پاورپوینت بازار (علم اقتصاد)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت بازار (علم اقتصاد) دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بازار (علم اقتصاد)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت بازار (علم اقتصاد) :
پاورپوینت بازار (علم اقتصاد)
بازار، مکان و یا موقعیّتی است که در آن، خریداران و فروشندگان، کالاها، خدمات و منابع را خرید و فروش میکنند. برای هر کالا، خدمت یا منبعی که در اقتصاد خرید و فروش میشود، بازاری وجود دارد. از دیدگاه بازاریابی، مجموعه خریداران، بازار را تشکیل میدهند. در عین حال، کلمه بازار بعضاً به مجموعههایی غیر از مشتریان یا خریداران نیز اطلاق میشود مانند بازار نیروی کار یا بازار رای.
بازار به رقابت کامل، رقابت ناقص و انحصاری تقسیم میشود. و از موارد شکستهای بازار میتوان به نابرابری توزیعی، انحصار، کالاهای عمومی، توسعهنیافتگی، ناقصیهای بازار و غیره اشاره کرد.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف
۲ – قیمت و رقابت در بازار
۳ – اقسام
۳.۱ – رقابت کامل
۳.۲ – رقابت ناقص
۳.۳ – انحصاری
۴ – موارد شکست بازار
۴.۱ – نابرابری توزیعی
۴.۲ – انحصار
۴.۳ – آثار خارجی
۴.۴ – کالاهای عمومی
۴.۵ – توسعهنیافتگی
۴.۶ – ناقصیهای بازار
۴.۶.۱ – فقدان اطلاعات
۴.۶.۲ – عدمتحرّک
۴.۶.۳ – عدمقابلیت تقسیم
۴.۷ – ناهمگنی کالا
۴.۸ – ناعقلانیت
۴.۹ – اقدامات دولت
۵ – پانویس
۶ – منبع
تعریف
مبادله، یکی از اصلیترین نیازهای بشر بوده و هست و بازار نهادی است که امکان مبادله را فراهم میکند.
[۱] معصومینیا، علی، بازار مطلوب رقابت کامل، مجله اقتصاد اسلامی، شماره۱۵، ص۵۵.
واژه Market بهمعنی بازار و یا محل خرید و فروش آمده است.
[۲] آریانپور کاشانی، منوچهر، فرهنگ جامع پیشرو آریانپور شش جلدی، تهران، جهانرایانه، ۱۳۸۰، چاپ اول، ص۳۲۰۴.
و اصطلاحا عبارت است از منطقهای معین در دست مجموع افرادی خاص که به تناسب حرفه خویش و عرضه و تقاضایی که در جامعه وجود دارد –بهتنهایی یا گروهی- داد و ستد میکنند.
[۳] معصومینیا، علی، بازار مطلوب رقابت کامل، فصلنامه اقتصاد اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، ۱۳۸۳، ش۱۵، ص۵۶.
واژه بازار در فارسی میانه WAZAR وازار و با ترکیبهایی چون وازارک (بازاری) وازارگان (بازرگان) وازاربد (رئیس بازار) بهکار گرفته میشد. این واژه احتمالا از صورت مفروض ایرانی باستان VAHA-CARANAWAH گرفته شده که ترکیبی ازVAHA که بهمعنی “بها” و CARANAWAH بهمعنی “زار” است؛ که مجموعا بهمعنی جایگاه داد و ستد است.
[۴] جمعی از نوسسندگان، دانشنامه جهان اسلام، تهران، دایرهالمعارف اسلامی، ۱۳۸۵، ج۱، ص۳۰۵-۳۰۶.
از آنجا که نخستین شواهد این واژه در زبانهای اروپای شرقی از قرن پنجم دیده شده، این تصور وجو دارد که پرتقالیها اولین بار این واژه را از هند به اروپا برده باشند. ولی شواهد نشان میدهد که بازار ایرانی با ویژگیهای خود زبانزد جهانیان بوده و واژه ایرانی بازار به بسیاری از زبانهای جهان سرایت کرده است.
[۵] جمعی از نوسسندگان، دانشنامه جهان اسلام، تهران، دایرهالمعارف اسلامی، ۱۳۸۵، ج۱، ص۳۰۶.
قیمت و رقابت در بازار
رقابت نقش اساسی در کارکرد درست و مناسب ساز و کار قیمت دارد. رقابت در بازار کالا، باعث میشود که قیمت به سطح حداقل هزینه متوسط تولید کاهش یابد. در بازار منافع تولید نیز رقابت باعث میشود که فروشندگان نهاده قیمت فاحش بر تولیدکنندگان تحمیل نکنند. در نتیجه رقابت، مانع از تسلّط فروشندگان و خریداران بر بازار میشود.
[۶] توکلی، احمد، بازار دولت (کامیابیها و ناکامیها)، تهران، سمت، ۱۳۸۰، ص۳۶.
بازار از طریق مکانیسم قیمت، آشفتگیهایی را که در عرضه و تقاضا رخ میدهد را بهخوبی تعدیل میکند و مقادیر را بهطور خودکار و بدون مشارکت فعّال یک قدرت برتر، بهسوی برابری میبرد. بازار اصلاح آشفتگیها را نه تنها از طریق تغییرات قیمتی بلکه با فراهم آوردن ابداعات و نوآوریها در کالا، منابع و شیوههای تولیدی نیز ناهماهنگی را از بین میبرد. از این گذشته هر جا لازم بود اصلاح آشفتگی را از طریق استقرار نهادهای جدید (انطباق) انجام میدهد.
