پاورپوینت امام‌هادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت امام‌هادی دارای ۱۰۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت امام‌هادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت امام‌هادی :

امام هادی علیه‌السلام

امام هادی (علیه‌السلام) پیشوای دهم شیعیان، بنا بر نظر مشهور در نیم ذی‌حجه سال ۲۱۲ هـ. ق در مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگوارش پیشوای نهم، امام جواد (علیه‌السلام) و مادرش بانوی گرامی «سمانه مغربیه» است که کنیزی با فضیلت و تقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، «نقی» و «هادی» است و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نیز می‌گویند.
علم و دانش امام هادی (علیه‌السلام) همانند آباء و اجداد گرامی‌اش، علم لدنی بود؛ یعنی مستقیماً از طریق غیب و هم‌چنین از علوم و معارف قرآن و سنت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و پدران بزرگوارش دریافت می‌نمود. امام هادی (علیه‌السلام) در سال ۲۵۴ هـ . ق در شهر سامرا به وسیله زهری که به ایشان خورانده شد، به شهادت رسیدند.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – نام و کنیه
۳ – القاب
۴ – پدر و مادر
۵ – همسر
۶ – امامت امام هادی
۷ – ادله بر امامت امام
۷.۱ – دلیل عام
۷.۲ – دلیل خاص
۷.۲.۱ – حدیثی از امام جواد
۷.۲.۲ – حدیثی دیگر
۸ – علم امام هادی
۹ – تألیفات
۹.۱ – اول
۹.۲ – دوم
۹.۳ – سوم
۱۰ – امام هادی و زیارت جامع کبیره
۱۰.۱ – دیدگاه علامه مجلسی
۱۱ – شاگردان مکتب امام هادی
۱۱.۱ – تعداد شاگردان
۱۱.۲ – شخصیت‌های برجسته
۱۲ – سیر عملی امام هادی
۱۲.۱ – انس با پروردگار
۱۲.۱.۱ – برخی دعاهای امام
۱۲.۱.۲ – زهد و پارسایی امام
۱۲.۲ – حلم و بردباری
۱۲.۲.۱ – روایتی درباره بریحه و امام
۱۳ – سیر سیاسی امام هادی
۱۳.۱ – نظام وکالت
۱۳.۲ – اهداف سازمان وکالت
۱۳.۳ – چگونگی ارتباط وکلا با بامام
۱۴ – خلفای عباسی معاصر با امام هادی
۱۴.۱ – امام در مدینه
۱۴.۲ – امام در سامراء
۱۴.۲.۱ – روایتی از هرثمه
۱۴.۲.۲ – روایتی از شیخ مفید
۱۵ – خصوصیات دوران امام هادی
۱۶ – فعالیت‌های امام برای ترویج مذهب تشیع
۱۶.۱ – پاسخگویی به شبهات مخالفان
۱۶.۲ – پشتیبانی معنوی و مادّی شیعیان
۱۷ – شهادت امام هادی
۱۸ – عناوین مرتبط
۱۹ – پانویس
۲۰ – منبع

ولادت

ابوالحسن علی‌ النقی الهادی (علیه‌السلام) پیشوای دهم شیعیان، بنا بر نظر مشهور در نیم ذی‌حجه (برای ولادت آن حضرت این‌گونه نیز نقل شده است: دوم، سوم، پنجم و سیزدهم ماه رجب، در سال ۲۱۲ یا ۲۱۴ هجری قمری.)

[۱] شامی، جمال‌الدین یوسف بن حاتم، الدر‌النظیم فی مناقب الائمه اللهامیم، ص۷۲۱، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، ۱۴۲۰ق.

[۲] حسینی عاملی، سید‌تاج‌الدین، التتمه فی تواریخ الائمه (علیهم‌السلام)، ص۱۳۵، بعثت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.

[۳] عاملی کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح للکفعمی (جنه الامان الواقیه و جنه الایمان الباقیه)، ص۵۱۲، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۵ق.

[۴] ابن‌طولون، شمس‌الدین محمد، الائمه الاثنا عشر، ص۱۰۸، منشورات الرضی، قم، بی‌تا.

[۵] جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی ائمه، ص۴۹۹، انصاریان، قم، چاپ ششم، ۱۳۸۱ش.

