پاورپوینت امر و نهی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت امر و نهی دارای ۱۰۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت امر و نهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت امر و نهی :

پاورپوینت امر و نهی

اَمْرْ وَ نَهْی‌، عنوان‌ بخشی‌ از مباحث‌ اصول‌ فقه‌ که‌ به‌ چگونگی‌ تفسیر اوامر و نواهی‌ شرعی‌ می‌پردازد.

فهرست مندرجات

۱ – کهن‌ترین بخش اصول فقه
۲ – جایگاه امرو نهی در فرهنگ قرآنی
۳ – مقام‌ تشریع‌ مرتبه‌ای از تحقق‌ پاورپوینت امر و نهی‌ الهی‌
۴ – امر و تشریع‌ در کتاب‌ و سنت‌
۵ – دو دیدگاه‌ مختلف‌ درباره صیغه پاورپوینت امر و نهی‌
۶ – نگاهی‌ به‌ سنت‌ نبوی
۷ – پاورپوینت امر و نهی‌ در نخستین‌ بحث‌های اصولی‌
۸ – مبتنی بودن احکام الهی بر اوامر و نواهی
۹ – مجموعه‌ای مدون‌ از آموزش‌ نخستین‌ امامیه‌ در باب‌ پاورپوینت امر و نهی‌
۱۰ – تاریخ‌ بحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌ در بین اهل سنت
۱۱ – پاورپوینت امر و نهی‌ در گسترش‌ اصول‌ فقه‌
۱۲ – تفکیکی‌ تدریجی‌ میان‌ دو گونه‌ از مباحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌
۱۳ – ویژگی‌ اصول‌ متأخر امامیه‌ در برخورد با مباحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

کهن‌ترین بخش اصول فقه

بحث‌ از پاورپوینت امر و نهی‌ از کهن‌ترین‌ بخش‌های اصول‌ فقه‌ بوده‌، و از نخستین‌ مراحل‌ پای‌گیری این‌ دانش‌ ، مورد توجه‌ قرار داشته‌ است‌. بخش‌ مهمی‌ از تشریع‌ ، چه‌ در کتاب‌ و چه‌ در سنت‌ ، در قالب‌ پاورپوینت امر و نهی‌ صورت‌ پذیرفته‌، و از همین‌ رو، دست‌ یافتن‌ به‌ درک‌ صحیحی‌ از پاورپوینت امر و نهی‌، لازمه استنباط احکام‌ و تفسیر شریعت‌ بوده‌ است‌. درباره سنت‌، باید در نظر داشت‌ که‌ مصداق‌ پاورپوینت امر و نهی‌، در مواردی است‌ که‌ سنت‌ از گونه قولی‌ است‌؛ اما در سنت‌ فعلی‌ یا تقریری، با آنکه‌ اتباع‌ سنت‌ همچنان‌ ضرورت‌ دارد، بحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌ مصداقی‌ نمی‌یابد. از نظر تاریخی‌، مبحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌ همچون‌ دیگر مباحث‌ کهن‌ الفاظ ، در ارتباطی‌ مستقیم‌ با دلیل‌ کتاب‌ و کاربردهای آن‌ شکل‌ گرفته‌، و گسترش‌ یافته‌ است‌. این‌ مبحث‌ در باب‌بندی علم‌ اصول‌، در زمره آن‌ گروه‌ از مباحث‌ الفاظ است‌ که‌ به‌ تفسیر گونه‌های لفظی‌ می‌پردازد.

