پاورپوینت انقطاع الی‌الله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت انقطاع الی‌الله دارای ۹۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت انقطاع الی‌الله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت انقطاع الی‌الله :

پاورپوینت انقطاع الی‌الله

قطع به‌معنای بریدن و رابطه و پیوستگی را بهم زدن و انقطاع به‌معنای جدا شدن بعد از پیوستگی، مقابل وصل و پیوستگی است. پاورپوینت انقطاع الی‌الله به‌معنای انقطاع و وارستگی از غیر خداوند و پیوستگی به او است که یکی از ارزشمندترین و بالاترین معنویات و مقامات سالکین و پویندگان راه حق می‌باشد و به عبارت دقیقتر تعبیری از حرکت باطنی انسان به سوی ذات باری تعالی است، آن هم حرکتی نه در مکان و طول زمان بلکه بر فراز مکان و ماورای زمان که بر اساس آن، انسان سالک،‌ اندک‌اندک تعلقات را از قلب خود دور کرده و تنها به خدای متعال وابسته باشد.

فهرست مندرجات

۱ – منظور از انقطاع
۲ – مفاهیم همتا و هم‌زاد
۲.۱ – تبتل
۲.۲ – خلوت باطنی
۲.۳ – انقطاع از دنیا
۲.۴ – افتقار الی‌الله
۲.۵ – آزادگی
۲.۶ – قلب سلیم
۲.۷ – توحید
۲.۸ – توکل
۳ – انقطاع در قرآن و روایات
۴ – انواع انقطاع
۴.۱ – تکوینی
۴.۲ – جبری
۴.۲.۱ – حاصل از مرگ
۴.۲.۲ – حاصل از بلا و حوادث
۴.۳ – اختیاری
۵ – اسباب و عوامل
۵.۱ – رفع حجب ظلمانی
۵.۲ – اخلاص
۵.۳ – تفکر در فنای دنیا و بقای آخرت
۵.۴ – رهایی از تعلق‌خاطر به غیر خدا
۶ – علائم و آثار
۷ – انقطاع به سوی معصومین
۸ – آسیب‌شناسی
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

منظور از انقطاع

پاورپوینت انقطاع الی‌الله – عزّوجلّ- یک وصیّت قرآنی است که خدای متعال -در سوره مبارکه مزمّل چنانکه اشاره خواهد شد- رسول اللّه (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) (و به تبع ایشان امت او) را به تحصیل آن امر فرموده است.

[۱] محمدی گیلانی، محمد، شرح مناجات شعبانیه، ص۲۲۹ – ۲۳۰، نشر سایه، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۳.

پاورپوینت انقطاع الی‌الله، تعبیری از حرکت باطنی انسان به سوی ذات باری تعالی است، آن هم حرکتی نه در مکان و طول زمان بلکه بر فراز مکان و ماورای زمان که بر اساس آن، انسان سالک،‌ اندک‌اندک تعلقات را از قلب خود دور کرده و تنها به خدای متعال وابسته باشد. بر این اساس برخی از بزرگان گفته‌اند: مراد از انقطاع الی‌اللّه تعالی، وارستگی ضمیر و سرّ انسان از غیر خدای تعالی در همه ابعاد نیازمندی‌هاست.

[۲] محمدی گیلانی، محمد، شرح مناجات شعبانیه، ص۲۲۹ – ۲۳۰، نشر سایه، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۳.

علامه‌ طبرسی می‌گوید من از کلمات امام علی (علیه‌السّلام) فهمیدم که سرّ سیر تمام انبیا در انقطاع از همه چیز و همه کس به سوی خدای متعال نهفته است.

[۳] طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص۸.

آری، لذتی که در انقطاع به سوی خدای متعال نهفته است، در هیچ چیز دیگر وجود ندارد، لذتی که هیچ مزاحمت و ناگواری‌ با آن نیست و خالص است.

