پاورپوینت انسان‌شناسی شهودی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت انسان‌شناسی شهودی دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت انسان‌شناسی شهودی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت انسان‌شناسی شهودی :

پاورپوینت انسان‌شناسی شهودی

عده‌ای یکی از راه‌های شناخت انسان را سیر و سلوک عرفانی و دریافت شهودی دانسته‌اند، که در آن از راه شهود و علم حضوری به مطالعه و بحث و بررسی در مورد انسان پرداخته می‌شود. و با تلاش‌هایی که از طریق انجام داده‌اند به نوعی شناخت از انسان که می‌توان آن را انسان‌شناسی عرفانی نامید دست یافته‌اند
اما انسان‌شناسی عرفانی کسب شناخت در مورد حقیقت انسان از طریق تجربه‌های درونی است که کسی جز شخص عارف در آن شرکت ندارد، از طرف دیگر زبان هم از بیان کامل تجربه‌های عرفانی قاصر است و این تجارب در قالب الفاظ و مفاهیم قرار نمی‌گیرد. لذا تنها راه فهم کامل این نوع تجارب، چشیدن آنها از طریق تجربه کردن آنهاست.

فهرست مندرجات

۱ – مفهوم‌شناسی
۲ – انواع عرفان
۲.۱ – عرفان نظری
۲.۲ – عرفان عملی
۳ – نقد و بررسی روش عرفانی
۴ – پانویس
۵ – منبع

مفهوم‌شناسی

یکی از انواع انسان‌شناسی، انسان‌شناسی عرفانی است، که در آن از راه شهود و علم حضوری به مطالعه و بحث و بررسی در مورد انسان پرداخته می‌شود. این نوع انسان‌شناسی به معرفی انسان کامل و همچنین بحث در مورد نحوه دست‌یابی انسان به کمال می‌پردازد. در عرفان عمدتا از دو مساله اساسی بحث می‌شود؛
الف) مساله وحدت وجود و اثبات اینکه «الوجود واحد لاشریک له» که از این مساله به هستی‌شناسی عرفانی یاد می‌شود.
ب) بحث از موحد و اینکه موحد کیست و دارای چه ویژگی‌هایی است؟ و در نهایت بیان این مطلب که انسان کامل همان موحد است. از این بحث عرفانی هم به انسان‌شناسی عرفانی تعبیر می‌شود، که در آن از حقیقت انسان و هچنین از ارزش‌ها و بایدها و نبایدهای او بحث می‌شود. در واقع انسان‌شناسی عرفانی دارای دو بخش هستی‌شناسی و ارزش‌شناسی انسانی است.

[۱] خسروپناه، عبدالحسین، گستره شریعت، قم، نشر معارف، ۱۳۸۲، ص۲۲۰.

انواع عرفان

به بیان دیگر علم عرفان از دو بخش تشکیل شده است:

عرفان نظری

این نوع از عرفان به تفسیر هستی می‌پردازد و در آن از خدا و جهان و انسان بحث می‌شود. عرفان نظری مانند فلسفه الهی است که آن هم در مقام توضیح و تفسیر هستی است، ‌با این تفاوت که فلسفه در استدلات خود فقط به اصول عقلی تکیه می‌کند ولی عرفان، مبادی و اصول به اصطلاح کشفی را پایه استدلالات خود قرار می‌دهد و بعد آنها را به زبان عقلی توضیح می‌دهد.
از نظر عارف کمال انسان به این است که با قدم سیر و سلوک به اصلی که از آن جداشده است باز گردد و دوری و فاصله را با ذات حق تعالی از بین ببرد و از خودش فانی شود و به جائی برسد که جز خدا را نبیند.

[۲] مطهری، مرتضی، آشنائی با علوم اسلامی، قم، صدرا، ۱۳۷۹، ج۲، ص۸۹-۹۱.

عرفان عملی

این بخش از عرفان روابط و وظائف انسان را با خودش و با جهان و با خدا بیان می‌کند و عمده نظرش روابط انسان با خداست. این بخش از عرفان علم سیر و سلوک نامیده می‌شود و در آن توضیح داده می‌شود، که سالک برای اینکه به قله رفیع انسانیت، یعنی توحید برسد، از کجا باید شروع کند و چه منازل و مراحلی را باید به ترتیب طی کند.
البته همه این منازل و مراحل باید با اشراف و تحت مراقبت یک انسان کامل و راه پیموده، که از راه و رسم منازل عرفانی آگاهی دارد، طی شود تا بتواند خود را به شناخت خدا نزدیک کند. ابزار کار عارف دل و مجاهدت و تصفیه و تهذیب می‌باشد و حرکتش در باطن است.
عرفان در این بخش مانند اخلاق است، با این تفاوت که عمده توجه عرفان به روابط انسان با خداست، در حالی که اکثر سیستم‌های اخلاقی ضرورتی نمی‌بینند که درباره روابط انسان با خ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.