جایگاه امرو نهی در فرهنگ قرآنی

در نگاهی‌ به‌ جایگاه‌ پاورپوینت امر و نهی‌ در فرهنگ‌ قرآنی‌ ، باید نخست‌ رابطه انسان‌ و خدا را به‌ یاد آورد که‌ در قالب‌ رابطه «عبد» و «رب‌» تصویر شده‌ است‌، حال‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ چهره‌ای از وجوه‌ این‌ رابطه عبودیت‌ و ربوبیت‌ ، همین‌ موضوع‌ پاورپوینت امر و نهی‌ است‌. اینگونه‌ است‌ که‌ میان‌ مفاهیمی‌ چون‌ اطاعت‌ و معصیت‌ از پاورپوینت امر و نهی‌، با ربوبیت‌ و عبادت‌ پیوستگی‌ برقرار می‌گردد و پاورپوینت امر و نهی‌ افزون‌ بر اهمیتش‌ در شریعت‌، در خداشناسی‌ و حتی‌ جهان‌شناسی‌ قرآنی‌ نیز جایگاهی‌ مهم‌ می‌یابد. به‌ تصریح‌ آیات‌ متعدد از قرآن‌ کریم‌ ، آنگاه‌ که‌ اراده الهی‌ به‌ حدوث‌ چیزی تعلق‌ می‌گیرد، با یک‌ امرِ «کُن‌»، تحقق‌ و وجود می‌یابد.

[۱] یس‌/سوره۳۶، آیه۳۶.

[۲] یس/سوره۳۶، آیه۸۲.

اما افزون‌ بر امر به‌ تحقق‌ که‌ آغاز آفرینش‌ است‌، آنچه‌ گویی‌ به‌ سان‌ یک‌ سنت‌ در قرآن‌ کریم‌ دیده‌ می‌شود، امری است‌ مولوی به‌ انجام‌ دادن‌ فعلی‌ که‌ پس‌ از آفرینش‌ به‌ موجود مخلوق‌ درمی‌رسد. یکی‌ از جلوه‌های این‌ سنت‌، در خلقت‌ آسمان‌ها و زمین‌ دیده‌ می‌شود که‌ پس‌ از آفرینش‌ در راستای اثبات‌ ربوبیت‌، امری به‌ هر دو درمی‌رسد که‌ «خواسته‌ یا ناخواسته‌ به‌ سوی من‌ آیید».

[۳] فصلت‌/سوره۴۱، آیه۴۱.

[۴] فصلت/سوره۴۱، آیه۱۱.

ظهوری دیگر از این‌ سنت‌، در داستان‌ آفرینش‌ انسان‌ رخ‌ می‌نماید که‌ نهی‌ آدم‌ ابوالبشر و همسرش‌ از نزدیک‌ شدن‌ به‌ «شجره ممنوعه‌»، مقطعی‌ حساس‌ از روند داستان‌ است‌.

[۵] بقره‌/سوره۲، آیه۲.

[۶] بقره/سوره۲، آیه۳۴.

[۷] بقره/سوره۲، آیه۳۵.

باید یادآور شد که‌ ادامه این‌ سنت‌ را در فرهنگ‌ روایی‌ نیز می‌توان‌ در نمونه‌هایی‌ بازجست‌، از آن‌ جمله‌، امر به‌ «اَقْبِل‌» و «اَدْبِر» است‌ که‌ در حکایت‌ آفرینش‌ «عقل‌»، تجلی‌ یافته‌ است‌.

[۸] محمد کلینی‌، الکافی‌، ج۱۰، ص۱۰، به‌ کوشش‌ علی‌ اکبر غفاری، تهران‌، ۱۳۷۷ق‌.

مقام‌ تشریع‌ مرتبه‌ای از تحقق‌ پاورپوینت امر و نهی‌ الهی‌

مرتبه‌ای دیگر از تحقق‌ پاورپوینت امر و نهی‌ الهی‌، مقام‌ تشریع‌ است‌، مرتبه‌ای از پاورپوینت امر و نهی‌ که‌ ابلاغ‌ آن‌ به‌ مردمان‌ از جانب‌ پیامبران‌ صورت‌ می‌پذیرد و هم‌ اطاعت‌ آن‌، در قالب‌ پیروی از پاورپوینت امر و نهی‌ رسولان‌ تحقق‌ می‌یابد. با آنکه‌ پاورپوینت امر و نهی‌ مطلق‌ و حقیقی‌ در فرهنگ‌ قرآنی‌ از آن‌ِ خداوند است‌ و شخص‌ پیامبر جز انسانی‌ برگزیده‌ برای پیام‌رسانی‌ نیست‌، اما این‌ تصور که‌ «از بشری مثل‌ خود» نباید اطاعت‌ کرد، مغالطه‌ای از جانب‌ کافران‌ و عنادورزان‌ ارزیابی‌ شده‌ است‌.

