پاورپوینت اهل بیت (علیهمالسّلام)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت اهل بیت (علیهمالسّلام) دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اهل بیت (علیهمالسّلام)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت اهل بیت (علیهمالسّلام) :
عترت
اهل بیت به خاندان رسول خدا (صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم) اطلاق میشود.
فهرست مندرجات
۱ – اهلبیت در قرآن و روایات
۲ – صفات اهلبیت
۳ – منظور از اهل بیت
۴ – واژه اهلبیت در آیات
۴.۱ – سوره قصص
۴.۲ – سوره دهر
۴.۳ – سوره احزاب
۵ – بررسی آیه تطهیر
۵.۱ – تأکیدات آیه تطهیر
۵.۲ – اراده خداوند به اذهاب رجس
۵.۳ – استعمال لفظ رجس در قرآن
۵.۴ – اختلاف مصادیق اهلبیت در آیه
۶ – آیاتی در شأن اهل بیت
۶.۱ – آیه مودّت
۶.۲ – آیه مباهله
۶.۳ – آیه کلمات
۶.۴ – دیگر آیات
۷ – پانویس
۸ – منبع
اهلبیت در قرآن و روایات
عترت طاهرین (علیهم السلام) بر اساس آیات قرآن و حدیث متواتر ثقلین، همتای قرآن بوده، و تمسک به یکی از آن دو، بدون دیگری، مساوی با ترک هر دو ثِقل است و دستیابی به دین کامل، تمسک به هر دو ثِقل است. قرآن و عترت، عصاره نبوت و تداوم بخش رسالت هستند که هدایت بشر را تا قیامت تضمین میکنند.
[۱] تفسیر تسنیم، ج۱، ص۱۳۲.
صفات اهلبیت
قرآن، اسلام مکتوب است و اهل بیت اسلام ناطق.
قرآن، راه است و اهل بیت، رهبر.
قرآن، قانون است و اهل بیت قانونشناس و مجری قانون.
قرآن مشعل است و امام، مشعلدار و قرآن، کتاب حکمت است و اهل بیت الگوی حکمت.
منظور از اهل بیت
اهل بیت به معنای خاندان رسول خدا (صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم) می باشد. مراد از اهل بیت، حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و یازده فرزند معصوم ایشان، از امام حسن مجتبی (علیهالسلام) تا حجه بن الحسن العسکری (علیهم السّلام)، است که خداوند وجود آنان را از گناه و لغزش، معصوم و از هرگونه پلیدی آشکار و نهان، پاک قرار داده است.
[۲] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
اهل بیت (علیهم السّلام) در پرتو منزلت و مقام بلندی که نزد خداوند متعال دارند از احکام ویژهای برخوردارند.
واژه اهلبیت در آیات
در این تحقیق، این موضوع بررسی میشود که آیا اهل بیت (علیهمالسلام) و ویژگیهای آنها در قرآن بیان شده است؟
درباره این موضوع باید گفته شود که کلمه «اهل بیت» در قرآن در سه آیه آمده است.
سوره قصص
آیه اول: سوره قصص آیه ۱۲، «هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی أَهْلِ بَیْتٍ یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ».
[۳] قصص/سوره۲۸، آیه۱۲.
این آیه اشاره به قصد حضرت موسی (علیهالسّلام) دارد، زمانی که طفل صغیری بوده و شیر هیچ دایهای را در کاخ فرعون قبول نمیکرد. خواهر موسی به آنها گفت: «آیا مایلید که من شما را بر خانوادهای که دایه و پرستار این طفل شوند؛ راهنمایی کنم».
اهل بیت در این آیه دارای هیچ ابهامی نیست چون آن کسی که در خانواده دایه و پرستار طفل است؛ مادر خانواده است.
سوره دهر
آیه دوم، در سوره هود آیه ۷۳ آمده است که: «قالُوا أَ تَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ»
[۴] هود/سوره۱۱، آیه۷۳.
بعد از آنکه خداوند، بشارت داشتن فرزند را به ساره همسر حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) داده است او به خاطر پیری خود و همسرش متعجب شده و فرشتگان به او گفتهاند: «آیا از کار خدا متعجب هستی که رحمت و برکات خداوند مخصوص شما اهل بیت رسالت است».
اهل بیت در این آیه نیز دارای هیچ ابهامی نیست و شامل خاندان و خانواده حضرت ابراهیم(علیه السّلام) است.
سوره احزاب
آیه سوم: در سوره احزاب آیه ۳۳ آمده است که: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» «براستی که خداوند، میخواهد پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و کاملاً پاک و پیراستهتان نماید».
[۵] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
با بررسی و تفسیر و شأن نزول و سیاق آیات فوق، در مییابیم که در دو آیه اول، مراد از «اهل بیت» مشخص بوده و دارای هیچ ابهامی نیست. اما با بررسی سیاق آیه سوم و شأن نزول آن میتوان فهمید که این آیه در مقام بیان مسئله مهمی درباره «اهل بیت» است.
بررسی آیه تطهیر
برای بررسی این آیه، چند نکته را باید مورد توجّه قرار داد:
تأکیدات آیه تطهیر
آیه تطهیر دارای سه تأکید است.
