پاورپوینت انساء


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت انساء دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت انساء،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت انساء :

پاورپوینت انساء

اِنساء، اصطلاحی قرآنی در عرض نسخ می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – در قرآن
۲ – در باب قرائت
۲.۱ – معانی
۳ – دیدگاه مفسران در تفسیر پاورپوینت انساء
۳.۱ – دیدگاه اول
۳.۲ – دیدگاه دوم
۳.۳ – دیدگاه سوم
۳.۴ – دیدگاه چهارم
۳.۵ – دیدگاه پنجم
۳.۶ – دیدگاه ششم
۳.۷ – دیدگاه هفتم
۳.۸ – دیدگاه هشتم
۴ – فهرست منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع

در قرآن

پاورپوینت انساء مصدر باب افعال از ریشه «ن س ی» یا «ن س أ» است که از واژه «نُنسِها» در آیه ۱۰۶ سوره بقره

[۱] بقره/سوره۲، آیه۱۰۶.

اتخاذ شده است:«ما نَنسَخ مِن ءایَه اَو نُنسِها نَأتِ بِخَیر مِنها اَو مِثلِها» این اصطلاح قرآنی که همواره در کنار نسخ و در مبحث ناسخ و منسوخ به آن توجه شده بر اثر عوامل درونی و بیرونی آیه به صورت یکی از اصطلاحات نسبتاً دشوار جلوه کرده و آرای گوناگونی را درباره قرائت، معنا و تفسیر «نُنسها» شکل داده است؛ به عبارت دیگر اختلاف قرائت‌ها و تفسیرها درباره «نُنسِها» کاشف از دشواری فهم آیه است.

در باب قرائت

در باب قرائت واژه «نُنسِها» با ۱۳ شکل قرائت مواجهیم

[۲] البحرالمحیط، ج۱، ص۵۵۰ -۵۵۱ ‌. ‌

[۳] اللباب، ج۲، ص۳۶۹‌-۳۶۷‌. ‌

[۴] معجم القرائات القرآنیه، ج۱، ص۱۷۱. ‌

[۵] معجم القرائات القرآنیه، ج۱، ص۱۷۳.

که بیش‌تر آن‌ها را باید اجتهاد قاریان و مفسران شمرد و جز دو قرائتِ ذیل، بقیه از قرائت‌های شاذ و غیر معتبر به شمار می‌آید و حتی برخی از این قرائت‌ها به دلیل ضعف آن جزو قرائت‌های شاذ نیز شمرده نشده است:

[۶] المحتسب، ج۱، ص۱۸۸-۱۸۹‌. ‌

[۷] اعراب القرائات الشواذ، ج۱، ص۱۹۶. ‌

[۸] اعراب القرائات الشواذ، ج۱، ص۱۹۸.

۱. «نُنْسِها» با ضمه نون اول و بدون همزه. همه قاریان هفت‌ ‌گانه جز ابن کثیر و ابوعمرو به این شکل قرائت کرده‌اند.
۲. «نَنْسَأها» با فتحه نون اول و همزه که قرائت ابن‌کثیر و ابوعمرو از میان قرای سبعه و گروهی دیگر از قاریان است.

[۹] الکشاف، ج۱، ص۱۷۶‌. ‌

[۱۰] السبعه فی‌القرائات، ص۱۶۸‌. ‌

[۱۱] مجمع‌البیان، ج۱، ص۳۴۵.

معانی

این دو قرائت در مجموع منشأ سه معناست:
۱. از یاد بردن، فراموش کردن و محو شدن از ذهن و حافظه .
۲. رها کردن و واگذاشتن، بدون آن‌که از حافظه محو شود؛ مانند:«نَسُوا اللّهَ فَنَسِیَهُم» یعنی آن‌ها طاعت خدا را رها کردند و خدا نیز آن‌ها را وانهاد و به آنان مهر نورزید.

[۱۲] معانی القرآن، ج۱، ص۶۴ ۶۵ ‌. ‌

[۱۳] الوجوه والنظائر، ص۷۷۲-۷۷۳‌. ‌

[۱۴] مجمع‌البیان، ج۱، ص۳۴۷.

این دو معنا از ماده «نسی» و قرائت‌های بدون همزه برمی‌آید.
۳. تأخیر انداختن که از ماده «نسأ» و قرائت‌های با همزه برمی‌آید.

