پاورپوینت بعثت محمد بن عبدالله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بعثت محمد بن عبدالله دارای ۸۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بعثت محمد بن عبدالله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بعثت محمد بن عبدالله :

بعثت حضرت محمد

‌بعثت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهم‌ترین فراز از تاریخ اسلام است که به عنوان حادثه‌ای بس بزرگ و عظیم نقش مهم و تأثیرگذاری در سرنوشت انسان‌ها داشته است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای بعثت
۲ – اهمیت بعثت
۳ – مهم‌ترین منشأ تحولات
۴ – مقدمات بعثت پیامبر
۵ – فلسفه و هدف بعثت
۶ – دین پیامبر پیش از بعثت
۷ – فرمایش امام علی درباره بعثت پیامبر
۸ – شریعت پیامبر قبل از بعثت
۹ – مراحل بعثت
۹.۱ – دیدن رؤیاهای صادقه
۹.۲ – شنیدن ندای غیبی
۹.۳ – روئیت جبرائیل
۱۰ – مکان بعثت
۱۰.۱ – موقعیت جغرافیایی غار
۱۰.۲ – مدت زمان وقوف در غار
۱۰.۳ – نزول امین وحی الهی
۱۰.۴ – همراهی امام علی با پیامبر
۱۰.۵ – حوادث مقارن با اولین وحی
۱۰.۶ – سنگینی رسالت
۱۰.۷ – حالات پیامبر پس از نزول وحی
۱۱ – آغاز رسالت
۱۲ – احکام مشرکان گرویده به اهل کتاب
۱۲.۱ – گرایش اهل کتاب بعد از بعثت
۱۳ – حکم یهودی پس از بعثت مسیح
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

معنای بعثت

«بعثت» از ماده (بعث) به معنای برانگیختن و فرستادن است

[۱] جوهری، اسماعیل بن حماد، صحاح، بیروت، دار العلم للملایین، ۱۳۹۹ق، چاپ دوم، ج۱، ص۲۷۳.

[۲] ابن زکریا، احمد، معجم مقاییس اللغه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، بی‌تا، ج۱، ص۲۶۶.

و در شرع، فرستادن خداوند است، انسانی را به سوی جن و انس ـ ‌یا بعضی از آنها ‌ـ تا آنان را به راه حق، دعوت کند و شرط آن دعوی پیغمبری و اظهار معجزه باشد.

[۳] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۲ش، چاپ اول (دوره جدید)، ج۳، ص۴۲۲۷.

[۴] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۲ش، چاپ اول (دوره جدید)، ج۳، ص۴۲۲۸.

از آن به مناسبت در باب نکاح سخن رفته است.

اهمیت بعثت

بعثت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)، حادثه‌ای بس بزرگ در سرنوشت، هدایت بشری بوده و عظمت این امر عاملی بود که خداوند متعال به عنوان مقدمه این امر بزرگ، تربیت و پرورش آن حضرت را به عهده داشته و ایشان را برای آینده دشواری که در پیش رو داشتند، آماده سازد.

مهم‌ترین منشأ تحولات

بعثت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) منشا بزرگ‌ترین تحولات فکری ‌ـ‌ عقیدتی جوامع بشری به شمار می‌رود؛ با این حال، سیره‌نویسان از آن غفلت کرده‌اند. روایات مجعول و بی‌اساس آنان در این‌ باره، نه تنها دون ‌شان آخرین پیامبر خداست؛ بلکه حتی با ادراکات بشری نیز سازگاری ندارد؛

[۵] زینی دحلان، سید احمد، حاشیه الحلبی الشافعی، بیروت، المکتبه الاسلامیه، بی‌تا، ج۱، ص۳۳ـ۴۲.

اما چون بررسی آن در مقاله‌ای کوتاه نمی‌گنجد، تنها به ارائه رخداد بعثت با توجه به روایات و احادیث معتبر از دیدگاه شیعه اکتفا می‌شود.

