پاورپوینت بندار بن عبدالحمید کرخی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بندار بن عبدالحمید کرخی دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بندار بن عبدالحمید کرخی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بندار بن عبدالحمید کرخی :

ابن‌لره پاورپوینت بندار بن عبدالحمید کرخی اصفهانی

بُندار کرخی اصفهانی، ابوعمرو پاورپوینت بندار بن عبدالحمید کرخی اصفهانی، لغوی و نحوی قرن سوم است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – نام و کنیه و لقب
۳ – محل ولادت
۴ – زمان تولد
۵ – سفر به بغداد
۶ – دیدار با ابن سکیت
۷ – مبالغه در ویژگی‌ها
۸ – شاگرد معروف
۹ – آثار منتسب
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

معرفی اجمالی

ابوعمرو بندار بن عبدالحمید کَرْخی اصفهانی معروف به «ابن لره»، از بزرگان علم لغت و ادب است. وی از معاصرین متوکّل عبّاسی (۲۳۲-۲۴۷ق) بوده، گویند هفت صد قصیده که اوّل آن «بانت سعاد» بود، در حفظ داشته، و در نحو نیز جامع آرای مصریان و کوفیان بود.

[۱] قمی، شیخ عباس، الکنی و الالقاب، ج۱، ص۳۹۶.

ابن لره شاگرد ابو عبید قاسم بن سلام بود. ابن کیسان شاگرد صاحب عنوان است، و بارها در آثارش از او یاد کرده است.

[۲] یارشاطر، احسان، دانشنامه ایران و اسلام، ج۶، ص۸۱۳-۸۱۴.

سال وفاتش معلوم نیست.

نام و کنیه و لقب

نام او در برخی از منابع بندار، در بعضی مَنْداد و در پاره‌ای دیگر به هر دو صورت آمده است.

[۳] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۹۱، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.

[۴] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج۱، ص۲۵۷، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۶۹/۱۹۵۰.

[۵] محمد بن حسن زبیدی، طبقات النحویین و اللغویین، ج۱، ص۲۰۸، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۹۸۴.

[۶] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۲۸، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۷] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۹، ص۱۷۴، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

کنیه‌اش را به دو صورت ابوعُمَر

[۸] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۹۱، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.

[۹] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۹، ص۱۷۴، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

و ابوعَمْرو

[۱۰] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج۱، ص۲۵۷، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۶۹/۱۹۵۰.

[۱۱] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج۱، ص۴۷۶، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.

ضبط کرده‌اند.
لقبش به سه صورت ابن لِرّه، ابن لُرّه و ابن لزّه ثبت شده است.

[۱۲] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۹۱، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.

[۱۳] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج۱، ص۲۵۷، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۶۹/۱۹۵۰.

[۱۴] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۹، ص۱۷۴، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۱۵] اسماعیل بن قاسم قالی، کتاب ذیل الامالی و النوادر، ج۳، ص۱۰۲، بیروت ۱۴۰۴/ ۱۹۸۴.

[۱۶] اسماعیل بن قاسم قالی، کتاب ذیل الامالی و النوادر، ج۳، ص۲۱۵، بیروت ۱۴۰۴/ ۱۹۸۴.

محل ولادت

عده‌ای او را کرخی،

[۱۷] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۲۷ـ۱۲۹، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۱۸] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۹، ص۱۷۴، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۱۹] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج۱، ص۴۷۶، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.

بعضی کرجی

[۲۰] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۹۱، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.

ولی اغلب اصفهانی و از ناحیه جبال دانسته‌اند.

[۲۱] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج۱، ص۲۵۶ـ۲۵۷، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۶۹/۱۹۵۰.

[۲۲] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۲۷ـ۱۲۹، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

با این وصف، در نام او (بندار) و در ایرانی بودنش اختلاف نظر و تردید نیست.

زمان تولد

تاریخ تولد و مرگ بندار در منابع نیامده است؛ اما، چون از شاگردان ابوعبید قاسم بن سلاّم هروی (متوفی ۲۲۳) بود،

[۲۳] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۲۷ـ۱۲۹، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۲۴] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج۱، ص۴۷۶، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.

به احتمال زیاد سال تولّدش باید حدود آغاز قرن سوم باشد.

سفر به بغداد

بندار از ناحیه جبال به بغداد رفت و، با اطلاعات وسیعی که از اشعار عرب و اخبار و انساب داشت، موردتوجه ابوالفضل جعفر متوکل، خلیفه عباسی (حک: ۲۳۲ـ۲۴۷)، قرار گرفت و به دستگاه او راه یافت و خلیفه غالباً او را به حضور می‌پذیرفت.

[۲۵] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۳۰ـ۱۳۱، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

بندار، مُبَرَّد، نحوی معروف بصره را، که در آن ایام تازه به بغداد رفته بود، به خلیفه معرفی کرد.

[۲۶] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۳۰، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

اگر این روایت راست باشد، این معرفی به ترقی وی کمک بسیار کرده است.

دیدار با ابن سکیت

بندار با ابن سِکیّت (متوفی ۲۶۴)، که چند گاهی معلم فرزندان متوکل بود، دیدار داشت.

[۲۷] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۹۱، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.

مبالغه در ویژگی‌ها

درباره قوه حافظه بندار و تعداد قصاید و ابیاتی که از بر داشت سخنان مبالغه آمیزی گفته‌اند که به افسانه بیش‌تر شبیه است؛ ولی این گفته‌ها، به هر حال، از اهمیت و اعتبار او حکایت می‌کند.

[۲۸] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۲۹ـ۱۳۰، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۲۹] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج۱، ص۴۷۶، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.

شاگرد معروف

ابن کَیْسان (متوفی ۲۹۹) که دو مکتب نحوی کوفی و بصری را تلفیق و مکتب نحوی التقاطی بغداد را ایجاد کرده است، شاگرد وی بود.

[۳۰] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۲۸، مصر ۱۳۵۵ـ۱۳۵۷/ ۱۹۳۶ـ۱۹۳۸، چاپ افست بیروت.

[۳۱] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج۱، ص۴۷۶، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.

ابن کیسان در شرح معلقه امرؤالقیس یازده بار از بندار یاد کرده، اما از اصمعی (متوفی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.