پاورپوینت بزرگان قم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بزرگان قم دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بزرگان قم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بزرگان قم :

پاورپوینت بزرگان قم

صفحات درخشان قم مملو از نام عالمان و محدثان، فقها و مفسرانی است که سرآمد روزگار بودند و تقوا و پاکی‌شان به همراه خدمات عظیم علمی و تلاش پیرامون حفظ و نشر علوم اهل بیت علیهم السّلام، آن بزرگان هنوز هم در آسمان علم و تمدن و فرهنگ می‌درخشند و یاد و آثار آنان هدایت‌گر انسان‌ها و اندیشه و تفکرشان می‌باشد که به مقتضای حال اشاره‌ای گذرا به تعدادی از این مشعل‌های فروزان که همگی افتخارات شیعه‌اند می‌نماییم.

فهرست مندرجات

۱ – زکریا بن آدم
۲ – زکریا بن ادریس یا ابوجریر القمی
۳ – احمد بن اسحاق بن عبدالله بن سعد اشعری قمی
۴ – علی بن ابراهیم قمی
۵ – علی بن الحسین بن موسوی بن بابویه قمی
۶ – محمد بن علی بن الحسین بن بابوبه قمی، معروف به صدوق
۷ – آخوند ملا محمد طاهر قمی
۸ – شیخ غلامرضا قمی معروف به حاج آخوند
۹ – حاج میرزا محمد ارباب
۱۰ – مرحوم شیخ ابوالقاسم قمی
۱۱ – حاج شیخ مهدی حکمی قمی
۱۲ – حاج میرزا محمد فیض قمی
۱۳ – حاج آقا حسین قمی
۱۴ – محدث قمی
۱۵ – فهرست منابع
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

زکریا بن آدم

نجاشی رجالی بزگ شیعه وی را چنین می‌ستاید: عالمی سترگ مورد اطمینان و ثقه که منزلتی عالی دارد و نزد امامان خاصه حضرت رضا علیه السّلام، موقعیت و جایگاه ویژه‌ای داشت. از عظمت مقام وی همین بس که امام رضا علیه السّلام، به او می‌فرماید: (ای زکریا بن آدم)… از خاندان تو بلا دفع می‌شود به خاطر تو هم چنان‌که از اهل بغداد به خاطر امام موسی کاظم علیه السّلام بلایا دفع می‌شد.

[۱] محمد طوسی، اختیار المعرفه الرجال، ج۱، ص۵۹۵.

سالی حضرت رضا علیه السّلام از مدینه به حج رفتند که زکریا بن آدم، هم محمل حضرت بود تا به مکه رسیدند.

[۲] محمد اردبیلی، جامع الرواه، ج۱، ص۳۳۰.

قبر شریف او در مقبره مبارک شیخان قم، نزدیک مرحوم میرزای قمی است.

زکریا بن ادریس یا ابوجریر القمی

گفته شده است که او از حضرت صادق و کاظم و رضا علیهم السّلام روایت کرده و کتابی نیز داشته است.

[۳] رجال کشی، ج۱، ص۱۷۳.

از زکریا به آدم نقل شده که گفته است: «اوّل شب وارد بر محضر امام رضا علیه السّلام شدم، و ابوجریر تازه درگذشته بود که امام برای او طلب رحمت کردند…». قبر شریف او نیز در قبرستان شیخان واقع شده است و سال رحلتش ۲۰۱ هـ. ق، پس از رحلت حضرت معصومه علیها السّلام گزارش شده است.

[۴] عباس فیض، گنجینه آثار قم، ج۱، ص۲۲۳.

احمد بن اسحاق بن عبدالله بن سعد اشعری قمی

او از محدثین اهل قم است. از حضرت جواد و امام هادی علیهما السّلام روایت کرده است و از خواص امام حسن عسگری علیه السّلام به شمار می‌رفته و از ایشان نیز روایت دارد؛ او علاوه بر این‌که از اصحاب سه امام معصوم علیه السّلام بوده، ‌به عنوان شیخ القمیین نیز اشتهار پیدا کرده است.
طبق نقل شیخ صدوق او به حضور حضرت امام حسن عسگری علیه السّلام تشرف پیدا کرده و با امام زمان (عج) در آن‌جا دیدار کرده است.