[۹] مؤمنون‌/سوره۲۳، آیه۲۳.

[۱۰] مؤمنون‌/سوره۲۳، آیه۳۴.

[۱۱] قمر/سوره۵۴، آیه۵۴.

[۱۲] قمر/سوره۵۴، آیه۲۴.

فلسفه پاورپوینت امر و نهی‌ انبیا در یک‌ جمله‌ خلاصه‌ شده‌ است‌ که‌ «هیچ‌ رسولی‌ را نفرستادیم‌، مگر برای آنکه‌ به‌ اذن‌ خدا از او اطاعت‌ کنند»،

[۱۳] نساء/سوره۴، آیه۴.

[۱۴] نساء/سوره۴، آیه۶۴.

آیه‌ای که‌ از سویی‌ اطاعت‌ از رسولان‌ را اساس‌ رسالت‌ شمرده‌، و از سوی دیگر آن‌ را در راستای اطاعت‌ از پاورپوینت امر و نهی‌ الهی‌ دانسته‌ است‌. درک‌ عمیق‌تر این‌ آیه‌، با آیات‌ متعددی میسر است‌ که‌ اطاعت‌ از رسول‌ را در کنار اطاعت‌ از خداوند نهاده‌ است‌.

[۱۵] آل عمران/سوره۳، آیه۳.

[۱۶] آل عمران/سوره۳، آیه۳۲.

[۱۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۳۲.

امر و تشریع‌ در کتاب‌ و سنت‌

به‌ عنوان‌ یک‌ اصل‌ باید پذیرفت‌ که‌ بخشی‌ از قرآن‌ کریم‌ را آیاتی‌ تشکیل‌ داده‌اند که‌ از جنبه تشریعی‌ برخوردارند و بر حکمی‌ از احکام‌ الهی‌ دلالت‌ دارند، این‌ آیات‌ که‌ همواره‌ در مباحث‌ فقهی‌ مورد توجه‌ِ صاحب‌نظران‌ بوده‌اند، با عنوان‌ آیات‌ الاحکام‌ (ه م‌) شناخته‌ شده‌اند. در مقام‌ رده‌بندی آیات‌ فقهی‌، باید چند شیوه‌ برای بیان‌ تشریع‌ را از یکدیگر متمایز ساخت‌، در بخشی‌ از آیات‌ الاحکام‌، تشریع‌ با امری صریح‌ با استفاده‌ از ماده پاورپوینت امر و نهی‌ (مانند «… یَأْمُرُکُم‌ْ اَن‌ْ تُؤَدّوا الاْمانات‌ِ…»)،

[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۴.

[۱۹] نساء/سوره۴، آیه۵۸.

یا صیغه پاورپوینت امر و نهی‌ (مانند «… فَاغْسِلوا وُجوهَکُم‌ْ…»)

[۲۰] مائده‌/سوره۵، آیه۵.

[۲۱] مائده/سوره۵، آیه۶.

صورت‌ پذیرفته‌ است‌، در برخی‌ از آیات‌ صرفاً با تعبیری اِخباری و در قالب‌ بیان‌ سنتی‌ از سنن‌ صالحین‌، به‌ تشریع‌ حکمی‌ پرداخته‌ شده‌، و در شماری دیگر، از شیوه‌هایی‌ متفاوت‌ برای تشریع‌ استفاده‌ شده‌ است‌.درباره مدلول‌ پاورپوینت امر و نهی‌، نخست‌ در سخن‌ از ماده پاورپوینت امر و نهی‌ باید گفت‌ که‌ در آیات‌ قرآنی‌، بارها از امر خداوند به‌ اعمالی‌ چون‌ عبادت‌ خدای یگانه‌،

[۲۲] مائده‌/سوره۵، آیه۵.