سال ۲۱۲ هـ. ق در مدینه به دنیا آمد.

[۶] شیخ مفید، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج۲، ص۲۹۷، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.

[۷] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۴۹۷، محقق و مصحح:غفاری، علی‌اکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

[۸] طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۰۹، مؤسسه آل‌البیت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.

[۹] طبری، عماد‌الدین حسن بن علی، تحفه الابرار فی مناقب الائمه الاطهار (علیهم‌السلام)، ص۱۶۹، دفتر نشر میراث مکتوب، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۶ش.

[۱۰] شیعی سبزواری، حسن بن حسین، راحه الارواح در شرح زندگانی، فضائل و معجزات ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، ص۲۵۳، اهل قلم، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۸ش.

[۱۱] شیخ عباس قمی، منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل، ج۳، ص۱۸۳۵، دلیل ما، قم، چاپ اول، ۱۳۷۹ش.

نام و کنیه

نام آن حضرت، علی، کنیه‌اش ابوالحسن است.

القاب

و دارای القاب زیادی چون هادی،

[۱۲] طبری، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الامامه، ص۴۱۱، بعثت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.

نقی، عالم، فقیه، امین، طیب،

[۱۳] طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۰۹، مؤسسه آل‌البیت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.

[۱۴] ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۵۰۵، مؤسسه انتشارات علامه، قم، ۱۳۷۹ق.

و مؤتمن است. مشهورترین القاب آن حضرت، هادی است.

[۱۵] حسینی عاملی، سید‌تاج‌الدین، التتمه فی تواریخ الائمه (علیهم‌السلام)، ص۱۳۵، بعثت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.

آن جناب را ابوالحسن ثالث (سوم) نیز می‌گویند.

[۱۶] طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۰۹، مؤسسه آل‌البیت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.

[۱۷] امین عاملی، سید محسن، اعیان الشیعه، ج۲، ص۳۷، دار التعارف، بیروت، ۱۴۰۳ق.

(در اصطلاح راویان شیعه، مراد از ابوالحسن اول، امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام)، مقصود از ابوالحسن ثانی، امام رضا (علیه‌السلام) و مراد از ابوالحسن ثالث، امام هادی (علیه‌السلام) می‌باشد).

پدر و مادر

پدر ارجمندش، امام محمدتقی (علیه‌السلام)، نهمین امام شیعیان است و مادرش سمانه است.

همسر

در منابع تاریخی برای امام هادی (علیه‌السلام) ، تنها یک همسر ذکر شده است که برایش نام‌هایی (چون حدیث یا سوسن)

[۱۸] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۴۹۷، محقق و مصحح:غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

ذکر کرده‌اند.

[۱۹] خزعلی، ابوالقاسم، موسوعه الامام الهادی (علیه‌السلام) ، ج۱، ص۵۰، مؤسسه ولی العصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف ، چاپ اول، قم، ۱۴۲۴ق.

[۲۰] علامه شوشتری، محمد تقی، رساله فی تواریخ النبی و الآل، ص۷۵، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، ۱۴۲۳ق.

امامت امام هادی

پس از شهادت امام جواد (علیه‌السلام) در سال ۲۲۰هـ . ق فرزندش امام هادی (علیه‌السلام) که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید. از آن‌جا که شیعیان به استثنای معدودی، مشکل بلوغ امام دربار امام جواد (علیه‌السلام) را پشت سر گذاشته بودند، در زمین امامت امام هادی (علیه‌السلام) تردید خاصی برای بزرگان آن‌ها به وجود نیامد.

[۲۱] جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی ائمه، ص۵۰۱، انصاریان، قم، چاپ ششم، ۱۳۸۱ش.

ادله بر امامت امام

در امامت آن جناب، دلائل عام و خاصی وجود دارد؛ مانند:

دلیل عام

احادیثی که از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نقل شده و در آن اسامی دوازده امام آمده است.

