پاورپوینت بغی (قرآن)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
10 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بغی (قرآن) دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بغی (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بغی (قرآن) :

پاورپوینت بغی (قرآن)

بغی، در لغت به معنای ظلم

[۱] فراهیدی، خلیل بن احمد، ترتیب العین، ج۱، ص۱۸۱، «بغی».

و طلب تجاوز از حد میانه در اموری است که حد وسط در آن مطلوب است.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۵۵.

فهرست مندرجات

۱ – مفهوم بغی
۲ – آثار بغی
۲.۱ – محرومیت از آمرزش
۲.۲ – محرومیت از رحمت
۳ – احکام بغی
۳.۱ – بغی در حال اضطرار
۳.۲ – بغی به واسطه خوردن خون
۳.۳ – بغی به واسطه خوردن گوشت خوک
۳.۴ – بغی بر امام، علت ارتداد باغی
۳.۵ – بغی به واسطه اکل میته
۴ – پانویس
۵ – منبع

مفهوم بغی

بغی به این معنا در مدخل ظلم بحث شده است و در اصطلاح اهل شرع، نافرمانی و خروج از اطاعت امام عادل

[۳] سعدی، ابوحبیب، القاموس الفقهی، ص۴۰.

یا قیام در برابر امام معصوم علیه‌السّلام است.

[۴] اللمعه، ج۱، ص۲۶۱.

مقصود از آن در این مدخل، معنای اصطلاحی آن است و از واژه «باغ» و «یرتد» استفاده شده است.

آثار بغی

محرومیت از آمرزش

بغی بر امام، سبب محرومیت از آمرزش خداوند، در حال اضطرار، برای باغی:
«… فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فلا اثم علیه ان الله غفور رحیم.» «… (ولی) کسی که (برای حفظ جان خود به خوردن آنها) ناچار شود در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهی نیست زیرا خدا آمرزنده و مهربان است.»

[۵] بقره/سوره۲، آیه۱۷۳.

(بنا بر تفسیر، مقصود از «باغ»، خروج کننده بر امام مسلمین است و روایتی از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نیز مؤید آن می‌باشد.)

[۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۴۷۶.

از آنجا که گاه ضرورت‌هایی پیش می‌آید که انسان برای حفظ جان خویش مجبور به استفاده از بعضی از غذاهای حرام می‌شود قرآن در ذیل آیه آن را استثنا کرده و می‌گوید: ولی کسی که مجبور شود (برای نجات جان خویش از مرگ) از آنها بخورد گناهی بر او نیست، به شرط اینکه ستمگر و متجاوز نباشد! (فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فلا اثم علیه).

[۷] بقره/سوره۲، آیه۱۷۳.

به این ترتیب برای اینکه اضطرار بهانه و دستاویزی برای زیاده روی در خوردن غذاهای حرام نشود با دو کلمه” غیر باغ” و” لا عاد” گوشزد می‌کند که این اجازه تنها برای کسانی است که خواهان لذت از خوردن این محرمات نباشند و از مقدار لازم که برای نجات از مرگ ضروری است تجاوز نکنند، (باغ و عاد در اصل باغی و عادی بوده، باغی از ماده” بغی” به معنی طلب کردن است، و در اینجا منظور طلب کردن لذت است و” عادی” به معنی متجاوز می‌باشد، یعنی متجاوز از حد ضرورت).

[۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۵۸۳.

«… فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فان ربک غفور رحیم.» «… پس کسی که بدون سرکشی و زیاده خواهی (به خوردن آنها) ناچار گردد قطعا پروردگار تو آمرزنده مهربان است.»

[۹] انعام/سوره۶، آیه۱۴۵.

در پایان آیه کسانی را که از روی ناچاری و اضطرار و نیافتن هیچ غذای دیگر برای حفظ جان خویش، از این گوشت‌های حرام استفاده می‌کنند، استثناء کرده و می‌گوید: ” کسانی که اضطرار پیدا کنند، گناهی بر آنها نیست، مشروط بر اینکه تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و یا حلال شمردن حرام الهی و نه زیاد از حد، بخورند در این صورت پروردگار آمرزنده مهربان آنها را معاف خواهد ساخت” (فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فان ربک غفور رحیم).

[۱۰] انعام/سوره۶، آیه۱۴۵.

در حقیقت این دو شرط برای آن است که افرادی اضطرار را دستاویز برای تجاوز به حریم قوانین الهی نسازند، و به بهانه اضطرار از حدود مقررات خدا پا فراتر ننهند.

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۱۴.

«… فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فان الله غفور رحیم.» «… هر کس که (به خوردن آنها) ناگزیر شود و سرکش و زیاده خواه نباشد قطعا خدا آمرزنده مهربان است.»

[۱۲] نحل/سوره۱۶، آیه۱۱۵.