[۲۳] مائده/سوره۵، آیه۱۱۷.

اقامه قسط و عدل‌ ،

[۲۴] اعراف‌/سوره۷، آیه۷.

[۲۵] اعراف/سوره۷، آیه۲۹.

[۲۶] نحل‌/سوره۱۶، آیه۱۶.

[۲۷] نحل/سوره۱۶، آیه۹۰.

نیکوکاری،

[۲۸] نحل/سوره۱۶، آیه۹۰.

صله رحم‌

[۲۹] بقره‌/سوره۲، آیه۲.

[۳۰] بقره/سوره۲، آیه۲۷.

[۳۱] رعد/سوره۱۳، آیه۱۳.

[۳۲] رعد/سوره۱۳، آیه۲۱.

[۳۳] رعد/سوره۱۳، آیه۲۵.

و ادای امانت‌

[۳۴] نساء/سوره۴، آیه۴.

[۳۵] نساء/سوره۴، آیه۵۸.

سخن‌ به‌ میان‌ آمده‌ است‌ که‌ همگی‌ احکامی‌ الزام‌آورند. همچنین‌ باید به‌ برخی‌ از موارد کاربرد واژه نهی‌ برای الزام‌ به‌ ترک‌ اشاره‌ کرد که‌ از نمونه‌های آن‌ نهی‌ از فحشا، منکر و بغی‌

[۳۶] نحل‌/سوره۱۶، آیه۱۶.

[۳۷] نحل/سوره۱۶، آیه۹۰.

و ربا

[۳۸] نساء/سوره۴، آیه۴.

[۳۹] نساء/سوره۴، آیه۱۶۱.

است‌. درباره واژه امر، باید یادآور شد که‌ این‌ تعبیر در موردی از آیات‌ قرآنی‌، برای اباحه‌ نیز به‌ کار رفته‌ است‌.

[۴۰] بقره‌/سوره۲، آیه۲.

[۴۱] بقره/سوره۲، آیه۲۲۲.

دو دیدگاه‌ مختلف‌ درباره صیغه پاورپوینت امر و نهی‌

بحث‌ از صیغه پاورپوینت امر و نهی‌، از دو دیدگاه‌ مختلف‌ دارای گستردگی‌ افزون‌تری است‌: نخست‌ آنکه‌ بخش‌ عمده‌ای از آیات‌ الاحکام‌ را آیاتی‌ تشکیل‌ داده‌اند که‌ تشریع‌ در آن‌ها با صیغه پاورپوینت امر و نهی‌ صورت‌ گرفته‌ است‌، و دیگر آنکه‌ از نظر گستره مفهومی‌، نمونه‌هایی‌ از کاربرد صیغه‌های پاورپوینت امر و نهی‌ به‌ صورت‌ غیرالزامی‌ نیز دیده‌ می‌شود. فارغ‌ از حالت‌ اباحه‌، توجه‌ به‌ دو رتبه‌ از مراتب‌ دستوری پاورپوینت امر و نهی‌، یعنی‌ رتبه الزام‌ و رتبه تحریض‌ موجب‌ تقسیماتی‌ در تفسیرهای کهن‌ شده‌ است‌. در این‌ میان‌ باید به‌ حدیثی‌ از حضرت‌ علی‌ (ع‌) اشاره‌ کرد که‌ در آن‌ آیات‌ قرآنی‌ بر ۷ قسم‌: «امر، زجر، ترغیب‌، ترهیب‌، جدل‌، مثل‌ و قصص‌»

[۴۲] نعمانی، «تفسیر»، ج۱، ص۴، ضمن‌ ج‌ ۹۰ بحار الانوار، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

دانسته‌ شده‌ است‌؛ در ۴ قسم‌ نخست‌ از این‌ تقسیم‌، می‌توان‌ امرِ الزامی‌، نهی‌ الزامی‌، امر تحریضی‌ و نهی‌ تحریضی‌ را تمییز داد.

