پاورپوینت بسم الله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
10 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بسم الله دارای ۱۰۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بسم الله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بسم الله :

بسمله

گفتن «بسم اللّه» یا «بسم اللّه الرحمن الرحیم» را بسمله گویند. احکام مربوط به آن در باب طهارت و صلات آمده است.

فهرست مندرجات

۱ – ساخته شدن مصدر بسمله به روش نحت
۲ – رواج بسمله در زبان عرب
۳ – کاربرد بسمله در روایات معصومین
۴ – استفاده مسیحیان از بسمله
۵ – تاریخچه ترجمه پاورپوینت بسم الله به فارسی
۶ – پنج جزء بسمله
۷ – تاریخچه استفاده پیامبر از بسمله
۷.۱ – بسمک اللهم
۷.۲ – پاورپوینت بسم الله
۷.۳ – پاورپوینت بسم الله الرحمن
۷.۴ – پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم
۷.۵ – بررسی صحت تاریخچه استفاده پیامبر از بسمله
۸ – اختلاف نظر در مورد پاورپوینت بسم الله به عنوان آیه ای مستقل
۸.۱ – نظر قاریان و فقیهان مدینه
۸.۲ – نظر قاریان و فقیهان مکه و کوفه
۸.۳ – نظر شافعی و احمد بن حنبل
۸.۴ – نظر شیعه امامیه
۹ – اختلاف نظر در مورد ذکر پاورپوینت بسم الله در قرائت
۱۰ – ادله رد کننده عدم عقیده به مستقل بودن آیه بسمله
۱۱ – نظرات در مورد قرائت بسمله در نماز
۱۱.۱ – نظر شافعی و احمد بن حنبل
۱۱.۲ – نظر مالک بن انس
۱۱.۳ – نظر شیعه
۱۲ – مواقع وجوب ذکر بسمله
۱۳ – ارزش و منزلت بسمله
۱۴ – ذکر بسمله در آغاز هر کار
۱۵ – ذکر بسمله با صدای بلند از نشانه های ایمان
۱۶ – نوشتن بسمله در آغاز نوشته ها از سنت پیامبر
۱۷ – تفسیر و تاویل بسمله
۱۷.۱ – قشیری
۱۷.۱.۱ – تفسیر ب پاورپوینت بسم الله
۱۷.۱.۲ – تقدم اسم بر الله
۱۷.۱.۳ – تفسیر سه حرف بسم
۱۷.۱.۴ – تفسیر پاورپوینت بسم الله سوره ابراهیم
۱۷.۱.۵ – تفسیر پاورپوینت بسم الله سوره الرحمن
۱۷.۲ – میبدی
۱۷.۳ – قرطبی
۱۷.۴ – ابن عربی
۱۷.۴.۱ – ظهور عالم به واسطه پاورپوینت بسم الله
۱۷.۴.۲ – ب پاورپوینت بسم الله
۱۷.۴.۳ – تقدم بسم بر الله
۱۷.۴.۴ – علت ذکر پاورپوینت بسم الله در ابتدای هر سوره
۱۷.۴.۵ – رحیم در آخر عبارت پاورپوینت بسم الله
۱۷.۵ – اسماعیلیه
۱۸ – پاورپوینت بسم الله در آثار هنری
۱۸.۱ – بسمله در خوشنویسی
۱۸.۲ – حک بسمله روی سکه
۱۸.۳ – بسمله در شعر
۱۸.۴ – بسمله در ادبیات
۱۸.۵ – بسمله در علوم غریبه
۱۹ – احکام فقهی در رابطه با بسمله
۱۹.۱ – قرائت بسمله سوره‌های عزائم بر جنب و حائض
۱۹.۲ – بسمله در قرائت سوره در نماز
۱۹.۳ – بسمله سوره‌های ضحی و انشراح، فیل و قریش
۱۹.۴ – کفایت بسمله از دعای قنوت
۲۰ – فهرست منابع
۲۱ – پانویس
۲۲ – منابع

ساخته شدن مصدر بسمله به روش نحت

این مصدر به روش نَحت (تراشیدن ) از عبارت «بسم اللّه » ساخته شده است؛ همانگونه که مصدرهای حَیْعَله، حَوْلَقه، هَیْلَله، حَمْدَله و حَسْبَله نیز به این روش، یعنی از کنار هم نهادن پاره ای حروف یک عبارت ساخته شده اند.

