پاورپوینت بت ذوالخلصه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بت ذوالخلصه دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بت ذوالخلصه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بت ذوالخلصه :

بت ذوالخلصه

ذو الخلصه، بت خثعم و بجیله بود. این بت، صخره سفیدی بود که شکل تاجی بر سر آن تراشیده بودند. این بت در یمن بود و بتخان آن را «کعبه یمانی» می‌گفتند.

فهرست مندرجات

۱ – وجه تسمیه
۲ – سایر اسامی ذوالخلصه
۳ – محل ذوالخلصه
۴ – پرستش ذو الخلصه
۵ – قرعه به ذوالخلصه
۶ – سرانجام ذوالخلصه
۷ – پانویس
۸ – منابع

وجه تسمیه

ذوالخَلَصَه، بت یا بتخانه‌ای در جنوب مکه و معبود پاره‌ای از قبایل عرب در روزگار جاهلیت بود. به جز ضبط یادشده که صحیح‌تر به نظر می‌رسد، این نام به صورت ذوالخُلُصه، ذوالخَلْصَه و ذوالخَلُصَه نیز ذکر شده‌است.
سبب این نام‌گذاری شاید آن بوده‌است که پرستندگانش خود را جزو پاکان می‌دانستند. در بیشتر منابع، ذوالخلصه نام خانه یا بتخانه‌ای دانسته شده که این بت در آن قرار داشته‌است، اما بعضی این نظر را درست ندانسته‌اند، زیرا به گفته آنان، ذو فقط به اسم جنس اضافه می‌شود؛ ازاین‌رو، ذوالخلصه را نام بت دانسته‌اند، نه بتخانه. از مرثیه‌ای که زنی از قبیله خَثْعَم، درباره انهدام ذوالخلصه به‌دست جریربن عبداللّه بَجَلی سروده‌است، معلوم می‌شود که ذوالخلصه الهه (بت مؤنث) بوده‌است.

سایر اسامی ذوالخلصه

ذوالخلصه به کعبه یَمانیّه و کعبه شامیّه نیز معروف بود، زیرا در (سمت) یمن قرارداشت و درِ آن رو به سوی شام بود. به‌گفته دیگر، ذوالخلصه فقط به کعبه یمانیه معروف بود و این شهرت به‌ سبب تشبیه آن به بیت‌الحرام بود که کعبه شامیه خوانده می‌شد، زیرا بیت‌الحرام نسبت به کسی که در سوی یمن بود، شامی محسوب می‌شد.
کعبه نَجران نام دیگری است که به اشتباه به ذوالخلصه اطلاق شده‌است.

محل ذوالخلصه

بتخانه ذوالخلصه در جایی به نام تَباله، میان مکه و یمن واقع بود و هفت شب راه از مکه فاصله داشت. به قول دیگر، در چهار منزلی (جنوب) مکه در شهری به نام عَبْلاء/ عبلات، که جزو سرزمین تباله و از زیستگاه‌های قبیله خثعم بود، قرار داشت. درهرحال، این قول که ذوالخلصه در سرزمین فارس (ایران) قرار داشته، بی‌اساس است.
گفته شده‌است عَمروبن لُحَیّ، که نخستین بار بت‌پرستی را در میان عرب‌ها رایج ساخت، خلصه (ذوالخلصه) را در پایین (جنوب) مکه برپا کرد.

پرستش ذو الخلصه

بت ذوالخلصه از جنس سنگ چخماق سفید بود و تصویر تاج‌مانندی روی آن نقش شده بود. بعدا گردن‌بندها و تخم شترمرغ به آن آویختند و برای آن قربانی می‌کردند؛ هدایایی مانند جو و گندم به آن تقدیم می‌کردند و روی آن شیر می‌ریختند؛ به آن سوگند می‌خوردند و نزد آن پیمان می‌بستند و با سه پیکان که در آنجا قرار داشت و نشان امر، نهی، یا امید و انتظار بود، فال می‌گرفتند و قرعه می‌زدند.
بنواُمامَه، طایفه‌ای از قبیله باهِلَه‌ بن اَعْصُر، کلیددار بتخانه ذوالخلصه بودند. از میان قبایل و طوایف عرب، خَثْعَم، بَج

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.