پاورپوینت بن باز
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت بن باز دارای ۹۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بن باز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت بن باز :
عبدالعزیز پاورپوینت بن باز
یکی از علمای وهابیت که نقش مهمی در احیای تفکرات، ابنتیمیه و شاگردش ابن قیم جوزیه و محمدبن عبدالوهاب داشته است، عبدالعزیز پاورپوینت بن باز است که نزد وهابیان به مفتی اعظم مشهور است برای اینکه بیشتر با او آشنا شویم زندگینامه، فعالیتها، فتواها و تفکرات او را مرور میکنیم.
فهرست مندرجات
۱ – زندگینامه
۲ – فعالیتهای مهم پاورپوینت بن باز
۳ – بنباز و تمجیدهای وهابیان
۴ – آثار علمی پاورپوینت بن باز
۵ – پاورپوینت بن باز و فتواهای خلاف منابع اصلی
۵.۱ – پاورپوینت بن باز و فتوای شرک شیعه
۶ – جمودیت افکار پاورپوینت بن باز
۷ – دلایل و نقد موجبات کفر پاورپوینت بن باز
۸ – پاورپوینت بن باز و مسئله تقریب
۹ – پاورپوینت بن باز و مراسم میلاد رسول اکرم
۱۰ – مفتی اعظم و صلوات بر رسول اکرم
۱۱ – برگزاری مراسم برای پیامبران و صالحان
۱۲ – دلیل و نقد دیگر بر قول پاورپوینت بن باز
۱۳ – تعارض افکار وهابیت
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع
زندگینامه
عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالرحمن بن محمد بن عبدالله پاورپوینت بن باز در شهر ریاض «پایتخت عربستان» در ماه ذیحجه، سال ۱۳۳۰ هجری به دنیا آمد و بعداز مدتی قرآن را حفظ کرده و نزد سعد وقاص بخاری، تجوید قرآن را آموخت و علوم شریعت را از مشاهیر علمای نجد مانند؛ شیخ محمد بن عبدالطیف بن حسن الشیخ، شیخ صالح بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بنحسین آل الشیخ، الشیخ سعد بن حمد آل الشیخ، فرا گرفت که بیشترین استفاده علمی را از محمود بن ابراهیم بن عبدالطیف الشیخ، برده است.
[۱] عفیفی، عبدالرزاق، اتحاف النبلاء بسیره العلامه عبد الرزاق، ج۱، ص۱۰۴- ۱۰۵، مکه.
پاورپوینت بن باز «پاورپوینت بن باز در سال ۱۳۳۶ دچار یک نوع بیماری در چشم شدند که این بیماری باعث ضعف در دید ایشان شد تا اینکه بعد از مدتی در سال ۱۳۳۵۰ بینایی خود را بطور کامل از دست دادند» که صرف شاگردی نزد اساتید را یک نوع فریب نفس میدانست، عزم خود را راسخ کرده و تلاش تحقیقی خود را از مهمترین کتب اهل سنت با جدیت تمام ادامه داد تا اینکه در علوم شریعت، متن حدیث، سند و بحث توحید طبق شیوه سلف و فقه حنبلی به چنان نبوغی رسید که از مشهورترین علماء حنفی بشمار رفت.
[۲] عفیفی، اتحاف النبلاء بسیره العلامه عبد الرزاق، ص۱۰۵، مکه.
[۳] عمیر مدخلی، شیخ ربیع بن هادی، تذکیر النابهین بسیر اسلافهم حفاظ الحدیث السابقین اللاحقین، ج۱، ص۳۲۰.
فعالیتهای مهم پاورپوینت بن باز
پاورپوینت بن باز در سال۱۳۵۷هجری قمری به مدت چهارده سال کرسی قضاوت را به عهده گرفت و در سال ۱۳۷۲قمری به مدت یک سال در معهد علمی در ریاض دعوت به تدریس شد و در سال ۱۳۸۱به عنوان نائب رئیس دانشگاه بین المللی جامعه اسلامی در مدینه منوره مشغول به کار شد
[۴] عفیفی، بسیره العلامه عبد الرزاق، ص۱۰۵، مکه.
