پاورپوینت بحرالفوائد فی شرح الفرائد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بحرالفوائد فی شرح الفرائد دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بحرالفوائد فی شرح الفرائد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بحرالفوائد فی شرح الفرائد :

پاورپوینت بحرالفوائد فی شرح الفرائد (کتاب)

کتاب بحر الفوائد فی شرح الفرائد، تالیف میرزا محمد حسن آشتیانی تهرانی از بزرگان فقه و از مراجع زمان خود می‌باشد. (۱۲۴۸- ۱۳۱۹ هجری قمری)

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – نمونه‌ای از کار شارح
۳ – تاریخ تالیف
۴ – ساختار و گزارش محتوا
۵ – قسمت اول
۶ – قسمت دوم
۷ – قسمت سوم
۸ – قسمت چهارم
۹ – شیوه تالیف
۱۰ – دقت و نکته سنجی
۱۱ – اثری علمی اخلاقی
۱۲ – ویژگی‌ها
۱۳ – اشارات نویسنده
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – چاپ
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

معرفی اجمالی

کتاب، شرح فرائد الاصول (معروف به رسائل) شیخ مرتضی انصاری است.
میرزا محمدحسن آشتیانی از مبرزترین شاگردان شیخ انصاری است و تقریرات او گسترده‌ترین و مفصل‌ترین تقریرات درس شیخ می‌باشد.
این مجموعه اصولی که در هشت جلد تدوین شده است و تحقیق آن توسط «لجنه احیاء التراث العربی»، تحت اشراف سید رضا، فرزند علامه سید جعفر مرتضی عاملی صورت گرفته است، شرحی غیر مزجی است؛ بدین صورت که شارح، در هر مبحث، نخست، قسمت کوتاهی از عبارت کتاب «فرائد» را ذکر می‌کند، آن گاه در ذیل آن، مفصلا به شرح و بررسی مطالب مطرح شده در آن فقره، می‌پردازد.
رئوس کلی مباحث و ترتیب آنها، همان گونه است که در کتاب «فرائد» آمده و در کتاب شناسی مربوطه ذکر شده است.
عناوین و تعداد مباحث هر یک از مجلدات این شرح در این طبع جدید، با طبعی که ویرایش سوم شده است، متفاوت است.
جلد اول، مشتمل بر شرح مقصد اول (قطع) و بخشی از مقصد دوم و جلد دوم و سوم، مشتمل بر شرح بخشی دیگر از مقصد دوم و جلد چهارم، مشتمل بر شرح تتمه مقصد دوم و بخشی از مقصد سوم و جلد پنجم و ششم و هفتم، مشتمل بر شرح بخش‌هایی دیگر از مقصد سوم و جلد هشتم، مشتمل بر شرح تتمه مقصد سوم و خاتمه می‌باشد.

نمونه‌ای از کار شارح

و تسمی بالاصول العملیه و هی منحصره فی اربعه.
فالمراد بالاصل العملی، کل حکم تقرر فی الشریعه للمشکوک، فهو مقابل الدلیل و هو ما انیط اعتباره بالکشف العلمی او الظنی و لو من حیث النوع و یطلق علی الثانی، الاماره ایضا و قد یختص الدلیل بالکاشف عن الحکم و الاماره بالکاشف عن موضوعه ظنا و توصیفه بالعملی و اضافته الیه، انما هو من حیث ان اعماله فی مقام عدم وجدان الواقع بمقتضی الادله و الامارات القائمه علیه؛ فانقدح من هذا ان کل حکم ثبت فی الشریعه لغیر العالم، لا من حیث وجود ما یکشف عن الواقع، بل من حیث عدم علمه به، یسمی اصلا…

[۱] پاورپوینت بحرالفوائد فی شرح الفرائد، محمد حسن آشتیانی رازی، ج۱، ص۱۳.