مقدمات بعثت پیامبر

پیامبر به دلیل همین حالات معنوی و طهارت روحی، ناگزیر از وضع نابسامان مردم و از جهل و فسادی که بر جامعه آن روز و به ویژه در شهر مکه، حاکم بود، رنج می‌بردند.
همچنین به منظور تفکر و عبادت در مکانی خلوت، مدتی محدود در سال را از آنها کناره می‌گرفتند و به کوه حرا می‌رفتند. این کناره‌گیری برای حنفا و برخی یکتاپرستان قبل از پیامبر نیز وجود داشته است. می‌گویند عبدالمطلب، جد بزرگوار پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) پایه‌گذار این رسم بوده است. او به هنگام ماه رمضان برای خلوت و عبادت به کوه می‌رفت و مستمندانی را که از آنجا می‌گذشتند، اطعام می‌نمود.
در واقع می‌توان گفت که این خلوت‌گزینی، زمینه‌ای برای تقویت هرچه بیشتر حیات روحانی رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و مقدمه‌ای برای بعثت و نزول وحی به آن حضرت بوده است.
در دوران این خلوت‌گزینی‌ها نیز چون سایر مراحل مختلف زندگی رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)، حضرت علی (علیه‌السلام) که پرورش یافته در خانه پیامبر و دامان ایشان است، آن حضرت را همراهی می‌کرد و گاهی اوقات برای ایشان آذوقه می‌برد.

فلسفه و هدف بعثت

بعثت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و معجزه جاویدش قرآن برای شناساندن حقایقی به بشر بود که پیامبران پیشین به تناسب رشد فکری جوامع بشری، بخشی از آن را بازگو کردند؛ حقایقی که بشر درباره آن جهل نسبی و یا مطلق داشته است. حقایقی همچون: منشا هستی و علت آن، سرانجام حیات دنیوی بشر و سرنوشت او پس از مرگ است.

دین پیامبر پیش از بعثت

درباره دین خاتم انبیا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) قبل از بعثت، اقوال گوناگونی وجود دارد که پرداختن به آنها نیازمند پژوهشی مستقل است و از آن میان به طرح صحیح‌ترین اقوال مورد اتفاق علمای شیعه و سنی اکتفا خواهد شد. رسول‌ اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و سرپرستان بزرگوار آن حضرت (عبدالمطلب و ابوطالب)، از بازماندگان دین یکتاپرستی و شریعت ابراهیم بوده‌اند

[۶] زمخشری، محمود بن عمر، تفسیر کشاف، قم، مکتبه الاعلام اسلامیه، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص۱۹۴.

[۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، بی‌جا، شرکه المعارف، ج۱، ص۴۰۳.

که در قرآن «حنفا» خوانده می‌شوند.

[۸] بقره/سوره۲، آیه۱۳۵.

و انزوای آنان را برای خلوت و مناجات با خدا «تحنف» تا «تحنث» نامیده‌اند؛ اما این، بدان‌ معنا نیست که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پیش از بعثت از شریعت انبیای پیشین پیروی «برخی بر این عقیده‌اند که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) قبل از بعثت، تابع یکی از ادیان الهی بوده است. برخی از علمای اهل سنت، مانند: غزالی، قاضی عبدالجبار، سیف الدین آمدی، تاج الدین عبدالوهاب سبکی و برخی از علمای شیعه، مانند: سید مرتضی بر این عقیده‌اند.» می‌کرده است؛ بلکه بدان معناست که در اصول اعتقادی، همچون: توحید، معاد، مکارم اخلاقی و صبر بر آزار معاندان و مشرکان، همانند انبیای الهی، استوار و ثابت‌قدم بوده است.

فرمایش امام علی درباره بعثت پیامبر

بنابر گفتار علی (علیه‌السّلام) ـ که آگاه‌ترین شخص به احوال رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است ـ از همان زمان که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از شیر گرفته شد، خداوند، بزرگ‌ترین فرشته‌اش را با وی قرین ساخت تا همواره او را به زیباترین خلق و خوی هدایت کند؛

[۹] مسعودی، علی بن الحسین، مروج الذهب، ج۱، ص۸۹.

چنان‌که خود حضرت می‌فرماید: «کنت نبیاً و آدم بین الروح و الجسد.»

[۱۰] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۱۸، ص۲۷۸.