پاورپوینت بن باز در سال ۱۳۹۵ به دستور پادشاه عربستان به عنوان ریاست “البحوث العلمیه والافتاء والدعوه والارشاد” درآمد که جایگاه وی در این پست مانند جایگاه یک وزیر در حکومت عربستان بود تا اینکه در سال ۱۴۱۴ به عنوان مفتی بزرگ عربستان سعودی به مجلس علما معرفی گردید و ریاست هیئت بزرگ علماء را تا زمان مرگش به عهده گرفت.
[۵] عفیفی، بسیره العلامه عبد الرزاق، ص۱۰۴، مکه.
وی علاوه بر فعالیتهای ذکر شده، عضوء هیئت علمی کبار علماء مکه، عضو مجلس اعلای دانشگاه اسلامی مدینه، رئیس مجلس اعلای عالمی در مساجد و غیره نیز به شمار میرفت.
[۶] عمیر المدخلی، شیخ ربیع بن هادی، تذکیر النابهین بسیر اسلافهم حفاظ الحدیث السابقین اللاحقین، ص۳۲۱.
بنباز و تمجیدهای وهابیان
وهابیان، از وی به عنوان عالم جلیل القدر،
[۷] ابو شامه، عبد الرحمن بن اسماعیل ابو شامه، الباعث علی انکار البدع والحوادث، ج۱، ص۱۰۵، وفات:۶۶۵، تحقیق:عثمان احمد عنبر، قاهره، دار الهدی ۱۳۹۸ – ۱۹۷۸، چاپ اول.
شیخ الاسلام و المسلمین مفتی اول داخل و خارج کشور،
[۸] شحود، علی بن نایف، مشاهیر اعلام المسلمین، ص۱۳۹، حقوق الطبع متاحه للهیئات العلمیه والخیریه.
علامه،
[۹] سعدی، عبد الرحمن بن ناصر بن عبدالله السعدی، التنبیهات اللطیفه، ج۱، ص۱۱، (المتوفی:۱۳۷۶ه) دار النشر.
محدث فقیه،
[۱۰] عمیر المدخلی، شیخ ربیع بن هادی، تذکیر النابهین بسیر اسلافهم حفاظ الحدیث السابقین اللاحقین، ص۳۲۲.
یاد میکنند و میگویند: پاورپوینت بن باز، مرجع علماء بود و هرگاه برای علماء مشکلات علمی پیش میآمد جهت حل آن به او رجوع میکردند.
[۱۱] عباد، عبد المحسن بن حمد العباد البدر، الشیخ عبد العزیز پاورپوینت بن باز نموذج من الرعیل الاول، ج۱، ص۱۷.
این استاد دانشگاه درباره او گوید: «کان مرجعا للعلماء، اذا جاءت المشکلات رجعوا الیه فی حلها ومعرفه حکمها»
آثار علمی پاورپوینت بن باز
بیش از شصت کتاب و دهها مقاله از عبد العزیز پاورپوینت بن باز در زمینه تفسیر، حدیث، فقه و احکام و غیره به جای مانده است که به چند نمونه اشاره میکنیم.
۱-الفوائد الجلیه فی المباحث الفرضیه.
۲- التحقیق والایضاح، لکثیر من مسائل الحج، والعمره، والزیاره (توضیح المناسک).
۳- التحذیر منالبدع، و یشتمل علی اربع مقالات مفیده (حکم الاحتفال بالمولد النبوی، و لیله الاسراء والمعراج، و لیله النصف من الشعبان، وتکذیب الرؤیا المزعومه من خادم الحجره النبویه المسمی الشیخ احمد).
۴- رسالتان موجزتان فی الزکاه والصیام.
