پاورپوینت بدیل‌بن ورقاء


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بدیل‌بن ورقاء دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بدیل‌بن ورقاء،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بدیل‌بن ورقاء :

بدیل بن ورقاء خزاعی

بُدَیْل بن وَرقاء، از صحابه پیامبر صلوات الله علیه و از چهره‌های مؤثر در تاریخ صدر اسلام و شیخ قبیله خُزاعه است.

فهرست مندرجات

۱ – نسب کامل بدیل
۲ – بدیل، نسب ابو الفتح رازی
۳ – بدیل قبل از اسلام آوردن
۴ – نخستین سازنده خانه مربع در مکه
۵ – زمان اسلام آوردن بدیل
۶ – محبت بدیل به پیامبر
۷ – احتمال تشیع بدیل و خانواده‌اش
۸ – یاری قبیله خزاعه در تبلیغ صدر اسلام
۸.۱ – فرستادن نافع بن بدیل به نجد
۸.۲ – هم‌پیمانی با پیامبر در صلح حدیبیه
۸.۳ – قرابت نسب پیامبر به خزاعه
۸.۴ – خانه بدیل مأمن قریش، در فتح مکه
۹ – حضور در غزوه حنین و طائف
۱۰ – حضور در سریه تبوک
۱۱ – حضور در حجه الوداع
۱۲ – ولادت و وفات
۱۳ – فرزندان بدیل
۱۳.۱ – شهادت عبدالله بن بدیل
۱۳.۲ – شهادت عبد الرحمان بن بدیل
۱۴ – منابع جهت مطالعه
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

نسب کامل بدیل

سیره نویسان

[۱] ابن سعد، کتاب الطبقات الکبیر ج۴، بخش۲، ص۲۹۴.

[۲] ابن حجر عسقلانی، کتاب الاصابه فی تمییزالصحابه ج۱، ص۱۴۱.

[۳] ابن عبدالبرّ، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ج۱، ص۱۵۰.

[۴] احمدبن علی مقریزی، امتاع الاسماع ج۱، ص۲۸۵ـ۲۸۶.

نام او را به اختلاف ضبط کرده‌اند، اما ابن اثیر

[۵] ابن اثیر، اسدالغابه فی معرفه الصحابه ج۱، ص۱۷۰.

، نام کامل او را بدیل بن ورقاء بن عمرو بن ربیعه بن عبد العُزّی بن ربیعه بن جُزّی بن عامر بن مازن بن عَدّیِ بن عمرو بن ربیعه الخزاعی می‌داند.

بدیل، نسب ابو الفتح رازی

ابوالفتوح رازی در تفسیر آیه۱۶۳ سوره آل عمران

[۶] آل عمران/سوره۳، آیه۱۶۳.

و آیه۲۵ سوره فتح

[۷] فتح/سوره۴۸، آیه۲۵.

، سلسله نسب خود را به بدیل می‌رساند.

بدیل قبل از اسلام آوردن

درباره زندگی بدیل پیش از اسلام آوردنش، اطلاع چندانی در دست نیست.

نخستین سازنده خانه مربع در مکه

به نوشته قَلقَشندی، او نخستین کسی بود که در مکه، خانه مربع شکل ساخت و برای آن پنجره و دریچه‌هایی تعبیه کرد

[۸] احمدبن علی قلقشندی، صبح الاعشی ج۱، ص۴۲۶.

در حالی که مکیان، به احترام خانه کعبه، از چنین کاری اجتناب می‌کردند.

زمان اسلام آوردن بدیل

سیره نویسان درباره اسلام آوردن بدیل، اختلاف نظر دارند، گروهی این واقعه را پیش از فتح مکه و بعضی دیگر پس از آن می دانند؛ اما تمایل و علاقه بدیل به پیامبر صلوات الله علیه و اصحاب ایشان، نشان دهنده وقوع این امر، پیش از فتح مکه است.

محبت بدیل به پیامبر

درباره رابطه دوستانه بدیل با پیامبر، ابن هشام

[۹] ابن هشام، السیره النبویه، ترجمه و انشای رفیع الدین اسحاق بن محمد همدانی ج۲، ص۸۰۱ـ۸۰۲.

از قول ابن اسحاق می‌نویسد: خزاعه در جاهلیت و اسلام، هواخواه پیامبر بودند و به طور پنهانی، رفتار قریش را به پیامبر صلوات الله علیه گزارش می‌دادند و قریش در صلح حدیبیه، با آن‌که او را به نمایندگی نزد پیامبر صلوات الله علیه فرستاده بودند، به سخنانش اعتماد نداشتند و او را متهم به سازش با پیامبر صلوات الله علیه کردند.

[۱۰] ابن هشام، السیره النبویه ج۴، ص۸۵۵.

[۱۱] احمدبن علی مقریزی، امتاع الاسماع ج۱، ص۲۸۵ـ۲۸۶.

[۱۲] محمدابراهیم آیتی، تاریخ پیامبر اسلام ج۳، ص۳۲۵ـ۳۲۶.

همچنین تعابیری نظیر «عَیْبَهُ نُصْحِ رَسولِاللّه»: (رازدار یا امین سرِّ پیامبر) و «قَعیدٌ حُبُّه» (او بر دوستی نشسته و پایدار است) که سیره نویسان نقل کرده‌اند، مؤیدِ روابط نزدیک بدیل با پیامبر صلوات الله علیه است.

[۱۳] محمدبن جریر طبری، تاریخ الطبری( تاریخ الامم والملوک) ج۲، ص۶۲۵.