رواج بسمله در زبان عرب

برخی معتقدند که واژه بسمله در زبان فصیح عرب رایج نبوده است، اما لغت شناسان صاحب نظری چون ابن سکّیت و مُطَرّزی استعمال آن را تأیید کرده اند.

از کاربرد این واژه در دوره پیش از اسلام اطلاعی در دست نیست و احتمالاً برای اولین بار در شعر ابن ابی ربیعه (۲۶ـ۹۳) ذکر شده است.

[۱] معجم مقاییس اللغه ج۱، ص۳۲۸-۳۲۹.

[۲] الصاحبی فی فقه اللغه و سنن العرب فی کلامها ج۱، ص۲۷۱.

[۳] کتاب الکشف عن وجوه القراءآت السبع و عللها و حججها ج۱، ص۱۳-۱۴.

[۴] المصباح المنیر، ذیل واژه.

[۵] الجامع لاحکام القرآن ج۱، ص۹۷.

[۶] المزهر فی علوم اللغه و انواعها ج۱، ص۴۸۲-۴۸۵.

[۷] تاج العروس من جواهر القاموس ج۷، ص۲۳۸.

[۸] لین، ج۱، ص۲۰۶.

کاربرد بسمله در روایات معصومین

بسمله در روایات پیامبر و ائمه علیهم السلام به کار نرفته و فقط در روایتی که کفعمی از پیامبر صلی اللّه علیه وآله و سلّم نقل کرده به صورت مصدر استفاده شده است.

[۹] المصباح، ص۸۳، حاشیه.

استفاده مسیحیان از بسمله

اکنون مسیحیان نیز بسمله را به معنای «بسم الاب و الابن و روح القدس » به کار می برند.

[۱۰] اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد ج۱، ص۴۴.

[۱۱] المنجد فی اللغه و الاعلام، ذیل «بسمل ».

گذشته از این شواهدی از کاربرد «تسمیه » به جای ذکر بسمله نیز می توان یافت.

تاریخچه ترجمه پاورپوینت بسم الله به فارسی

بنابر روایتی، احتمالاً برای اولین بار، سلمان فارسی به درخواست ایرانیان ترجمه سوره حمد و «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم » را انجام داد که در آن ترجمه «پاورپوینت بسم الله…» «به نام یزدان بخشاونده » آمده است.

[۱۲] کتاب المبسوط ج۱، ص۳۷.

[۱۳] معجم مصنفات القرآن الکریم ج ۲، ص۱۲.

در ترجمه تفسیر طبری

[۱۴] ترجمه تفسیر طبری ج ۱، ص۱۰.

، که مترجم آن ناشناس است، به صورت «به نام خدای مهربان بخشاینده » ذکر شده و تا زمان حاضر با اندک تفاوتی به صورت «به نام خداوند بخشنده مهربان » باقی مانده است، گو اینکه در کشف الاسرار

[۱۵] کشف الاسرار وعده الابرار ج۱، ص۲.

به نام خداوند جهان دارِ دشمن پرور به بخشایندگی، دوست بخشای به مهربانی » آمده است که صبغه تفسیری و توجه به تفاوت معنایی «رحمان » و «رحیم » در تعبیرات دینی، در آن مشهود است.

پنج جزء بسمله

بسمله مرکب از پنج جزء است که از جنبه های گوناگون بررسی شده است. حرف جرّ «ب » را به معنای الصاق، استعانت، مصاحبت گرفته اند. از آنجا که قبل از حرف جرّ باید فعل یا شبه فعلی بیاید که جار و مجرور به آن تعلق گیرد، قبل از «بسم » فعلی مقدّر، مانند أقرأُ یا أبدأُ محسوب می کنند.