دلیل خاص

در احادیث متعددی نیز به صورت خاص به امامت آن حضرت تصریح شده است؛ مانند احادیث زیر:

حدیثی از امام جواد

امام جواد (علیه‌السلام) فرمود: «(پس از من) امر امامت به امام علی النقی (علیه‌السلام) واگذار خواهد شد، در صورتی که او پسر بچه‌ای است. دوباره فرمود: آری و کم‌تر از هفت ساله، چنان‌که حضرت عیسی بن مریم (علیه‌السلام) نیز چنین بود».

[۲۲] مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیه للامام علی بن ابی‌طالب، ص۲۲۹ ـ ۲۲۸، انصاریان، قم، چاپ سوم، ۱۴۲۶ق.

[۲۳] شیخ حر عاملی، اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، ج۴، ص۴۱۷، اعلمی، بیروت، چاپ اول، ۱۴۲۵ق.

حدیثی دیگر

هم‌چنین آن حضرت فرمود: «امام بعد از من پسرم علی است. دستور او دستور من و سخنش سخن من است. فرمان‌برداری از او فرمان‌برداری از من است و امامت پس از او در فرزندش حسن خواهد بود…».

[۲۴] شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۳۷۸، محقق و مصحح:غفاری، علی‌اکبر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.

علم امام هادی

علم و دانش امام هادی (علیه‌السلام) همانند آباء و اجداد گرامی‌اش، علم لدنی بود؛ یعنی مستقیما از طریق غیب و هم‌چنین از علوم و معارف قرآن و سنت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و پدران بزرگوارش دریافت می‌نمود.

تألیفات

سید محسن امین (رحمه‌الله‌علیه) تألیفاتی برای امام هادی (علیه‌السلام) برمی‌شمرد:

[۲۵] امین عاملی، سید محسن، اعیان الشیعه، ج۲، ص۳۹، دار التعارف، بیروت، ۱۴۰۳ق.

اول

نامه آن حضرت در رد معتقدان به جبر و تفویض و اثبات عدل و امر بین الامرین که در تحف العقول آمده است.

[۲۶] ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، ص۴۵۸ – ۴۷۵، محقق و مصحح:غفاری، علی‌اکبر، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.

دوم

پاسخ‌های آن حضرت به سؤالات یحیی بن اکثم، که آن نیز در تحف العقول نقل شده است.

[۲۷] ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، ص۴۸۱ – ۴۷۶، محقق و مصحح:غفاری، علی‌اکبر، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.

سوم

گوشه‌ای از احکام دین، که ابن شهر آشوب در «مناقب» به آن اشاره کرده است: «و خرج من عند ابی‌محمد (علیه‌السلام) فی سنه خمس و خمسین و مائتین کتاب ترجمه فی جهه رساله المقنعه یشتمل علی اکثر علم الحلال و الحرام و اوله اخبرنی علی بن محمد بن موسی و ذکر الحمیری فی کتاب سماه مکاتبات الرجال عن العسکریین من قطعه و من احکام الدین».

[۲۸] ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۵۲۵، مؤسسه انتشارات علامه، قم، ۱۳۷۹ق.

امام هادی و زیارت جامع کبیره

یکی از آثار ماندگار و ارزشمند امام هادی (علیه‌السلام)، زیارت جامعه کبیره است که متقن‌ترین متن در «امام‌شناسی» است. زیارت جامعه، دارای مضامین بسیار عالی از زبان امام هادی (علیه‌السلام) است که در پاسخ به خواست یکی از ارادتمندان اهل بیت (علیهم‌السلام) صادر شده است.

دیدگاه علامه مجلسی

صحت صدور و ارزش سندی این زیارت چنان است که علامه مجلسی (رحمه‌الله‌علیه) می‌نویسد: «این‌که سخن دربار زیارت جامعه، اندکی به درازا کشید، (اگرچه حق آن را به جهت پرهیز از طولانی شدن ادا نکردم) بدین خاطر است که این زیارت، صحیح‌ترین زیارت‌ها از جهت سند و فراگیرترین آن‌ها نسبت به ائمه (علیهم‌السلام) است و در مقایسه با دیگر زیارت‌ها از فصاحت، بلاغت و منزلت بیش‌تری برخوردار است».

[۲۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۱۴۴، مؤسسه الوفاء، بیروت، سال ۱۴۰۴ق.

[۳۰] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۹۹، ص۱۴۴، دارالاحیاء التراث، بیروت، سال ۱۴۰۴ق.

