پاورپوینت ایام عزاداری امام حسین
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت ایام عزاداری امام حسین دارای ۱۰۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ایام عزاداری امام حسین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت ایام عزاداری امام حسین :
پاورپوینت ایام عزاداری امام حسین
بر اساس متون روایی شیعه و اهل سنت، گریه بر اهلبیت (علیهمالسّلام) به صورت عام و امام حسین (علیهالسّلام) به صورت خاص، اختصاص به زمان خاصی ندارد. اما در میان اهلبیت (علیهمالسّلام)، به جهت اوج مصیبت در حادثه کربلا، تاکید بیشتری بر گریه برای امام حسین (علیهالسّلام) شده است، به گونهای که حتی قبل از شهادت ایشان نیز وجود مقدس رسول خدا، امیرمؤمنان، حضرت فاطمه زهرا و امام حسن مجتبی (علیهمالسّلام) برای ایشان گریه کردهاند علاوه بر اینکه در احادیث فراوانی امامان معصوم به گریه کردن و برگزاری مراسم عزاداری برای ایشان، دستور دادهاند.
فهرست مندرجات
۱ – گریه بر اهلبیت نزد اهل سنت
۱.۱ – احمد بن حنبل
۱.۲ – محبالدین طبری
۱.۳ – ملاعلی قاری
۱.۴ – قندوزی حنفی
۱.۵ – سخاوی شافعی
۱.۶ – احمد بن ابیالرجال
۲ – بررسی سند حدیث
۳ – اسامی احمد بن اسرائیل
۳.۱ – ابوالفرج ابنالجوزی
۳.۲ – خطیب بغدادی
۳.۳ – عبد الکریم سمعانی
۴ – وثاقت احمد بن اسرائیل
۴.۱ – حاکم نیشابوری
۴.۲ – ابی جراده
۴.۳ – ذهبی
۴.۴ – ابن حجر عسقلانی
۴.۵ – ابن ابیالدنیا
۴.۶ – ابن اثیر
۴.۷ – ناصرالدین البانی
۵ – نتیجهگیری
۶ – گریه بر اهلبیت در منابع امامیه
۶.۱ – روایت اول
۶.۲ – روایت روم
۷ – عزاداری امام حسین در محرم
۷.۱ – عزادار بودن امام کاظم
۷.۲ – روضهخوانی امام رضا
۸ – نتیجه نهایی
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
گریه بر اهلبیت نزد اهل سنت
در منابع اهل سنت، از جمله در کتاب «فضائل الصحابه»، جناب احمد بن حنبل رئیس مذهب حنبلیها روایت صحیح السندی را از امام حسین (علیهالسّلام) نقل کرده که آن حضرت پاداش یک قطره اشک ریختن در عزای اهلبیت (علیهمالسّلام) را داخل شدن در بهشت میداند.
احمد بن حنبل
احمد بن حنبل رئیس فرقه حنابله اهل تسنن در کتاب «فضائل الصحابه» به نقل از امام حسین (علیهالسّلام) روایتی با سند صحیح درباره ثواب گریه بر اهل بیت (علیهمالسّلام) نقل میکند که بدین شرح است:
متن روایت احمد بن حنبل، با سند صحیح این است: “حَدَّثَنَا اَحْمَدُ بْنُ اِسْرَائِیلَ، قَالَ: رَاَیْتُ فِی کِتَابِ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ بِخَطِّ یَدِهِ، نا اَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ اَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قثنا الرَّبِیعُ بْنُ مُنْذِرٍ، عَنْ اَبِیهِ، قَالَ: کَانَ حُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ، یَقُولُ: مَنْ دَمَعَتَا عَیْنَاهُ فِینَا دَمْعَهً، اَوْ قَطَرَتْ عَیْنَاهُ فِینَا قَطْرَهً، اَثْوَاهُ اللَّهُ (عزّوجلّ) الْجَنَّهَ؛ احمد بن اسرائیل میگوید: در کتاب احمد بن محمد بن حنبل با دست خط خودش دیدم که اسود بن عامر (ابوعبدالرحمن) از ربیع بن منذر نقل کرد که پدرش گفته: حسین بن علی (علیهماالسّلام) همیشه میفرمود: هر کس چشمانش برای ما پراشک شود و یا یک قطره اشک برای ما بریزد خداوند او را در بهشت جای خواهد داد”.
