابناثیر، عزالدین، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص۴۱۰.
بنینضیر در قرآن
در قرآن به نام یهود بنینضیر تصریح نشده است، اما آیاتی از قرآن در مورد ایشان نازل شده و مخصوصاً به پیمانشکنی آنان پرداخته است.
بخش عمدهای از سوره حشر درباره این قوم میباشد، به طوری که نام دیگر این سوره را بنینضیر گفتهاند.
تاریخچه بنینضیر در مدینه
بر پایه گزارشات تاریخی، به بررسی تاریخچه بنینضیر در مدینه پرداخته میشود.
علت سکونت بنینضیر در مدینه
به دنبال جنگ رومیان با یهود (۷۰ میلادی) بنینضیر نیز مانند دیگر قبایل یهود به حجاز گریختند و در بُطْحان از نواحی مدینه ساکن شدند.
[۱۳] ابوالفرجاصفهانی، علی بن حسین، الاغانی، ج۲۲، ص۳۴۴.
[۱۴] یاقوت حموی، معجم البلدان، ج۵، ص۲۹۰.
[۱۵] دانشنامه جودائیکا، ذیل «نضیر»
ابن سعد
[۱۶] ابنسعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۵۷.
منزلگاه آنان را ناحیه الغَرْس ذکر کرده است.
رابطه بنینضیر با اوس و خزرج
بنینضیر و سایر یهودیان ساکن مدینه ثروت فراوانی گرد آوردند. پس اوس و خزرج برای غلبه بر یهودیان از غسانیان کمک خواستند. غسانیان با سپاهی به حجاز آمدند و بسیاری از یهودیان را کشتند و از آن پس اوس و خزرج بر یهودیان مسلط شدند.
[۱۷] ابوالفرجاصفهانی، علی بن حسین، الاغانی، ج۲۲، ص۳۴۴۳۴۵.
بعدها بنینضیر، در نزاعهای اوس و خزرج جانب اوس را میگرفتند.
[۱۸] حلبی، علی بن ابراهیم، السیره الحلبیّه، ج۲، ص۲۶۴.
رابطه بنینضیر با ابوسفیان
مقارن ظهور اسلام، و پیش از جنگ اُحد قبیله بنینضیر ظاهراً با ابوسفیان ارتباط داشتند.
[۱۹] دانشنامه اسلام، ذیل «نضیر، بنو»
پیمان صلح بنینضیر با مسلمانان
پس از هجرت پیامبر به مدینه، بنینضیر در شمار دیگر یهودیان با مسلمانان، پیمان مصالحه بستند
[۲۰] دانشنامه قرآن و قرانپژوهی، ج۱، ص۳۹۳.
و عهد کردند که در صورت حمله دشمنان به مدینه در کنار مسلمانان به دفاع بپردازند و از تأمین مالی و جانی کفار قریش و برقراری روابط تجاری با آنان خودداری کنند.
[۲۱] دانشنامه قرآن، جهان اسلام، ص۴۸۶.
[۲۲] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، ج۲، ص۱۴۸ـ۱۵۰.
نقض پیمان بنینضیر
اما از آنجا که بنینضیر پیمان خود را زیر پا گذاشتند، در ربیع الاول چهارم هجری
[۲۳] ابنسعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۵۷.
[۲۴] ذهبی، شمسالدین، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ص۲۴۳.
غزوه بنینضیر به وقوع پیوست.
تاریخچه و علل غزوه بنینضیر
علل مختلفی در وقوع غزوه بنینضیر تأثیر داشتند که به آنها پرداخته میشود.
ماجرای بئر معونه
در این سال، عمرو بن امیه که از بئر مَعونَه باز میگشت دو تن از افراد قبیله بنیعامر را، که از پیامبر امان داشتند، کشت.
عامر بن طُفَیل از پیامبر دیه طلب کرد
[۲۵] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، ج۳، ص۱۹۹.
[۲۶] حلبی، علی بن ابراهیم، السیره الحلبیّه، ج۲، ص۲۶۳.
و پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) برای پرداخت دیه از بنینضیر که همپیمان بنیعامر بودند کمک خواست.
