پاورپوینت امامت امام مهدی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت امامت امام مهدی دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت امامت امام مهدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت امامت امام مهدی :

پاورپوینت امامت امام مهدی

امام مهدی (علیه‌السلام)، دوازدهمین امام شیعیان است.

 

فهرست مندرجات

۱ – زمان ولادت امام مهدی
۲ – تدابیر امام حسن عسگری در مورد حفظ جان امام مهدی
۲.۱ – معرفی امام مهدی به شیعیان خاص
۳ – دلایل ولادت امام مهدی
۴ – نام حضرت مهدی
۵ – مادر حضرت مهدی
۶ – دلایل پاورپوینت امامت امام مهدی
۶.۱ – احادیث دال بر ضرورت امام
۶.۲ – نصوص
۶.۳ – قاعده سبر و قاعده تقسیم
۶.۴ – ادله امامت و مهدویت
۶.۴.۱ – احادیث پیامبر
۶.۴.۲ – احادیث اهل بیت
۶.۵ – توقیعات
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منابع

زمان ولادت امام مهدی

امام مهدی (علیه‌السلام)، دوازدهمین امام شیعیان، فرزند امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، در صبح گاه جمعه، پانزدهم شعبان سال ۲۵۵هجری قمری، در شهر سامرا، چشم به جهان گشود.

[۱] کمال الدین وتمام النعمه، صدوق، ج۱، ص۴۲۷، محمد بن علی، تحقیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ه.

[۲] الارشاد من معرفه حجج اللّه علی العباد، مفید، ج۱، ص۳۴۶، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

[۳] الغیبه، نعمانی، ج۱، ص۱۴۱، ابوزینب محمد بن ابراهیم، ۳۸۰هـ، تحقیق: فارس حسون کریم، قم، ۱۴۲۲هـ.

تدابیر امام حسن عسگری در مورد حفظ جان امام مهدی

به دلیل احادیث رسیده از پیامبر

[۴] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

درباره این‌که از صلب امام حسن عسکری (علیه‌السلام) فرزندی به دنیا خواهد آمد که برپا دارنده عدل و قسط و نابود کننده بساط ظلم و جور ستمکاران خواهند بود، دستگاه خلافت عباسی بر آن شدند تا با هدف جلوگیری از چنین رخدادی، امام عسکری (علیه‌السلام) و بیت ایشان را مدت‌ها تحت مراقبت شدید قرار دهد، تا در صورت آگاهی از تولد چنین فرزندی، او را بکشد، اما اراده حکیمانه الهی چنین بود که امام مهدی (علیه‌السلام) همانند حضرت موسی (علیه‌السلام) به طور معجزه آسا، دوران حملش نامحسوس و قضیه ولادتش از آگاهی و دید دشمنان، پنهان بماند.

در چنین شرایطی امام عسکری (علیه‌السلام) با تدبیر خاصی، تلاش مخالفان را بی نتیجه گذاشت و ضمن حفظ جان فرزندش، وی را به تعدادی از خواص شیعیان و یاران خود نشان داد و معرفی کرد تا شیعیان در مورد امام دوازدهم، دچار تردید و انحراف نشوند.

معرفی امام مهدی به شیعیان خاص

احمد بن اسحاق قمی ، ابوهاشم بن جعفر ، معاویه بن حکم ، محمد بن ایوب بن نوح ، محمد بن عثمان عمری و… از جمله کسانی‌اند که در زمان حیات امام عسکری (علیه‌السلام)، موفق به دیدار و گفت و گو با فرزندش مهدی شده اند.

آنان گزارش کرده‌اند که: ما چهل تن از شیعیان، حضور امام حسن عسکری (علیه‌السلام) رسیدیم تا در مورد امام بعد از وی، از حضرت سؤال کنیم. حضرت فرزندش مهدی (علیه‌السلام) را به ما نشان داد و فرمود: این، امام شما بعد از من و خلیفه من بر شماست، از او اطاعت کنید و از گرد او پراکنده نشوید که هلاک می‌گردید و دین تان را تباه می‌کنید، آگاه باشید از این به بعد او را نخواهید دید.