[۱] حنبلی، احمد بن محمد، فضائل الصحابه لابن حنبل، ج۲، ص۶۷۵، ح۱۱۵۴.
محبالدین طبری
محبالدین طبری این روایت را در کتاب ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی آورده است: “عن الربیع بن منذر عن ابیه قال کان حسین بن علی رضی الله عنهما یقول من دمعت عیناه فینا دمعه او قطرت عیناه فینا قطره آتاه الله (عزّوجلّ) الجنه. اخرجه احمد فی المناقب”.
[۲] طبری، احمد ابن عبدالله، ذخائر العقبی، ج۱، ص۱۹.
ملاعلی قاری
“اخرج احمد فی المناقبعن الربیع بن منذر عن ابیه قال: کان حسن بن علی یقول: من دمعت عیناه فینا دمعه او قطرت عیناه فینا قطره آتاه الله (عزّوجلّ) الجنه”.
[۳] ملاعلی قاری، علی بن سلطانمحمد، مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح، ج۹، ص۳۹۸۰.
قندوزی حنفی
قندوزی حنفی این روایت را در دو جا از کتابش آورده است: “وعن الحسین بن علی (رضی الله عنهما) قال: من دمعت عیناه فینا دمعه او قطرت عیناه فینا قطره بواه الله (عزّوجلّ) الجنه. (اخرجه احمد فی المناقب)”.
[۴] قندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده لذوی القربی، ج۲، ص۱۱۷.
[۵] قندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده لذوی القربی، ج۲، ص۳۷۳.
سخاوی شافعی
سخاوی شافعی نیز در کتاب «استجلاب ارتقاء الغرف بحب اقرباء الرسول ذوی الشرف» این روایت را نقل نموده است: “قال: وعن الحسین بن علی رضی الله عنهما قال: من دمعت عیناه فینا او قطرت عیناه فینا قطره آتاه الله (عزّوجلّ) الجنه. اخرجه احمد فی «المناقب»؛ حسین بن علی (علیهماالسّلام) فرمود: هر کس چشمانش برای ما پراشک شود و یا یک قطره اشک برای ما بریزد خداوند او را در بهشت جای خواهد داد. این روایت را احمد در کتاب مناقب (فضائل الصحابه) خودش آورده است”.
[۶] سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، استجلاب ارتقاء الغرف بحب اقرباء الرسول ذوی الشرف، ج۱، ص۴۳۱-۴۳۲، ح۱۶۰.
احمد بن ابیالرجال
احمد بن صالح بن ابیالرجال در کتاب مطلع البدور و مجمع البحور، این روایت را نقل کرده است: “و لاحمد فی مناقبه عن الحسین (علیهالسّلام): من دمعت عیناه فینا قطره آتاه الله تعالی الجنه؛ احمد بن حنبل در کتاب مناقب (فضائل الصحابه) از امام حسین (علیهالسّلام) نقل کرده است که فرمود: هر کس چشمانش برای ما پراشک شود خداوند او را در بهشت جای خواهد داد”.
[۷] ابن ابیالرجال، احمد بن صالح، مطلع البدور و مجمع البحور، جزء ۱، ص۱۵.
جالب اینجاست که نویسنده بعد از نقل این روایت میگوید: “والاحادیث فی (هذا) المعنی کثیره؛ با این معنا و مضمون، احادیث بسیاری وجود دارد”.
تا اینجا ثابت شد که پنج تن از علمای اهل سنت این روایت را در کتابهایشان از احمد بن حنبل نقل کردهاند و هیچکدام از آنها اشکال و ایرادی بر متن و یا سند آن وارد نکردهاند.
بررسی سند حدیث
محقق کتاب (فصائل الصحابه) «جناب وصیالله بن عباس» در پاورقی کتاب راجع به راویان سند روایت مینویسد: “احمد بن اسرائیل شیخ القطیعی لم اجده والباقون ثقات؛ احمد بن اسرائیل استاد قطعی است، من شرحی حالی برایش نیافتم؛ اما بقیه راویان این روایت، مورد وثوق هستند”.
[۸] حنبلی، احمد بن محمد، فضائل الصحابه لابن حنبل، ج۲، ص۶۷۵، ح۱۱۵۴.