[۱۴] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ ج۲، ص۲۰۱.

[۱۵] حسین بن علی ابوالفتوح رازی، تفسیر روح الجِنان و روح الجَنان ج۱۰، ص۲۲۵ـ۲۲۶.

[۱۶] احمدبن علی مقریزی، امتاع الاسماع ج۱، ص۲۸۵ـ۲۸۶.

[۱۷] نورالله بن شریف الدین شوشتری، مجالس المؤمنین ج۱، ص۲۲۵.

احتمال تشیع بدیل و خانواده‌اش

شوشتری و امین عاملی، تشیع بدیل و خانواده‌اش را بعید ندانسته‌اند و امین عاملی می گوید که خزاعه به تشیع، شهرت داشته است.

[۱۸] محسن امین، اعیان الشیعه ج۳، ص۵۵۰.

یاری قبیله خزاعه در تبلیغ صدر اسلام

بدیل و دیگر افراد قبیله خزاعه در حوادث گوناگون صدر اسلام، حضور داشتند.

فرستادن نافع بن بدیل به نجد

پیامبر صلوات الله علیه، برای تبلیغ اسلام، نافع بن بدیل را همراه ۳۹ تن دیگر از مدینه به نجد فرستادند(رجوع کنید به بئر معونه) و بنی عامر، نافع را به شهادت رساندند.

حضور نافع در این حادثه اولاً، نشان می‌دهد که وی پیش از پدر، مسلمان شده بود؛ در ثانی، تلویحاً به اسلام آوردن بدیل، پیش از فتح مکه اشاره دارد.

هم‌پیمانی با پیامبر در صلح حدیبیه

در صلح حدیبیه (سال هشتم)، بدیل و خزاعیان همراه دیگر اصحاب، با پیامبر صلوات الله علیه هم پیمان شدند. شرکت بدیل در این پیمان، این احتمال را که بدیل در این هنگام اسلام آورده باشد تأیید می‌کند.

پس از انعقاد صلح حدیبیه، پیامبر صلوات الله علیه، نامه‌ای به خط امام علی علیه السّلام برای بدیل فرستاد. در این نامه جمله: «کریمترینِ اهل تهامه نزد من شمایید» نشان دهنده مقام بدیل و خزاعه نزد پیامبر صلوات الله علیه است.

[۱۹] ابن حجر عسقلانی، کتاب الاصابه فی تمییزالصحابه ج۱، ص۱۴۱.

[۲۰] ابن اثیر، اسدالغابه فی معرفه الصحابه ج۱، ص۱۷۰.

[۲۱] ابن عبدالبرّ، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ج۱، ص۱۵۰.

بدیل بعدها این نامه را به فرزندش مَسْلَمه سپرد و گفت: «مادام که این نامه با شماست، خیر و برکت با شما خواهد بود».

قرابت نسب پیامبر به خزاعه

هنگامی که قریش پیمان حدیبیه را نقض کرد، پیامبر برای جنگ، رهسپار مکه شد (سال دهم). با استقرار سپاه ایشان نزدیک مکه، بدیل و ابو سفیان برای آگاهی از اوضاع و احوال و احتمالاً تسلیم مسالمت آمیز مکه، نزدیک سپاه پیامبر صلوات الله علیه آمدند.

[۲۲] علی بن حسین ابوالفرج اصفهانی، کتاب الاغانی ج۶، ص۳۵۲ـ۳۵۴.

عباس، عموی پیامبر، آنان را یافت و در معرفی بدیل به پیامبر گفت که این دایی توست و بر دوستی، پایدار است و پیامبر نیز او را دعا کردند.

[۲۳] ابن حجر عسقلانی، کتاب الاصابه فی تمییزالصحابه ج۱، ص۱۴۱.

[۲۴] محمدتقی تستری، قاموس الرجال ج۲، ص۱۴۸ـ۱۵۰، به نقل از شیخ طوسی.

به نظر تستری، وجه اطلاق کلمه «دایی» به بدیل، این بوده که مادر عبد مناف (جدّ پیامبر) از خزاعه بوده است.

[۲۵] محمدتقی تستری، قاموس الرجال ج۲، ص۱۴۸ـ۱۵۰، به نقل از شیخ طوسی.

خانه بدیل مأمن قریش، در فتح مکه

به علاوه، در فتح مکه، خانه بدیل و مولایش رافع، از خانه‌های امنی بود که قریش، به دستور پیامبر صلوات الله علیه، به آنجا پناهنده شده بودند.

[۲۶] ابن اثیر، اسدالغابه فی معرفه الصحابه ج۱، ص۱۷۰.

[۲۷] محسن امین، اعیان الشیعه ج۳، ص۵۵۰.

حضور در غزوه حنین و طائف

بنابر نظر سیره نویسان، بدیل بن ورقاء در غزوه حنین پاسدار غنایم بود و در غزوه طائف نیز شرکت داشت.

[۲۸] ابن حجر عسقلانی، کتاب الاصابه فی تمییزالصحابه ج۱، ص۱۴۱.

[۲۹] ابن سعد، کتاب الطبقات الکبیر ج۴، بخش۲، ص۲۹۴.

[۳۰] خلیل بن ایبک صفدی، کتاب الوافی بالوفیات ج۱۰، ص۱۰۲.

[۳۱] علی اکبر فیاض، تاریخ اسلام، ص۱۲۱.

[۳۲] جعفر شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، ص۸۰ـ۸۱.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.