تاریخچه استفاده پیامبر از بسمله

درباره سنت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلّم در استفاده از «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم » روایات مختلفی نقل شده است.

بسمک اللهم

به نقل ابن سعد

[۱۶] الطبقات الکبری ج۱، ص۲۶۳.

و مسعودی

[۱۷] التنبیه و الاشراف، ص۲۲۵.

، شعبی، اعمش، ابومالک و قَتاده روایت کرده اند که پیامبر اکرم در ابتدای بعثت به رسم آن روزگار «بسمک اللهم » به کار می برد.

از گزارش ابن هشام

[۱۸] السیره النبویه ج۲، ص۷۸۴.

مبنی بر این که در آغاز معاهده صلح حدیبیه سهیل بن عمرو از سوی قریش درخواست نمود تا «بسمک اللهم » به جای «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم » نوشته شود برمی آید که رسم معمول عرب نگارش «بسمک اللهم » بوده است.

پاورپوینت بسم الله

در ادامه روایت آمده که پیامبر اکرم از زمانی که آیه ۴۱ سوره هود «و قالَ ارکَبُوا فیه”ا بِسم اللّه مَجری”ها و مُرس”یه”ا»

[۱۹] هود/سوره۱۱، آیه۴۱.

نازل شد، «پاورپوینت بسم الله » گفت.

پاورپوینت بسم الله الرحمن

پس از نزول آیه ۱۱۰ سوره اسراء، «قُلِ ادعُواللّهَ اَوِ ادعُوا الرَّحم”ن »

[۲۰] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۱۰.

، «پاورپوینت بسم الله الرحمن » را به کار برد.

پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم

و بعد از نزول آیه ۳۰ سوره نمل «انَّه مِن سُلَیمان و اءِنَّهُ بِسم اللّه الرحمن الرحیم »

[۲۱] نمل/سوره۲۷، آیه۳۰.

صورت نهایی «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم » را به آن داد.

بررسی صحت تاریخچه استفاده پیامبر از بسمله

اما این گزارش بعید به نظر می رسد. زیرا سوره نمل متعلق به اواسط دوره مکی است و احتمال کاربرد عبارت کامل بسمله پیش از این زمان بسیار زیاد است.

گذشته از این، بنابر روایتی که طبری

[۲۲] جامع البیان ج۱، ص۳۸.

و واحدی نیشابوری

[۲۳] اسباب النزول، ص ۶و۱۱.

از قول ابن عباس و دیگران نقل کرده اند، عبارت «بسم اللّه الرحمن الرحیم » نخستین عبارت قرآن است که در اول سوره علق (اقرا) بر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلّم نازل شد، و در احادیث شیعی این عبارت سرآغاز قرآن معرفی شده است.

از روایتی که کلینی

[۲۴] اصول من الکافی ج۲، ص۶۲۸.

به اسناد خود از امام صادق علیه السلام نقل می کند، آغاز همه کتب آسمانی «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم » بوده است. این عبارت در ابتدای تمام سوره های قرآن، جز سوره برائت (توبه )، آمده است.

اختلاف نظر در مورد پاورپوینت بسم الله به عنوان آیه ای مستقل

درباره این موضوع که آیا «پاورپوینت بسم الله » عبارتی از باب شروع سوره بوده و منظور از آن جدا کردن سوره ای از سوره قبلی است یا مستقلاً آیه به شمار می رود اختلاف نظر بوده است.

برخی قدما در غیر سور حمد بسمله را تنها افتتاح سوره دانسته‌اند نه جزء سوره.

[۲۵] جواهر الکلام ج۹، ص۲۹۶.

[۲۶] الحدائق الناضره ج۸، ص۱۰۵-۱۰۷.

[۲۷] مستمسک العروه ج۶، ص۱۷۵.

نظر قاریان و فقیهان مدینه

قاریان و فقیهان مدینه، بصره و شام بسمله آغاز سوره فاتحه و سوره های دیگر را یک آیه به حساب نمی آوردند و آمدن آن را بر سر سوره ها صرفاً برای جداکردن آنها از یکدیگر و به قصد تبرک می دانستند.