[۴۳] محمد عیاشی‌، تفسیر، ج۱، ص۱۰، قم‌، ۱۳۸۰-۱۳۸۱ق‌.

نگاهی‌ به‌ سنت‌ نبوی

در نگاهی‌ به‌ سنت‌ نبوی ، نخست‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ بخش‌ مهمی‌ از احکام‌ بیان‌ شده‌ در سنت‌، در قالب‌ فعل‌ و تقریر تبیین‌ شده‌اند و حتی‌ در آن‌ بخش‌ از بیان‌ احکام‌ که‌ در قالب‌ قول‌ قرار می‌گیرد، سخن‌ کمتر صورت‌ پاورپوینت امر و نهی‌ به‌ خود گرفته‌ است‌. در این‌ میان‌، به‌ نسبت‌، کاربرد صیغه‌ از ماده پاورپوینت امر و نهی‌ وسیع‌تر بوده‌ است‌، اما نمونه‌هایی‌ از کاربرد ماده‌ نیز دیده‌ می‌شود. در زمره این‌ نمونه‌ها مواردی وجود دارد که‌ از نظر مدلول‌ امر ونهی‌، درخور بررسی‌ و تحلیل‌ است‌، از جمله‌ باید به‌ مواردی مانند امر به‌ نماز وتر و امر به‌ مسواک‌ اشاره‌ کرد که‌ در آن‌ها ماده امر برای دلالت‌ بر دستور تحریضی‌ و نه‌ الزامی‌ به‌ کار رفته‌ است‌، در احادیث‌ مربوط به‌ این‌ موارد، برای نشان‌ دادن‌ الزام‌ از تعابیر «عزم‌» و «کتابت‌» استفاده‌ شده‌

[۴۴] سیوطی‌، الجامع‌ الصغیر، ج۱، ص۶۶، قاهره‌، ۱۳۷۳ق‌/۱۹۵۴م‌.

که‌ تعبیر اخیر از تعبیرات‌ شناخته‌ شده قرآنی‌ است‌.

[۴۵] بقره‌/سوره۲، آیه۲.

[۴۶] بقره/سوره۲، آیه۱۸۳.

افزون‌ بر نمونه یاد شده‌، تعبیرات‌ پرشماری در سنت‌ نبوی وجود دارد که‌ مبنای تقسیم‌ اوامر و نواهی‌، به‌ الزامی‌ و تحریضی‌ را مستحکم‌ ساخته‌ است‌.

پاورپوینت امر و نهی‌ در نخستین‌ بحث‌های اصولی‌

در عصر صحابه‌ و تابعین‌ ، در بحث‌ از تفسیر گونه‌های لفظی‌ چون‌ اوامر و نواهی‌ سخن‌ گسترده‌ای دیده‌ نمی‌شود، تنها در برخی‌ از روایات‌ منقول‌ از صحابه‌ و تابعین‌، اشاراتی‌ کوتاه‌ در این‌ باره‌ وجود دارد. به‌ عنوان‌ مثال‌، می‌توان‌ به‌ تعبیراتی‌ به‌ روایت‌ از امام‌ علی‌ (ع‌) اشاره‌ کرد که‌ در ضمن‌ بیان‌ دشواری‌های تفسیر و تقسیمات‌ آیات‌، از فرایض‌ و فضایل‌، و رُخَص‌ و عزایم‌ سخن‌ آورده‌، و بدین‌ ترتیب‌ اوامر قرآنی‌ را از نظر دلالت‌ گاه‌ دال‌ بر وجوب‌ (عزایم‌) و گاه‌ دال‌ بر فضیلت‌ (رخص‌) شمرده‌ است‌. در همان‌ عصر نخستین‌، سخن‌ از اوامر به‌ حوزه سنت‌ نیز کشیده‌ شده‌، و از مراتب‌ اوامر در سنت‌ نیز گفت‌وگو شده‌ است‌، به‌ عنوان‌ نمونه‌، مکحول‌ سنت‌ را بر دو قسم‌ دانسته‌ است‌: قسمی‌ که‌ عمل‌ بدان‌ فریضه‌ و ترک‌ آن‌ کفر است‌، و قسمی‌ دیگر که‌ عمل‌ بدان‌ فضیلت‌ است‌ و ترک‌ آن‌ حرجی‌ ندارد.