[۴] نراقی، ملامحمدمهدی، علم اخلاق اسلامی (ترجمه جامع السعادات)، ج۱، ص۲۱۱، ترجمه‌ سیدجلال‌الدین مجتبوی، انتشارات حکمت، چاپ چهارم، ۱۳۷۷. ‌

این کمال والا، روح عبادات و هدف تلاش‌های انسان سالک در مسیر خودسازی است، همانطور که بزرگان اخلاق و تربیت، از اسرار توجه به قبله در نمازها را انقطاع کامل از همه چیز و توجه کامل به سوی مالک و پروردگار هر چیز دانسته‌اند

[۵] ملکی تبریزی، میرزا جواد آقا، المراقبات، ص۲۹۴، ترجمه‌ محدث بندرریگی، ابراهیم، انتشارات اخلاق، ۱۳۷۶.

و یا به حالت گریه در دعاها توصیه کرده‌اند، زیرا گریه در دعا را سرور ادعیه و باعث انقطاع به سوی خدای متعال معرفی نموده‌اند.

[۶] ابن‌فهد حلی، احمد بن محمد، عده الداعی، ص۱۶۷.

مفاهیم همتا و هم‌زاد

برخی از مفاهیم اخلاقی وجود دارند که یا دقیقاً هم‌معنی با مفهوم پاورپوینت انقطاع الی‌الله هستند و یا مشابه با آن هستند و یا در ضمن خود این معنی را دربر دارند که توجه به این مفاهیم، برای درک بهتر سازه‌ مفهومی چند لایه و پیچیده‌ای چون پاورپوینت انقطاع الی‌الله لازم است.

تبتل

تبتل همان انقطاع است.

[۷] ابن‌طاووس، علی بن موسی، فلاح السائل و نجاح المسائل، ص۳۴، بوستان کتاب، قم، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق.

توضیح این‌که این مفهوم از آیه شریفه‌: «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ اِلَیْهِ تَبْتیلاً؛

[۸] مزمل/سوره۷۳، آیه۸.

و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند (به‌کلی از غیر او دل ببر)» گرفته شده است و برخی معتقدند مفهوم اخلاقی پاورپوینت انقطاع الی‌الله مبتنی بر همین آیه شریفه است.

[۹] محمدی گیلانی، محمد، شرح مناجات شعبانیه، ص۲۲۹ – ۲۳۰، نشر سایه، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۳.

امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود در تبتل به این حالت باش که یک انگشت خود را گاهی به آسمان ببری و گاهی پایین آوری و دعا کنی

[۱۰] فیض کاشانی، ملامحسن، الوافی، ج۶، ص۳۶۹، کتابخانه امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام)، ۱۴۰۶ ق.

که سید بن طاووس (رحمه‌الله‌علیه) می‌گوید: این حالت که با یک انگشت به آسمان اشاره می‌شود، بیان نمادین این مطالب است که انسان با وجودش به خدای متعال عرضه می‌دارد که من تنها به سوی تو منقطع شده‌ام و فقط به تو دلبسته‌ام.

[۱۱] ابن‌فهد حلی، احمد بن محمد، عده الداعی، ص۱۹۸.

خلوت باطنی

خلوت باطنی، که در حقیقت خالی بودن باطن وجود از غیر خداست نه این‌که با دوستان خود در زندگی همراه نباشد، برای همین است که گفته شده است العارف کائن و بائن یعنی: انسان عارف، هست ولی نیست!!
در اشعار سعدی از چنین کسی با عنوان غایب و حاضر نام برده شده است:
از هر چه می‌رود سخن دوست خوشتر است ‌•••• پیغام آشنا سخن روح پرور است ‌
هرگز وجود حاضر و غائب شنیده‌ای ‌•••• من در میان جمع و دلم‌ جای‌ دیگر است
به این معنی که در ظاهر با خلق است اما در باطن از آنان جدا و به خدایش پیوسته است.

[۱۲] مدنی شیرازی، سیدعلی‌خان، ریاض السالکین، ج۷، ص۱۰۰، چاپ دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۹ – ۱۴۱۱ ق‌.

انقطاع از دنیا

همانطور که امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) می‌گوید: اجتناب کامل از لذات دنیا، همان انقطاع کامل الی‌الله است.

