پاورپوینت براهین حکمت الهی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت براهین حکمت الهی دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت براهین حکمت الهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت براهین حکمت الهی :

براهین عدل و حکمت الهی

فلاسفه و متکلمان بر اثبات عدل و حکمت الهی براهین متعددی مانند برهان وجوب بالذات و برهان عنایت، اقامه کرده‌اند.

فهرست مندرجات

۱ – برهان وجوب بالذات
۲ – برهان عنایت
۳ – دانایی و بی نیازی خداوند
۳.۱ – اشکال و پاسخ
۴ – عدم داعی و وجود صارف
۴.۱ – اشکال
۴.۲ – پاسخ
۵ – پانویس
۶ – منبع

برهان وجوب بالذات

برخی از متکلمان صفات الهی را براساس «وجوب بالذات» تبیین کرده‌اند. نخستین متن کلامی که این شیوه در آن به کار گرفته شده است، کتاب «الیاقوت فی علم الکلام» نوشته ابواسحاق نوبختی (از متکلمان قرن چهارم هجری) است.

[۱] نوبختی، ابواسحاق، الیاقوت فی علم الکلام، ص۴۳.

پس از وی، این روش در کتاب «تجرید الاعتقاد» خواجه نصیرالدین طوسی (متوفای ۶۷۲ هـ) به صورت روشن‌تر و گسترده‌تر به کار گرفته شده است. از جمله صفاتی که وی بر اصل وجوب بالذات متفرع ساخته، صفت حکمت است.

[۲] علامه حلی، حسن بن یوسف، کشف المراد، مقصد سوم، فصل دوم.

تقریر این برهان بدین‌گونه است که واجب الوجود بالذات همه کمالات وجودی را دارد. و عدل و حکمت از کمالات وجودی است، بنابراین خداوند عادل و حکیم است. این برهان همه مصادیق و مظاهر عدل و حکمت الهی را اثبات می‌کند.

برهان عنایت

عنایت در اصطلاح فلاسفه اسلامی عبارت است از علم پیشین خداوند به نظام احسن. علم به این که علم ذاتی منشا تحقق موجودات است و این نظام مورد رضای (مقصود از رضای ذات خداوند به نظام احسن وجود این است که نظام هستی فعل الهی است، و فعل با فاعل خود کمال ملائمت و هماهنگی را دارد.)

[۳] ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، الاسفار الاربعه، ج۷، ص۵۶ ۵۷.

خداوند هست. بنابراین عنایت الهی مشتمل بر سه چیز است.
۱. علم ذاتی خداوند به نظام هستی که نظام احسن و اتم است.
۲. علیت ذات الهی برای تحقق نظام احسن وجود.
۳. رضای ذاتی خداوند به تحقق نظام احسن.
این امور سه‌گانه عین ذات اقدس خداوند می‌باشند، در نتیجه نظام هستی بر اساس علم ذاتی خداوند و عنایت ازلی او تحقق یافته است، و از آنجا که نظام علمی جهان، نظام احسن است، و نظام عینی آن نیز تجلی و تبلور همان نظام علمی است، نظام عینی جهان نظام احسن خواهد بود. و این همان عدل و حکمت در فعل الهی است.

[۴] ابن سینا، حسین بن عبدالله، شرح اشارات، ج۳، ص۳۱۸.

[۵] ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، الاسفار الاربعه، ج۷، ص۵۶ ۵۷.

و الکل من نظامه الکیانی ینشا من نظامه الربانی

[۶] حکیم سبزواری، ملاهادی، شرح منظومه، غرر فی مراتب علمه تعالی.

اگر چه این برهان را فلاسفه برای اثبات عدل و حکمت در افعال تکوینی خداوند اقامه کرده‌اند، ولی ملاک و مبنای آن، عدل تشریعی و جزایی را نیز شامل می‌شود، زیرا تشریع و جزا نیز فعل خداوند است، و براساس علم ذاتی و ازلی خداوند تحقق می‌یابد. بنابراین، برهان عنایت همه اقسام و مظاهر عدل و حکمت الهی را شامل می‌شود.

دانایی و بی نیازی خداوند

مشهورترین برهانی که متکلمان بر عدل و حکمت الهی اقامه کرده‌اند، بر اساس علم و غنای مطلق خداوند استوار است. قاضی عبدالجبار معتزلی در این باره چنین گفته است:
«انه تعالی عالم بقبح القبیح، و مستغن عنه، و عالم باستغنائه عنه، و من کان هذه حاله لایختار القبیح بوجه من الوجوه؛

[۷] ابن احمد، عبدالجبار، شرح الاصول الخمسه، ص۲۰۳.

خداوند متعال قبح قبیح را می‌داند، و به انجام آن نیازی ندارد و به بی نیازی خود از آن نیز آگاه است. و هر کس چنین صفتی داشته باشد، هرگز فعل قبیح را انجام نمی‌دهد.»
عبارت ذیل از خواجه نصیرالدین طوسی نیز ناظر به این برهان است:
«و استغناؤه و علمه یدلان علی انتفاء القبح عن افعاله تعالی؛

[۸] علامه حلی، حسن بن یوسف، کشف المراد، مقصد سوم، فصل سوم.

بی نیازی و علم خداوند بر نفی قبح از افعال الهی دلالت می‌کنند».
مقدمه نخست این برهان در بحث‌های گذشته ثابت گردید. یعنی علم و بی نیازی خداوند، و مقدمه دوم آن نیز از بدیهیات عقلی است. چنان که شواهد تجربی در مورد فاعل‌های بشری نیز مؤید آن است. تحقیقات جرم شناسی گویای این واقعیت است که کارهای ناروا غالبا ناشی از نیازهای عاطفی، اقتصادی، اجتماعی و مانند آن است، چنان‌که در مواردی نیز ناآگاهی از بد بودن کارهای ناروا منشا ارتکاب قبایح می‌باشد.

اشکال و پاسخ

ممکن است گفته شود:
انسان در هر شرایطی که فرض شود نیازمند است، حتی داناترین انسان و پرهیزکارترین آنان نیز که هرگز مرتکب کار قبیح نمی‌شوند، نه از آن جهت است که به زشتی کار آگاهند، و به آن نیاز ندارد، بلکه از آن جهت است که به ترک آن نیازمندند، یعنی ترک قبیح مایه تکامل معنوی آنان، و جلب رضایت خداوند است. به عبارت دیگر، نیاز در انسان مقوله‌ای نسبی است، در حالی که خداوند بی نیاز مطلق است. بنابراین، می‌توان از بحث‌های مربوط به جرم‌شناسی در بشر استدلال فوق را تایید کرد.
اصولا استدلال یاد شده برهانی نخواهد بود، چون راهی برای اثبات این که علم و بی نیازی علت تامه برای پیراستگی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.