طبق عبارت محقق کتاب، جز «احمد بن اسرائیل» بقیه راویان سند، مورد وثوق و اطمینان هستند. حال اگر توثیق «احمد بن اسرائیل» نیز ثابت شود، روایت صحیح خواهد بود. بنابراین، لازم است ابتدا پیرامون نام او بحث کنیم سپس به ذکر شرح حال و توثیق او از دیدگاه علمای اهل سنت بپردازیم.
اسامی احمد بن اسرائیل
با جستجو در عبارتهای علمای اهل سنت میبینیم که از «احمد بن اسرائیل» به نامهای متعددی یاد شده که هریک آنها نسبت وی را به اجدادش ثابت میکند و برگشت همه آنها به همان یک فرد است.
ابوالفرج ابنالجوزی
ابن جوزی برای «احمد بن اسرائیل» سه نام ذکر کرده و مینویسد: “ابو بکر احمد بن سلیمان بن الحسن النجار روی عنه ابو حفص بن شاهین وهو احمد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس روی عنه ابن شاهین ایضا فنسبه الی جد هو احمد بن اسرائیل الذی روی عنه ابو بکر بن مالک القطیعی؛ ابو بکر احمد بن سلیمان بن حسن نجاد، از وی ابو حفص شاهین روایت کرده است. ابو بکر همان احمد بن سلمان بن حسن بن اسرائیل بن یونس است که از وی ابن شاهین نیز روایت نقل کرده است. و او را به جد جدش هم نسبت دادهاند که همان احمد بن اسرائیل است و ابو بکر بن مالک قطیعی از وی روایت نقل کرده است”.
[۹] ابنجوزی، عبدالرحمن بن علی، تلقیح فهوم اهل الاثر، ج۱، ص۳۶۹.
خطیب بغدادی
خطیب بغدادی وی را با چهار اسم معرفی کرده است: “ذکر ابی بکر احمد بن سلمان بن الحسن النجاد. قد ذکرنا بعض حدیثه فیما تقدم، وهو اَحْمَد بن یونس القطیعی، الذی روی عنه عمر بن اَحْمَد بن شاهین؛ ذکر و یاد ابو بکر احمد بن سلمان بن حسن نجاد. برخی از روایاتش را ما در گذشته ذکر کردیم و او احمد بن یونس قطیعی است که از وی عمر بن احمد بن شاهین روایت نقل کرده است”. پس از عبارت فوق این روایت ذکر میکند که در آن اسم «احمد بن یونس قطیعی آمده است:
“اَخْبَرَنَا الْقَاضِی اَبُو بَکْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ الدَّاوُدِیُّ، اَخْبَرَنَا عُمَرُ بْنُ اَحْمَدَ الْوَاعِظُ، حَدَّثَنَااَحْمَدُ بْنُ یُونُسَ الْقَطِیعِیُّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ شَاذَانَ، حَدَّثَنَا مُعَلَّی، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَکِ، عَنْ یُونُسَ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، قَالَ: حَدَّثَنِی سَهْلُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ اُبَیِّ بْنِ کَعْبٍ، قَالَ: کَانَتِ الْفُتْیَا: الْمَاءُ مِنَ الْمَاءِ رُخْصَهً فِی اَوَّلِ الاِسْلامِ، ثُمَّ اُحْکِمَ الاَمْرُ، وَنَهَی عَنْهُ؛ پس از نقل روایت، دوباره «احمد بن سلمان نجاد» را با مشخصات اجدادش معرفی کرده است:
هو اَحْمَد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس، فنسبه عمر الی جد جده. و هو اَحْمَد بن اسرائیل، الذی روی عنه ابو بکر بن مالک القطیعی؛ او احمد بن سلمان بن حسن بن اسرائیل بن یونس است. و عمر بن واعظ (در روایت فوق) نسبش به جد جدش میرساند و او همان احمد بن اسرائیل است که ابوبکر بن مالک قطیعی از وی روایت نقل کرده است”.
[۱۰] خطیب بغدادی، احمد بن علی، موضح اوهام الجمع و التفریق، ج۱، ص۴۶۴.