«من نبی بودم در حالی که هنوز روح به کالبد آدم دمیده نشده بود.»

شریعت پیامبر قبل از بعثت

بنابراین نظر صحیح مورد توافق علمای شیعه و سنی این است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تابع هیچ یک از ادیان و شرایع قبل از اسلام نبود؛ بلکه به شریعت خود عمل می‌کرد و هدایت خاص خداوند، وحی و الهام به او می‌رسید.

مراحل بعثت

پیامبر برای رسیدن به مقام بعثت زمینه‌هایی را خدای متعال برای ایشان مهیا کرد از جمله خواب‌های صادقه و شنیدن صدای غیبی و در نهایت جناب جبرائیل را دیدن بود.

دیدن رؤیاهای صادقه

پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در آستانه بعثت، خواب‌هایی می‌دید که به همان صورت در خارج به وقوع می‌پیوست

[۱۱] ارزقی، محمد بن عبدالله، اخبار مکه، قم، انتشارات شریف رضی، ۱۴۱۱ق، چاپ اول، ج۲، ص۲۰۴.

و گاه فرشته‌ای او را «رسول‌الله» خطاب می‌کرد.

[۱۲] ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید، شر‌ح ‌نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، داراحیاء الکتب العربیه، ۱۹۶۱م، ج۳، ص۲۰۷.

شنیدن ندای غیبی

آن حضرت از سی و هفت سالگی، حالاتی روحانی داشت و احساس می‌کرد دریچه‌ای از غیب به رویش باز شده است؛ زیرا نور مخصوصی می‌دید و اسراری بر ایشان فاش می‌شد. بارها سروش غیبی را می‌شنید؛ ولی او را نمی‌دید

[۱۳] ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، بیروت، دارالمعرفه، ۱۴۱۹ق/۱۹۹۸م، چاپ چهارم، ج۲، ص۷۱۳.

[۱۴] حلبی شافعی، نورالدین، انسان‌العیون فی سیره‌الامین المامون، ج۱، ص۳۸۰.

[۱۵] حلبی شافعی، نورالدین، انسان‌العیون فی سیره‌الامین المامون، ج۱، ص۳۸۱.

و چه بسیار که او را از درخت و کوه، ندا می‌کرد.

[۱۶] جامی، عبدالرحمان، شواهد النبوه، به کوشش پروفسور سیدحسن امین، تهران، میرکسرا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۹.

روئیت جبرائیل

آن حضرت در آستانه بعثت، جبرئیل را می‌دید، در حالی که او را رسول‌الله خطاب می‌کرد.

[۱۷] ابن‌ شهر‌آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، قم، المطبعه العلمیه، ج۱، ص۴۴.

هرچه زمان بعثت نزدیک‌تر می‌شد، مدت تحنث در غار حراء و میل به تفکر و عبادت در او فزونی می‌یافت.

مکان بعثت

«غار حراء» واقع در قله «کوه نور»، از معروف‌ترین کوه‌های مکه و با ارتفاع ۲۰۰ متر در دو فرسنگی شهر مکه و در شمال شرقی

[۱۸] ارزقی، محمد بن عبدالله، اخبار مکه، قم، انتشارات شریف رضی، ۱۴۱۱ق، چاپ اول، ج۲، ص۲۸۸.

آن واقع شده است. این محل از زمان‌های دور، مکانی مقدس

[۱۹] ارزقی، محمد بن عبدالله، اخبار مکه، قم، انتشارات شریف رضی، ۱۴۱۱ق، چاپ اول، ج۲، ص۲۸۰.

[۲۰] ارزقی، محمد بن عبدالله، اخبار مکه، قم، انتشارات شریف رضی، ۱۴۱۱ق، چاپ اول، ج۲، ص۲۸۱.

و محل اعتکاف انسان‌های حقیقت‌جو و روشن‌ضمیری بوده است که به “حنفا” شهرت داشتند.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، بی‌جا، شرکه المعارف، ج۱، ص۲۱۶.

