پاورپوینت بختک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بختک دارای ۷۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بختک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بختک :

پاورپوینت بختک

بَختَک (یا بَختو)، موجودی مادینه موهوم و مهیب که شبها بر برخی خفتگان سنگینی می‌کند.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف پاورپوینت بختک
۲ – پاورپوینت بختک بنابر افسانه‌ها پاورپوینت بختک
۳ – بیماری کابوس
۴ – پاورپوینت بختک به زبانهای مختلف
۴.۱ – پاورپوینت بختک در بعضی از گویشهای فارسی
۵ – اعتقاد به ماده دیو
۵.۱ – پاورپوینت بختک در فرهنگ اقوام لاتین و یونان قدیم
۵.۲ – پاورپوینت بختک در فرهنگ دیوشناسی عامه دشمن زنان تازه زا
۵.۳ – چاره‌هایی برای دفع و رفع خطرپاورپوینت بختک
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

تعریف پاورپوینت بختک

بَختَک (یا بَختو)، موجودی مادینه موهوم و مهیب که شبها بر برخی خفتگان سنگینی می‌کند.

عوام پاورپوینت بختک را که تجسم کابوس است، عفریته یا ماده دیوی ناپیدا یا جنی سهمناک می‌پندارند که پیکرش از قیر

[۱] محسن میهن دوست، «پدیده های وهمی دیرسال در جنوب خراسان»، ج۱، ص۵۰، هنر و مردم، ش ۱۷۱ (دی ۱۳۵۵).

و بینی‌اش از گل

[۲] صادق هدایت، نیرنگستان، ج۱، ص۱۷۵، تهران ۱۳۳۴ ش.

[۳] محمدعلی داعی الاسلام، فرهنگ نظام، ذیل «کابوس»، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

است.

این موجود نامرئی، در تاریکی شب همچون «سیاهی»

[۴] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «بخت» یا «سایه»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۵] محمد اسدیان خرم آبادی، محمد حسین باجلان فرخی، و منصور کیائی، باورها و دانسته‌ها در لرستان و ایلام،ص ۱۶۶، تهران ۱۳۵۸ ش.

بر خفتگان، بویژه جوانان، نمایان می‌شود و آنان را چندان می‌فشارد که نفسشان می‌گیرد و از حرکت باز می‌مانند و زبانشان بند می‌آید.

پاورپوینت بختک بنابر افسانه‌ها پاورپوینت بختک

بنابر افسانه‌ها، پاورپوینت بختک کنیز اسکندر و همسفر او در جستجوی آب حیات بود.

اسکندر پس از دست یافتن به آب حیات، مشکی از آن برداشت و از شاخه درختی آویخت، اما کلاغی با منقارش مشک را سوراخ کرد و آب بر زمین ریخت.

پاورپوینت بختک بیدرنگ مشتی از آب حیات را پنهان از چشم اسکندر نوشید.

وقتی اسکندر آگاه شد، برپاورپوینت بختک خشم گرفت و فرمان داد تا بینی او را ببرند و دماغی گلین از خاک آغشته به آب زندگانی، به جای آن بگذارند.

[۶] صادق هدایت، نیرنگستان، ج۱، ص۱۷۵، تهران ۱۳۳۴ ش.

از آن پس کلاغ (عمر طولانی) و پاورپوینت بختک زندگی جاودانه یافت.

داستان پاورپوینت بختک و اسکندر ـ به شرحی که گذشت ـ در هیچ‌یک از آثار معتبر چون شاهنامه فردوسی، اسکندرنامه نظامی و خردنامه اسکندری جامی و کتابهای قصص انبیا نیامده است.

بیماری کابوس

پاورپوینت بختک مترادف کابوس نیز به کار رفته است.

مطابق طب قدیم، کابوس نوعی بیماری است که بر خفتگان عارض می‌شود.

خفته کابوس زده بدنش به ناتوانی و سستی می‌گراید و دچار خفگی می‌شود و زبانش بند می‌آید و پس از بیداری نیز تا مدتی نمی‌تواند حرکت کند و سخن بگوید.

[۷] ابن سینا، القانون فی الطب، ج۲، کتاب سوم، ص۹۰۴-۹۰۵، چاپ ادوارقش، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۷.

[۸] ربیع بن احمد اخوینی بخاری، هدایه المتعلمین فی الطب، ج۱، ص۲۴۸-۲۴۹، چاپ جلال متینی، تهران ۱۳۷۱ ش.

اطبای قدیم، علت کابوس زدگی را بخار مواد غلیظِ خونی یا بلغمی یا سودایی دانسته‌اند که به هنگام خواب و سکون اندام، ناگهان به سوی دماغ یا مغز بالا می‌رود و شخص خفته را فرو می‌گیرد.

[۹] ابن سینا، القانون فی الطب، ج۲، کتاب سوم، ص۹۰۴-۹۰۵، چاپ ادوارقش، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۷.