بنابراین، معرفی کامل ایشان «اَحْمَد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس» است؛ امابرخی او را به اسم جد دوم «احمد بن اسرائیل» و برخی دیگر به اسم جد سوم «احمد بن یونس» معرفی کردهاند که در نهایت همه مقصودشان همان یک نفر است. احمد بن حنبل در کتاب «فضائل الصحابه» از «احمد بن اسرائیل» روایت دیگری نیز نقل کرده است: “حدثنی احمد بن اسرائیل قثنا محمد بن عثمان قثنا زکریا بن یحیی الکسائی نا یحیی بن سالم نا اشعث بن عم حسن بن صالح و کان یفضل علیه نا مسعر عن عطیه العوفی عن جابر بن عبدالله الانصاری قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم مکتوب علی باب الجنه محمد رسول الله علی اخو رسول الله قبل ان تخلق السماوات بالفی سنه”.
[۱۱] حنبلی، احمد بن محمد، فضائل الصحابه لابن حنبل، ج۲، ص۶۶۸، ح۱۱۴۰.
جالب این است که محقق کتاب، در مورد همه راویان این حدیث نظرش را میگوید اما در باره «احمد بن اسرائیل» هیچگونه اظهار نظری نکرده است.
عبد الکریم سمعانی
سمعانی از علمای نسب شناس اهل سنت «احمد بن اسرائیل» را از علمای فقیه حنابله معرفی کرده و تصریح میکند که وی بر اساس فقه احمد بن حنبل فتوا میداده و شاگرد عبدالله بن احمد بن حنبل و برخی دیگر بوده است:
“النجاد: بفتح النون والجیم المشدده وفی اخرها الدال المهمله هذه الحرفه مشهوره و المعروف بها ابو بکر احمد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس الفقیه الحنبلی المعروف بالنجاد من اهل بغداد کان له فی جامع المنصور یوم الجمعه حلقتان قبل الصلاه وبعدها احداهما للفتوی فی الفقه علی مذهب احمد بن حنبل والاخری لاملاء الحدیث وهو ممن اتسعت روایاته وانتشرت احادیثه سمع الحسن بن مکرم البزاز… و عبدالله بن احمد بن حنبل وقوما یطول ذکرهم وکان ولادته فی سنه ثلاث وخمسین ومئتین ومات فی سنه ثمان واربعین وثلاثمائه”.
نجاد: با فتح نون و تشدید جیم، و در آخر کلمه نیز دال بدون نقطه است. این شغل مشهور است. ابوبکر «احمد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس» به این حرفه معروف بود. وی از فقهای حنابله و اهالی بغداد است. او در روز جمعه در مسجد جامع منصور قبل از نماز و بعد از نماز دو حلقه درس داشت. یکی برای فتاوای فقهی بر اساس مذهب احمد بن حنبل و دیگری برای املاء روایت. وی از جمله کسانی است که روایاتش زیاد بود و احادیثش منتشر گردید. وی از حسن بن مکرم بزاز و… و عبدالله بن احمد بن حنبل و گروهی که ذکر نام آنها طولانی خواهد شد، روایت شنیده است. تولد وی در سال ۲۵۳ و سال وفاتش ۳۴۸ بوده است.
[۱۲] سمعانی، عبدالکریم بن محمد، الانساب، ج۱۳، ص۳۰.
وثاقت احمد بن اسرائیل
پس از این که اسم و نسب «احمد بن اسرائیل» را شناختیم توثیقات و مدح او را در کلمات علمای اهل سنت بررسی میکنیم:
حاکم نیشابوری
حاکم نیشابوری، یکی از علمای سرشناس علم رجال و حدیث اهل سنت، در بسیاری از موارد، روایاتی را که «احمد بن اسرائیل» در سند آن قرار دارد، تصحیح کرده و این مطلب نشان میدهد که این راوی از نظر وی مورد اعتبار و موثق است. روایت ذیل یکی از نمونههای روایاتی است که حاکم آن را صحیح دانسته است:
“حدثنا احمد بن سلمان بن الحسن النجاد الفقیه املاء ببغداد حدثنا الحسن بن مکرم البزاز حدثنا عثمان بن عمر حدثنا علی بن المبارک عن یحیی بن ابی کثیر عن عکرمه عن بن عباس رضی الله عنهما قال قضی رسول الله صلی الله علیه و سلم فی المکاتب ان یقتل بدیه الحر علی قدر ما ادی منه قال یحیی قال عکرمه عن بن عباس یقام علیه حد المملوک هذاحدیث صحیحعلی شرط البخاری ولم یخرجاه”.
[۱۳] حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۲ ص۲۳۷.
