پاورپوینت أجوبه المسائل المهنائیه (کتاب)‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
10 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت أجوبه المسائل المهنائیه (کتاب)‌ دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت أجوبه المسائل المهنائیه (کتاب)‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت أجوبه المسائل المهنائیه (کتاب)‌ :

اجوبه المسائل‌المهنائیه (کتاب)‌

کتاب أجوبه المسائل المهنائیه یا جوابات المسائل المدنیات

[۱] أعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۶، ص۲۷۲ .

[۲] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۵، ص۲۳۲- ۲۳۳.‌

مجموع پاسخ‌هایى است که توسط علامه حلی « قده» به سؤالات سید مهنّا بن سنان ، قاضى مدینه النبی داده شده است.

فهرست مندرجات

۱ – درباره مؤلف
۲ – ارزش و اعتبار کتاب
۳ – گردآورنده
۴ – شخصیت مهنا بن سنان
۵ – اجاز علامه به مهنا
۶ – زمان چاپ
۷ – نسخه‌ها
۸ – مطالب
۹ – کلام بزرگان
۱۰ – مشاهده آنلاین کتاب
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

درباره مؤلف

شیخ جمال الدین، ابو منصور، حسن بن یوسف بن على بن مطهر حلّى ملقب به علام حلّی و علامه( على الإطلاق) در ۲۷ رمضان سال ۶۴۷ ه‌ ق به دنیا آمد و در ۲۱ محرم سال ۷۲۶ ه‌ ق در حلّ مزیدیه وفات نمود و در یکى از صحن‌هاى روض امیر المؤمنین علی علیه السلام در نجف اشرف دفن گردید.
پدر او شیخ سدید الدین یوسف بن على بن مطهر حلّى از علماى برجسته و نامدار و داراى مقام علمى و اجتماعى بوده است. در هنگام حضور خواجه نصیر الدین طوسی در حلّه و اجتماع علما براى دیدار او شیخ نجم الدین جعفر بن سعید، در جواب درخواست خواجه براى معرفى عالم‌ترین افراد در علم کلام و اصول به شیخ سدید الدین و مفید الدین محمد بن جهم اشاره کرد. علامه دوران کودکى خویش را تحت تربیت پدر و مادر دلسوز و عالمش و تحت نظارت دایى بزرگوارش، محقق حلی که همچون پدرى مهربان براى او زحمت مى‌کشید، گذراند.
اولین استاد علام حلى شخصى به نام« محرم» است که خواندن و نوشتن را نزد او فرا گرفت آنگاه ادبیات عرب و علم فقه و اصول و حدیث و کلام و قواعد آن را نزد پدر و دایى گرامیش که شأن والایى در تمام علوم مخصوصا فقه و اصول و کلام داشتند، خواند. تیزهوشى و تلاش او، بزودى او را به حلق درس بزرگان آن زمان رسانید و نزد اساتید بزرگوارى که هر کدام در آن روزگار برجسته بودند علوم عقلى از منطق ، فلسفه ، هیئت و علوم دیگر را خواند تا این که در زمر علما قرار گرفت و در سنین جوانى بر بسیارى از آنها تفوق یافت.

ارزش و اعتبار کتاب


اگر چه این مجموعه به صورت کتب متداول، تألیف نشده است اما به علت این که حاوى مباحث تفسیرى، اعتقادى، فقهى و حتى کتاب شناسى با ارزشى مى‌باشد از جایگاه خاصى برخوردار است. از آنجایى که این جواب‌ها در رابطه با سؤالات فردى که مسند قضاوت را در شهر مهمى چون مدینه النبی به عهده داشته است، مى‌باشد و این شهر مرکز برخورد آرا و نظریات شیعیان و اهل تسنن بوده است و بسیارى از سؤالات نیز به صورت فقه مقارنه‌ای مطرح شده است، کتاب آمیخته‌اى از فقه استدلالی و همین طور فقه مقارنه‌اى مى‌باشد.
مباحث فقهى که در کتاب مطرح شده عمدتا از کتاب طهاره ، اطعمه و اشربه ، صلاه ، نکاح و قضاء مى‌باشد. علاوه بر مباحث تفسیرى، اعتقادى و کلامى در المسائل المهنائیه الثالثه و همین طور تاریخ ولادت علام حلى در شب جمعه ۲۷ رمضان ۶۴۸ ق، و تاریخ ولادت فرزندش در نیم شب ۲۰ جمادی الأولی سال ۶۸۲ ق، فهرستى از کتب علام حلّى تا سال ۷۲۰ ق به قلم وى ذکر شده است که گنجین با ارزش و مهمى در شناخت کتب وى و تاریخ تألیف آنان مى‌باشد. به این فهرست، در الذریعه و أعیان الشیعه و سایر کتب تراجم و کتاب شناسى به کرات استناد شده است که از آن موارد کتاب تحصیل الملخّص ، تنقیح القواعد و مدارک الأحکام را مى‌توان ذکر کرد.

