پاورپوینت انتساب به پدر (قرآن)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت انتساب به پدر (قرآن) دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت انتساب به پدر (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت انتساب به پدر (قرآن) :
پاورپوینت انتساب به پدر (قرآن)
خداوند در قرآن انتساب پسر به پدرش را عادلانهترین کلام میداند، لذا نسبت دادن پسر به پدر خود انتساب خوب و مناسب میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – لزوم انتساب به پدر
۲ – گناه انتساب به غیر پدر
۳ – انتساب به پدر کلامی عادلانه
۴ – انتساب به پدر هدایتی الهی
۵ – پدر بودن پیامبر
۶ – پانویس
۷ – منبع
لزوم انتساب به پدر
انتساب پسر، به پدر حقیقی خود لازم میباشد.:
… وما جعل ادعیاءکم ابناءکم… • ادعوهم لابائهم…
خداوند … فرزند خواندههای شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است …
[۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۴.
آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است
[۲] احزاب/سوره۳۳، آیه۵.
قرآن برای تاکید بیشتر و روشن ساختن خط صحیح و منطقی اسلام چنین میافزاید: آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است (ادعوهم لآبائهم هو اقسط عند الله).
تعبیر به اقسط (عادلانهتر) مفهومش این نیست که اگر آنها را به نام پدرخواندهها صدا بزنند عادلانه است و به نام پدران واقعی عادلانهتر، بلکه همانگونه که بارها گفتهایم صیغه افعل تفضیل گاه در مواردی به کار میرود که وصف در طرف مقابل به هیچوجه وجود ندارد، مثلا گفته میشود: انسان احتیاط کند و جان خود را به خطر نیندازد بهتر است، مفهوم این سخن آن نیست که به خطر انداختن جان خوب است ولی احتیاط کردن از آن بهتر میباشد، بلکه منظور مقایسه خوب و بد با یکدیگر است. و برای رفع بهانهها اضافه میکند: اگر پدران آنها را نمیشناسید آنها برادران دینی و موالی شما هستند (فان لم تعلموا آباءهم فاخوانکم فی الدین و موالیکم). یعنی عدم شناخت پدران آنها دلیل بر این نمیشود که نام شخص دیگری را به عنوان پدر بر آنها بگذارید، بلکه میتوانید آنها را به عنوان برادر دینی یا دوست و هم پیمان خطاب کنید.
[۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۷، ص۱۹۷-۱۹۸.
گناه انتساب به غیر پدر
نسبت دادن عمدی شخص به غیر پدر خود، گناه و جرم میباشد:
ادعوهم لابائهم هو اقسط عند الله فان لم تعلموا ءاباءهم فاخونکم فی الدین ومولیکم ولیس علیکم جناح فیما اخطاتم به و لـکن ما تعمدت قلوبکم وکان الله غفورا رحیما.
آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است و اگر پدرانشان را نمیشناسید، آنها برادران دینی و موالی شما هستند اما گناهی بر شما نیست در خطاهایی که از شما سرمی زند (و بی توجه آنها را به نام دیگران صدا میزنید)، ولی آنچه را از روی عمد میگویید (مورد حساب قرار خواهد داد) و خداوند آمرزنده و رحیم است.
[۴] احزاب/سوره۳۳، آیه۵.
از آنجا که گاه انسان بر اثر عادت گذشته، یا سبق لسان، و یا اشتباه در تشخیص نسب افراد، ممکن است کسی را به غیر پدرش نسبت دهد و این از حوزه اختیار انسان بیرون است، خداوند عادل و حکیم، چنین کسی را مجازات نخواهد کرد، لذا در ذیل آیه میافزاید: هر گاه خطایی در این مورد مرتکب شوید گناهی بر شما نیست (و لیس علیکم جناح فیما اخطاتم به).
ولی آنچه را از روی عمد و اختیار میگوئید مورد مجازات قرار خواهد گرفت (و لکن ما تعمدت قلوبکم). و همیشه خداوند، غفور و رحیم است (و کان الله غفورا رحیما).
گذشتهها را بر شما میبخشد، سهو و نسیان و اشتباه و خطا را مورد عفو قرار میدهد، اما هر گاه بعد از نزول این حکم، از روی عمد و اختیار مخالفت کنید و افراد را به غیر نام پدرانشان بخوانید، و رسم نادرست پسرخواندگی و پدرخواندگی را ادامه دهید خداوند بر شما نخواهد بخشید.
بعضی از مفسران گفتهاند: موضوع خطا شامل مواردی میشود که انسان از روی محبت به کسی میگوید: پسرم!، یا به خاطر احترام میگوید پدرم! البته این سخن صحیح است که این تعبیرات گناه نیست، اما نه به خاطر عنوان خطا، بلکه به خاطر اینکه این تعبیرات جنبه کنایه و مجاز دارد و معمولا قرینه آن همراه آن است، قرآن تعبیرات حقیقی را در این زمینه نفی میکند نه مجازی را.
[۵] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۷، ص۱۹۹.
انتساب به پدر کلامی عادلانه
نسبت دادن فرزند به پدرش و نه مرد دیگر، عادلانهترین کلام در پیشگاه خداوند میباشد:
… وما جعل ادعیاءکم ابناءکم… • ادعوهم لابائهم هو اقسط عند الله…
خداوند … فرزند خواندههای شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است …
[۶] احزاب/سوره۳۳، آیه۴.
آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است
[۷] احزاب/سوره۳۳، آیه۵.
ادعوهم لآبائهم هو اقسط عند الله … و کان الله غفورا رحیماT حرف لام در کلمه لآبائهم لام اختصاص است، و معنای آیه این است که:
وقتی میخواهید پسر خوانده خود را معرفی و یا صدا کنید، طوری صدا بزنید که مخصوص پدرانشان شوند، یعنی به پدرشان نسبت دهید (و بگوییدای پسر فلانی، و نگویید پسرم).
هو اقسط عند الله، ضمیر هو به مصدری بر میگردد که از ادعوهم فهمیده میشود، و معنای جمله این است که خواندنتان آنان را به نام پدرانشان، به عدالت نزدیکتر است، و نظیر این آیه در برگشتن ضمیر به مصدر مفهوم از جمله آیه اعدلوا هو اقرب للتقوی
[۸] مائده/سوره۵، آیه۸.
میباشد. و کلمه اقسط صیغه تفضیل از ماده قسط است، که به معنای عدالت است.
و معنای آیه این است که پسر خواندههایتان را وقتی صدا میزنید به پدرانشان نسبت دهید، برای اینکه نسبت دادن به پدرانشان، عادلانهتر در نزد خدا است.
[۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۶، ص۴۱۲.
انتساب به پدر هدایتی الهی
تبیین لزوم اسناد فرزند حقیقی به پدر، از جمله هدایتهای خداوند میباشد:
… وما جعل ادعیاءکم ابناءکم ذلکم قولکم بافوهکم والله یقول
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.