[۱۳] خمینی، سید روح‌الله، جهاد اکبر، ص۳۷ – ۳۸، مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ نهم، ۱۳۷۸.

افتقار الی‌الله

افتقار الی‌الله که به معنی ارجاع همه‌ نیازها به سوی خدای متعال است. و این افتقار، بی‌نیازی واقعی را به دنبال دارد همانطور که در دعا وارد است: خدایا! غنی کسی است که با تکیه بر تو بی‌نیازی جوید و به سوی تو افتقار یابد.

[۱۴] ابن‌مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، ص۵۱۲.

آزادگی

این فضیلت متعالی، تنها در آزاد شدن انسان از بند دنیا به دست می‌آید همانطور که امام علی (علیه‌السّلام) فرمود: آیا آزاده‌ای وجود ندارد که این متاع بسیار بی‌ارزش (دنیا) را برای اهلش وانهد؟!

[۱۵] آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی، غررالحکم و دررالکلم، ص۱۷۷.

و کمال آن در آزاد شدن از بند غیر خدا (حتی عوالم اخروی و درجات بهشتی و ملکوتی) حاصل می‌شود همانطور که در پایان مناجات شعبانیه قبل از این‌که درخواست کمال پاورپوینت انقطاع الی‌الله در آن مطرح شود، فرمودند: خداوندا! آن کس که تو به او رو کنی به هیچ وجه بنده و در بند (هیچ کس و هیچ چیز) نخواهد بود. و پس از آن درخواست متعالی نیز فرمودند: خداوندا! مرا به والاترین مرتبه از نورانیت پر سرورت ملحق کن تا تنها تو را بشناسم و تنها از تو بترسم و از هر چه غیر تو فاصله بگیرم.

[۱۶] ابن‌طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۸۷، دار الکتب الاسلامیه.

قلب سلیم

خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: در روز قیامت، مال و فرزندان سودی نمی‌بخشد، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید.

[۱۷] شعراء/سوره۲۶، آیه۸۸ و ۸۹.

و امام صادق (علیه‌السّلام) در تفسیر این آیه فرمود: قلب سلیم قلبی است که روز قیامت خدا را در حالی ملاقات کند که هیچ چیز جز او در قلبش نباشد.

[۱۸] کلینی محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۱۶، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ‌چهارم، ۱۴۰۷ ه‌ق.

و این معنی ملازم با پاورپوینت انقطاع الی‌الله است.

توحید

توحید نه به معنی متعارف آن بلکه به معنی اصیل قرآنی آن که عبارت از درک شهودی مقام توحید مطلق و فناء در ذات احدیّت است که از آن تعبیر به ولایت می‌شود

[۱۹] طهرانی سیدمحمّدحسین حسینی، رساله لُبّ اللباب فی سیر و سلوک اولی الالباب، ص۳۸، دارالمحجه البیضاء، بیروت، ۱۴۳۱ه‌ق، چاپ چهارم.

و کسی که به این بارگاه بار یابد، شیطان بر او تسلطی ندارد

[۲۰] طهرانی، سیدمحمّدحسین حسینی، رساله لُبّ اللباب فی سیر و سلوک اولی الالباب، ص۴۴.

همانطور که بر کسانی که به کمال پاورپوینت انقطاع الی‌الله رسیده‌اند ندارد.

[۲۱] خمینی، سید روح‌الله، آداب الصلاه، ص۲۲۲، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ هفتم، ۱۳۷۸.

زیرا این توحید تنها با کمال پاورپوینت انقطاع الی‌الله حاصل می‌شود و بلکه خود همان کمال انقطاع است.

توکل

توکل: که نوعی انقطاع به سوی او را در ضمن خود دارد، زیرا انسان متوکل، بر داشته‌های الهی تکیه می‌ورزد و از آن‌چه در دست غیر اوست مایوس می‌گردد.

[۲۲] مدنی شیرازی، سید علی‌خان، ریاض السالکین، ج۴، ص۱۲۹، چاپ دفتر انتشارات اسلامی.

انقطاع در قرآن و روایات

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: پس به سوی خداوند بگریزید.