[۱۰] ربیع بن احمد اخوینی بخاری، هدایه المتعلمین فی الطب، ج۱، ص۲۴۸-۲۴۹، چاپ جلال متینی، تهران ۱۳۷۱ ش.

همچنین کابوس زدگی را مقدمه صرع، سکته و مانیا دانسته‌اند.

[۱۱] ابن سینا، القانون فی الطب، ج۲، کتاب سوم، ص۹۰۴-۹۰۵، چاپ ادوارقش، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۷.

برخی نیز می‌گویند کودکان و نوجوانانی که بر اثر جست وخیز بسیار، جسم و روحشان سخت تحریک می‌شود، به هنگام خواب دچار کابوس می‌شوند.

[۱۲] دایره المعارف فارسی، به سرپرستی غلامحسین مصاحب، ذیل «کابوس»، تهران ۱۳۴۵ ش.

پاورپوینت بختک به زبانهای مختلف

کابوس را به عربی خانق و جاثوم

[۱۳] ابن سینا، القانون فی الطب، ج۲، کتاب سوم، ص۹۰۴-۹۰۵، چاپ ادوارقش، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۷.

[۱۴] محمدبن یوسف طبیب هروی، بحرالجواهر، ذیل «الخانق»، تهران ۱۲۸۸.

و ضاغوطه و بندلان

[۱۵] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «کابوس»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

نیز نامیده‌اند.

در فارسی آن را بَخت یا پاورپوینت بختک، و در فارسی بخاری سُکاچَه و در سغدی فَدْرَنْجک یا فَرَنجک

[۱۶] ربیع بن احمد اخوینی بخاری، هدایه المتعلمین فی الطب، ج۱، ص۲۴۸-۲۴۹، چاپ جلال متینی، تهران ۱۳۷۱ ش.

گفته‌اند.

در فرهنگهای فارسی قدیم نامهای دیگری برای پاورپوینت بختک آورده‌اند که همه صورت گویشی دارد؛ از جمله بَرْخَفْج، خَفْج یا خَفْجا، خُفْتَک، دَرْفَنْجَک، اِسْتَنْبَه یا دیوسِتَنْبَه، کَرَنْجو، و بُوشاسب یا گوشاسب.

[۱۷] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «برخفج»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۱۸] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «برخفج»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۱۹] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «برخفج»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۲۰] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل«برخفج»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

[۲۱] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «خفج»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۲۲] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «خفج»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۲۳] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «خفج»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۲۴] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل «خفج»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

[۲۵] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «خفتک»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۲۶] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «خفتک»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۲۷] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «خفتک»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۲۸] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل«خفتک»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

[۲۹] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «درفنج»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۳۰] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «درفنج»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۳۱] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «درفنج»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۳۲] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل «درفنج»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

[۳۳] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «استنبه»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۳۴] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «درفنج»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۳۵] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «درفنج»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۳۶] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل«درفنج»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

[۳۷] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «گرنجو»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۳۸] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «گرنجو»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۳۹] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «گرنجو»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۴۰] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل «گرنجو»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

[۴۱] علی بن احمد اسدی، لغت فرس، ذیل «بوشاسب»، چاپ فتح الله مجتبایی و علی اشرف صادقی، تهران ۱۳۶۵ ش.

[۴۲] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «بوشاسب»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۴۳] محمدبن جلال الدین غیاث الدین رامپوری، غیاث اللغات، ذیل «بوشاسب»، چاپ محمد دبیرسیاقی، تهران ۱۳۳۷-۱۳۳۸ ش.

[۴۴] محمدعلی داعی الاسلام، ذیل «بوشاسب»، فرهنگ نظام، تهران ۱۳۶۲-۱۳۶۴ ش.

پاورپوینت بختک در بعضی از گویشهای فارسی

چون پاورپوینت بختک یا کابوس در شب و تاریکی پدید می‌آید، در بعضی از گویشهای فارسی آن را به شب و سیاهی یا شبح نسبت داده‌اند.

مردم لرستان آن را شوئی، مردم ایلام شَوَه،

[۴۵] محمد اسدیان خرم آبادی، محمد حسین باجلان فرخی، و منصور کیائی، باورها و دانسته‌ها در لرستان و ایلام، ص ۱۶۶، تهران ۱۳۵۸ ش.

اراکیها شِوْلی و خمینیها شَوَه می‌نامند.

از سوی دیگر چون در خواب به سراغ آدمیزادگان می‌آید و خفتگان را می‌زند و بیمار می‌کند، در بعضی از گویشهای دیگر فارسی آن را به خفت و خواب نسبت داده‌اند؛ مثلاً مردم سروستان فارس و راور کرمان آن را خُفْتو و خُفْتوک

[۴۶] صادق همایونی، فرهنگ مردم سروستان، ج۱، ص۳۲۹، مشهد ۱۳۷۱ ش.

[۴۷] علی کرباسی راوری، فرهنگ مردم راور، ج۱، ص۱۴۹، تهران ۱۳۶۵ ش.

و تفرشیها، خُسُنَک می‌نامند.