۵- العقیده الصحیحه و ما یضادها.
۶- وجوب العمل بسنه الرسول – (صلیاللهعلیهوآلهسلم) – و کفر من انکرها.
۷- الدعوه الی الله، و اخلاق الدعاه.
۸- وجوب تحکیم شرع الله و نبذ ما خالفه.
۹- حکم السفور والحجاب و نکاح الشغار.
۱۰- نقد القومیه العربیه.
۱۱- الجواب المفید فی حکم التصویر.
۱۲- الشیخ محمد بن عبد الوهاب (دعوته وسیرته).
۱۳- ثلاث رسائل فی الصلاه (۱- کیفیه صلاه النبی (صلیاللهعلیهوآلهسلم)- ۲- وجوب اداء الصلاه فی جماعه ۳- این یضع المصلی یدیه حین الرفع من الرکوع).
۱۴- حکم الاسلام فیمن طعن فیالقرآن، او فی رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهسلم).
۱۵- حاشیه مفیده علی فتح الباری، وصلت فیها الی کتاب الحج.
۱۶- رساله الادله النقلیه والحسیه علی جریان الشمس و سکون الارض و امکان الصعود الی الکواکب.
۱۷- اقامه البراهین علی حکم من استغاث بغیر الله او صدق الکهنه والعرافین.
۱۸- الجهاد فی سبیل الله.
۱۹- الدروس المهمه لعامه الامه.
۲۰- فتاوی تتعلق باحکام الحج، والعمره، والزیاره.
۲۱- وجوب لزوم السنه، والحذر من البدع “.
[۱۲] عمیر المدخلی، شیخ ربیع بن هادی، تذکیر النابهین بسیر اسلافهم حفاظ الحدیث السابقین اللاحقین، ص۳۲۱.
عبدالعزیز، روز دوشنبه ۲۷ ماه محرم در سال ۱۴۲۰ در سن نزدیک به ۹۰ سالگی وفات نمود سپس ملک فهد و ولیعهدش عبدالله بن فهد در مسجدالحرام مکه بر جنازه او نماز خواندند.
پاورپوینت بن باز و فتواهای خلاف منابع اصلی
کتابهای مفتی بزرگ عربستان، نه تنها خلاف قرآن و سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و صحابه میباشد بلکه عقل هیچ بشری هم آن را نمیپذیرد به عنوان نمونه مواردی را ذکر میکنیم تا بیشتر با افکار این مفتی و رهبر دینی وهابیت آشنا شویم.
پاورپوینت بن باز و فتوای شرک شیعه
پاورپوینت بن باز بخاطر خوش خدمتی مورد توجه ملک فهد بود و از جمله خوش خدمتی او هم، صدور فتواهای ضد شیعی وی بود. او از جمله علمای وهابی است که حکم کافر بودن شیعیان را صادر کرد که به دنبال این حکم، شاهد کشتار زیادی از شیعیان در سرار جهان توسط پیروان پاورپوینت بن باز یعنی وهابیت تندرو تا حال هستیم.
هیات عالی افتای سعودی، پیرامون سؤالی درباره ارتباط و رفت و آمد و ازدواج با شیعیانی که هنگام بلند شدن از زمین «یاعلی، یاحسین» میگویند، چنین فتوا صادر کردند که اگر واقعیت چنین است که آنها علی و حسن و حسین (علیهمالسّلام) و مانند آنها را میخوانند، در این صورت آنها مشرکند و دچار شرک اکبر شدهاند که از دین اسلام خارجند پس ازدواج زنان مسلمان ما با آنها و ازدواج زنان آنها با ما حلال نیست و خوردن گوشتی که آنها ذبح کردهاند نیز بر ما حلال نیست.
[۱۳] دویش، احمد بن عبد الرزاق، فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والافتاء، ج۳، ص۴۸۶، ریاض، رئاسه اداره البحوث العلمیه والافتاء – الاداره العامه للطبع، چاپ اول.
