پاورپوینت ایمان بر معاد
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت ایمان بر معاد دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ایمان بر معاد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت ایمان بر معاد :
پاورپوینت ایمان بر معاد
معاد در اصطلاح متکلمان در دو معنا بهکار میرود: یکی به معنای عام و دیگری به معنای خاص. معنای عام آن همه بحثهای مربوط به عالم پس از مرگ را شامل میشود، و معنای خاص آن مربوط به خصوص سرای قیامت و آخرت است و یکی از آثار سازنده ایمان به معاد این است که قلمرو اندیشه و نظر انسان را گسترش میدهد.
فهرست مندرجات
۱ – واژهشناسی معاد
۲ – معاد در شرایع آسمانی
۳ – قرآن و جهان آخرت
۴ – آثار ایمان به معاد
۴.۱ – آرامش دل و تسکین خاطر
۴.۲ – تقوی و پاکدامنی
۴.۳ – تعهد و احساس مسؤولیت
۴.۴ – ایمان به معاد و آیندهنگری
۵ – فرق مؤمن با کافر
۶ – پانویس
۷ – منبع
واژهشناسی معاد
واژه معاد در لغت در سه معنا به کار رفته است:
الف. معنای مصدری: یعنی عود و بازگشتن
ب. اسم مکان: یعنی مکان بازگشتن
ج. اسم زمان: یعنی زمان بازگشتن. (المعاد یقال للعود، و للزمان الذی یعود فیه، و قد یکون للمکان الذین یعود الیه)
[۱] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات راغب، ماده عود، ص۳۵۲.
این واژه در قرآنکریم یکبار به کار رفته است، آنجا که میفرماید: «ان الذی فرض علیک القرآن لرادک الی معاد».
[۲] قصص/سوره۲۸، آیه۸۶.
این آیه شریفه مربوط به پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و مقصود از معاد در آن، مکان بازگشت است. لیکن درباره اینکه مراد از آن چیست، میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد. برخی از مفسران آن را به بازگشت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به مکه تفسیر کردهاند، یعنی خداوند به او وعده میدهد که پس از هجرت از مکه به مدینه، پیروزمندانه به مکه بازخواهد گشت. برخی نیز آن را به بازگشت به بهشت تفسیر کردهاند.
[۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، ج۷، ص۴۶۳-۴۶۴.
معاد در شرایع آسمانی
ایمان به معاد و حیات اخروی یکی از اصول جهانبینی الهی، و مهمترین اصل پس از توحید است که، پیامبران الهی مردم را به آن دعوت کردهاند قرآن کریم سخن حضرت نوح (علیهالسّلام) را به قوم خود در اینباره، اینگونه یادآور شده است:
«و الله انبتکم من الارض نباتا ثم یعیدکم فیها و یخرجکم اخراجا؛
[۴] نوح/سوره۷۱، آیه۱۷۱۸.
خداوند شما را به گونهای از زمین رویاند، سپس بار دیگر شما را به آن باز میگرداند (میمیراند) آن گاه به گونهای از زمین بیرونتان میآورد (حیات اخروی)».
در جای دیگر حضرت نوح (علیهالسّلام) قوم خود را از عذاب روز قیامت اینچنین بیم داده و میفرماید:
«یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره انی اخاف علیکم عذاب یوم عظیم؛
[۵] اعراف/سوره۷، آیه۵۹.
ای قوم من، خدا را که جز او معبودی به حق نیست بپرستید، من از عذاب روزی بزرگ بر شما ترسانم».
نیز ابراهیم خلیل (علیهالسّلام) پس از آنکه قوم خود را به یکتاپرستی دعوت نموده، و از پرستش بتها برحذر میدارد در ضمن دعوت آنان به شکرگزاری نعمتهای الهی، بازگشت آنان به سوی خدا را، به آنان گوشزد مینماید. قرآنکریم دعوت او را چنین بازگو کرده است:
«ان الذین تعبدون من دون الله لا یملکون لکم رزقا فابتغوا عند الله الرزق و اعبدوه و اشکروا له الیه ترجعون؛
[۶] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۱۷.
مبعودانی که غیر از خدا میپرستید، مالک و مدبر روزی شما نیستند، پس از پیشگاه خدا روزی خواسته و او را پرستش کنید و شکرگزار او باشید، به سوی او باز میگردید»
همچنین حضرت موسی (علیهالسّلام) در پاسخ فرعون که میگفت: «برای جلوگیری از تباهی در روی زمین، باید موسی را به قتل برسانم»، فرمود: «انی عذت بربی و ربکم من کل متکبر لایؤمن بیوم الحساب؛
[۷] غافر/سوره۴۰، آیه۲۷.