اقسام
بازارها براساس تعداد عرضهکنندگان، متقاضیان و نوع کالا شامل اقسام ذیل است:
رقابت کامل
در بازار رقابت کامل (Perfect Competition)، که تحقّق خارجی آن نادر است، تعداد فروشندگان و خریداران بسیار فراوان است؛ بهگونهای که هیچکدام نقشی در قیمت ندارند، کالاها همگن هستند، اطلاعات خریداران و فروشندگان شفاف است و ورود و خروج به بازار آزاد است.
رقابت ناقص
در بازار رقابت ناقص (Imperfect Competition)، مانند رقابت کامل تعداد فروشنده فراوان است؛ اما کالای آنان همگن نیست و تفاوتهایی از جهت کیفیت یا حداقل مارک دارد.
[۷] فراهانیفرد، سعید، ساختار بازار در اقتصاد اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، مجله اقتصاد اسلامی، ۱۳۸۷، شماره۳۱، ص۱۳۵.
انحصاری
هرگاه تعداد کمی فروشنده یا خریدار در بازار باشد و برای ورود و خروج دیگران موانعی وجود داشته باشد، بازار انحصار (Monopoly) در فروش یا خرید شکل میگیرد. انحصارگر متناسب با قدرت بازاری خود در قیمت بازار نقش تعیینکننده دارد.
[۸] شاکری، عباس، اقتصاد خرد۲ (نظریهها و کاربردها)، تهران، نی، ۱۳۸۶، ص۱۰۰.
هرکدام از معانی بازار را در نظر بگیریم و هر قسمی از اقسام آن را که ملاحظه کنیم، عنصر رقابت (Competition) در آن اساسیترین نقش را ایفا میکند.
بر اساس نظر اسمیت، دولت نباید در بازار دخالت کند. در این صورت افراد بر اساس منافع خصوصی خود عمل خواهند کرد و یک دستِ نامرئی (Invisible hand) این فعالیتها را هماهنگ میکند و در نتیجه، منافع جامعه تامین خواهد شد. کارگزاران اقتصادی بر اساس رقابت بر سر سود بیشتر تولید میکنند و مصرف کنندگان نیز بر اساس رقابت بر سر دستیابی هر چه بیشتر به لذّت به مصرف مبادرت میورزند.
[۹] معصومینیا، علی، بازار مطلوب رقابت کامل، مجله اقتصاد اسلامی، شماره۱۵، ص۵۸.
موارد شکست بازار
نارسایی یا شکست بازار (Market Failure)، یکی از ویژگیهای مهم بازار است. زیرا بعید بهنظر میرسد که دستگاه بازار همواره بهطور خودکار و کارآمد عمل کند. لذا نظام بازار از لحاظ کارآیی با مشکل روبرو میشود و از طرفی دشوراریهایی در زمینه توزیع و تثبیت اقتصادی وجود دارد که نظام بازار بهتنهایی قادر به حل و فصل آنها نیست.
[۱۰] دادگر، یدالله، اقتصاد بخش عمومی۲، قم، انتشارات دانشگاه مفید، ۱۳۸۶، ص۷۹-۸۰.
این شکستها عبارتند از:
نابرابری توزیعی
مکانیسم بازار بهجهت غیر شخصی بودنش، نه ملاحظات فردی و نه ملاحظات غیرمادّی را در نظر نمیگیرد. اگر توزیع اولیه امکانات و ثروت در جامعهای عادلانه (و نه الزاما برابر) میبود، میتوانستیم مکانیسم بازار را نوعی عدالت آیینی (Procedural Justice) وقتی قاعده عمومی و قانون عادلانه در جامعه برقرار باشد، عدالت آیینی برقرار است. بدانیم؛ در غیر این صورت، مکانیسم بازار به کسانی که در بختآزماییهای طبیعی و اجتماعی، خوششانس بودهاند این امکان را میدهد تا منافع بادآوردهای را بربایند؛ اما دیگرانی که در بازی بازاری از بخت برخوردار نبودند، از فرصتها محروم میشوند.
[۱۱] رنانی، محسن، بازار یا نابازار، تهران، سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۷۶، ص۱۳۶.
انحصار
امروزه تولید انبوه، فناوری پیشرفته و شبکه توزیع و بازاریابی، به تولیدکنندگان بزرگ این امکان را میدهد که با صرفهجویی در هزینه نسبت به رقبای کوچکتر پیشی بیگیرند. در صنایعی همچون خودرو، هواپیما، کشتی و غیره شمار اندکی شرکت، کل تولید را در اختیار دارند و بهخاطر سرمایهگذاری هنگفت برای تاسیس چنین شرکتهایی، شرکتهای کوچکتر قادر به ورود به این صنایع نیستند. بههمین جهت شرکتهای بزرگ میتوانند با تبانی برای سود بیشتر، باعث ایجاد نوعی انحصار شوند. هرگاه جمعی از فروشندگان بتوانند با تبانی از ورود رقیبان جلوگیری کنند، خواهند توانست قیمتها را بالا ببرند؛ در نتیجه بازار، دیگر کارآ نخواهد بود.
آثار خارجی
پیامدهای جانبی یک اقدام، که بر وضعیت گروههای غیر درگیر در آن اثر میگذارد، آثار خارجی نام دارد. این گروهها ممکن است از این آثار زیان ببینند یا بهرهمند شوند. بهعنوان مثال، دود ناشی از تولید در هوا رها میشود
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.