[۴۷] عبدالله‌ دارمی‌، سنن‌، ج۱، ص۱۴۵، دمشق‌، ۱۳۴۹ق‌.

در اخبار منقول‌ از ائمه امامیه‌ (ع‌)، نخست‌ باید یادآور شد که‌ در برخورد با اوامر قرآنی‌، تأکیدی ویژه‌ بر الزام‌ دیده‌ می‌شود و حتی‌ در مورد تعبیری چون‌ «لا جناح‌ علیکم‌»، که‌ ظهوری در ترخیص‌ دارد، بر الزام‌آور بودن‌ حکم‌ تکیه‌ شده‌ است‌، در روایتی‌ از امام‌ باقر (ع‌)، سخن‌ از آن‌ است‌ که‌ تعبیر «لا جناح‌ علیکم‌» در آیات‌ احکام‌، امری مستقیم‌ است‌ و دلالت‌ بر وجوب‌ دارد.

[۴۸] محمد بن‌ بابویه‌، من‌ لایحضره‌ الفقیه‌، ج۱، ص۲۷۸_۲۷۹، به‌ کوشش‌ حسن‌ موسوی خرسان‌، نجف‌، ۱۳۷۶ق‌/۱۹۵۷م‌.

با این‌ حال‌ باید پذیرفت‌ که‌ در تفسیر اهل‌بیت‌ (ع‌) از آیات‌ الاحکام‌، تقسیم‌ اوامر الهی‌ به‌ وجوبی‌ و ترخیصی‌ مصادیقی‌ نیز داشته‌ است‌، به‌ عنوان‌ نمونه‌ باید به‌ حدیثی‌ از امام‌ باقر (ع‌) اشاره‌ کرد، مبنی‌ بر اینکه‌ آیه «وَالذَّین‌َ هُم‌ْ عَلی‌ صَلَواتِهِم‌ْ یُحافِظُون‌َ»،

[۴۹] مؤمنون‌/سوره۲۳، آیه۲۳.

[۵۰] مؤمنون‌/سوره۲۳، آیه۹.

دال‌ بر حکم‌ وجوبی‌ است‌ و اشاره‌ به‌ نمازهای فریضه‌ دارد، در حالی‌ که‌ مفهوم‌ از آیه «الذَّین‌َ هُم‌ْ عَلی‌ صَلاتِهِم‌ْ دائِمون‌َ»

[۵۱] معارج‌/سوره۷۰، آیه۷۰.

[۵۲] معارج/سوره۷۰، آیه۲۳.

حکمی‌ ترخیصی‌ است‌ و این‌ آیه‌ به‌ نمازهای نافله‌ اشاره‌ دارد.

[۵۳] محمد کلینی‌، الکافی‌، ج۳، ص۲۶۹_۲۷۰، به‌ کوشش‌ علی‌ اکبر غفاری، تهران‌، ۱۳۷۷ق‌.

مبتنی بودن احکام الهی بر اوامر و نواهی

در سخن‌ از اوامر و نواهی‌ نبوی، باید گفت‌ این‌ نکته‌ در احادیث‌ منقول‌ از ائمه اهل‌ بیت‌ (ع‌) دیده‌ می‌شود که‌ احکام‌ شرعی‌ برخی‌ مبتنی‌ بر اوامر و نواهی‌ الهی‌ و بخشی‌ مبتنی‌ بر سنت‌ رسول‌ اکرم‌ (ص‌) است‌، در روایات‌ ایشان‌، از وفاق‌ میان‌ اوامر و نواهی‌ نبوی با دستورهای الهی‌ سخن‌ رفته‌، و تسلیم‌ به‌ دستورهای نبوی، همچون‌ دستورهای الهی‌ بر مردمان‌ واجب‌ شمرده‌ شده‌ است‌.