[۲۷] ابنسعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۵۷.
[۲۸] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۲، ص۵۵۱.
[۲۹] واقدی، المغازی، ج۱، ص۳۶۴.
بنینضیر کمک به پیامبر را پذیرفتند.
توطئه بنینضیر برای ترور پیامبر
بنینضیر بعد از پذیرفتن پرداخت دیه، در توطئهای برای قتل ایشان، عمرو بن جِحاش را مأمور کردند که آن حضرت را در پای دیوار قلعه با سنگی از پای درآورد.
[۳۰] دانشنامه قرآن، ص۳۹۴–۳۹۳.
[۳۱] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، ج۳، ص۱۹۹ـ۲۰۰.
پیامبر از طریق وحی از نیرنگ آنان آگاه شد و به ایشان ده روز مهلت داد تا با اموال منقول خود، جز اسلحه، از مدینه خارج شوند و سالانه برای برداشت محصول خرما بازگردند.
[۳۲] اعلام قران، ص۴۷۹.
[۳۳] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، ج۳، ص۱۹۹ـ۲۰۰.
[۳۴] واقدی، المغازی للواقدی، ج۱، ص۳۶۹.
[۳۵] یعقوبی، احمد، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۴۹.
[۳۶] دانشنامه جودائیکا، ذیل «نضیر»
نقش عبدالله بن اُبَی در ماجرا
عبدالله بن اُبَی، رئیس منافقان مدینه، بنینضیر را از اطاعت پیامبر بازداشت و وعده داد که همراه با بنیقُرَیظَه از آنان دفاع کند،
[۳۷] دانشنامه جهان اسلام، ص۱۹۹۷.
اما این وعده هرگز تحقق نیافت.
[۳۸] دانشنامه جهان اسلام، ص۴۸۶.
[۳۹] واقدی، المغازی، ج۱، ص۳۶۸.
[۴۰] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۵۵۳.
«لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا یَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِن قُوتِلُوا لَا یَنصُرُونَهُمْ وَلَئِن نَّصَرُوهُمْ لَیُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا یُنصَرُونَ»
[۴۱] حشر/سوره۵۹، آیه۱۲.
«اگر آنها را بیرون کنند با آنان بیرون نمیروند و اگر با آنها پیکار شود، یاریشان نخواهند کرد و اگر یاریشان کنند پشت به میدان کرده، فرار میکنند، سپس کسی آنان را یاری نمیکند».
محاصره بنینضیر
ازینرو پیامبر، عبدالله بن مَکتوم را در مدینه جانشین خود قرار داد و با لشکری به فرماندهی علی (علیه السلام)،
[۴۲] واقدی، المغازی، ج۱، ص۳۶۸.
[۴۳] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، ج۳، ص۱۹۹ـ۲۰۰.
پانزده روز
[۴۴] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۵۵۳.
[۴۵] ابنسعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۵۸.
یا شش شب
[۴۶] ابنهشام، عبدالملک، السیره النبویه، ج۳، ص۲۰۰.
بنینضیر را در محاصره گرفت.
در دوره محاصره، عَزْوَک یهودی به پیامبر سوء قصد کرد که به دست علی علیه السلام کشته شد.
[۴۷] واقدی، المغازی، ج۱، ص۳۷۱.
بریدن نخلهای بنینضیر
در ادامه محاصره، پیامبر (ص) دستور میدهد درختان نخل ایشان در بُوَیْرَه را قطع کنند؛
[۴۸] یاقوتحموی، معجم البلدان، ج۲، ص۲۹۰.
[۴۹] ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج۴، ص۸۸.
[۵۰] بکری، عبیدالله، معجم ما استعجم من اسماء البلاد و المواضع، ج۱، ص۲۸۵.
به دلیل این که یهودیان به اموال خود علاقه شدیدی داشتند و این کار باعث تحریک ایشان میشد.
دلیل دیگری که ذکر شده، اینکه آن نخلها مانع مانور سریع مسلمین بود.
[۵۱] مکارمشیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.