[۵] کمال الدین وتمام النعمه، صدوق، ج۱، ص۴۲۷، محمد بن علی، تحقیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ه.

[۶] بحارالانوار، مجلسی، ج۵۲، ص۲۶، محمد باقر، ۱۱۱۱ه، تحقیق:محمدباقر البهبودی، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت ۱۴۰۳ق ۱۹۸۳م.

همچنین، حکیمه عمه امام عسکری (علیه‌السلام) شاهد و لادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) بوده و جریان ولادت حضرت را بازگو نموده است

[۷] کمال الدین وتمام النعمه، صدوق، ج۱، ص۴۲۷، محمد بن علی، تحقیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ه.

دلایل ولادت امام مهدی

موضوع ولادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) نه تنها در میان شیعیان یک امر مسلم و قطعی است، بلکه بیش از یکصد و سی نفر از علمای تاریخ ، فقه ، حدیث ، انساب و برخی از علمای اهل سنت در کتاب های خود نیز به ولادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) در سال ۲۵۵ اذعان و یا تصریح کرده اند.

و بیش از ۶۵نفر از آنان در خصوص زندگی حضرت مهدی (علیه‌السلام)، کتاب های مستقلی نگاشته اند.

[۸] در انتظار ققنوس، ص ۱۸۹ـ ۱۹۹.

[۹] خورشید مغرب، حکیمی، ج۱، ص۷۵ـ ۱۳۶، محمدرضا، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ۱۳۶۰.

نام حضرت مهدی

نام حضرت مهدی (علیه‌السلام)، همنام جدش رسول اللّه

[۱۰] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

است. این نام گذاری از قبل، توسط خود پیامبر اکرم

[۱۱] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

اعلام شده است.

[۱۲] مناقب آل ابوطالب، ابن شهر آشوب، مشیرالدین ابوعبداللّه محمد بن علی، ۵۸۸هـ، محقق: لجنه من أساتذه النجف الأشرف، مکتبه الحیدریه، ۱۳۷۶ق ـ ۱۹۵۶م.

[۱۳] ینابیع الموده، قندوزی، ج۱، ص۴۹۱، سلیمان بن ابراهیم، ۱۲۹۴هـ، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، لبنان.

[۱۴] العمده، ج۱، ص۴۳۳.

در برخی روایات از تصریح به نام حضرت منع شده است

[۱۵] الغیبه، نعمانی، ج۱، ص۲۹۹، ابوزینب محمد بن ابراهیم، ۳۸۰هـ، تحقیق: فارس حسون کریم، قم، ۱۴۲۲هـ.

به همین جهت علمای شیعه غالباً از تصریح به نام مبارک ایشان خودداری میورزند. القاب معروف حضرت عبارت‌اند از: مهدی، قائم، منتظر، حجت، خلف صالح، ابوالقاسم، صاحب الأمر و بقیه اللّه.

[۱۶] حیاه الامام المهدی، قرشی، ج۱، ص۲۷، باقر شریف، قم، ۱۴۱۷هـ ۱۹۹۶م.

[۱۷] بحارالانوار، مجلسی، ج۵۱، ص۴۲، محمد باقر، ۱۱۱۱ه، تحقیق:محمدباقر البهبودی، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت ۱۴۰۳ق ۱۹۸۳م.

مادر حضرت مهدی

مادر حضرت، کنیزی است از تبار حواریون عیسی (علیه‌السلام)، موسوم به نرجس خاتون . در برخی نقل‌ها از وی با نام‌هایی چون: ریحانه، سوسن و صیقل نیز یاد شده است

[۱۸] کمال الدین وتمام النعمه، صدوق، ج۱، ص۴۳، محمد بن علی، تحقیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ه.

[۱۹] الغیبه، نعمانی، ج۱، ص۲۴۱، ابوزینب محمد بن ابراهیم، ۳۸۰هـ، تحقیق: فارس حسون کریم، قم، ۱۴۲۲هـ.

اما در روایت معروف جناب حکیمه، امام عسکری (علیه‌السلام) ایشان را با نام نرجس یاد نموده است.

