پاورپوینت امامزاده حسین بن علی النقی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت امامزاده حسین بن علی النقی دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت امامزاده حسین بن علی النقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت امامزاده حسین بن علی النقی :

پاورپوینت امامزاده حسین بن علی النقی

بقعه حسین بن علی النقی (علیه‌السّلام) در وسط شهر همدان و نزدیکی مسجد جامع قرار گرفته و از دیرباز اهمیت زیادی نزد مردم این دیار داشته است. ما در اینجا نتیجه بررسی‌های خود را درباره این امام زاده ذکر می‌کنیم بدان امیدکه آیندگان به نکته‌های دیگری در این زمینه پی ببرند و مجهولاتی بر آن‌ها آشکار شود.

فهرست مندرجات

۱ – بررسی بقعه
۲ – کلام زین العابدین شیروانی
۳ – کلام ملاهاشم خراسانی
۴ – فرزندان حسین بن علی النقی
۵ – نتیجه‌گیری
۶ – پانویس
۷ – منبع

بررسی بقعه

این جانب اسناد و مکتوبات عتیق این آستان را دیده‌ام، این اوراق گرانبها نشانگر پیشینه تاریخ مزار و نیز عظمت و شکوه این مکان در نزد مرم متدین زمان‌های گذشته است.
با مطالعه آن اسناد پی بردیم که فرمان تولیت این بقعه مبارکه از جانب سلاطین وقت صادر می‌شده و برخی از متولیان آن مانند شیخ فاضل، شیخ عبدالله و شیخ ابوالفیض سمت نقابت را در همدان داشته‌اند.
در یکی از این اسناد که مربوط به پایان کاشی‌کاری حرم است نوشته بود: «بقعه حسین بن علی النقی (علیه‌السّلام) مرتسم به کاشی» و آن‌گاه با خط رقاع تاریخ ۷۳۸ هـ. ق. ثبت شده بود.
با وجود بررسی‌های زیادی که در داخل سرداب انجام شد، آثاری که راهگشای تحقیق ما باشد یافت نگردید.
تنها تاریخی که بر دیوارهای این بقعه موجود است مربوط به پایان تعمیراتی در تاریخ ۲۸ رمضان ۱۳۲۱ هـ. ق. می‌باشد. به گفته متولیان پیشین، اولین تاریخ بنای بقعه مربوط به سال ۴۲۳ هـ. ق. می‌باشد.
بنا به اظهار همین متولیان به نقل از نسل‌های قبل از خود، این بنا تاکنون سه بار رو به ویرانی نهاده و مجدداً از جمله در زمان هلاکوخان مغول بنا شده است.
به گفته متخصصان، بنای فعلی آستان ترکیبی از آثار عهد صفوی و قاجاری است.
این بقعه موقوفه‌های بسیاری داشته و آن‌گونه که از اسناد اوقاف بر می‌آید مرحوم شیخ علی‌خان زنگنه وزیر با کفایت سلیمان صفوی بر این موقوفه‌ها افزوده است.
بنا به نقل متولیان پیشین، «ابقاآن» یا «اباغا» فرزند هلاکو که در همدان مرده است (تاریخ مرگ وی آن‌گونه که در جامع التواریخ، آمده بیستم ذی الحجه۶۸۰ هـ. ق. است.)

[۱] فضل الله همدانی، رشیدالدین، جامع التواریخ، ج۲، ص۷۸۰.

در حجره شرقی صحن دفن شده است.
وجود یکی از قبرستان‌های معتبر شهر در کنار این مزار نشانگر تقدس والای این مکان در نزد نسل‌های پیشین است.
در اسناد عتیق بقعه از این بزرگوار با عنوان «امام زاده لازم التعظیم و التکریم حسین بن علی النقی (علیه‌السّلام)» یاد شده است.

کلام زین العابدین شیروانی

مورخ متتبع حاج زین العابدین شیروانی در کتاب بستان السیاحه که در سال ۱۲۴۸ هـ. ق. نگاشته شده ضمن توصیف شهر همدان گوید:
«و حسین بن علی النقی (علیه‌السّلام) در وسط شهر قرب مسجد جامع مدفون است»

[۲] شیروانی، حاج زین العابدین، بستان السیاحه، ص۶۱۳.

کلام ملاهاشم خراسانی

حاج ملا‌هاشم خراسانی گوید:
«مقبره‌ی منسوب به شاهزاده حسین میان شهر است و بسیار با شکوه و گنبد عالی دارد»

[۳] صاحب، احمد علی، منتخب التواریخ، ص۷۷۱.

ما در گذشته با توجه به نام و لقب سیادتی و نیز ریاست «ابوعبدالله الشریف النقی حسین بن علی بن حسین بن حسن بن قاسم بن محمد (البطحائی) بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن المجتبی (علیه‌السّلام)» و نیز فرزندش «ابوالحسین علی بن حسین» مشهور به اطروش در همدان تطبیق این بقعه را بر این علویان حسنی بعید نمی‌دانستیم، اما با توجه قرائنی که به برخی از آن‌ها اشاره شد و در ادامه بحث هم خواهد آمد اکنون به این نظر رسیده‌ایم که مدفون در این بقعه جناب حسین بن علی النقی (علیه‌السّلام) فرزند بلاواسطه امام علی النقی (علیه‌السّلام) است.
سالها پیش این جانب درباره این بقعه با علامه نسابه آیه الله العظمی مرعشی نجفی ـ قدس سره ـ صحبت کردم، فرمودند: «از مرحوم علم الهدی ملایری (عالم متتبع و جلیلی که خود از سادات نقوی بوده و کتاب خانه‌ای عظیم مشتمل بر نسخ‌های منحصر به فرد داشته است) شنیدم که ایشان با استناد به یکی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.