[۳] أعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۵، ص۴۰۶ .

[۴] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۳، ص ۳۹۷.

[۵] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص ۴۶۴.

[۶] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۲۰، ص ۲۳۹.

[۷] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص.

گردآورنده


این کتاب به همت فخر المحققین گردآورى شده و مهنا بن سنان نیز پس از نگه‌دارى یک نسخه از آن، نسخه‌هاى دیگرى را استنساخ نموده و به مناطق مختلف فرستاده است.

[۸] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۳.

در الذریعه در رابطه با جمع‌آورى این کتاب به نقل از فخر المحققین در پایان نسخه‌اى از آن که به کتاب أسئله الآملیّه ضمیمه شده آورده است: بسم الله الرحمن الرحیم هذه المسائل و أجوبتها صحیحه سئل والدی عنها فأجاب بجمیع ما ذکره هاهنا و قرأتها أنا على والدی قدس سره و رویتها عنه و قد أجزت لموالانا السید الإمام العالم العامل المعظم… حیدر بن سید سعید تاج الدین علی بادشاه ابن السید السعید رکن الدین حیدر العلوی الحسینی.

[۹] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۲، ص ۷۱.

و همین طور راجع به استنساخ آن توسط مهنا بن سنان مى‌نویسد: و نسخ السید مهنا السؤالات و الأجوبه بخطه بعین صورتها بلا زیاده و نقصان لما سأله بذلک و عنه المولى عز الدین بن نور الدین علی أبی سعید و انتشرت النسخ عنه.

[۱۰] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۲۰، ص ۳۷۰.

از طرفى با توجه به احاط مهنا بن سنان به کتب مختلف علام حلى و سؤال از بعضى از مباحث کتاب قواعد الاحکام

[۱۱] قواعد الأحکام، علامه حلی، ج۱، ص۱۷۳.

و مختلف الشیعه

[۱۲] مختلف الشیعه، علامه حلی، ج۱، ص۱۷۳.

و غیره مى‌توان از این کتاب به عنوان منبعى معتبر و کمیاب در تفسیر بعضى از نظریات وى استفاده نمود.( مسائل ۴۳، ۹۳، ۱۱۳، ۱۴۳).

[۱۳] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۴۴.

[۱۴] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص ۶۹.

[۱۵] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۷۷.

[۱۶] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۹۱.

شخصیت مهنا بن سنان


اگر چه مهنا بن سنان در ابتداى سؤالات با تواضع بسیار با علام حلّى مکاتبه نموده و حتى از تعبیر« مملوک» نسبت به خود استفاده نموده است

[۱۷] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص ۱۷.

امّا عظمت مقام علمى وى آنچنان است که علام حلّى در مقدم سه کتاب المهنائیه با تعابیر بسیار بلند و ارزشمندى از وى یاد نموده که به بعضى از آنها اشاره مى‌شود.
هو السید الکبیر النقیب الحسیب النسیب المعظم المرتضى ••• فخر الساده و زین السیاده •••معدن المجد و الفخار و الحکم و الآثار ••• الجامع للقسط الأوفى من فضائل الأخلاق ••• الفائز بالسهم المعلى من طیب الأعراق ••• مزین دیون القضاء بإظهار الحق على المحجّه البیضاء عند ترافع الخصماء ••• نجم الملّه و الحقّ و الدین مهنى بن سنان الحسینی القاضی بمدینه جدّه رسول اللّه صلى الله علیه و آله ••• الساکن مهبط وحی رسول الله سید القضاه و الحکماء رئیس الخاص و العام ••• شرف أصغر خدمه و أقلّ خدامه برسائل فی صمنها مسائل داله على جوده قریحته و کمال فطنه ••• و کشف عن حدسه الصائب و فکره الثاقب.( خطب مهنائی اول، ص ۲۰).

[۱۸] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۳.

[۱۹] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۳.

در ابتداى مهنائی دوم و همین طور مهنائی سوم نیز از همین تعابیر استفاده شده است .

[۲۰] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص ۱۱۴.

[۲۱] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص ۱۳۸.

و در خطب صفح ۱۶۱ از تعبیر به« فوجدتها صادره عن نفس قدسیّه و فکره نورانیّه و فیض إلهی و تأیید ربانی، زاکیا فیها طریق التحقیق مسالکا فیها مسالک التدقیق» استفاده نموده است.

[۲۲] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۶۱.

در أمل الآمل نیز از وى تعبیر شده است به فاضل فقیه محقق.

[۲۳] أمل الآمل، شیخ حرعاملی، ج ۲، ۳۲۸- ۳۲۹.