(قواعدی که وظیفه عملی مکلف را در صورت شک و دست رسی نداشتن به واقع روشن می‌سازند)، اصول عملیه خوانده می‌شوند و منحصر در چهارتا هستند.
پس مقصود از اصل عملی، هر حکمی است که در شریعت برای شیء مشکوک مقرر شده است، پس در مقابل دلیل است و آن چیزی است که ارزشش بسته به کشف علمی یا ظنی اش است، گر چه این کاشفیت ، از جهت نوع آن چیز باشد. دلیل را اماره نیز می‌خوانند، البته گاهی دلیل، به کاشف از حکم و اماره ، به کاشف ظنی از موضوع حکم اختصاص می‌یابد. توصیف «اصل»، به قید «عملی» و اضافه کردن به آن، از آن جهت است که اعمال و به کار گرفتن آن، تنها در مقام نیافتن واقع با ادله و امارات قائم بر آن، صورت می‌گیرد؛ پس روشن شد که هر حکمی که در شریعت برای غیر عالم، آن هم نه از جهت موجود نبودن چیزی که کاشف از واقع باشد، بلکه از جهت عدم علم وی به آن، ثابت باشد، اصل نامیده می‌شود…

تاریخ تالیف

میرزای آشتیانی این کتاب را در نجف اشرف تالیف نموده است، ولی هنگام تدریس در تهران آن را پاکنویس و منقح کرده است.

ساختار و گزارش محتوا

کتاب بحر الفوائد در چهار قسمت تدوین شده است:

قسمت اول

شامل بحث حجیت قطع و حجیت ظن و مباحث مربوط به آنها؛ یعنی حجیت قول لغوی ، اجماع منقول ، حجیت خبر واحد ، مقدمات دلیل انسداد و حجیت ظن در اصول دین است.
مؤلف، این قسمت از کتاب را در شعبان سال ۱۳۰۷ به پایان رسانده است و نگارنده آن احمد تفرشی می‌باشد. این قسمت ۳۰۰ صفحه است.
قابل ذکر است که در سه قسمت بعد، عناوین بحث در ابتدای آن مشخص شده است، اما در این قسمت عنوان کلی هذا کتاب بحر الفوائد فی شرح الفرائد نوشته شده است؛ در حالی که مثلا باید عنوان «فی حجیه القطع و الظن و ما یتعلق بهما» نوشته می‌شد.

قسمت دوم

شامل بحث اصاله البرائه و مسائل مرتبط به آن، یعنی تفاوت حکم ظاهری و واقعی ، دلایل عقلی و نقلی برائت و احتیاط ، شبهات محصوره و غیر محصوره ، دوران امر بین واجب و حرام و در انتها قاعده لا ضرر می‌باشد.
این قسمت در ربیع الثانی سال ۱۳۰۸ هجری قمری به پایان رسیده و در سال ۱۳۱۵ به وسیله محمد بن احمد خوانساری نوشته شده و ۲۳۳ صفحه است.
این قسمت در دار الطباعه آقا سید مرتضی در همان سال به چاپ رسیده است.

قسمت سوم

استصحاب و دلایل عقلی و نقلی آن و معارضه آن با اصول دیگر و شبهات و رد آنها است.
در این قسمت، مؤلف تاریخ اتمام آن را مشخص نکرده است؛ ولی نگارش آن در سال ۱۳۱۵ به پایان رسیده و در ۲۳۳ صفحه است.
نگارنده آن نیز احمد بن حسین طاوی تفرشی می‌باشد و در دار الطباعه آقا سید مرتضی در همان سال چاپ شده است.

قسمت چهارم

بحث تعادل و تراجیح است. این قسمت مختصرتر از قسمت‌های دیگر و در ۶۹ صفحه انتشار یافته است.
مؤلف، این قسمت را در شعبان ۱۳۱۵ هجری قمری به پایان رسانده و نگارنده آن احمد تفرشی است. ناشر آن نیز سید محمد علی شیرازی و مصحح آن شیخ مسیح بن قاسم طالقانی از شاگردان مؤلف می‌باشد.
آن طور که از خاتمه قسمت‌های دوم تا چهارم فهمیده می‌شود، مؤلف در حالی به این کتاب همت گماشته است که تشتت افکار و فشار ناراحتی‌ها و مشکلات او را احاطه کرده بوده و از طرفی در خاتمه قسمت چهارم می‌نویسد که کار بسیار عجیبی کرده، زیرا در حالی بعضی از قسمت‌های کتاب را نوشته است که بسیاری از نوشته هایش گم شده بوده و این بر مشکلات کار او اضافه می‌کرده است.
بنابراین، با توجه به این عبارت‌ها و با توجه به شرایط مؤلف که بعد از نهضت تحریم تنباکو در سال ۱۳۰۹ به این امر مبادرت ورزیده است، بعضی از نقایص موجود در کتاب را می‌توان توجیه کرد.

