پاورپوینت بدل (حدیث)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت بدل (حدیث) دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بدل (حدیث)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت بدل (حدیث) :
پاورپوینت بدل (حدیث)
بدل از اقسام علوّ نسبی است و علوّ نسبی از تقسیمات احادیث از جهت سند است.
فهرست مندرجات
۱ – بدل در تقسیمات حدیث
۱.۱ – سند عالی
۱.۲ – سند بدل
۱.۳ – موافقت
۱.۴ – نمونههایی از بدل و موافقت از شیخ طوسی
۱.۵ – علو مطلق نسبت به معصوم
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منابع
بدل در تقسیمات حدیث
علوّ نسبی از تقسیمات احادیث از جهت سند است. عالی بودن حدیث، به اعتبار کم بودن افراد سلسله سند آن است، که این کمیِ واسطه گاه در مقایسه با معصوم (پیغمبر یا امام) سنجیده میشود، و گاه در مقایسه با یکی از ائمه حدیث یا مصنِّفان مشهور مانند حسین بن سعید اهوازی، محمد بن احمد بن یحیی، کلینی، شیخ طوسی و شیخ صدوق از محدثان شیعه، یا بخاری و مُسلم از مؤلفان صحاح سته.
در صورت نخست (کم بودن واسطه تا معصوم)، حدیث به علو مطلق و در صورت دوم به علو نسبی موصوف میشود. بدل و اصطلاح نزدیک به آن، یعنی «موافقت»، هر دو از اقسام علوّ نسبیاند.
سند عالی
هرگاه روایتی را که در یکی از مصنفات معتبر و مشهور حدیث آمده است، به جای آنکه از همان طریق مذکور در کتاب نقل کنند از طریق دیگر که به شیخ مصنف میرسد روایت کنند، به گونهای که اگر این روایت از راه خود مصنّف صورت میپذیرفت تعداد افراد سلسله سند بیشتر میشد، موافقت صورت گرفته است؛ و سندی که از غیرطریق مصنف باشد، نسبت به سندی که از طریق مصنف باشد کم واسطهتر است و در نتیجه عالی خوانده میشود.
سند بدل
حال اگر این سندِ کوتاهتر به جای اتصال به شیخ مصنف، به شیخِ شیخ مصنف برسد، بدل خوانده میشود که در واقع، حالت خاصی از موافقت است.
[۱] ابن صلاح، مقدمه ابن الصلاح، ج۱، ص۳۸۴، چاپ عائشه عبدالرحمن، مصر ۱۹۷۴.
[۲] ابن حجر عسقلانی، شرح نخبه الفکر فی مصطلح اهل الاثر، ج۱، ص۱۲۴، چاپ محمد عوض و محمد غیاث صباع، دمشق (تاریخ مقدمه ۱۳۹۹/۱۹۷۹).
[۳] عبدالرحمن بن ابی بکر سیوطی، تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، ج۲، ص۱۵۰، چاپ احمد عمر هاشم، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۹.
[۴] عبدالله مامقانی، مقیاس الهدایه فی علم الدرایه، ج ۱، ص ۲۴۹، چاپ محمدرضا مامقانی، قم ۱۴۱۱.
برای مثال، شیخ صدوق در آثار خود روایات بسیاری با یک واسطه از کلینی نقل کرده و این واسطه را در مشیخه من لایحضره الفقیه نام برده است.
[۵] محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ص ۱۱۶، چاپ علی اکبر غفاری، بیروت ۱۴۰۱.
[۶] محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، چاپ علی اکبر غفاری، بیروت ۱۴۰۱.
موافقت
گاهی برخی از آن روایات را از غیر طریق کلینی از علی بن ابراهیم ، استاد کلینی ، نیز نقل کرده است. در نتیجه واسطه او به استاد کلینی، در این طریق کمتر از طریق نخست است؛ به این، موافقت میگویند.
[۷] ابن بابویه، التوحید، ج۱، ص۹۷، چاپ هاشم حسینی طهرانی، قم (تاریخ مقدمه ۱۳۵۷ ش).
[۸] محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۶، چاپ علی اکبر غفاری، بیروت ۱۴۰۱.
او همچنین گاهی با دو واسطه از استاد استاد کلینی روایت میکند، و حال آنکه اگر از طریق کلینی نقل میکرد، واسطه سه نفر میشد، و در این حالت، بدل روی میداد.
[۹] ابن بابویه، التوحید، ج۱، ص۱۰۴، چاپ هاشم حسینی طهرانی، قم (تاریخ مقدمه ۱۳۵۷ ش).
[۱۰] محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۵، چاپ علی اکبر غفاری، بیروت ۱۴۰۱.
نمونههایی از بدل و موافقت از شیخ طوسی
در مورد شیخ طوسی نیز نمونههایی از بدل و موافقت دیده میشود.
او بنابر فهرست
[۱۱] محمد بن حسن طوسی، الفهرست، ج۱، ص۲۵، چاپ محمد صادق اِل بحرالعلوم، نجف ۱۳۵۶/۱۹۳۷، چاپ افست قم ۱۳۵۱ ش.
با سه واسطه به احمد بن محمد بن عیسی، استادِ استادِ کلینی، میپیوندد و حال آنکه شماره واسطههای او به این فرد از طریق کلینی چهارتاست.
[۱۲] محمد بن حسن طوسی، الفهرست، ج۱، ص۱۳۵، چاپ محمد صادق اِل بحرالعلوم، نجف ۱۳۵۶/۱۹۳۷، چاپ اف
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.