«اذا کان الواقع کما ذکرت من دعائهم علیا والحسن والحسین ونحوهم فهم مشرکون شرکا اکبر یخرج من مله الاسلام، فلا یحل ان نزوجهم المسلمات، ولا یحل لنا ان نتزوج من نسائهم، ولا یحل لنا ان ناکل من ذبائحهم»
این فتوی به امضاء چهارتن «اعضای هیات: عبد الرزاق عفیفی، عبدالله بن غدیان و عبدالله بن قعود. بودند» از اعضای هیات عالی سعودی رسیده که رئیس هیات عبدالعزیزبن عبدالله بنباز بود.
جمودیت افکار پاورپوینت بن باز
پاورپوینت بن باز که حقیقت را بر روی خود بسته است، چطور یا علی و یا حسین گفتن را شرک و منافات با توحید میداند در حالی که در قرآن کمک خواستن از دیگران به طور صریح وجود دارد آیا پاورپوینت بن باز نعوذ بالله از خدا بهتر توحید را میفهمد؟ قرآن در بیان جریان کمک خواستن فرزندان یعقوب از زبان آنها چنین میفرماید: «یا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین»
[۱۴] یوسف/سوره۱۲، آیه۹۷.
«ای پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!»
اگر کمک خواستن با گفتن «یاعلی» شرک است، پس «ای پدر» گفتن فرزندان هم شرک است؛ چرا یعقوب (علیهالسّلام) که پیامبر خدا بود، آنها را مشرک ندانست بلکه در جواب در خواست استغفار آنها که نوعی یاری خواستن بود، قول یاری کردن را که همان استغفار بود، به آنها داد و گفت: «قال سوف استغفر لکم ربی انه هو الغفور الرحیم»
[۱۵] یوسف/سوره۱۲، آیه۹۸.
«بزودی برای شما از پروردگارم آمرزش میطلبم، که او آمرزنده و مهربان است!
حضرت یعقوب (علیهالسّلام) که پیامبر خدا بود به آنها قول داد که در آینده نزدیک از خداوند برای آنها طلب استغفار خواهد کرد اگر توسل به غیر خدا شرک بود، حضرت یعقوب (علیهالسّلام) نباید به آنها چنین قولی میداد و باید آنها را از این کار شرک آلود نهی میکرد. وهابیت توسل به زنده را جایز میدانند ولی توسل به مرده را حرام میدانند و این آیه راهم حمل به زمان حیات میکنند.
دلایل و نقد موجبات کفر پاورپوینت بن باز
مفتی اعظم عربستان، در «نواقض الاسلام» کفر شیعیان را اثبات میکند و دلائلی که موجب کفر میشود را با نام «نواقض» مطرح میکند و بیان میکند که دومین ناقض که انسان را از اسلام بیرون میکند، این است که کسی که بین خود و خدا واسطه قرار دهد و از آن واسطه چیزی بخواهد و از آنان شفاعت بطلبد و به آنها توکل کند، چنین افرادی به اجماع علماء و دانشمندان اسلام، کافر هستند.
[۱۶] پاورپوینت بن باز، عبدالعزیز، نواقض الاسلام، ج۱، ص۲، سعودی، وزاره الشؤون الاسلامیه والاوقاف والدعوه والارشاد، ۱۴۱۰ه چاپ اول.
«من جعل بینه و بین الله وسائط یدعوهم ویسالهم الشفاعه و یتوکل علیهم فقد کفر اجماعا»
در اینجا نیز علاوه بر آیه قبلی که فرزندان یعقوب (علیهالسّلام)، پدر را واسطه بین خود و خدا قرار دادند، آیهای وجود دارد که مومنان را جهت تقرب به خدا، به واسطه داشتن و یافتن وسیله، تشویق کرده و چنین میفرماید: «یاایها الذین ءامنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله»
[۱۷] مائده/سوره۵، آیه۳۵.
