پاورپوینت انوری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت انوری دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت انوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت انوری :

اوحدالدین علی بن‌ اسحاق پاورپوینت انوری ابیوردی

اوحدالدین علی‌بن‌ اسحاق پاورپوینت انوری ابیوردی از گویندگان نامبردار نیمه‌ی دوم قرن ششم هجری قمری در ابیورد که شهرکی بوده از شهرهای خراسان بین نساء و سرخس که به دشت خاوران شهرت داشته است، متولد شد.

فهرست مندرجات

۱ – تولد
۲ – دوران کودکی و جوانی
۳ – چگونگی روی‌ آوردن وی به شاعری
۴ – تخلص پاورپوینت انوری
۵ – مذهب پاورپوینت انوری
۶ – حوادث زندگی پاورپوینت انوری
۶.۱ – بیماری نقرس
۶.۲ – اتهام به ساختن هجو
۶.۳ – شایعه آمدن طوفان
۷ – زبان شعر پاورپوینت انوری
۸ – شیوه و سبک شاعری پاورپوینت انوری
۹ – هجویات پاورپوینت انوری
۱۰ – وفات پاورپوینت انوری
۱۱ – نمونه‌ای از قصیده‌ی پاورپوینت انوری
۱۲ – آثار پاورپوینت انوری
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

تولد

اوحدالدین علی‌بن‌ اسحاق پاورپوینت انوری ابیوردی از گویندگان نامبردار نیمه‌ی دوم قرن ششم هجری قمری در ابیورد که شهرکی بوده از شهرهای خراسان بین نساء و سرخس که به دشت خاوران شهرت داشته است، متولد شد.

[۱] دیوان پاورپوینت انوری، مدرس رضوی، محمدتقی؛ تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۲، چهارم، ص۱۵.

دوران کودکی و جوانی

پاورپوینت انوری در دوران کودکی و اوایل دوران جوانی به تحصیل در علوم متداول زمان خود پرداخت و در بیشتر علوم از جمله حکمت و ریاضی و نجوم توانست مایه کافی بیندوزد؛ پدرش محمد در همان اوایل عمر وی از دنیا رفت و مال بسیاری را برای بازماندگان خویش به‌جای گذاشت. پاورپوینت انوری با آن‌که در آن وقت بهره‌ی فراوانی از دانش‌های زمان به‌دست آورده بود و بر خویشان و اطرافیان خود هم از این جهت برتری داشت، با این‌حال وی مردی خوش‌گذران بود و دیری نکشید که میراث پدر را در اندک زمانی در راه عیش و نوش و خوش‌گذرانی صرف کرد و مفلس و بی‌چیز شد. و ناچار شد برای تهیه‌ی وسایل زندگی و امرار معاش به شاعری که در آن روزگار رواج داشت بپردازد.

[۲] تاریخ ادبیات در ایران، صفا، ذبیح الله؛ تهران، انتشارات فردوس، ۱۳۷۱، یازدهم، جلد دوم، ص۱۷.

پاورپوینت انوری هم‌چنان در نهایت تنگ‌دستی در مدرسه‌ی منصوریه‌ی طوس تحصیل می‌کرد و چنان‌که معلوم بوده و هست وی در اوقات تحصیل مخارج روزانه‌ی خویش را با سختی فراهم می‌کرده است.

چگونگی روی‌ آوردن وی به شاعری

گفته‌اند روزی پاورپوینت انوری بر در مدرسه‌ای نشسته بود، مشاهده کرد که مرد محتشمی با غلامان بسیار از آنجا می‌گذرد. پاورپوینت انوری از فردی که در آنجا بود پرسید: این مرد کیست؟ گفتند: شاعر سلطان سنجر است.
پاورپوینت انوری با خود گفت: عجبا شیوه‌ی شاعری با این پستی و این شخص چنین محتشم است، و پایه‌ی علم بدین بلندی و من چنین فقیر و بی‌چیزم؛ از دیدن آن حال، بر آن شد که او هم برای امرار معاش به شاعری بپردازد و در همان شب تصمیم گرفت که قصیده‌ای بسراید که با این مطلع است:

گر دل و دست، بحر کان باشد ••• دل و دست خدایگان باشد

[۳] مفلس کیمیافروش، شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ تهران، سخن، ۱۳۷۴، دوم، ص۳۵.

وی صبح روز دیگر برای عرض قصیده، متوجه حضور سلطان سنجر شد و آن‌ را برای وی خواند. سلطان هم از شنیدن آن قصیده بسیار خوشش آمد و او را در زمره‌ی نزدیکان درگاه خود جای داد و برای او جایگاهی معین تعیین کرد.

[۴] مفلس کیمیافروش، شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ تهران، سخن، ۱۳۷۴، دوم، ص۳۵.