الف. حرف «انّ» که در پی آن «مای» حصر آمده و دلالت دارد که طهارت منحصر در اهل بیت است.
ب. «لام» تأکید که بر سر کلمه «یذهب» آمده تا از ازاله کامل تمام گناهان و معاصی از اهل بیت پرده بردارد.
ج. جمله «یطهرکم تطهیرا» که در آخر این آیه آمده تا بفهماند، طهارت برای اهل بیت، کامل و به دور از هرگونه شائبه و شبهه است.
[۶] محمد کاظم، محمد جواد، اهل بیت رهبران الهی، ص۱۷.
این سه تأکید نشان میدهد که «اهل بیت» خانواده عادی و معمولی نیستند و دارای خصوصیات منحصر به فرد میباشند.
اراده خداوند به اذهاب رجس
اراده خداوند در جمله «انما یرید الله…» بر فعل او، یعنی «اذهاب رجس»، و «تطهیر» تعلق گرفته و چنین ارادهای جز اراده تکوینی نیست چرا که اراده تشریعی به فعل دیگران تعلق خواهد گرفت نه به فعل صاحب اراده، همچنین سیاق آیه در مقام مدح و ستایش اهل بیت است و اگر این اراده تشریعی بود؛ مختص به گروه خاصی نبود و این مدح و ستایش نیز موردی نداشت.
استعمال لفظ رجس در قرآن
با ملاحظه موارد استعمال لفظ «رجس» در قرآن
[۷] مائده/سوره۵، آیه۹۰.
[۸] انعام/سوره۶، آیه۱۲۵.
[۹] یونس/سوره۱۰، آیه۱۰۰.
میتوان گفت: این لفظ هم شامل پلیدی محسوس و ظاهری میشود و هم شامل آلودگی معنوی و نامحسوس.
[۱۰] ره توشه راهیان نور، ویژه محرم ۱۳۷۷، مقاله سیمای اهل بیت در قرآن و سنت، ص۳۵.
شکی نیست که مقصود «رجس» در آیه تطهیر ( که با الف ولام نیز آمده) شامل تمام گناهان میشود.
[۱۱] تفسیر نمونه، ج۱۷، ص۲۹۷.
اختلاف مصادیق اهلبیت در آیه
درباره مصادیق اهلبیت در آیه تطهیر بین شیعه و سنی اختلاف نظر وجود دارد.
علماء اهل تسنن با توجه به معنای لغوی «اهل بیت»، آیه را به خانواده و همسران پیامبر تفسیر میکنند.
[۱۲] سیوطی، جلالالدین، تفسیر الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۶.
اما در پاسخ باید گفت که درست است. در کتابهای لغت، کلمه «اهل بیت» به معنای اهل خانواده (اعم از پدر، مادر، فرزندان و…) و خاندان آمده است.
[۱۳] راغباصفهانی، مفردات راغب اصفهانی، ذیل ماده اهل، ص۲۹.
اما سیاق آیه تطهیر نشان میدهد که «اهل بیت» در این آیه افراد خاص از خانواده هستند و شامل همسران پیامبر اسلام (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) نمیشود چون اگر شامل آنها میشد لازم بود ضمیر «عنکم» که مذکر است به «عنکنّ» تبدیل شود.
[۱۴] طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۴۸۴.
علاوه بر آن روایات که تبیین کننده مجهولات و تأویل کننده متشابهات قرآن هستند؛ استفاده میشود که در این قسمت از آیه (مانند بعضی از آیات) جداگانه نازل شده است و به هنگام جمعآوری آیات قرآن، در کنار این آیات قرار گرفته است.
[۱۵] طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۴۸۴.
و روایات به وضوح، مصداق «اهل بیت» در این آیه را بیان کردند.
[۱۶] طبری، تفسیر طبری، ج۲، ص۵ـ۷.
طبری در تفسیر خود «۱۷» حدیث و جلالالدین سیوطی،
[۱۷] سیوطی، جلالالدین، تفسیر الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹.
در الدر المنثور، «۱۴» حدیث را نقل نمودهاند که سند همه آنها به صحابه و تابعین (همچون: ابوسعید خدری، انس بن مالک، ابواسحاق، ابوهریره، ابوحمراء، سعد بن وقاص، علی بن حسین، عایشه، ابن عباس و…» منتهی میگردد.
بر طبق این احادیث، پیامبر اسلام(صلّی الله علیه وآله وسلم) کساء یا عباء بر سر پنج تن (پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام) افکند و ام سلمه که قصد ورود به آن را داشت؛ منع نمود و این جمله را فرمود: «خدایا! اینان اهل بیت من میباشند، پروردگارا! پلیدی را از آنها دور ساز».
[۱۸] ریشهری، محمد، اهل بیت در کتاب وسنت، ج۱، ص۳۵.
[۱۹] شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۵.
آیات زیادی در شأن و منزلت «اهل بیت» نازل شده است تا جایی که ابن عباس روایت کرده که درباره علی (علیه السّلام) به تنهایی، سیصد آیه نازل شده است.
[۲۰] حیثمی، الصواعق الم
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.