[۲۰] کمال الدین وتمام النعمه، صدوق، ج۱، ص۴۲۴، محمد بن علی، تحقیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ه.

 

دلایل پاورپوینت امامت امام مهدی

دلایل فراوانی از طریق نقل و عقل، بر اثبات پاورپوینت امامت امام مهدی (علیه‌السلام) وجود دارد و در منابع کلامی و حدیثی، تفصیلاً بیان شده است.

احادیث دال بر ضرورت امام

فریقین از پیامبر اکرم

[۲۱] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

به طور متواتر احادیث دال بر ضرورت وجود امام و خلیفه بعد از پیامبر

[۲۲] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

را نقل کرده اند، نظیر حدیث: «من مات و لیس له امام مات میته الجاهلیه»،

[۲۳] الإمامه والتبصره، ص ۳۲، ج۱، ص۱۵۴، المحاسن، برقی، احمد بن محمد بن خالد، ۲۷۴هـ، تحقیق: سید جلال الدین حسنی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۰ق ـ ۱۳۳۰ش.

«من مات ولم یکن فی عنقه بیعه مات میته الجاهلیه

[۲۴] صحیح مسلم، قشیری، ج۶، ص۲۲، نیشابوری، مسلم بن حجاج، ۲۶۱هـ، دارالفکر، بیروت، لبنان.

[۲۵] الفصول المختاره، شریف مرتضی، ج۱، ص۲۴۵، علی بن الحسین، تحقیق: نورالدین جعفران، دارالمفید، بیروت، ۱۴۱۴ق ـ ۱۹۹۳م.

هر کس بمیرد در حالی که امامی ندارد و یا بیعتی از امام حقی در گردن نداشته باشد، او با مرگ جاهلیت از دنیا رفته است».

بر اساس این احادیث، اصل ضروری بودن امام و جانشین پیامبر

[۲۶] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

در هر دوره و زمانی، مورد اتفاق همه فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی است.

نصوص

در احادیث دیگر، پیامبر

[۲۷] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

از بیان مصادیق امامت و خلافت سخن به میان آورده و در موارد فراوانی امامان و جانشینان بعد از خود را معرفی کرده است.

در این نوع احادیث، تعداد امامان و جانشینان پیامبر

[۲۸] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

دوازده نفر و آخرین آنان امام مهدی (علیه‌السلام) ذکر شده است، نظیر حدیث : «الأئمه بعدی اثنا عشر أوّلهم علی بن ابوطالب وآخرهم القائم، هم خلفائی وأوصیائی وأولیائی وحجج اللّه علی امّتی بعدی المقّر لهم مؤمن والمنکر لهم کافر

[۲۹] کمال الدین وتمام النعمه، صدوق، ج۱، ص۲۵۹، محمد بن علی، تحقیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ه.

[۳۰] کفایه الاثر فی النص علی الامامه الاثنی عشر، الخزاز القمی الرازی، ج۱، ص۲۳، ابوالقاسم علی بن محمد بن علی، قرن۴، تحقیق: حسینی کوهکمری خوئی، انتشارات بیدار، قم.

[۳۱] مناقب آل ابوطالب، ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۵۴، مشیرالدین ابوعبداللّه محمد بن علی، ۵۸۸هـ، محقق: لجنه من أساتذه النجف الأشرف، مکتبه الحیدریه، ۱۳۷۶ق ـ ۱۹۵۶م.

امامان بعد از من دوازده نفرند نخستین آنان علی بن ابوطالب و آخرین آنان قائم امام مهدی (علیه‌السلام) است، اینها جانشینان و اوصیای من و حجت های الهی بر امت من بعد از من اند. هر کس به امامت آنان اعتراف کند مؤمن است و هر کس امامت آنان را انکار نماید کافر است».

در برخی موارد، تک تک امامان دوازده ‌ ‌گانه با خصوصیات اسمی آنان ذکر شده است

[۳۲] الامالی، صدوق، ج۱، ص۷۳۸، ابوجعفر محمد بن علی، قم، مؤسسه البعثه، ۱۴۱۷هـ.