[۱۵] مجمع‌البیان، ج۱، ص۳۴۶‌. ‌

[۱۶] تفسیر قرطبی، ج۲، ص۴۷.

برخی مفسران معنای سوم را نیز به قرائت رایج (نُنسِها) نسبت داده‌اند و بر این نظرند که اصل آن «نُنْسِأْها» بوده و همزه به جهت تخفیف حذف شده است.

[۱۷] الدرالمصون، ج۲، ص۵۹.

گرچه معنای «نُنسِها» در آیه روشن است؛ اما تقابل آن با «نَنسَخ» و روشن نبودن مقصود و مورد پاورپوینت انساء، سبب پیچیدگی فهم آیه و گاه اظهار نظرهای شگفتی در تفسیر آیه شده است. آنچه از مفسران صحابی و تابعی نیز نقل شده تصویری روشن و مورد وفاق از آیه به دست نداده و قابل انکار نیست که تا اندازه‌ای تفسیر پاورپوینت انساء به معنای دو واژه «آیه» و « نسخ » که در همین آیه از آن‌ها یاد شده، پیوند خورده است.

دیدگاه مفسران در تفسیر پاورپوینت انساء

آرای مفسران در تفسیر پاورپوینت انساء بدین شرح است:

دیدگاه اول

در روایتی از ابن عباس از طریق علی بن ابی طلحه، «نُنسِها» به منسوخ کردن آیه بدون جایگزین کردن حکم آن با آیه‌ای دیگر (نترکها لانُبْدِلْها) تفسیر شده است.

[۱۸] التبیان، ج۱، ص۳۹۸‌. ‌

[۱۹] تفسیر ابن‌کثیر، ج۱، ص۱۵۵.

طبرسی در توضیح نظر ابن‌عباس گفته است که مقصود از «نُنسِها» امر به ترک آیه یعنی عمل نکردن به آن است.

[۲۰] مجمع البیان، ج۱، ص۳۴۷ ۳۴۸.

میبدی گفته است که بنابراین تفسیر در آیه تقدیم و تأخیر صورت گرفته و آیه باید چنین معنا شود:«ما ننسخ من آیه نأت بخیر منها أو مثلها أو ننسها»

[۲۱] کشف الاسرار، ج۱، ص۳۱۱.

؛ یعنی هر آیه‌ای را که نسخ کنیم بهتر از آن یا مانند آن را می‌آوریم یا آیه را ترک کرده و آیه دیگری جایگزین آن نمی‌کنیم؛ اما این تفسیر از آیه برخلاف نظم آیه و مجزوم بودن «نُنسِها» است

[۲۲] البحر المحیط، ج۱، ص۵۵۱.

، زیرا اگر «اَو نُنسِها» عطف بر شرط (ما نَنسَخ) باشد، شرط بدون جواب خواهد ماند، و اگر «اَو نُنسِها» عطف بر جواب (نأت) باشد، تقدیم معطوف بر معطوف علیه لازم می‌آید، و هر دو ناپذیرفتنی است.

دیدگاه دوم

ابوعبیده (م. ۲۱۰ ق.) با توجه به قرائت «ننسأها» پاورپوینت انساء را به معنای امضای آیه و عدم نسخ آن (نمضها فلا ننسخها) دانسته است.

[۲۳] التبیان، ج۱، ص۳۹۸.

این دیدگاه نیز گرچه کاملا به سیاق آیه و تقابل «نُنسِها» با «نَنسَخ» توجه دارد؛ اما همچنان با نظم آیه سازگار نیست.

[۲۴] البحرالمحیط، ج۱، ص۵۵۱.

دیدگاه سوم

از اصحاب (شاگردان) ابن مسعود نقل شده که «نُنسِها» را به نسخ حکم بدون نسخ تلاوت (نثبت خطها و نبدل حکمها) تفسیر کرده‌اند.

[۲۵] الدرالمنثور، ج۱، ص۲۵۵.

در این تفسیر، درباره معنای «نَنسَخ» اظهار نظر نشده است، افزون بر این‌که با هیچ‌یک از معانی پاورپوینت انساء نیز تناسبی ندارد.