شاگردان مکتب امام هادی

دوران زندگی امام هادی (علیه‌السلام)، هرچند عصر اختناق و استبداد بود و امام (علیه‌السلام) برای فعالیت فرهنگی، علمی و سیاسی، آزادی عمل نداشت و از این نظر فضای جامعه با عصر امام باقر (علیه‌السلام) و امام صادق (علیه‌السلام) تفاوت فراوان داشت، اما آن حضرت در همان شرایط نامساعد، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی (نظیر مناظرات، مکاتبات، پاسخ‌گویی به شبهات و …)، راویان و محدثان و بزرگانی از شیعه را تربیت کرد، علوم و معارف اسلامی را به آنان آموزش داد تا آنان، هم جامع زمان خود را از آسیب‌های فرهنگی اعتقادی حفظ نمایند و هم این میراث بزرگ را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

تعداد شاگردان

شیخ طوسی (رحمه‌الله‌علیه)، دانشمند نام‌دار اسلامی، تعداد شاگردان و اصحاب حضرت را در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، بیش از ۱۸۰ نفر می‌داند.

[۳۱] شیخ طوسی، رجال الطوسی، ص۳۸۳ – ۳۹۴، تحقیق:قیومی اصفهانی، جواد، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، ۱۴۱۵ق.

شخصیت‌های برجسته

در میان شاگردان امام هادی (علیه‌السلام)، چهره‌های درخشان علمی و معنوی و شخصیت‌های برجسته‌ای (مانند فضل بن شاذان، حسین بن سعید اهوازی، علی بن مهزیار اهوازی دورقی، ایوب بن نوح، حسن بن راشد (مکنی به ابوعلی غلام آل‌هلب بغدادی)، احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی و عثمان بن سعید عمری) به چشم می‌خورند که برخی از ایشان شاگرد ائمه دیگر نیز بوده و دارای آثار و تألیفات ارزشمند در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی هستند.

سیر عملی امام هادی

در این‌جا به منظور سرمشق گرفتن از اخلاق کریمه و رفتار سازنده آن حضرت، نمونه‌هایی را یادآور می‌شویم:

انس با پروردگار

با مطالعه در سیره ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، صفتی را در آن‌ها برجسته‌تر از همه صفات می‌بینیم و آن توجه به خدا و ارتباط با او و شب زنده‌داری به عبادت و مناجات با خدا و تلاوت قرآن مجید است. امام هادی (علیه‌السلام)، نیز چنین بودند.

برخی دعاهای امام

از امام هادی (علیه‌السلام) چندین دعا به یادگار مانده است و این دعاها نمونه حد انقطاع او از غیر و نهایت اتصال به حق‌تعالی است؛ مانند «خدایا! سرچشمه‌های کرامت و بزرگواری‌ات با بخشش‌های فراوانت مملو است و درهای مناجات به روی آرزومندان باز است، و توجهات تو برای کسی که در پیشگاهت خاضع است گسستنی نیست. دهان‌ها بسته شده است، درماندگی شدید گشته، و منتظران از صبر و بردباری ناتوان مانده‌اند، و تو ‌ای خداوند در کمینگاهی، ‌ای خدایی که با وجود تأخیر بندگان در ادای وظیفه سخت‌گیری نمی‌کنی، و پناهند به تو در امان است، و آن را که از مردم کناره گرفته و رو به تو آورده، تکیه‌گاه سودمندی، خدایا نزدیکان به تو در امان‌اند».

[۳۲] ابن‌طاووس، علی بن موسی، مهج‌ الدعوات و منهج‌ العبادات، ص۶۰، محقق و مصحح:کرمانی، ابوطالب، محرر، محمد‌حسن، دار الذخائر، قم، چاپ اول، ۱۴۱۱ق.

زهد و پارسایی امام

پارسایی و انس با پروردگار، آن‌چنان نمودی در زندگی امام هادی (علیه‌السلام) داشت که برخی از شرح حال‌نویسان در مقام بیان برجستگی‌ها و صفات والای آن گرامی به ذکر این ویژگی پرداخته‌اند. «ابن‌ کثیر» می‌نویسد: «و قد کان عابدا زاهدا»؛ «او عابدی وارسته و زاهد بود».