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیلهای برای تقرب به او بجوئید»
در این آیه وسیله بطور مطلق آمده است و مقید نیز نشده که وسیله، حتما باید قرآن باشد و انسان نباشد، زنده باشد و مرده نباشد بلکه مطلق است. خداوند در آیه دیگر، مصداق وسیله «پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)» را هم به مردم معرفی میکند و بیان میکند که واسطه آنها که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است، اگر برای آنها استغفار کند، خدا هم بخاطر این واسطه، گناهان آنها را میبخشد. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما»
[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۶۴.
«و اگر آنان، هنگامی که به خود ستم میکردند (و فرمانهای خدا را زیر پا میگذاردند) به نزد تو میآمدند و از خدا طلب آمرزش میکردند و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هم برای آنها استغفار میکرد خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند».
این آیه، صراحت دارد که آمدن به طرف پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و او را بر درگاه خدا شفیع قرار دادن، و وساطت و استغفار آن حضرت برای گنهکاران نه تنها شرک نیست؛ «هرچند وهابیان کمک خواستن از شخص زنده را اشکال نمیدانند ولی میشود از آیه استفاده کرد که خواستن از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) شامل بعد از مرگ ایشان نیز میشود» بلکه سبب پذیرش توبه، و رحمت خدا هم میشود.
اگر وساطت، دعا، استغفار و شفاعت خواستن از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) شرک بود، چگونه امکان داشت که خداوند چنین دستوری را به گنهکاران بدهد!
این درخواست استغفار نیز فقط شامل دوران حیات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نمیشود؛ زیرا حیات و ممات ایشان باهم فرقی ندارد همچنانکه علمای اهل سنت به زنده بودن انبیاء بعد از مرگ تصریح کردهاند از جمله آنها، آلوسی است که معتقد است:
[۱۹] آل عمران/سوره۳، آیه۱۶۹.
حیات انبیاء (علیهم السلام)، حیاتی است برزخی و برتر از حیات شهدا که خداوند متعال در مورد ایشان فرموده است که ««بل احیاء عند ربهم یرزقون»
[۲۰] الوسی، نعمان بن محمود، الآیات البینات فی عدم سماع الاموات علی مذهب الحنفیه السادات، ج۱، ص۳۹، وفات:۱۳۱۷ه، تحقیق:محمد ناصر الدین الالبان، دار النشر:- ۱۳۹۹ه، چاپ دوم.
«اماحیاهالانبیاءعلیهمالصلاهوالسلام الحیاه البرزخیه التی هی فوق حیاه الشهداءالذین قال الله تعالی فیهم «بل احیاء عند ربهم یرزقون فامر ثابت بالاحادیث الصحیحه قال بخاری عصره شیخ مشایخنا الشیخ علی السویدی»
«ایشان زندهاند نزد پرورگارشان روزی داده میشوند» آلوسی، زنده بودن انبیاء را طبق روایات صحیح، امر مسلم و ثابت دانسته و روایتی را به عنوان شاهد از سول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای اثبات حرف خود نقل میکند که حضرت فرمودند: «الانبیاء احیاء فی قبورهم یصلون»
[۲۱] عسقلانی شافعی، احمد بن علی بن حجر ابو الفضل، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج۶، ص۴۸۷، وفات ۸۵۲، تحقیق: محب الدین الخطیب، بیروت، دار المعرفه – بیروت.
پیامبران در قبرهای خود زندهاند و مشغول نمازند.
سبکی نیز قریب به سخن آلوسی، کلامی دارد که زنده بودن انبیاء را در برزخ همچون حیات دنیوی مسلم میداند.
[۲۲] حلبی، علی بن برهان الدین الحلبی، السیره الحلبیه فی سیره الامین المامون، ج۲، ص۴۳۲، وفات: ۱۰۴۴، بیروت، دار المعرفه – ۱۴۰۰.
«حیاه الانبیاء والشهداء کحیاتهم فی الدنیا»
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.