[۵۴] محمد کلینی‌، الکافی‌، ج۱، ص۲۶۶، به‌ کوشش‌ علی‌ اکبر غفاری، تهران‌، ۱۳۷۷ق‌.

با این‌ حال‌ در احادیث‌ ائمه‌ (ع‌)، بارها اوامر الزام‌آور قرآنی‌ از اوامر الزامی‌ نبوی تمییز داده‌ شده‌، و از آن‌ها با عنوان‌ فریضه‌ و سنت‌ (البته‌ سنت‌ الزامی‌ نه‌ استحبابی‌) سخن‌ رفته‌ است‌.

[۵۵] محمد کلینی‌، الکافی‌، ج۳، ص۲۷۲، به‌ کوشش‌ علی‌ اکبر غفاری، تهران‌، ۱۳۷۷ق‌.

شکل‌گیری مباحث‌ مربوط به‌ رخصت‌ و عزیمت‌ در مدلول‌ اوامر و نواهی‌، و حتی‌ دلالت‌ امر بر اباحه‌، همگام‌ با شکل‌گیری احکام‌ خمسه‌ صورت‌ پذیرفته‌، و همزمان‌ به‌ وارد شدن‌ دانش‌ فقه‌ به‌ مرحله مدون‌ خود، در بحث‌های روش‌شناختی‌ مورد توجه‌ صاحب‌نظران‌ قرار گرفته‌ است‌. بدین‌ ترتیب‌، در نخستین‌ نمونه‌ها از بررسی‌های اصول‌ فقه‌ در محافل‌ امامیه‌ و اهل‌سنت‌ ، جایگاه‌ مهمی‌ برای بحث‌ درباره اوامر و نواهی‌ دیده‌ می‌شود.

مجموعه‌ای مدون‌ از آموزش‌ نخستین‌ امامیه‌ در باب‌ پاورپوینت امر و نهی‌

به‌ عنوان‌ مجموعه‌ای مدون‌ از آموزش‌ نخستین‌ امامیه‌ در باب‌ پاورپوینت امر و نهی‌، می‌توان‌ به‌ بخش‌ مربوط از کتاب‌ مشهور به‌ تفسیر نعمانی‌ اشاره‌ کرد که‌ مؤلف‌ آن‌ ناشناس‌ است‌. این‌ اثر از متون‌ کهن‌ امامی‌ است‌ که‌ از نظر مضمون‌، از سویی‌ با علوم‌ قرآنی‌ و از سوی دیگر با مباحث‌ الفاظ (ه م‌) اصول‌ پیوستگی‌ دارد و از آن‌جا که‌ زمان‌ تألیف‌ آن‌ نباید دیرتر از سده ۳ق‌ بوده‌ باشد، حائز اهمیت‌ تاریخی‌ فراوان‌ است‌.

[۵۶] نعمانی، «تفسیر»، ج۱، ص۳، ضمن‌ ج‌ ۹۰ بحار الانوار، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

[۵۷] نعمانی، «تفسیر»، ج۱، ص۹۷، ضمن‌ ج‌ ۹۰ بحار الانوار، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

تفسیر نعمانی‌ که‌ بیان‌ اصناف‌ آیات‌ قرآن‌ را مورد نظر داشته‌، با تکیه‌ بر حدیث‌ یاد شده‌ از حضرت‌ علی‌ (ع‌)، به‌ بررسی‌ ۴ قسم‌ِ امر، زجر، ترغیب‌ و ترهیب‌ پرداخته‌، و بر آن‌ بوده‌ است‌ تا با تحلیل‌ نمونه‌ها، به‌ یک‌ نظریه اصولی‌ دست‌ یابد. بحث‌ از امر، بخش‌ وسیعی‌ از کتاب‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌،

[۵۸] نعمانی، «تفسیر»، ج۱، ص۴۰_۶۵، ضمن‌ ج‌ ۹۰ بحار الانوار، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

و سخن‌ از زجر و ترغیب‌ و ترهیب‌ به‌ آن‌ ملحق‌ گردیده‌ است‌.