محرومیت از رحمت

بغی بر امام، علت محرومیت از رحمت خداوند، در حال اضطرار، برای باغی:
«… فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فلا اثم علیه ان الله غفور رحیم.» «… (ولی) کسی که (برای حفظ جان خود به خوردن آنها) ناچار شود در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهی نیست زیرا خدا آمرزنده و مهربان است.»

[۱۳] بقره/سوره۲، آیه۱۷۳.

از آنجا که گاه ضرورت‌هایی پیش می‌آید که انسان برای حفظ جان خویش مجبور به استفاده از بعضی از غذاهای حرام می‌شود قرآن در ذیل آیه آن را استثنا کرده و می‌گوید: ولی کسی که مجبور شود (برای نجات جان خویش از مرگ) از آنها بخورد گناهی بر او نیست، به شرط اینکه ستمگر و متجاوز نباشد! (فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فلا اثم علیه).

[۱۴] بقره/سوره۲، آیه۱۷۳.

[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۵۸۳.

«… فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فان ربک غفور رحیم.» «… پس کسی که بدون سرکشی و زیاده خواهی (به خوردن آنها) ناچار گردد قطعا پروردگار تو آمرزنده مهربان است.»

[۱۶] انعام/سوره۶، آیه۱۴۵.

«… فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فان الله غفور رحیم.» «… هر کس که (به خوردن آنها) ناگزیر شود و سرکش و زیاده خواه نباشد قطعا خدا آمرزنده مهربان است.»

[۱۷] نحل/سوره۱۶، آیه۱۱۵.

احکام بغی

بغی در حال اضطرار

بغی بر امام، سبب عدم جواز اکل ذبیحه غیر شرعی در حال اضطرار، برای باغی:
«انما حرم علیکم… وما اهل به لغیر الله فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فلا اثم علیه…» «بر شما حرام گردانیده است… (ولی) کسی که (برای حفظ جان خود به خوردن آنها) ناچار شود در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهی نیست…»

[۱۸] بقره/سوره۲، آیه۱۷۳.

به این ترتیب برای اینکه اضطرار بهانه و دستاویزی برای زیاده روی در خوردن غذاهای حرام نشود با دو کلمه” غیر باغ” و” لا عاد” گوشزد می‌کند که این اجازه تنها برای کسانی است که خواهان لذت از خوردن این محرمات نباشند و از مقدار لازم که برای نجات از مرگ ضروری است تجاوز نکنند، (باغ و عاد در اصل باغی و عادی بوده، باغی از ماده” بغی” به معنی طلب کردن است، و در اینجا منظور طلب کردن لذت است و” عادی” به معنی متجاوز می‌باشد، یعنی متجاوز از حد ضرورت).

[۱۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۵۸۳.

«قل لا اجد فی مآ اوحی الی محرما علی طاعم یطعمه الا ان یکون… او فسقا اهل لغیر الله به فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فان ربک غفور رحیم.» «بگو در آنچه به من وحی شده است بر خورنده‌ای که آن را می‌خورد هیچ حرامی نمی‌یابم مگر آنکه… یا (قربانیی که) از روی نافرمانی (به هنگام ذبح) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد پس کسی که بدون سرکشی و زیاده خواهی (به خوردن آنها) ناچار گردد قطعا پروردگار تو آمرزنده مهربان است.»

[۲۰] انعام/سوره۶، آیه۱۴۵.

کسانی را که از روی ناچاری و اضطرار و نیافتن هیچ غذای دیگر برای حفظ جان خویش، از این گوشت‌های حرام استفاده می‌کنند، استثناء کرده و می‌گوید: ” کسانی که اضطرار پیدا کنند، گناهی بر آنها نیست، مشروط بر اینکه تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و یا حلال شمردن حرام الهی و نه زیاد از حد، بخورند در این صورت پروردگار آمرزنده مهربان آنها را معاف خواهد ساخت” (فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فان ربک غفور رحیم).

[۲۱] انعام/سوره۶، آیه۱۴۵.

در حقیقت این دو شرط برای آن است که افرادی اضطرار را دستاویز برای تجاوز به حریم قوانین الهی نسازند، و به بهانه اضطرار از حدود مقررات خدا پا فراتر ننهند.

[۲۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۱۴.

«انما حرم علیکم… ومآ اهل لغیر الله به فمن اضطر غیر باغ ولا عاد فان الله غفور رحیم.» «بر شما حرام گردانیده است… و آنچه را که نام غیر خدا بر آن برده شده (با این همه) هر کس که (به خوردن آنها) ناگزیر شود و سرکش و زیاده خواه نباشد قطعا خدا آمرزنده مهربان است.»

[۲۳] نحل/سوره۱۶، آیه۱۱۵.

بغی به واسطه خوردن خون

بغی بر امام، موجب منع از خوردن خون در حال اضطرار، برای باغی:
«انما حرم علیکم المیته والدم… فمن اضطر غیر باغ و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.