[۳۳] ابن‌کثیر دمشقی، عماد‌الدین، البدایه و النهایه، ج۱۱، ص۱۵، دار‌الفکر، بیروت، بی‌تا.

حلم و بردباری

امام هادی (علیه‌السلام) همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب می‌کرد، با دشمنان و ناسزاگویان و اهانت‌کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می‌کرد.

روایتی درباره بریحه و امام

بریحه عباسی که مسئول نظارت بر اقامه نماز در حرمین شریفین (مکه و مدینه) بود، دربار امام هادی (علیه‌السلام) به متوکل نوشت: اگر به مکه و مدینه نیاز داری، علی بن محمد را از این دو شهر بیرون ببر؛ زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پی‌روی کرده‌اند.
بر اثر سخن‌چینی‌ها و بدگویی‌های پی‌درپی بریحه، متوکل، امام هادی (علیه‌السلام) را از کنار حرم جد بزرگوارش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) تبعید کرد. هنگامی که امام (علیه‌السلام) از «مدینه» به سمت «سامرا» در حرکت بود، بریحه نیز او را همراهی کرد. در بین راه بریحه رو به حضرت کرد و گفت: تو خود می‌دانی که عامل تبعید تو من بودم. با سوگندهای محکم و استوار، سوگند می‌خورم که چنان‌چه شکایت مرا نزد حاکم عباسی یا یکی از درباریان و فرزندان او ببری، تمام درختانت را در مدینه آتش می‌زنم و بردگان و خدمت‌کارانت را می‌کشم و چشمه‌های مزارعت را کور خواهم کرد و بدان که این کارها را خواهم کرد.
امام (علیه‌السلام) متوجه او شد و فرمود: «نزدیک‌ترین راه برای شکایت از تو این بود که دیشب شکایت تو را نزد خدا بردم و چون شکایت تو را بر خدا عرضه کردم، پس نزد غیر او از بندگانش نخواهم برد».
بریحه چون این سخن را از امام (علیه‌السلام) شنید، به دامن حضرت افتاد و تضرع کرد و از او تقاضای بخشش نمود. امام (علیه‌السلام) فرمود: تو را بخشیدم.

[۳۴] مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیه للامام علی بن ابی‌طالب، ص۲۳۳، انصاریان، قم، چاپ سوم، ۱۴۲۶ق.

سیر سیاسی امام هادی

دوران آخرین امامان شیعه (علیهم‌السلام) همراه با اختناق شدید از سوی خلفای عباسی بود. درعین‌حال در همین دوران، شیعه در سرتاسر بلاد اسلامی گسترده شده بود. رشد کمی شیعه در این دوران، از فعالیت‌های ضد شیعی که از این دوره بر جای مانده و هم‌چنین از اقدامات سیاسی و نظامی حاکمان به منظور جلوگیری از گسترش روزافزون تشیع به خوبی روشن است.

نظام وکالت

میان امام هادی (علیه‌السلام) و شیعیان عراق، یمن، مصر و نواحی دیگر نیز رابطه برقرار بود. سیستمی که ضامن پیدایش و دوام و استحکام این ارتباط بود، مسئل وکالت بود. کسانی که به عنوان وکالت از طرف امام رضا (علیه‌السلام) و پس از آن امام جواد و امام هادی (علیهما‌السلام) کار ایجاد و تنظیم ارتباط میان امام و شیعیان را بر عهده داشتند، علاوه بر جمع‌آوری خمس و ارسال آن برای امام، در معضلات کلامی و فقهی نیز، نقش سازنده‌ای داشته و در جا انداختن امامت امام بعدی، موقعیت محوری در منطقه خود داشتند. گاهی افرادی از این وکلا دست‌خوش انحراف از خط امام شده و مورد تکذیب آن حضرات قرار می‌گرفتند. در این شرایط کسان دیگری جای‌گزین آن‌ها می‌شدند.

[۳۵] جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی ائمه، ص۵۱۳ ـ ۵۱۲، انصاریان، قم، چاپ ششم، ۱۳۸۱ش.

اهداف سازمان وکالت

به هر روی نظام وکالت، نقشی اساسی در تثبیت موقعیت سیاسی و فرهنگی شیع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.