موقعیت جغرافیایی غار

سطح غار، هموار و برای نشستن و برخاستن فردی بلند قامت، مناسب بوده است؛ اما بالا رفتن از آن به دلیل ناهمواری‌های شیب‌دار، دشوار است. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در غار که دهانه‌اش به سوی کعبه و محله بطحا باز می‌شد، می‌نشست و ساعت‌ها در‌ اندیشه رهاییدن قومش از بیهودگی‌هایی بود که در آن غوطه‌ور بودند. منابع، درباره زندگی و ویژگی‌های شخصیتی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پیش از بعثت، چندان سخن نگفته‌اند؛ اما از تحنث او در غار حراء می‌توان تصور کرد که همواره در‌ اندیشه راه چاره‌ای برای نجات قومش از تباهی‌ها بود.

مدت زمان وقوف در غار

معمولاً تحنث، سالی یک‌ بار به مدت یک ماه در غار حراء بوده است. رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این مدت به مستمندانی که نزد او می‌رفتند، طعام می‌خورانید.

[۲۲] ابن هشام حمیری، عبدالملک، السیره النبویه، تحقیق مصطفی السقا و دیگران، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۹۸۵م، ج۱، ص۲۳۶.

پس از آن، هفت بار، کعبه را طواف می‌کرد و به منزل باز می‌گشت. در سال‌های نزدیک بعثت که رشد قوای عقلی و روحی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به اوج رسیده بود، میل و اشتیاق او به کناره‌گیری از مردم

[۲۳] ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، بیروت، دارالمعرفه، ۱۴۱۹ق/۱۹۹۸م، چاپ چهارم، ج۲، ص۷۱۳-۷۳۰.

و تفکر و عبادت، آن‌چنان بود که روزها و شب‌ها را در غار حراء به سر می‌برد؛ به‌ویژه در ماه رمضان، مدت تحنث طولانی‌تر بود. در این مدت، علی (علیه‌السّلام)، همسرش خدیجه و یا فرد دیگری از اهل خانه برای او آب و غذا می‌برد.

[۲۴] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲، ترجمه شهیدی، ص۲۲۲.

این حالات همچنان ادامه یافت تا اینکه سن آن حضرت به چهل سالگی رسید و خداوند که دل ایشان را برترین و مطیع‌ترین و خاضع و خاشع‌ترین دل‌ها در برابر خویش یافت، ایشان را مبعوث کرد و به پیامبری گرامی داشت، تا به وسیله قرآنی که آن را روشن و استوار گردانیده، بندگانش را از پرستش بر بتان خارج ساخته و به پرستش خویش هدایت کند.

نزول امین وحی الهی

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ساعت‌ها در آسمان، کوه‌ها و بیابان‌های مکه ـ که بی‌کرانگی خالق را به هزاران زبان نجوا می‌کردند ـ به تفکر و مطالعه می‌پرداخت و از خدایان سنگی و چوبی قومش به ستوه آمده، در جستجوی چاره آن، آسمان بی‌انتها را می‌کاوید. جبرئیل امین در یکی از این تحنث‌ها هنگام چهل‌ سالگی

[۲۵] ابن هشام حمیری، عبدالملک، السیره النبویه، تحقیق مصطفی السقا و دیگران، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۹۸۵م، ج۲، ص۲۳۳.

بر او ظاهر شد و نخستین آیه‌های سوره علق

[۲۶] علق/سوره۹۶، آیه۱ ۵.

را به وی القا کرد. سپس پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از غار به سوی منزل سرازیر شد و همسرش را از این ماجرا آگاه کرد. خدیجه که سال‌ها بود، آثار بزرگی را در کردار و گفتار وی دریافته بود،

[۲۷] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، تصحیح محمدباقر بهبودی، تهران، دار الکتب اسلامیه، بی‌تا، ج۱۸، ص۱۹۴.

[۲۸] ابن‌ شهر‌آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، قم، المطبعه العلمیه، ج۱، ص۴۴.

نخستین «علاوه بر منابع تاریخی علی (علیه‌السّلام) در نهج البلاغه (خطبه۱۹۲) می‌فرماید: «در حالی که در هیچ خانه‌ای مسلمانی نبود، من سومین آنها بودم.»

[۲۹] امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲، ج۱، ص۴۷۴.

تصدیق‌کن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.