[۲۳] ذاریات/سوره۵۱، آیه۵۰.

و مراد از فرار کردن به سوی خدا، انقطاع به سوی او است به دست برداشتن از کفر، و گریزان بودن از عقابی که کفر به دنبال دارد، و متوسل شدن به ایمان به خدای تعالی به تنهایی، و اینکه او را یگانه معبودی بی‌شریک برای خود بگیرند.

[۲۴] طباطبایی سیدمحمدحسین، المیزان، ج‌۱۸، ص۵۷۴، ترجمه موسوی همدانی سیدمحمدباقر.

خدای متعال پیامبر خود را مامور فرموده است که: نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند (به‌کلی از غیر او دل ببر)

[۲۵] مزمل/سوره۷۳، آیه۸.

و امام علی (علیه‌السّلام) فرمود: پاک و منزه است خدایی که شیرینی خدمت و انقطاع از غیر او را به دل‌های عارفان چشانیده است و یاد بهشت و حور و قصور آن‌را از خاطر ایشان زدوده است و همت آنان را در ذکر خودش متمرکز نموده است پس هیچ چیز در نزد آنان لذت‌بخش‌تر از یاد او نیست.

[۲۶] هاشمی خویی، میرزا حبیب‌الله و دیگران، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه و تکمله منهاج البراعه (خوئی)، ج۷، ص۱۹۳، ۲۱جلد، مکتبه الاسلامیه – تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۰ ق.

و امام سجاد (علیه‌السّلام) در دعا به خدای متعال عرضه می‌دارد: پروردگارا، من انقطاعم به سوی تو را از هر ناخالصی ناب نموده‌ام و با همه‌ وجودم بر تو روی آورده‌ام و از کسانی که خود نیازمند تو هستند رویگردان شده‌ام.

[۲۷] امام سجاد (علیه‌السّلام)، الصحیفه السجادیه، ص۱۳۴.

همچنین جابر می‌گوید امام باقر (علیه‌السّلام) فرمود: هر کس دین خدا به‌طور خالص و واقعی در درونش جایگزین شود، او را از غیر خودش رویگردان کرده و به خود مشغول می‌کند.

[۲۸] ورام بن ابی‌فراس، مسعود بن عیسی، تنبیه الخواطر و نزهه النواظر المعروف بمجموعه ورّام، ج۲، ص۱۹۳، مکتبه فقیه، قم، چاپ اول، ۱۴۱۰ق.

آری، آن بزرگواران نه فقط به انقطاع به سوی خدای متعال توصیه می‌کردند بلکه کمال این انقطاع یعنی حد اعلای آن را طلب می‌نمودند، همانطور که امام علی (علیه‌السّلام) در مناجات شعبانیه -که توسط همه ائمه معصومین خوانده می‌شده است-

[۲۹] خمینی، سید روح‌الله، چهل حدیث، ص۴۳۲، مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

از خدای متعال طلب کمال پاورپوینت انقطاع الی‌الله را می‌نماید: اِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ‌ الِانْقِطَاعِ‌ اِلَیْکَ…

[۳۰] ابن‌طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۸۷، دار الکتب الاسلامیه.

و کمال انقطاع آن است که تمام حجب ظلمانی و نورانی پاره و کنار زده شود (اشاره به این فراز از دعا که: حتّی تخرق ابصار القلوب حجب النّور، فتصل الی معدن العظمه.)، تا به مهمانسرای الهی که معدن عظمت است بتوان وارد گردید. لهذا در این مناجات از خداوند متعال بینایی و نورانیت قلبی طلب می‌شود، تا بتوان حجب نورانی را دریده به معدن عظمت رسید.

[۳۱] خمینی، سید روح‌الله، جهاد اکبر، ص۴۶.

امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) درباره‌ آن می‌گوید: این فراز از دعا، اشاره به خلوصی است که موجب خروج انسان از سلطنت شیطان است. و چون قلب به این مرتبه از اخلاص برسد به کلی از غیر خدا منقطع شده و شیطان بر او راهی نخواهد داشت.