دیدگاه چهارم

طبق تفسیری از حسن بصری و قتاده مقصود از پاورپوینت انساء فراموش کردن آیات قرآن توسط رسول خداست. در برخی ازاین روایات فراموشی آیات تنها به پیامبر نسبت داده شده است. قتاده گفته است که خدا آنچه از قرآن را که می‌خواست از خاطر پیامبر می‌برد و آنچه را که می‌خواست نسخ می‌کرد.

[۲۶] تفسیر ابن کثیر، ج۱، ص۱۵۵.

حسن بصری نیز در تفسیر آیه گفته است که رسول خدا قرآنی را خواند. سپس آن را فراموش کرد.

[۲۷] تفسیر ابن کثیر، ج۱، ص۱۵۵.

در روایتی که عکرمه از ابن عباس نقل کرده است نیز آمده که گاه وحیی در شب بر پیامبر نازل می‌شد و پیامبر در روز آن را فراموش می‌کرد. پس از آن خداوند متعالی آیه ۱۰۶ سوره بقره (ما نَنسَخ…) را نازل کرد.

[۲۸] تفسیر ابن کثیر، ج۱، ص۱۵۵.

اما این روایات افزون بر ضعف سند

[۲۹] القرآن الکریم و روایات المدرستین، ج۲، ص۳۳۶-۳۳۷.

، از نظر متن فاقد اعتبار است، زیرا اولا با آیه مکّیِ «سَنُقرِئُکَ فَلا تَنسی» تعارض دارد. براساس این آیه پیامبر پس از دریافت وحی هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

[۳۰] آلاء الرحمن، ج۱، ص۲۲۸.

[۳۱] المیزان، ج۱، ص۲۵۲.

ثانیاً پیامبران بر اثر عصمت و مؤید بودن به روح‌القدس امکان ندارد به این نوع فراموشی دچار شوند.

[۳۲] تفسیر المنار، ج۱، ص۴۱۵.

[۳۳] مواهب‌الرحمن، ج۱، ص۴۱۱.

[۳۴] القرآن الکریم و روایات المدرستین، ج۲، ص۳۳۶-۳۳۷.

ثالثاً فرض نزول آیه‌ای بر پیامبر و فراموشی آن حضرت در روز و نزول دوباره آیاتی بهتر از آن یا مانند آن هیچ‌گونه توجیه دینی و عقلی ندارد، افزون بر این‌که موجب لغویت نزول وحی و کاستی منزلت اجتماعی پیامبر نزد مردم می‌شود.

[۳۵] التبیان، ج۱، ص۳۹۸.

رابعاً وجود این روایات خود بهترین دلیل بر کذب آن‌هاست، زیرا اگر آیات از قلب و حافظه پیامبر و مسلمانان محو شده باشد، چگونه در این روایات، آن آیات فرضی یا بخشی از آن‌ها معرفی شده است.

[۳۶] جامع‌البیان، مج۱، ج۱، ص۶۵، ۶۷۰ ‌. ‌

[۳۷] الدرالمنثور، ج۱، ص۲۵۹-۲۵۵.

برخی با استناد به استثنای موجود در آیه ۶ سوره اعلی

[۳۸] اعلی/سوره۸۷، آیه۶.

:«سَنُقرِئُکَ فَلا تَنسی • اِلاّ ما شاءَ اللّهُ» پنداشته‌اند که برخی از آیات قرآن پس از نزول، منسوخ گشته و الفاظ و تلاوت آن‌ها نیز از ذهن و دل پیامبر و مسلمانان محو شده است

[۳۹] الصافی، ج۱، ص۱۷۸-۱۷۹‌. ‌

[۴۰] روح المعانی، مج ۱، ج۱، ص۵۵۳.

؛ اما این استدلال از سوی جمعی از مفسران پذیرفته نشده است

[۴۱] تفسیر مراغی، ج۳، ص۱۲۳‌. ‌

[۴۲] المیزان، ج۲۰، ص۲۶۶‌. ‌

[۴۳] المنیر، ج‌۲۰، ص‌۱۹۱.

و استثنای در آیه را نیز گروهی شبیه استثنا در آیه «خلِدینَ فیها مادامَتِ السَّموتُ والاَرضُ اِلاّ ما شاءَ رَبُّکَ»

[۴۴] هود/سوره۱۱، آیه۱۰۷.