اجاز علامه به مهنا


در ابتداى این مجموعه سؤال‌ها و جواب‌ها، علام حلّى به سه گونه اجاز نقل کتب خود و دیگران را به مهنا داده است که نشان از اعتماد فوق العاد علامه به او دارد. یکى از این اجازه‌ها در ابتداى أجوبه المسائل المهنائیه الأولى است که علامه طرقش به بعضى از بزرگان را ذکر نموده است و در سال ۷۱۹ ق در حلّه آن را نوشته است.

[۲۴] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۹.

اجاز دوّم در سال ۷۲۰ ق نوشته شده که در آن، وى تألیفاتش را نام برده است.

[۲۵] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۱۴.

در اجاز سوّم که در خطب کتاب ذکر شده است علامه این موارد را اجازه داده است: ۱- جمیع مصنفاتی و مؤلفاتی و مقرواتی، ۲- مصنفات والدی، ۳- جمیع ما صنفه جدی فی الأصول و الحدیث، ۴- جمیع ما صنف قدماء علمائنا بطریق إسنادی إلیهم، ۵- جمیع مصنفات خواجه نصیر الدین الطوسی، ۶- جمیع مصنفات فخر الدین الرازی، تاریخ تألیف .

[۲۶] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۶۲.


قسمت‌هاى مختلف کتاب در زمان‌هاى متفاوتى تألیف شده است که عبارتند از: أجوبه المسائل المهنائیه الأولى در سال ۷۱۷ ق تألیف شده و در خطب آن آمده است: فنظرها رحمه الله عند الاجتماع به فی الحله المحروسه سنه سبع عشر و سبع مائه.

[۲۷] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۷.

أجوبه المسائل المهنائیه الثالثه در محرم سال ۷۲۰ ق نوشته و تدوین شده است.

[۲۸] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۳۷.

أجوبه المسائل المهنائیه، در اواسط سال ۷۲۰ ق نوشته شده و در خطب آن آمده است: و کتب هذه الأسطر محمد بن مطهر فی منتصف محرم سنه عشرین و سبع مائه.

[۲۹] إرشاد الأذهان، علامه حلی، ج ۱، ص ۷۰- ۷۱.

[۳۰] أجوبه المسائل المهنائیه، علامه حلی، ج۱، ص۱۷۳.

زمان چاپ


آنچنان که در الذریعه و أعیان الشیعه آمده است این کتاب فقط از دو مجموع مهنائی اول و دوم تشکیل شده بوده است.

[۳۱] مقدمه‌ای بر فقه شیعه، سید حسن مدرسی، ج۱، ص ۱۰۹.

[۳۲] أعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۵، ص۴۰۶ .

[۳۳] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۵، ص ۲۳۷.

[۳۴] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۶، ص ۲۲.

[۳۵] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۲۰، ص ۳۷۰.

اما بعدها در سال ۱۴۰۱ ق مهنائی سوّم نیز به آن اضافه شده است و بنظر مى‌رسد که تاریخ انتشار کتاب موجود نیز همان سال ۱۴۰۱ ق باشد.

[۳۶] مختلف الشیعه، علامه حلی، ج۱، ص ۲۷.

[۳۷] إرشاد الأذهان، علامه حلی، ج۱، ص۶۹.

نسخه‌ها


در الذریعه جلد ۵ صفح ۲۳۸ به چهار نسخه اشاره شده است.

[۳۸] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۵، ص ۲۳۸.

۱- نسخ متعلّق به سید عبد الحسین حجت .
۲- نسخه‌اى مربوط به کتابخان عبد الحسین تهرانی .
۳- نسخه‌اى متعلق به آستان قدس رضوی و به خط سید علی بن عطاء الله حسینی جزائری ، مربوط به سال ۹۹۴ ق که صورت اجاز علام حلى در سال ۷۲۰ ق در آن هست.
۴- نسخه‌اى متعلّق به کتابخان سید محمد باقر یزدى نو سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی . این نسخه به خط ملا رستم على جرفادقانى گلپایگانى و مربوط به سال ۹۷۵ ق مى‌باشد. در مقدم کتاب إرشاد الأذهان و کتاب مقدمه‌ای بر فقه شیعه نیز به دو نسخه‌اى که متعلّق به آستان قدس رضوى است اشاره نموده است. نسخه‌اى که به خط احمد بن علی حسینی جزائری است با شمار ۲۸۲۲ و نسخه‌اى که به خط عطاء الله حسینى جزائرى است با شمار ۲- ۲۳۳۰ مشخص شده‌اند.

[۳۹] إرشاد الأذهان، علامه حلی، ج۱، ص۷۰.

[۴۰] مقدمه‌ای بر فقه شیعه، سید حسن مدرسی، ج۱، ص ۱۰۹.

مطالب


کتاب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.