ابوحنیفه و مالک بن انس نیز بر این عقیده بودند.

نظر قاریان و فقیهان مکه و کوفه

اما قاریان و فقیهان مکه و کوفه آن را آیه ای جداگانه در آغاز هر سوره به شمار می آوردند.

[۲۸] الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل ج۱، ص۱.

این اختلاف عقیده در بلند یا آهسته خواندن (جهر یا اخفات ) بسمله نیز اثر نهاده است.

نظر شافعی و احمد بن حنبل

شافعی و احمدبن حنبل بسمله را تنها در سوره فاتحه آیه ای مستقل و در سایر سوره ها جزئی از آیه اول به حساب آورده اند. بدین ترتیب، «پاورپوینت بسم الله » در ابتدای هر سوره در ارتباط با جمله آغازین آن تفاوت معنایی می یابد.

این امر مورد تأیید مفسرانی است که قائل به تکرار در قرآن نیستند و تکرار الفاظ را به مفهوم تکرار معانی نمی دانند؛ از جمله قشیری

[۲۹] لطائف الاشارات ج۱، ص۴۴.

با توجه به این تفاوت معنایی، می نویسد که بسمله عبارتی تکراری نیست، زیرا در هر سوره معنایی خاص می یابد.

بنابراین استدلال، حکم فقهی ذکر «پاورپوینت بسم الله » در آغاز سوره هایی که در نماز خوانده می شود اینگونه است که پیش از قرائت بسمله باید فرد نیت کند که می خواهد کدام سوره را بخواند.

نظر شیعه امامیه

شیعه امامیه در اینکه بسمله نخستین آیه از آیات هر سوره، جز سوره برائت، است اتفاق نظر دارند و به فعل پیامبر و ائمه علیهم السلام و روایات متواتر استناد می کنند.

[۳۰] کتاب الخلاف فی الفقه ج۱، ص۱۱۲.

[۳۱] النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، ص۷۶.

اختلاف نظر در مورد ذکر پاورپوینت بسم الله در قرائت

علمای علم قرائت جملگی، ذکر «پاورپوینت بسم الله » را در آغاز قرائت هر بخشی از قرآن لازم می دانند و هیچ یک از آنان آغاز قرائت را بدون بسمله جایز نمی شمارد.

[۳۲] النشر فی القراءات العشر ج۱، ص۲۶۳.

برخی فقط یک بار ذکر کردن آن را در آغاز قرائتی که شامل بیش از یک سوره باشد، مجاز می دانند و در مورد وصل سوره ها با بسمله اختلاف نظر دارند.

بعضی براین عقیده اند که نباید با خواندن «پاورپوینت بسم الله » دو سوره را از هم جدا کرد، بلکه دو سوره را بدون آن باید به هم پیوست.

اما ابن کثیر، عاصم، کسائی و قالون معتقدند که جدا کردن سوره ای از سوره دیگر با «پاورپوینت بسم الله » لازم است، مگر سوره انفال و برائت که بین آنها بسمله وجود ندارد.

[۳۳] النشر فی القراءات العشر ج۱، ص۲۵۹.

ادله رد کننده عدم عقیده به مستقل بودن آیه بسمله

اختلاف آرا درباره اینکه «پاورپوینت بسم الله » آیه ای مستقل است، از روایات مختلف نشأت گرفته، چنانکه بنابر روایتی از ابن عباس، پیامبر اکرم اتمام نزول یک سوره و شروع سوره بعدی را به واسطه نزول «پاورپوینت بسم الله » جدید در می یافت.

[۳۴] الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور ج۱، ص۷.

برخی، از این روایت چنین استنباط کرده اند که بسمله آیه مستقلی نبوده و تنها به جهت تبرک می آمده است.

در مقابل، کسانی قائل اند که در همه مصحفهای پایه (مصاحف امام )، در آغاز همه سوره ها، جز سوره برائت، بسمله نوشته شده بوده است. با توجه به اینکه هنگام تدوین قرآن، برای حفظ کلام خدا، از آوردن هر گونه اضافات حتی نام و شماره سوره ها خودداری می کردند، اگر بسمله جزو قرآن محسوب نشود، به این معناست که صحابه ۱۱۳ بسمله بر آن افزوده اند.