غیر حقیقی دانسته‌اند که در مقام بیان قدرت خداست، زیرا در غیر این صورت با سیاق امتنان آیه سازگار نیست.

[۴۵] معانی القرآن، ج۳، ص۲۵۶‌. ‌

[۴۶] آلاء الرحمن، ج۱، ص۲۲۸‌. ‌

[۴۷] المیزان، ج۱، ص۲۵۶.

برخی نیز معتقدند این استثنا به «سَنُقرِئُکَ» باز می‌گردد و نه به «فَلاتَنسی» و بنابراین، معنای آیه این است که به زودی آیات را بر تو می‌خوانیم، مگر آنچه را که خدا بخواهد، و تو فراموش نمی‌کنی

[۴۸] الفرقان، ج۱، ص۹۱.

، به هر حال این دیدگاه را باید سست‌ترین تفسیر از پاورپوینت انساء به شمار آورد که طرفداری جدی در تاریخ پژوهش‌های قرآنی نداشته است.
برخی از تلاش‌های صورت گرفته در تفسیر پاورپوینت انساء نیز به درستی نشان می‌دهد که از نظر برخی مفسران پیامبر هرگز فراموش کننده آیات قرآن نبوده است؛ مثلا برخی مفسران با در نظر گرفتن معنای «از یاد بردن» برای پاورپوینت انساء احتمال داده‌اند که مقصود از پاورپوینت انساء آن است که خداوند سوره یا آیه را از یاد مسلمانان ببرد

[۴۹] التحریر والتنویر، ج۱، ص۶۶۲ ‌. ‌

[۵۰] مواهب الرحمن، ج۱، ص۴۱۰.

و برخی دیگر معتقدند برای این آیه هیچ مصداقی در قرآن وجود ندارد

[۵۱] آلاءالرحمن، ج۱، ص۲۲.

یا آن‌که مقصود از پاورپوینت انساء تحریف و تغییر احکام قرآن است، به‌گونه‌ای که به تدریج احکام الهی را در عمل به بوته فراموشی بسپرند، بر این اساس، این مسلمانان‌اند که بر اثر عدم پایبندی به احکام الهی، آن را از یاد می‌برند و خداوند مجازاً این فراموشاندن را به خود نسبت داده است، همان‌گونه که گمراه کردن کافران را به خود نسبت داده است،

[۵۲] بقره/سوره۲، آیه۲۶.

[۵۳] رعد/سوره۱۳، آیه۲۷.

[۵۴] نمل/سوره۲۷، آیه۹۳.

در حالی که آنان خود سبب گمراهی خویش را فراهم آورده و گمراه شده‌اند.

[۵۵] آلاءالرحمن، ج۱، ص۲۲.

دیدگاه پنجم

دیدگاه مشهور دیگر در تفسیر «نُنسِها» که بیش‌تر مفسران آن را پذیرفته‌اند، پاورپوینت انساء را به معنای به تأخیر انداختن می‌داند.

[۵۶] التبیان، ج۱، ص۳۹۵‌. ‌

[۵۷] مجمع‌البیان، ج۱، ص۳۴۶‌. ‌

[۵۸] البرهان فی علوم القرآن، ج۲، ص۱۷۳.

این دیدگاه که با هر دو قرائت «ننسأها با همزه و نُنسِها» کاملا سازگار است و دارای طرفداران قابل توجهی در میان مفسران است، اشاره به نسخ با تأخیر آیات دارد.
تفسیر نمونه در همین راستا پاورپوینت انساء را نسخ در دراز مدت معرفی کرده است.

[۵۹] نمونه، ج۱، ص۳۹۳ ۳۹۴.

بر پایه این دیدگاه که مبتنی بر تقابل دو اصطلاح نسخ و پاورپوینت انساء است. شمار معدودی از آیات قرآن منسوخ‌اند و آن مجموعه آیاتی است که در نظم آیات و سوره‌ها ناسخ آن در کنار منسوخ جای گرفته است و سایر آیاتی را که منسوخ پنداشته شده باید از قسم منسأ به شمار آورد که در مورد این آیات آیه ناسخ بعد از آیه منسوخ نیامده است.
از جمله نمونه‌های نسخ، آیه «نجوا»،

[۶۰] مجادله/سوره۵۸، آیه۱۲.

«عدد مقاتلین»

[۶۱] انف

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.