پاورپوینت برهان‌الدین ابراهیم بن والی مقدسی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت برهان‌الدین ابراهیم بن والی مقدسی دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت برهان‌الدین ابراهیم بن والی مقدسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت برهان‌الدین ابراهیم بن والی مقدسی :

ابن‌والی پاورپوینت برهان‌الدین ابراهیم بن والی مقدسی

اِبْنِ والی، ابراهیم بن والی بن نصر خجابن حسین مقدسی، ملقب به برهان‌الدین (د ح۹۶۰ق/۱۵۵۳م)، ادیب و فقیه حنفی اهل غزّه می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – زندگی نامه
۲ – مسافرت
۳ – افتا در وطن
۴ – کتاب تحفه العبید
۵ – سرودن شعر
۶ – آثار
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع

زندگی نامه

دانسته‌های ما دربار او بسیار اندک است و تنها گزارش ابن حنبلی ،

[۱] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم، درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، ج۱، ص۳۴،به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

از دوستان و علاقه‌مندان اوست که می‌تواند خطوط کلی زندگی وی را تا حدودی ترسیم نماید. او نواد دختری شهاب‌الدین احمد تمیمی داری بوده است. ابن حنبلی نام اشهر او را ابن والی آورده، اما از قول خود وی نقل می‌کند که در نام پدرش تحریف واقع شده و اصل آن ولی است. خود وی نیز گاه خویشتن را «ابن ولی» خوانده است.

[۲] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم،درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، ج۱، ص۳۴- ۳۵، به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

[۳] جمال‌الدین، محسن،نتحفه العبید فیما ورد فی الخیل و الرمایه و الصید، ج۱، ص۲۹۴،المورد، ۱۳۹۲ق/۱۹۷۲م.

او دوران جوانی خود را در غزه گذرانده

[۴] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم، ج۱، ص۳۴- ۳۵، درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

[۵] تمیمی، تقی‌الدین بن عبدالقادر، الطبقات السنیه فی تراجم الحنفیه،ج۱، ص۲۵۰ ، به کوشش عبدالفتاح محمد حلو، ریاض، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.

مسافرت

و به گفت ابن ولون صاحب کتاب الغُرَف العَلیّه در صفر ۹۴۲ق به دمشق رفته است.

[۶] تمیمی، تقی‌الدین بن عبدالقادر،الطبقات السنیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۲۵۰، به کوشش عبدالفتاح محمد حلو، ریاض، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.

وی سپس سفری نیز به بغداد کرد و از آن‌جا به حلب رفت. به گفت ابن حنبلی

[۷] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم،درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، ج۱، ص۳۴- ۳۵، به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

او در بغداد یک تیمار ( اقطاعی در درج دوم اهمیت که معمولاً به نظامیان عثمانی داده می‌شد) داشته است. تاریخ ورود وی به حلب را ابن حنبلی

[۸] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم،درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، ج۱، ص۳۴- ۳۵، به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

در ۹۴۶ق ضبط کرده است. او پس از چندی به وطن خویش غزه بازگشت.

افتا در وطن

مدتی بعد آهنگ قاهره کرد و در آن‌جا از محضر فقیه حنفی، امین‌الدین ابن عبدالعال بهره برد و پس از دریافت اجاز فتوا از او، به وطن خود بازگشت و به افتا پرداخت.

[۹] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم، درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب،ج۱، ص۳۶- ۳۷، به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

کتاب تحفه العبید

وی در غزه به تألیف تحفه العبید همت گماشت و در ۹۶۰ق به عثمانی رفت و آن کتاب را به صدر اعظم رستم پاشا تقدیم کرد. آنگاه به حلب رفت و آن کتاب را به صدر اعظم رستم پاشا تقدیم کرد. آنگاه به حلب رفت و پس از دریافت تماری که فوق تصور او بود، در همان سال از بیراهه رو به سوی دیار خویش کرد. از آن پس دیگر از او خبری نشد.

[۱۰] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم، درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، ج۱، ص۳۹،به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

[۱۱] جمال‌الدین، محسن، نتحفه العبید فیما ورد فی الخیل و الرمایه و الصید، ج۱، ص۲۹۳، المورد، ۱۳۹۲ق/۱۹۷۲م.

سرودن شعر

ابن والی در سرودن شعر نیز تبحر داشت و نه تنها به عربی ، بلکه به فارسی نیز شعر می‌گفت، گفته شده که زبان فارسی را در بغداد، با خواندن گلستان سعدی فرا گرفته بود.

[۱۲] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم، درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب،ج۱، ص۳۴، به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

از اشعار ابن والی تنها ابیات چندی نقل شده

[۱۳] ابن حنبلی، محمدبن ابراهیم، درّ الحبب فی تاریخ اعیان حلب، ج۱، ص۳۵- ۳۶،به کوشش محمود احمد فاخوری و یحیی زکریا عباره، دمشق، ۱۹۷۲م.

و روی هم رفته صناعات لفظی بر اشعار او حکم‌فرماست.

[۱۴] جمال‌الدین، محسن، نتحفه العبید فیما ورد فی الخیل و الرمایه و الصید،ج۱، ص۲۹۳، المورد، ۱۳۹۲ق/۱۹۷۲م.

آثار

اثر مهم ابن والی تحفه العبید فیما ورد فی الخیل و الرمایه و الصید است که دربار اسب سواری و شکار و تیراندازی نوشته شده است. در این کتاب ابن والی می‌کوشد تا از آیات و احادیث نبوی همراه با ذ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.