بعلاوه، دسته اخیر، از ابن عباس روایتی نقل می کنند که بر اساس آن هر کس بسمله را نگوید صد و سیزده آیه قرآن را فرو گذاشته است.

[۳۵] الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل ج۱، ص۱.

[۳۶] التفسیر الکبیر ج۱، ص ۲۰۷ـ ۲۰۸.

نظرات در مورد قرائت بسمله در نماز

به همین روال، درباره قرائت بسمله و جهر و اخفات آن در نماز روایات متفاوتی از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده که موجب تفاوت در فتواهای علمای اهل سنت گردیده است.

[۳۷] صحیح مسلم ج۱، ص۲۹۹ـ۳۰۰.

[۳۸] المزهر فی علوم اللغه و انواعها ج۱، ص۱۱.

نظر شافعی و احمد بن حنبل

شافعی و به روایتی احمدبن حنبل و گروهی از علمای حدیث بر آن اند که قرائت بسمله مثل آیه های دیگر سوره فاتحه واجب است.

نظر مالک بن انس

مالک بن انس گفته است که قرائت بسمله، خواه به اخفات و خواه به جهر، مکروه است. قول دیگر این است که قرائت آن جائز بلکه مستحب است.

اما برخی قرائت بسمله را در نماز بنابر روایتی از عبدالله بن مغفل بدعت دانسته اند.

[۳۹] التفسیر الکبیر ج۱، ص۲۰۵.

نظر شیعه

شیعیان به اتفاق نظر، ذکر «پاورپوینت بسم الله » را در آغاز نماز واجب می دانند و بر وجوب جهر بسمله در نمازهای جهریه و استحباب جهر در نمازهای اخفاتیه نظر داده اند.

[۴۰] کتاب الخلاف فی الفقه ج۱، ص۱۱۲.

[۴۱] النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، ص۷۶.

[۴۲] مستمسک العروه الوثقی ج۶، ص ۱۷۴ـ۱۷۵.

[۴۳] جواهر الکلام ج۹، ص۳۸۵.

نقل شده است که امام علی علیه السلام در جهر بر بسمله در نماز اصرار می کردند. به روایت شافعی ، معاویه در مدینه نمازی به پا داشت که در آن «پاورپوینت بسم الله » و تکبیر پیش از رکوع و سجده ها را نگفت. پس صحابه بر او اعتراض کردند که نماز را از ما ربودی؛ معاویه همان نماز را با تسمیه و تکبیر اعاده نمود.

فخررازی

[۴۴] التفسیر الکبیر ج۱، ص۲۰۴.

با استناد به این دو روایت استدلال می کند که سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم جهر بسمله بوده است، و دور نمی نماید که معاویه نیز با علم به روش حضرت علی علیه السلام در خصوص جهر و اخفات، روش عکس را برگزیده باشد.

مواقع وجوب ذکر بسمله

ذکر بسمله فقط در نماز واجب است، مگر در مواردی که بسمله مصداق تسمیه (ذکر نام خدا) شود.

به این ترتیب، ذکر بسمله در موقع سر بریدن حیوانات به عنوان تسمیه واجب به کار می رود، زیرا به هنگام ذبح یا صید حیوانات باید نام خدا یاد شود، وگرنه خوردن گوشت آنها حرام است.

[۴۵] مائده/سوره۵، آیه۴.

[۴۶] انعام/سوره۶، آیه ۱۱۸ و۱۲۱.

[۴۷] شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ج۳، ص۲۰۰ و۲۰۴.

علاوه بر این، شیعه و تمام مذاهب اهل سنت جز حنبلیان ذکر «پاورپوینت بسم الله » را پیش از وضو مستحب می دانند.