ابی جراده
عمر بن احمد بن ابیجراده یکی از علمای اهل سنت، احمد بن اسرائیل را، فقیه و محدث مورد اعتماد دانسته و مینویسد:
“احمد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس المعروف بالنجاد الفقیه الحنبلی کان فقیها مفتیا و محدثا متقنا واسع الروایه مشهور الدرایه؛ احمد بن سلمان بن حسن بن اسرائیل بن یونس، معروف به نجاد، فقیه مذهب حنبلی، یک فرد فقیه، فتوادهنده، محدث (ناقل روایت)، مورد اعتماد و دارای روایات فراوان و مشهور به درایت و فهم بود”.
[۱۴] ابن ابیجراده، عمر بن احمد، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۲ ص۷۶۶.
ذهبی
ذهبی یکی دیگر از علمای رجال اهل سنت در باره او گفته است:
“وکان احمد بن اسرائیل من اذکیاء العالم لا یسمع شیئاً الا حفظه؛ احمد بن اسرائیل از پرهیزگاران عالم و از نظر حافظه آن قدر قوی بوده که وقتی یک مطلب را یک بار میشنید، حفظ میکرد”.
[۱۵] ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۱۹، ص۳۴.
وی در کتاب دیگرش او را «امام، حافظ حدیث، شیخ علمای بغداد» معرفی کرده و از خطیب بغدادی نقل کرده که او را صدوق دانسته است:
“النجاد الامام الحافظ الفقیه شیخ العلماء ببغداد ابوبکر احمد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل البغدادی الحنبلی… قال الخطیب کان صدوقا عارفا صنف کتابا کبیرا فی السنن وکان له بجامع المنصور حلقه قبل الجمعه للفتوی وحلقه بعدها للاملاء حدث عنه ابو بکر القطیعی؛ نجاد؛ پیشوا، حافظ (کسی که صدهزار روایت حفظ است)، فقیه و استاد علمای در بغداد، ابو بکر احمد بن سلمان بن حسن بن اسرائیل بغدادی حنبلی… خطیب گفته: وی فرد صدوق و عارف بوده و کتاب بزرگی را در «سنن» تصنیف کرد و در جامع منصور قبل از نماز جمعه نشستی برای فتوا داشته و بعد از نماز نیز درسی برای املای روایت دائر میکرده است و از وی ابوبکر قطیعی روایت نقل کرده است”.
[۱۶] ذهبی، محمد بن احمد، تذکره الحفاظ، ج۳، ص۵۷.
همچنین در کتاب دیگرش تصریح میکند که احمد بن اسرائیل صدوق است: “احمد بن سلمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس ابو بکر النجاد الفقیه الحنبلی المشهور… قلت هو صدوق… “.
[۱۷] ذهبی، محمد بن احمد، میزان الاعتدال فی نقد الرجال ج۱، ص۱۰۱.
ابن حجر عسقلانی
ابن حجر عسقلانی نیز بر صدوق بودن ایشان تصریح کرده است: “احمد بن سلیمان بن الحسن بن اسرائیل بن یونس ابوبکر النجاد الفقیه الحنبلی المشهور… وکان راسا فی الفقه راسا فی الروایه…. قلت وهو صدوق”.
[۱۸] ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، لسان المیزان، ج۱، ص۱۸۰.
ابن ابیالدنیا
ابن ابیالدنیا در کتاب «الاخوان» ایشان را این گونه معرفی کرده است: “النجاد: الامام المحدث الحافظ الفقیه المتقی، شیخ العراق، ابو بکر احمد بن سلمان بن الحسن البغدادی – الحنبلی النجاد -…. قال الخطیب البغدادی: کان النجادصدوقا عارفا، صنف السنن؛ نجاد: پیشوا، راوی حدیث، حافظ (کسی که صد هزار روایت حفظ داشته باشد)، فقیه، پرهیزگار و شیخ عراق ابوبکر احمد بن سلمان بن حسن بغدادی حنبلی نجاد. خطیب گفته: نجاد فرد راستگو، عارف بود که سنن را تصنیف کرد”.
[۱۹] ابن ابیالدنیا، عبدالله بن محمد، الاخوان، ص۵۲.
ابن اثیر
ابن اثیر در الکامل فی التاریخ گفته است که او یک انسان صالح بوده است: “وفیها قتل احمد ب
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.