شیوه تالیف

کتاب بحر الفوائد، دارای متنی بسیار روان و عمیق است و بر خلاف سایر کتاب‌های اصولی مشکل پیچیدگی در عبارت را ندارد و نام اکثر مآخذ مطالب و صاحبان نظریه‌ها در آن مشخص شده که باعث استفاده بهتر خواننده از کتاب می‌شود.
در قسمت‌های مختلف کتاب، حق شناسی و احترام خاص مصنف نسبت به شیخ اعظم انصاری را می‌توان ملاحظه کرد؛ از جمله:
فان ما ذکرنا من التحقیق رشحه من رشحات تحقیقاته و ذره من ذرات فیوضاته… کیف و هو مبتکر فی الفن بما لم یسبقه سابق.

[۲] بحر الفوائد فی شرح الفرائد، قسمت اول کتاب، ص۲۴۹.

الذی صرف عمره فی علم الشریعه مع ما علیه من التفرد فی دقه النظر و استقامه الرای و الاطلاع علی فتاوی الفقهاء رضوان الله علیهم فی عصره فجزاه الله عن الاسلام خیرا.

دقت و نکته سنجی

به دلیل احاطه کامل مؤلف به نظریات شیخ انصاری ، کتاب بحر الفوائد از مهم‌ترین منابع دستیابی به نظریات واقعی شیخ اعظم می‌باشد که گاهی در رسائل به اشتباه مطرح شده است. مثلا در بحث مخالفت التزامیه در شبهه حکمیه می‌فرمایند: لا یخفی علیک انه دام ظله و ان سلم هذا الظهور فی المقام و قواه الا انه دام ظله لم یسلمه فی الجزء الثانی من الکتاب و حکم علی سبیل الجزم بعدم وجوب التزام باحد الحکمین.
یا در مبحث حجیت قطع می‌فرمایند: و بهذا قد صرح دام ظله فی مجلس البحث و لکنک خبیر بان استفادته من العباره فی غایه الاشکال.
همچنین: فتامل حتی لا یختلط علیک مرامه- قدس سره- فی المقام فتکون ممن یورد علیه من غیر وقوف علی المراد.
اصولا در کتاب بحر الفوائد به کرات عبارت «فی مجلس البحث» دیده می‌شود که نشان از مباحثات علمی بین مصنف و شیخ اعظم دارد و تفاوت نظریات مطرح شده در جلسات بحث با متن رسائل را نشان می‌دهد، تا جایی که در قسمتی از کتاب نظر شیخ اعظم را در مورد نیاز به تغییر در عبارت‌های رسائل مطرح می‌فرمایند: فان کلام شیخنا- قدس سره- فی هذا الامر لا یخلو عن تشویش و اضطراب علی ما فی الکتاب مع کثیر اهتمامه بشانه و قد کان بانیا علی تغییر عباره الکتاب فی الامر الثانی فی کثیر من مواضعه و قد دعی قبله، جزاه الله عن الدین و عنا خیر الجزاء.

اثری علمی اخلاقی

کتاب بحر الفوائد نه تنها یک اثر علمی است، بلکه یک اثر عملی برای نشان دادن تقوای در نوشتار و برخورد با نظریات علمی بزرگان می‌باشد و از عجله در انتقاد و مناقشه در مسائل علمی اثری در این کتاب دیده نمی‌شود، بلکه به عکس، توصیه‌های اخلاقی، علمی مصنف به کرات در کتاب دیده می‌شود. به عنوان مثال: قد طال البحث بینی و بین شیخنا- قدس سره- فی مجلس المذاکره فی الاشکال المذکور فی هذا المقام و مساله اجتماع الامر و النهی و لم یحصل لی من افاداته ما یدفع به الاشکال عن نفسی لکنی اسئلک التامل فی هذا المقام و عدم المسارعه فیه و ان لا تسلک سبیل طلبه عصرنا من الایراد علی کل ما یسمعونه من غیر تامل فی موضوع القضیه و محمولها و الا فالسهو و الخطاء بمنزله الطبیعه الثانیه لغیر الانسان الکامل الذی عصمه الله منهما.
مؤلف به خاطر احترام خاصی که نسبت به استادش شیخ اعظم قدس سره دارد، هرگز از عبارت «یرد علیه» استفاده نکرده، بلکه از عبارت لا یخلو عن مناقشه و امثال لفظ مناقشه استفاده کرده و حتی گاهی در مقام توجیه بر آمده است؛ مثلا:
کانه سهو من قلمه الشریف او مبنی علی المسامحه فی الاطلاق… فلا تحسبنه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.