پاورپوینت بحوث فقهیه معاصره (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بحوث فقهیه معاصره (کتاب) دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بحوث فقهیه معاصره (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بحوث فقهیه معاصره (کتاب) :

بحوث فقهیه معاصره (کتاب)

کتاب « بحوث فقهیه معاصره» تقریرات درس آیت الله شیخ بشیر حسین نجفی است که توسط ضیاء الدین زین الدین در برخى از معاملات فقهى و فروعات جدید به چاپ رسیده است.

فهرست مندرجات

۱ – درباره مؤلف
۲ – انگیزه تألیف
۳ – ساختار کتاب
۴ – گزارش محتوا
۴.۱ – ربا
۴.۲ – ربا در قرض
۴.۳ – مجهول المالک
۴.۴ – ملکیت دولت
۵ – پانویس
۶ – منبع

درباره مؤلف

حضرت آیت الله العظمى حاج شیخ بشیر نجفی از فقهاى مشهور نجف اشرف که به تدریس دوره عالى فقه و اصول اشتغال دارند . آیت الله بشیر نجفى در سال ۱۳۶۱ ه‌. ق در یکى از شهرهاى هند ( جالندهر) در خانواده‌اى که مملو از ایمان و تقوی و محبت اهل بیت علیهم السلام بود دیده به جهان گشود .‌
شیخ بشیر نجفى مقدمات علوم حوزوى را در شهر لاهور نزد جد پدرى خود عالم بزرگوار محمد ابراهیم پاکستانی و عموى خود شیخ خادم حسین و همچنین علامه شیخ اختر عباس پاکستانی و علامه سید ریاض حسین نقوى و علامه سید صفدر حسین نجفى شروع نمود. سپس براى ادامه تحصیل به حوزه هزار ساله نجف اشرف رفت تا به چشیدن چشمه‌هاى علم الهى و مجاورت مولا و سرور خود امام علی بن ابی طالب علیه السلام نایل گردد. و نزد اساتید بزرگ و معروف آن زمان به فراگیرى علوم دینیه بپردازد. برخى از اساتید شان عبارت بودند از:- شیخ محمد کاظم تبریزى- آیت الله سید محمد روحانى- آیت الله العظمى سید ابوالقاسم خوئی .

انگیزه تألیف


درس‌هاى مؤلف در زمان تعطیلات دروس حوزوى و شب‌هاى ماه رمضان است که پس از تحریر مقرِّر، توسط مؤلف بازنگرى و تکمیل شده است. مهم‌ترین انگیزه مؤلف تبیین مسائل متنوع فقهى و مورد ابتلاى جامعه مسلمانان است.

ساختار کتاب


نگارنده به شیوه سنّتى مدرّسان حوزه علمیه در دروس خارج، ابتدا به طرح موضوع در هر مبحثى مى‌پردازد و پس از آن آیات و روایات مربوطه را ذکر میکند; تا بستر مناسب جهت طرح مباحث آماده گردد و اشاره‌اى هم به ادله نقلى شده باشد. در ادامه ادله موافقان و مخالفان هر بحث مطرح مى‌شود و پس از ردّ برخى و قبول بعض دیگر، دیدگاه خود را بیان مى‌کند و ادله‌اش را ارائه مى‌دهد.

[۱] بحوث فقهیه معاصره، شیخ بشیر حسین نجفى، ج ۱، ص۷ .

گزارش محتوا


نگارنده بدون ذکر مقدمه وارد مباحث اصلى در فروعات مختلف فقهى شده است. ابتدا اماره بودن بازار مسلمانان و اعتماد بر عملکرد بازاریان را مطرح و با این مطلب شروع مى‌کند که اعتماد بر عملکرد دیگران و همنوعان قبل از اینکه از ضروریات جامعه مسلمانان باشد از ضروریات جامعه انسانى است. لذا این قاعده از اهمیت بسیار در جامعه اسلامی برخوردار میباشد.

[۲] بحوث فقهیه معاصره، شیخ بشیر حسین نجفى، ج ۱، ص ۷.

دلیل‌هاى فقها بر این موضوع، ارائه و نقد شده است: اجماع و سیره عملى متشرعین دلیل‌هاى اول و دوم است که مصنف اولى را با وجود روایات متعدد در این باره تعبدى و مدرکى مى‌داند و سیره عملى را دلیل لُبّى معرفى میکند که به قدر متیقن آن تمسک مى‌شود. لذا نمى‌توان در هنگام شک به این دلیل استدلال کرد.

[۳] بحوث فقهیه معاصره، شیخ بشیر حسین نجفى، ج ۱، ص۹ .

پس از آن مؤلف چهار روایت را به عنوان دلیل و سه روایت به عنوان مؤید ذکر کرده و معتقد است با مطالعه این روایات به این نتیجه مى‌رسیم که این ادله نقلى تنها در موردى مى‌تواند دلیل باشد که مشترى بداند فروشندگان ملتزم به ظواهر احکام شرعی هستند.

[۴] بحوث فقهیه معاصره، شیخ بشیر حسین نجفى، ج۱، ص۹ -۱۰ .

بیان آثار این قاعده عنوان فصل دوم این باب است که در آن سه اثر مهم مطرح شده:
۱- ملکیت آنچه که ملکیتش به اثبات نرسیده است.
۲- طهارت و پاکى چیزى که احتمال دارد نجس باشد.
۳- تذکیه حیوانى که شک در تذکیه شدن داریم و همچنین حلّیت آنچه که در حرمتش شک شده ولو اینکه از جهت تذکیه نباشد. در پایان، چهار مسأله از فروعات این بحث آمده است.

[۵] بحوث فقهیه معاصره، شیخ بشیر حسین نجفى، ج۱ ، ص ۱۶.

ربا


ربا که یکى از شیوه‌هاى غلط درآمدزایى از دیدگاه اسلام است به شدت تحریم شده و دلیل‌هاى قرآنى و روایى صریح بر حرمت آن موجود است و نویسنده برخى از آنها را ارائه نموده است که هم بر اهم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.