پاورپوینت امیین
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت امیین دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت امیین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت امیین :
پاورپوینت امیین
اُمّی ، درس ناخوانده و خط ننوشته است.
فهرست مندرجات
۱ – معنا
۱.۱ – منسوب به امت
۲ – علت امی بودن پیامبر
۳ – گواه تاریخ
۴ – واژه امی در قرآن
۵ – معنای امّی
۵.۱ – تفاسیر متفاوت
۶ – واژه امی در روایات
۶.۱ – عوام یهود
۶.۲ – مشرکان عرب
۶.۳ – مردم عرب
۷ – تفاوت امّی بودن پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) با دیگران
۷.۱ – کمال
۸ – نشانه نبوت
۹ – معجزه الهی
۱۰ – امی بودن پیامبر قبل از نبوت
۱۱ – سوال
۱۱.۱ – پاسخ
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
معنا
امّی به معنای نانویسا و ناخوانا،
[۱] مفردات، ص۸۷.
[۲] لسان العرب، ج۱، ص۲۲۰.
[۳] لغتنامه، ج۲، ص۲۹۰۱، «امّی».
منسوب به امّ ( مادر ) است؛ یعنی کسی که نوشتن را فرا نگرفته و بر وضع تولد خویش باقی است.
[۴] لسانالعرب، ج۱، ص۲۲۰.
[۵] فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص۱۳۵.
[۶] التحقیق، ج۱-۲، ص۱۳۴.
منسوب به امت
برخی آن را منسوب به امت به معنای عامّه دانستهاند، زیرا بیشتر مردم در زمان بعثت پیامبر و نزول قرآن نمیتوانستند بنویسند
[۷] بصائر ذوی التمییز، ج۲، ص۱۵۹.
یا منسوب به امت و به معنای کسی است که بر اصل خلقت امت که خواندن و نوشتن نمیدانند، باقی بوده و خواندن و نوشتن را فرا نگرفته باشد.
[۸] لسانالعرب، ج۱، ص۲۲۰.
[۹] لغتنامه، ج۱، ص۲۹۰۲.
علت امی بودن پیامبر
موسوم شدن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به امّی نیز ازاینروست که خواندن و نوشتن را از کسی نیاموخته بود.
[۱۰] فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص۱۳۵.
[۱۱] لغتنامه، ج۲، ص۲۹۰۲.
گواه تاریخ
امّی بودن پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) از نظر تاریخی روشن و قطعی است؛ تاریخ گواه است که آن حضرت چه قبل و چه بعد از مبعوث شدن به رسالت نزد هیچ استادی خواندن و نوشتن نیاموخته بود، زیرا از یک سو بیشتر مردم سرزمین حجاز در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) خواندن و نوشتن را نمیدانستند، و از سوی دیگر تعلیم و تعلّم به صورت یک صنعت و حرفه در میان آنان جایگاهی نداشته است، ازاینرو تنها شمار اندکی در میان آنها (۱۷ نفر) از این هنر برخوردار بودهاند، بنابراین اگر پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) در آن جامعه خواندن و نوشتن را از کسی آموخته بود یقیناً در میان مردم شهرت مییافت.
[۱۲] فتوح البلدان، ص۴۵۹.
افزون بر آن، با توجّه به وجود مخالفانی که درصدد بودند تا هرگونه اتهامی را به آن حضرت وارد کنند، اگر چنین مسئلهای وجود داشت مخالفان از آن غافل نمیماندند.
[۱۳] مجموعه آثار، ج۳، ص۲۰۵-۲۰۶، «پیامبر امّی»
حوادث تاریخی بیانگر آن است که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) حتی در مدینه پس از مبعوث شدن به رسالت نیز نه نوشتهای را میخواند و نه با دست خویش چیزی مینگاشت و رخداد صلح حدیبیه از معروفترین این حوادث است.
[۱۴] مجموعه آثار، ج۳، ص۲۱۹.
واژه امی در قرآن
قرآن کریم به امّی بودن پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) افزون بر واژه «امّی»، در دو مورد
[۱۵] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۷ ۱۵۸.
با عباراتی دیگر نیز اشاره کرده است؛ مانند: «ما کُنتَ تَتلوا مِن قَبلِهِ…»،
[۱۶] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۴۸.
«ما کُنتَ تَدری…»،
[۱۷] شوری/سوره۴۲، آیه۵۲.
[۱۸] مجموعه آثار، ج۳، ص۲۲۵-۲۲۸.
و نیز امّی بودن دیگران را به صورت جمع «امیّون» در یک آیه
[۱۹] بقره/سوره۲، آیه۷۸.
و «امیّیّن» در سه آیه مطرح کرده است.
[۲۰] آلعمران/سوره۳، آیه۲۰.
[۲۱] آلعمران/سوره۳، آیه۷۵.
[۲۲] جمعه/سوره۶۲، آیه۲.
معنای امّی
امّی منسوب به امّ باشد
[۲۳] بیانالسعاده، ج۱، ص۱۰۶.
[۲۴] الصافی، ج۱، ص۱۴۶.
[۲۵] المیزان، ج۱، ص۲۱۵.
یا به امّت ، و امّت به معنای اکثریت مردم باشد
[۲۶] الکشاف، ج۴، ص۵۲۹.
[۲۷] روح المعانی، مج۴، ج۶، ص۱۱۶.
[۲۸] التحریر و التنویر، ج۱، ص۵۷۳.
یا خلقت
[۲۹] لغت نامه، ج۲، ص۲۹۰۱.