[۳۲] خمینی، سید روح‌الله، آداب الصلاه، ص۲۲۲.

انواع انقطاع

از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی، پاورپوینت انقطاع الی‌الله به سه صورت وجود دارد.

تکوینی

به این معنی، همه چیز در عالم وجود به سوی خدای متعال منقطع است و هر لحظه از او فیض می‌گیرد و به او ادامه‌ زندگی می‌دهد و نیاز خود را تنها از تو می‌طلبد، همانطور که قرآن کریم می‌فرماید: تمام کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند از او تقاضا می‌کنند.

[۳۳] رحمن/سوره۵۵، آیه۲۹.

جبری

دو نوع از انقطاع وجود دارد که انسان‌ها را به طور اجباری به انقطاع تکوینی آن‌ها متوجه می‌نماید از این‌رو فضیلتی ندارد و کمالی برای انسان ایجاد نمی‌کند. زیرا انسان در این حالت گرچه پاورپوینت انقطاع الی‌الله می‌یابد اما به اسماء قهر و جلال الهی منقطع حاصل می‌شود نه وجه جمال او، مگر برای انسان مومن که خود تلاشی در راه پاورپوینت انقطاع الی‌الله نموده است و به مراتبی از آن دست یافته است که در این صورت این انقطاع اجباری برای او عطایی الهی به حساب خواهد آمد که او را به مقصد می‌رساند.

حاصل از مرگ

انقطاع حاصل از مرگ: زیرا مردن، نابودی نیست بلکه انقطاع رابطه روح از بدن و نیز از غیر خود به سوی خدای خویش است.

[۳۴] حسن‌زاده آملی، حسن، عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون، ص۱۱۷، انتشارات امیر کبیر.

حاصل از بلا و حوادث

همانطور که قرآن کریم فرمود: چون در دریا شما را گزند رسد، همه آنهایی که می‌پرستید از نظرتان محو شوند، مگر او، اما چون شما را به ساحل نجات برساند از او رویگردان شوید، زیرا آدمی ناسپاس است.

[۳۵] اسراء/سوره۱۷، آیه۶۷.

این انقطاع، ذاتی هر انسان و سرشته با وجود اوست.

[۳۶] مدنی شیرازی، سید علی‌خان، ریاض السالکین، ج۵، ص۲۴۵، چاپ دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۹ – ۱۴۱۱ ق‌.

بلکه همه‌ مخلوقات نیز در مشکلات به او پناهنده ‌می‌شوند همانطور که امام عسکری (علیه‌السّلام) فرمود: هر مخلوقی در سختی‌ها که او را از غیر خدا دل‌گسته می‌کند، به سوی او پناه می‌برد.

[۳۷] فیض کاشانی، ملامحسن، نوادر الاخبار، ص۶۵، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۱ ش.

اختیاری

انقطاع اختیاری همان انقطاع قلبی حاصل از تزکیه است. و آن‌چه در این‌جا مورد نظر است، همین مورد است. برای درک این انقطاع، باید آن حال قلبی دل‌گسستگی از غیر خدا و پیوسته بودن قلب به آن ذات مقدس از روی اختیار و در اثر مجاهده با نفس در درون انسان نهادینه شود و وجهه‌ تکوینی انقطاع خود و همه چیز به سوی خدای متعال برای او مورد یقین و درک ایمانی و بلکه شهود قلبی (بر اساس مراتب انقطاع) قرار گیرد.

اسباب و عوامل

پاورپوینت انقطاع الی‌الله دارای مراتبی است و هر کس باید با رعایت تدریج و بدون سخت‌گیری که مورد نهی شدید اهل‌بیت است، از انقطاع از گناه و حرام آغاز کرده و سپس دیگر تعلقات را از خود دور کند. بر این اساس، عوامل زیر در راه کسب این کمال موثرند.

رفع حجب ظلمانی

(توجه به غیر خدا انسان را به حجاب‌های ظلمانی و نورانی محجوب می‌نماید. کلیه امور دنیوی اگر موجب توجه انسان به دنیا و غفلت از خداوند متعال شود، باعث

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.