ارزش و منزلت بسمله

در کتابهای حدیثی، تفسیری و فقهی به احادیث بسیاری درباره ارزش و منزلت بسمله و آثار و پاداش تلاوت آن اشاره شده است، از جمله این که نزدیکی این آیه به اسم اعظم خدا بیش از نزدیکی سیاهی چشم به سفیدی آن است.

[۴۸] مجمع البیان فی تفسیر القرآن ج۱، ص۸۹.

[۴۹] الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور ج۱، ص ۸ و۱۰.

همچنین سوگند دادن خدا به «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم »، در برخی ادعیه، حاکی از ارزش این آیه است.

ذکر بسمله در آغاز هر کار

در تعالیم اسلامی بر ذکر نام خدا و، به طور اخص، بسمله (به هر دو صورت مختصر یا کامل ) در آغاز هر کاری بسیار تأکید شده است؛ چون که این عمل به مثابه مشمول رحمت و برکت و اعانت خداوند گشتن است، و به تعبیری دیگر، نشانه بندگی و یاری جستن از اوست.

توجه شخص مسلمان به خداوند و رحمت و بخشندگی او و اتکا به قدرت لایزال الهی موجب تقدس عملش می شود. بنابر حدیث «کُلُّ أَمرٍ ذی ب”الٍ لَم یُبْدَأ بِاسمِاللّهِ فَهُوَ اَبْتَر».

[۵۰] مسند الامام احمدبن حنبل ج۲، ص۳۵۹.

[۵۱] الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور ج۱، ص۱۰.

ترک نام خدا در آغاز هر کارِ درخورِ توجهی به نافرجام ماندن و بی خیر و برکت شدن کار می انجامد؛ و اگر ظاهراً هم آن کار به انجام رسد از لحاظ معنوی ناتمام انگاشته می شود و چه بسا برخی گرفتاری ها نتیجه ترک بسمله از روی فراموشی و به منظور یادآوری و تنبیه نسبت به ذکر آن باشد.

در سنت پیامبر و ائمه علیهم السلام، علاوه بر توصیه های عام نسبت به ذکر بسمله، در مواردی خاص، مانند اوقات خوردن غذا، نوشتن نامه، رفتن به بستر برای خواب و برخاستن از بستر تأکید بیشتری شده است.

ذکر بسمله با صدای بلند از نشانه های ایمان

با این اوصاف، ذکر بسمله برای مسلمانان به صورت شعار و نشانه دین اسلام درآمده است و بلند گفتن آن از نشانه های ایمان شمرده می شود، چنانکه پیامبر اکرم هنگام تلاوت قرآن، بسمله را به صدای بلند می گفت و مشرکان از او روی بر می گرداندند.

[۵۲] اسراء/سوره۱۷، آیه۴۶.

[۵۳] کتاب تفسیر نورالثقلین ج۳، ص۱۷۲.

نوشتن بسمله در آغاز نوشته ها از سنت پیامبر

نوشتن «پاورپوینت بسم الله » تقریباً در آغاز همه نوشته ها، به پیروی از سنت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مرسوم شد، گو اینکه در روایاتی با ذکر آن در آغاز شعر مخالفت شده است.

[۵۴] الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور ج۱، ص۱۰.

[۵۵] الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور ج۱، ص۱۰.

اما گاه در مکاتیب و فرامین سلطانی القاب سلطان پیش از بسمله ذکر می شد همان گونه که طغراها نیز پیش از بسمله می آمد

[۵۶] التعریف بالمصطلح الشریف ص۴۹.

با توجه به اهمیت و جایگاه «پاورپوینت بسم الله الرحمن الرحیم » در بیانات دینی، در کتابهای تفسیر، غالباً مباحث مبسوطی به این عبارت اختصاص یافته و جنبه های گوناگون آن اعم از حدیثی، فقهی و علم القرائه بررسی شده است.

تفسیر و تاویل بسمله

عرفا نیز، به طور خاص، به تفسیر و تأویل این عبارت پرداخته اند.

قشیری

احتمالاً برای اولین بار قُشَیری در لطائف الاشارات

[۵۷] لطائف الاشارات ج۱، ص۴۴.

[۵۸] لطائف الاشارات ج۳،

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.