[۵] محمد صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۳۸۴.

جریان دیگری نیز راجع به این مرد بزرگ نقل شده که حکایت از مقام رفیع و شأن والای او دارد.
شیخ صدوق ضمن حدیثی مبسوط نقل می‌کند: احمد بن اسحاق از امام عسگری علیه السّلام پارچه‌ای به جهت کفن خود خواست. حضرت، سیزده درهم به او داده و فرمود: این را برای مصارف خودت خرج کن و آن چه را که خواستی هم به تو می‌رسد.
سعد بن عبدالله، راوی خبر می‌گوید: «چون به سه فرسخی حلوان (سرپل ذهاب) رسیدیم، احمد بن اسحاق، تب کرد و سخت بیمار شد، احمد فرمود: امشب مرا تنها بگذارید، از این رو هر کس به خوابگاه خود رفت، نزد صبح ناگاه کافور (خادم امام عسکری علیه السّلام) را دیدم که می‌گوید:‌خداوند مصیبت شما را با آنچه که محبوب است جبران فرماید و بعد گفت: از غسل و کفن رفیق شما، احمد، فارغ شدم، اکنون برخیزید؛ او را دفن کنید راستی که او عزیزترین شما در نزد آقایتان امام عسگری علیه السّلام است، آن گاه از چشم ما غایب شد.

[۶] محمد صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۲۶۴.

علی بن ابراهیم قمی

او از اجلّه روات امامیه و معاصر با حضرت امام حسن عسگری علیه السّلام بوده است. آثار متعدد علمی و روایتی از آن بزرگوار باقی‌مانده و نام برده شده است و معروف‌ترین آن‌ها کتاب تفسیر اوست. و چون وسایط بین ایشان و امام معصوم کم است از ارزش بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. ضمناً پدر او از اصحاب امام رضا علیه السّلام بوده است. او در قم از دنیا رفت و دارای قبه شریفی در باقی‌مانده قبرستان شیخان می‌باشد.

[۷] نجاشی، رجال نجاشی، ج۱، ص۲۶۰.

علی بن الحسین بن موسوی بن بابویه قمی

آن بزرگوار، معروف به ابن‌بابویه است و از او به عنوان صدوق اوّل، نامبرده می‌شود. نجاشی راجع به او می‌گوید: او با ـ حسین بن روح ـ یکی از نواب امام زمان (عج) ملاقات کرد و طی نامه‌ای از امام علیه السّلام فرزند پسری خواسته بود که امام نوشته بودند به زودی دو پسر به تو عطا خواهد شد. و آن گاه دو پسر یکی ابوجعفر، همان صدوق معروف، و دیگری ابو عبدالله برای او متولد شدند.

[۸] نجاشی، رجال نجاشی، ج۱، ص۲۶۱.

در جلالت قدر آن بزرگوار همین بس که امام عسگری علیه السّلام در توقیع شریفی که برای او فرستاده، ‌در خطاب به او مرقوم فرمودند:‌یا شَیخی و معتَمَدی وَ فقیهی؛ ای شیخ من و محل اعتماد من و فقیه من.

محمد بن علی بن الحسین بن بابوبه قمی، معروف به صدوق

او در شهرستان قم ، تولد یافت و وجود او به برکت دعای حضرت صاحب الامر علیه السّلام بود.
آن بزرگوار در قم، رشد یافت و به ری مهاجرت کرد.

[۹] مقدمه معانی الاخبار، ج۱، ص۱۸.

آثار و تألیفات آن مرد بزرگ، بسیار زیاد است و ظاهراً در میان علمای امامیه، کسی مانند ایشان در کثرت تألیف نداریم. در حالات او آمده است که در سال ۳۵۵ هـ. ق، وارد بغداد شد. شیوخ طایفه، از او استماع حدیث می‌کردند. در میان قمیین کسی مانند اودر حفظ حدیث و روایت و مطالب و کثرت علم، دیده نشده است.

[۱۰] مقدمه معانی الاخبار، ج۱، ص۱۰.

بر اثر شدت اعتماد علماء بر روایات و نقل‌هایش، اشتهار به صدوق پیدا کرد و او را رئیس المحدثین خوانده‌اند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.