من از هر انسان متکبری که به روز حساب ایمان نمیآورد به خدا پناه آوردهام»
نیز حضرت مسیح (علیهالسّلام) در نخستین سخنان خود با مردم که برای اثبات پاکدامنی مادر خود ایراد نمود، حیات پس از مرگ را به آنان خاطرنشان کرد و فرمود: «و السلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم ابعث حیا؛
[۸] مریم/سوره۱۹، آیه۳۳.
(از جانب خداوند) سلامتی است بر من، روزی که به دنیا آمدم، و روزی که میمیرم، و روزی که زنده و برانگیخته میشوم»
قرآن و جهان آخرت
مسئله معاد در قرآن کریم اهمیت ویژهای دارد، و به گفته علامه طباطبایی (رحمهاللهعلیه): «در میان کتابهای آسمانی قرآنکریم تنها کتابی است که درباره روز رستاخیر به تفصیل سخن رانده، و در صدها مورد با نامهای گوناگون از آن یاد کرده، و بارها تذکر داده است که ایمان به روز جزا هم طراز با ایمان به خدا و یکی از اصول سهگانه اسلام است که منکر آن از آییناسلام خارج شده و سرنوشتی جز هلاکت ندارد.»
[۹] طباطبایی، سید محمدحسین، شیعه در اسلام، ص۱۴۰.
قرآنکریم، در مورد عالم قیامت تعبیرات مختلفی دارد، و هر یک از این تعبیرها بابی از معرفت است، یکی از آنها «الیوم الآخر» است، این تعبیر به ما میآموزد که:
اولا: حیات انسان و جهان مجموعا به دو دوره تقسیم میشود: یکی، دوره آغاز و حیات دنیوی؛ و دیگری، دوره پایان و حیات اخروی.
ثانیا: سعادت انسان در گرو ایمان به معاد و فراهم نمودن ابزار و وسایل لازم برای حیات اخروی است؛ زیرا حیات اخروی دوره نهایی حیات انسان، و حیات دنیوی دوره آغازین و به منزله مقدمه آن، و سعادتمندی حیات دنیوی در گرو سعادتمندی فرجام آن است، چنانکه میفرماید: «و الآخره خیر و ابقی».
[۱۰] اعلی/سوره۸۷، آیه۱۷.
و حدیث نبوی معروف که میفرماید: «الدنیا مزرعه الآخره» نیز بیانگر این مطلب است.
[۱۱] مطهری، مرتضی، زندگی جاوید یا حیات اخروی، ص۲۹.
آثار ایمان به معاد
ایمان به معاد و حیات اخروی آثار شگرفی در زندگی فردی و اجتماعی انسان ـ به ویژه از جنبه روانی و تربیتی ـ دارد. در این درس برخی از آنها را یادآور میشویم:
آرامش دل و تسکین خاطر
افرادی که به جهان آخرت ایمان راسخ ندارند و فقط به لذایذ و کامیابیهای دنیوی اهمیت میدهند؛ از جهات مختلف گرفتار تشویش خاطر و اضطراب میگردند:
۱. در اثر احساس شکست در برابر موانع طبیعی، قانونی و اجتماعی که سد راه آنان در رسیدن به کامیابیهای مطلوب و دلخواهشان میباشد.
۲. به خاطر مصایب و ناملایمات طبیعی و غیرطبیعی که از زندگی دنیوی انفکاکپذیر نیست.
۳. اندیشه و تصور مرگ که در نظر آنان به منزله پایان مطلق حیات میباشد.
برعکس، ایمان راسخ به جهان پس از مرگ همه عوامل یاد شده را خنثی میکند، زیرا:
اولا: زندگی دنیوی جز مزرعه و کشتزاری برای حیات اخروی نیست، و تمتعات مادی تا آنجا مجاز میباشد که مانع رسیدن انسان به سعادت ابدی نگردد:
«ما هذه الحیاه الدنیا الا لهو و لعب و ان الدار الآخره لهی الحیوان لو کانوا یعلمون».
[۱۲] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۶۴.
ثانیا: تحمل شداید و ناگواریها به انگیزه بهدستآوردن رضای الهی، پاداشهای اخروی بزرگی را به دنبال دارد:
«و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون».
[۱۳] بقره/سوره۲، آیه۱۵۷۱۵۶.
قرآن کریم در جای دیگر پس از بیان اینکه انسان طبیعتا در برابر ناملایمات بیقراری و بیتابی میکند، از اقامه نماز،
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.