تخلص پاورپوینت انوری

هم‌چنان‌که خود گفته و معاصرانش آورده‌اند، تخلص وی پاورپوینت انوری است؛ اما بنا بر قول دولتشاه سمرقندی تخلص او نخست خاوری، که منسوب بوده به دشت خاوران، (شهر پاورپوینت انوری هم یعنی ابیورد در آن دشت واقع بوده است) بوده است؛ که وی بعدها به فرمان امیر خویش “عماره” آن تخلص را رها کرده و پاورپوینت انوری را برگزید است و این لقب را آن‌طور که گفته شد خود اختیار نکره؛ بلکه دیگران به او داده‌اند چنان‌که در قصیده‌ی زیر آمده است:
ای در هنر مقدم اعیان روزگار ••• در نظم و نثر اخطل و حسان روزگار
دادند مهتران لقبم پاورپوینت انوری و لیک ••• چرخم همی چه خواند خاقان روزگار
و در بیت زیر پاورپوینت انوری یکی از بزرگ‌ترین مشاهیر مرتبه‌ی اول خاوران دانسته شده است و به حق سزاوار این مرتبه است:

[۵] تاریخ ادبیات در ایران، صفا، ذبیح الله؛ تهران، انتشارات فردوس، ۱۳۷۱، یازدهم، جلد دوم، ص۶۵۶ و ۶۵۷.

تا سپهرت صیت‌گردان شد به خاک خاوران ••• تا شبانگاه آمدش چار آفتاب خاوری

مذهب پاورپوینت انوری

قاضی نورالله شوشتری بنا بر روشی که در کتاب مجالس‌المومنین دارد او را شیعه اثنا عشری (دوازده امامی) و پیرو مذهب جعفری دانسته است. گذشته از نظر شوشتری آنچه از بیشتر اشعار وی استنباط می‌شود این است که وی شافعی مذهب و پیرو اهل سنت و جماعت بوده چون در اشعارش مکررا از خلفای چهارگانه یاد کرده و آنها را ستوده و از رافضی و خوارج بد گفته و بیزاری جسته است. احتمال اینکه وی از پیروان اهل سنت و جماعت بوده بیشتر است؛ اما در حقیقت وی به امیرالمؤمنین و خاندان مصطفی ـ علیهم‌السلام ـ بیش از دیگران معتقد بوده است و شاید علی را بر دیگران برتر می‌نهاده است.

[۶] دیوان پاورپوینت انوری، مدرس رضوی، محمدتقی؛ تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۲، چهارم، ص۱۱۷.

حوادث زندگی پاورپوینت انوری

بیماری نقرس

از بعضی اشارات در شعر او دانسته می‌شود که او به بیماری نقرس دچار بوده و در قطعه‌ای که در طلب شراب سروده است می‌گوید:
بزرگوارا دانی کز آفت نقرس ••• ز هر ترشی من بنده می‌پرهیزم
بیماری نقرس بر طبق آنچه مشهور است، بیماری افراد مرفه و اشراف بوده است؛

[۷] مفلس کیمیافروش، شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ تهران، سخن، ۱۳۷۴، دوم، ص۳۲.

سلطان سنجر هم دو بار به هنگام بیماری وی به ملاقاتش رفته است و این نکته نیز نشان‌دهنده‌ی دو چیز است یکی وضع مالی او که می‌توانسته است ترتیب چنین ملاقاتی را در منزل خویش فراهم کند و دیگر توجه بیش از حد پادشاهان مقتدری چون سلطان سنجر به اوست.

اتهام به ساختن هجو

یکی دیگر از حوادث زندگی پاورپوینت انوری اتهام به ساختن هجو مردم بلخ است؛ ماجرا از این قرار است که در قطعه‌ای طنزآمیز بسیار زیبا چهار شهر از شهرهای خراسان بزرگ (بلخ و مرو و نیشابور و… را) که گوینده‌ی آن، (کسی که این قطعه را سروده) مورد نقد و نظر قرار داده بود که عده‌ای از مردم این شهرها، انتشار این شعر را به پاورپوینت انوری منسوب دانسته‌اند که این ماجرا باعث شد تا غوغایی در میان مردم بلخ برانگیزد و خشم آنها را شعله‌ور کند و شاعر را که اتفاقا در آن زمان هم در بلخ بود مخفیانه گرفتند و پارچه‌ای بر سر او کشیدند و در شهر گرداندند و قصد کشتن او را داشتند؛ (این نوع شعر مصداق لغوی خویش را که شهرآشوب بود پیدا کرد) اما جمعی از بزرگان بلخ که دوستان و ممدوحان پاورپوینت انوری بودند، از قبیل قاضی حمیدالدین بلخی (مؤلف مقامات حمیدی) و چند تن دیگر به حمایت از وی برخاستند و او نیز یکی از زیباترین قصاید خویش را که از شاهکارهای قصیده‌سرایی در تاریخ شعر زبان فارسی است در این باره سرود که به مطلع زیر شروع می‌شود:
ای مسلمانان فغان از دور چرخ چنبری ••• وز نفاق تیر و قصد ماه و کید مشتری
که در آن موقع از چنین قطعه‌ای بهره جست و مردم بلخ را ستود تا از این مهلکه جان سالم به‌در برد؛ حقیقت امر هم همین بوده است که گوینده‌ی آن شعر پاورپوینت انوری نبوده بلکه یکی از شاعران هم عصر او “فتوحی مروزی” بود که با پاورپوینت انوری نوعی رقابت و معارضه داشته.

[۸] مفلس کیمیافروش، شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ تهران، سخن، ۱۳۷۴، دوم، ص۲۹، ۳۰، ۳۱ و ۳۲.

شایعه آم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.