پاورپوینت بختک را به نامهای دیگری چون عبدالجنّه،

[۴۸] محمد حسین بن خلف برهان، برهان قاطع، ذیل «سکاچه»، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۶۱ ش.

علی خُونِگی (در جنوب خراسان) و تَپْتَپُو (در رامهرمز) نیز خوانده‌اند. مردم رامهرمز می‌گویند تپ تپو گلوبندی دارد که آن را از میخ یا درختی می‌آویزد.

اعتقاد به ماده دیو

اعتقاد به ماده دیو پاورپوینت بختک و نقش و عملکرد آن در جهان آدمیزادگان، به دوران ابتدایی جامعه‌های انسانی و به آغاز شکل گیری پندارهای ذهنی باز می‌گردد.

در آن جامعه‌ها، مردم به دو گروه موجودات وهمی، سود رسان و زیانکار، معتقد بودند و نیروی آن‌ها را بر زیستگاه و زندگی خود مسلّط می‌دانستند.

پاورپوینت بختک نیز یکی از آن عفریته‌های خبیث زیانکار شبرو به شمار می‌آمد.

بابلیان اَلُو را روحی شبیه پاورپوینت بختک می‌انگاشتند که شب هنگام به سراغ خفتگان می‌رفت و آنان را خفه می‌کرد و نیروی جنبیدن را از ایشان باز می‌ستاند.

به باور بابلیان، الو دیو خبیث و نفرت انگیزی بود که با پرواز بر سر بستر آدمیزاد بیخوابی و مرگ می‌آورد و شبیه اشباح مصریان آنچنان مهیب می‌نمود که کودکان از ترس دیدار او و مکیده شدن نیروی حیاتشان می‌مردند.

پاورپوینت بختک در فرهنگ اقوام لاتین و یونان قدیم

در فرهنگ اقوام لاتین و یونان قدیم نیز اهریمن خون آشامی به نام لَمیا، با ویژگیهای کابوس یا پاورپوینت بختک، وجود داشت.

واژه لمیا برای آنان به مفهوم پاورپوینت بختک (ماده دیوی زیانکار) و به معنای زنی جادوگر یا ساحره بود.

[۴۹] دایره المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، ذیل «Devils»، ج ۱، ذیل «آل» (نوشته علی بلوکباشی)، تهران ۱۳۶۹ ش،.

پاورپوینت بختک در فرهنگ دیوشناسی عامه دشمن زنان تازه زا

در فرهنگ دیوشناسی عامه، میان این دیوان زیانکار و خصایل و اعمال آن‌ها در آمیختگیها وهمانندیهایی پدید آمده است.

در بعضی از جامعه‌های سنتی ایران، «آل»، عفریته دشمن زنان تازه زا، با «امّ الصّبیان»، ماده دیو شبرو و رباینده نوزادان و کودکان، یا با پاورپوینت بختک یکی انگاشته شده است.

اما هریک از عفریتگان هویّتی مستقل دارند و عرصه عملکردشان در جهان آدمیزادگان مشخص و معین است.

[۵۰] دایره المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، ذیل «آل»، ج ۱، تهران ۱۳۶۹ ش، (نوشته علی بلوکباشی).

آیلرس از دیوی به نام «ایسیچی» در فرهنگ عامّه برخی از شهرهای تابع اصفهان (مانند نجف آباد و کَرسِگان) نام برده و نوشته است که به اعتقاد و روایت مردم این نواحی، ایسیچی مانند پاورپوینت بختک بینی گِلی دارد و روی اشخاص خوابیده می‌افتد و وقتی بینیش را بگیرند آن‌ها را رها می‌کند.

این مردم آل و ایسیچی را یکی می‌دانند و می‌گویند که ایسیچی بچه‌ها را می‌دزدد و می‌برد و به جای آن‌ها بچه‌های بد می‌آورد.

[۵۱] دایره المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، ذیل «آل»، ج ۱، تهران ۱۳۶۹ ش، (نوشته علی بلوکباشی).

چاره‌هایی برای دفع و رفع خطرپاورپوینت بختک

مردم سرزمینهای مختلف همواره برای دفع و رفع خطر فراگیر پاورپوینت بختک چاره‌هایی می‌اندیشیده‌اند.

گاه برای رماندن پاورپوینت بختک از خانه و دور نگه داشتن اشخاص از گزند آن از نَفِرات یا رماننده‌های دافع جن و دیو و شیاطین استفاده می‌کردند. بعضی از این نفرات همانهایی بودند که در دفع آل و امّالصّبیان به کار می‌بردند.

از جمله رماننده‌های پاورپوینت بختک، آهن و اشیای آهنی بود.

مردم سرزمینهای اسلامی برای آهن خاصیت جادویی و جن زدایی قائل بودند و اشیا و ابزار آهنی، همچون حرز و تعویذ، را برای دفع سحریّات و دورساختن جن و ارواح شریر و زیانکار به کار می‌بردند.

[۵۲] عبدالله بن علی کاشانی، عرایس الجو

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.