به کسی گفته میشود که خواندن و نوشتن را نیاموخته باشد. علامه طباطبایی (رحمه الله) با منسوب دانستن امّی به امّ مینویسد: مهر و عطوفت مادر مانع میشود از اینکه فرزند خود را نزد معلم بفرستد، بنابراین، فرزند به تربیت مادری بسنده میکند.
[۳۰] المیزان، ج۱، ص۲۱۵.
تفاسیر متفاوت
برخی مفسران
[۳۱] البرهان، ج۵، ص۳۷۴.
[۳۲] نورالثقلین، ج۵، ص۳۲۲.
براساس بیشتر
[۳۳] حق الیقین، ج۱، ص۱۳۶.
روایات مربوط به تفسیر امّی
[۳۴] بحار الانوار، ج۱۶، ص۱۳۳.
آن را به معنای اهل امّ القری گرفتهاند؛ یعنی کسی که در سرزمین مکه تولد یافته و منسوب به امّ القری است. در روایات یاد شده برای تأیید این نظر به آیه ۹۲ سوره انعام
[۳۵] انعام/سوره۶، آیه۹۲.
استدلال شده که از مکه به امّ القری تعبیر کرده است: «… و لِتُنذِرَ اُمَّ القُری و مَن حَولَها…»
در نظری دیگر امّی، منسوب به امّ الکتاب یعنی لوح محفوظ دانسته شده است و به این اعتبار به پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) امّی و به امّت ایشان امیّین گویند.
[۳۶] تفسیر صدرالمألهین، ج۷، ص۱۵۱.
واژه امی در روایات
آیاتی که واژه امّی در آنها به صورت جمع و صفت برای دیگران آمده است درباره سه گروه ذیل است:
عوام یهود
۱. کسانی که خواندن و نوشتن را نمیدانستند و از کتاب آسمانی خود جز بر یک سلسله اوهام و خیالات اطلاعی نداشتند (عوام یهود ): «و مِنهُم اُمِّیُّونَ لایَعلَمونَ الکِتبَ اِلاّاَمانِیَّ واِن هُم اِلاّ یَظُنّون»
[۳۷] بقره/سوره۲، آیه۷۸.
مشرکان عرب
۲. کسانی که پیرو هیچ کتاب آسمانی نبودند (مشرکان عرب):
[۳۸] الکشاف، ج۱، ص۳۷۵.
[۳۹] مجمعالبیان، ج۱، ص۲۹۰.
[۴۰] التفسیرالکبیر، ج۳، ص۱۳۹.
[۴۱] التفسیرالکبیر، ج۷، ص۲۱۳.
«… وقُل لِلَّذینَ اوتوا الکِتبَ والاُمِّیِّینَ ءَاَسلَمتُم…»
[۴۲] آلعمران/سوره۳، آیه۲۰.
به اعتقاد برخی از مفسران صفت امّی از دو جهت برای مشرکان عرب ذکر شده است:
الف. از باب تشبیه به کسی که خواندن و نوشتن را نمیداند، زیرا آنان کتاب الهی (قرآن) را نخواندند.
ب. عامّه مشرکان عرب اهل خواندن و نوشتن نبودند، اگرچه در بین آنان افراد اندکی نوشتن میدانستند.
[۴۳] التفسیر الکبیر، ج۷، ص۲۱۳.
مردم عرب
۳. کسانی که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از میان آنان مبعوث شده است (مردم عرب): «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمّیّینَ رَسولاً مِنهُم…»،
[۴۴] جمعه/سوره۶۲، آیه۲.
زیرا قبل از قرآن دارای کتاب آسمانی نبودند، برخلاف یهود و نصارا که آنان را «اهل کتاب» میگویند.
[۴۵] کشف الاسرار، ج۱۰، ص۹۵.
در آیهای نیز اهل کتاب مردم عرب را با همین صفت نام بردهاند:
[۴۶] جامع البیان، مج۳، ج۳، ص۴۳۲ ۴۳۳.
«ذلِکَ بِاَنَّهُم قالوا لَیسَ عَلَینا فی الاُمِّیِّینَ سَبیلٌ…»
[۴۷] آلعمران/سوره۳، آیه۷۵.
براساس برخی نقلها، مقصود آنان از پاورپوینت امیین که در آیه آمده، مسلمانان هستند.
[۴۸] جامع البیان، مج۳، ج۳، ص۴۳۲ ۴۳۳.
تفاوت امّی بودن پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) با دیگران
امّی بودن، وصف مشترک پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و دیگران است. مسلماً امّی در همه موارد یکسان نیست، زیرا در مورد قوم یهود از باب سرزنش و مذمّت آمده است
[۴۹] بقره/سوره۲، آیه۷۸.
و در مورد مردم عرب نقص و برای پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) کمال محسوب میشود و مدح و ستایش ایشان و دلیل رسالت و اعجاز آن حضرت است؛ مانند صفت تکبّر که برای خدای سبحان صفت مدح و برای غیر او مذمت و قبح است.
[۵۰] التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۳۸۰.
کمال
کمال بودن این وصف برای رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) ازاینروست که اهمیت و ارزش خواندن ونوشتن به عنوان یک هنر برای بهرهوری از آرا و اندیشههای دیگران است که در آثارشان برجای مانده است و پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) عاقلترین مردم و شریفترین موجودات است و نیازی به معلومات بشری ندارد تا خواندن و نوشتن را فرا گیرد، زیرا خداوند علوم اولین و آخرین را یکجا به او آموخته است.
نشانه نبوت
بر این اساس برخی از مفسران گفتهاند: امّی در صفات پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از نشانههای نبوت و دلیل رسالت آن حضرت است و ب
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.