[۵۹] نعمانی، «تفسیر»، ج۱، ص۶۵_۶۶، ضمن‌ ج‌ ۹۰ بحار الانوار، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

تاریخ‌ بحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌ در بین اهل سنت

در محیط اهل‌ سنت‌ ، به‌ عنوان‌ نقطه‌ای روشن‌ در تاریخ‌ بحث‌ از پاورپوینت امر و نهی‌، باید به‌ گفته‌های پراکنده‌ از شافعی‌ اشاره‌ کرد

[۶۰] محمد شافعی‌، الرساله، ج۱، ص‌۳۲، به‌ کوشش‌ احمد محمد شاکر، قاهره‌، ۱۳۵۸ق‌/۱۹۳۹م‌.

[۶۱] محمد شافعی‌، الرساله، ج۱، ص۷۳، به‌ کوشش‌ احمد محمد شاکر، قاهره‌، ۱۳۵۸ق‌/۱۹۳۹م‌.

[۶۲] محمد شافعی‌، الرساله، ج۱، ص۳۴۳، به‌ کوشش‌ احمد محمد شاکر، قاهره‌، ۱۳۵۸ق‌/۱۹۳۹م‌.

که بسط سخنی‌ دیده‌ نمی‌شود. به‌ واقع‌، برخی‌ مواضع‌ شافعی‌ در باب‌ پاورپوینت امر و نهی‌ که‌ در کتب‌ آیندگان‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌، مواضع‌ غیر صریحی‌ است‌ که‌ وی در کتاب‌ خود، احکام‌ القرآن‌ اتخاذ کرده‌ بوده‌ است‌.مواضع‌ منقول‌ از شافعی‌ در باب‌ پاورپوینت امر و نهی‌، با وجود محدود بودن‌ و هم‌ تلویحی‌ بودن‌ آن‌ها، از نظر سنخیت‌ با مباحث‌ توسعه‌یافته‌ در آثار اصولیان‌ بعد، درخور توجه‌ است‌. در واقع‌، قدیم‌ترین‌ موارد بحث‌ درباره برخی‌ موضوعات‌ فنی‌ پاورپوینت امر و نهی‌، مانند مره‌ و تکرار، یا نهی‌ موجب‌ فساد، تنها از شافعی‌ نقل‌ شده‌ است‌.

[۶۳] محمد سرخسی‌، اصول‌، ج۱، ص۲۰_۲۱، به‌ کوشش‌ ابوالوفا افغانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۷۲ق‌.

[۶۴] محمد سرخسی‌، اصول‌، ج۱، ص۸۲، به‌ کوشش‌ ابوالوفا افغانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۷۲ق‌.

در موضوع‌ مدلول‌ امر از حیث‌ الزام‌، این‌ نقل‌ ابن‌سریج‌ که‌ معتقد بود شافعی‌ در این‌ باب‌ قائل‌ به‌ وقف‌ است‌ و برای درک‌ مدلول‌ به‌ دنبال‌ قرینه‌ای می‌گردد، در خور توجه‌ است‌.

[۶۵] محمد سرخسی‌، اصول‌، ج۱، ص۱۵، به‌ کوشش‌ ابوالوفا افغانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۷۲ق‌.

نقل‌ ابن‌سریج‌ با این‌ برداشت‌ اصولیان‌ پیرو شافعی‌ تکمیل‌ می‌گردد که‌ شافعی‌ امر به‌ شی‌ء پس‌ از سیاق‌ نهی‌ را مقتضی‌ اباحه‌ می‌دانسته‌ است‌.

[۶۶] ابواسحاق‌ شیرازی، التبصره، ج۱، ص۳۸، به‌ کوشش‌ محمدحسن‌ هیتو، دمشق‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

پاورپوینت امر و نهی‌ در گسترش‌ اصول‌ فقه‌

با اینکه‌ مبحث‌ پاورپوینت امر و نهی‌ در سده‌های آغازین‌ اسلامی‌ کمتر مورد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.