پاورپوینت باب النبی در مسجدالحرام
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت باب النبی در مسجدالحرام دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت باب النبی در مسجدالحرام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت باب النبی در مسجدالحرام :
پاورپوینت باب النبی در مسجدالحرام
پاورپوینت باب النبی در مسجدالحرام از درهای ضلع شرقی مسجدالحرام سومین ورودی از ورودیهای قدیم مسجدالحرام است.
فهرست مندرجات
۱ – علت نامگذاری
۲ – نام های دیگر
۳ – نخستین در مسجدالحرام
۴ – بازسازی در
۵ – تغییر نمای بالای در
۶ – گزارش منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع
علت نامگذاری
باب النبی سومین ورودی از ورودیهای قدیم مسجدالحرام بوده که به علت ورود و خروج پیامبر (صلی الله علیه و اله) به مسجد از آن، هنگام سکونت در خانه خدیجه، در منابع نخست به این نام شهرت یافته است.
[۱] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۸۷-۸۸.
[۲] اخبار مکه، فاکهی، ج۲، ص۱۵۴.
نام های دیگر
از این باب که آن را از مکانهای استجابت دعا دانستهاند،
[۳] العقد الثمین، الفاسی، ج۱، ص۲۴۳.
در دورههای بعد با چندین نام یاد شده است؛ از جمله: باب الجنائز در منابع سده ۹ق. به سبب بیرون بردن جنازهها از این در
[۴] شفاء الغرام، محمد الفاسی، ج۱، ص۳۱۳.
[۵] تاریخ مکه المشرفه، محمد ابن الضیاء، ج۱، ص۱۵۶.
؛ باب الافضلیه به علت هم جواری با مدرسه افضلیه
[۶] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۸۸، «پاورقی».
[۷] قاموس الحرمین، محمد رضا النعمتی، ص۵۴.
؛ و باب النساء در منابع سده ۱۳ق. به سبب اختصاص این در به ورود زنان.
[۸] التاریخ القویم، محمد طاهر الکردی، ج۴، ص۴۲۲.
[۹] تاریخ عماره و اسماء ابواب المسجد الحرام، طه عبدالقادر، ص۸۳.
[۱۰] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۸۸، «پاورقی».
نیز از آن جا که در برابر این باب بازاری قرار داشت
[۱۱] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۷۸.
[۱۲] اخبار مکه، فاکهی، ج۲، ص۱۸۹.
که در آن، زیورها و پارچههای ابریشمین به فروش میرسید، در سده ۱۰ق. از آن با نام باب القفص یاد شده؛ زیرا زنبیلهای حاوی زیورهای فروشندگان کنار این در قرار داشته است.
[۱۳] الاعلام باعلام بیت الله الحرام، محمد بن احمد النهروالی، ص۲۱۶.
[۱۴] تاریخ عماره المسجد الحرام، فوزیه حسین مطر، ص۱۱۷.
همچنین آن را باب الحریرین میگفتند؛ زیرا حریر فروشان کنار این در گرد میآمدند.
[۱۵] الاعلام باعلام بیت الله الحرام، محمد بن احمد النهروالی، ص۲۱۶.
نخستین در مسجدالحرام
در گسترش مسجدالحرام در دوره مهدی عباسی (حک: ۱۵۸-۱۶۹ق.) نخستین بار دری با یک طاق (ورودی) به عرض هفت ذرع (حدود سه و نیم متر) و ارتفاع ۱۰ ذرع (حدود پنج متر) ساخته شد که با پنج پله به مسجدالحرام میرسید.
[۱۶] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۷۸.
از سده
۵ق. برای این در دو ورودی گزارش شده؛ ولی به زمان ایجاد تغییرات در آن اشاره نشده است.
[۱۷] سفرنامه ناصر خسرو، ناصر خسرو، ص۱۲۶.
[۱۸] رحله ابن جبیر، محمد بن احمد، ص۷۳.
[۱۹] رحله ابن بطوطه، ابن بطوطه، ج۱، ص۳۷۷.
بازسازی در
به سال۸۲۵ق. در گسترش دوران سلطان ابونصر برسبای مملوکی (حک: ۸۲۵-۸۴۰ق.) جمال الدین یوسف معمار، درگاه باب النبی را به طور کامل ویران نمود و آن را با دو طاق و یک ستون بازسازی کرد. او نیز دو لنگه در از چوب ساج برای هر یک از این ورودیها ساخت.
[۲۰] اتحاف الوری، عمر بن محمد بن فهد، ج۳، ص۵۹۹.
[۲۱] تاریخ عماره المسجد الحرام، فوزیه حسین مطر، ص۱۱۸.
قسمت خارجی ستون با سنگهای صاف و صیقلی و قسمت داخلی آن با سنگهای زبر و مات تا ارتفاع چهار ذرع (حدود ۲ متر) نماکاری شد. بالای دو ورودی را به شکل طاقهای مخروطی ساختند و کنارههای آن دو را با سنگهای رنگارنگ نماکاری نمودند. بر روی ستون، نمایی از محراب با سنگهای رنگی طراحی کردند.
[۲۲] اتحاف الوری، عمر بن محمد بن فهد، ج۳، ص۵۹۸-۵۹۹.
[۲۳] تاریخ عماره و اسماء ابواب المسجد الحرام، طه عبدالقادر، ص۸۴.
بر بالای طاقها، سنگ مرمری نهادند که در آن، آیه شریفه: {انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الآخر و اقام الصلاه و آتی الزکاه}
[۲۴] توبه/سوره۹، آیه۱۸.
و نیز نام سلطان مملوکی و تقی الدین مقبل قدیدی، متولی گسترش حرم، و تاریخ بازسازی آن نوشته شده بود.
[۲۵] تاریخ عماره المسجد الحرام، فوزیه حسین مطر، ص۱۱۷-۱۱۸.
این سنگ نوشته امروز در موزه حرم مکه نگهداری میشود.
[۲۶] تاریخ عماره و اسماء ابواب المسجد الحرام، طه عبدالقادر، ص۸۴.
این باب به سبب استحکام بسیار، در گسترش دوران سلطان سلیم دوم (حک: ۹۷۴-۹۸۲ق.) و سلطان مراد سوم (حک: ۹۸۲-۱۰۰۳ق.) دستخوش تغییر یا بازسازی قرار نگرفت و تنها ۲۴ کنگره ر
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.