[۳۳] الاحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۸۷، ابومنصور احمد بن علی، متوفی ۵۴۸هـ، تحقیق: سید محمدباقر خراسانی، دارالنعمان للطباعه والنشر، نجف، ۱۳۸۶هـ، ۱۹۶۶م.

و در بیش‌تر موارد این گونه آمده است: «الأئمه بعدی اثناعشر تسعه من صلب الحسین تاسعهم قائمهم».

[۳۴] مناقب آل ابوطالب، ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۵۴، مشیرالدین ابوعبداللّه محمد بن علی، ۵۸۸هـ، محقق: لجنه من أساتذه النجف الأشرف، مکتبه الحیدریه، ۱۳۷۶ق ـ ۱۹۵۶م.

[۳۵] کفایه الاثر فی النص علی الامامه الاثنی عشر، الخزاز القمی الرازی، ج۱، ص۳۹، ابوالقاسم علی بن محمد بن علی، قرن۴، تحقیق: حسینی کوهکمری خوئی، انتشارات بیدار، قم.

در تعداد دیگری از این نوع احادیث، عصمت و طهارت امامان و جانشینان پیامبر

[۳۶] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

نیز بیان شده است، مثل حدیث نبوی : «یخرج من صلب الحسین تسعه من الأئمه معصومون مطهرون ومنهم مهدی هذه الأُمّه الذی یقوم بالدین فی آخر الزمان».

[۳۷] کفایه الاثر فی النص علی الامامه الاثنی عشر، الخزاز القمی الرازی، ج۱، ص۱۳۵، ابوالقاسم علی بن محمد بن علی، قرن۴، تحقیق: حسینی کوهکمری خوئی، انتشارات بیدار، قم.

[۳۸] غایه المرام وحجه الخصام فی تعیین الامام من طریق الخاص والعام، بحرانی، ج۲، ص۵، سید هاشم، ۱۱۰۷هـ، تحقیق سید علی عاشور.

در این احادیث نبوی، ضمن این‌که تعداد امامان و اوصاف آنان، مورد اشاره قرار گرفته، امام مهدی (علیه‌السلام) به عنوان آخرین امام و جانشین پیامبر

[۳۹] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

ذکر شده است.

قاعده سبر و قاعده تقسیم

با روش عقلی استفاده از قاعده سبر و تقسیم نیز ثابت می‌شود که مقتضای ادله امامت و ویژگی های آن، صرفاً با دیدگاه شیعه امامیه اثناعشری که معتقد به امامت بالفعل امام مهدی (علیه‌السلام) به عنوان آخرین امام هستند قابل تطبیق است و در هیچ‌یک از فرق اسلامی دیگر اعم از اهل سنت و فرق شیعی دیگر، مصداق دیگری پیدا نمی‌شود، زیرا دیدگاه اهل سنت به دلیل عدم اعتقاد به عصمت امام و خلیفه پیامبر،

[۴۰] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

نمی تواند خاستگاه دلایل عقلی و نقلی امامت را که در علم کلام در باب امامت عامه از آن بحث شده است برآورده سازد، به همین جهت این دیدگاه غیر قابل پذیرش و مردود است.

افزون بر این‌که اهل سنت در شرایط کنونی نمی‌توانند کسی را به عنوان امام و خلیفه پیامبر

[۴۱] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

معرفی کنند، در حالی که دلایل عقلی و نقلی لزوم وجود امام و خلیفه عام است و شامل همه زمان‌ها می‌شود.

 

ادله امامت و مهدویت

همچنین ادله امامت و مهدویت ، دیدگاه سایر فرق شیعی نظیر: کیسانیه ، زیدیه ، اسماعیلیه ، واقفیه و… ـ را باطل می‌سازد، زیرا اولاً، افرادی مثل: محمد حنفیه که فرقه کیسانیه مدعی امامت ایشان‌اند و زید بن علی (علیه‌السلام) که فرقه زیدیه وی را امام می‌دانند و اسماعیل بن جعفر (علیه‌السلام) که فرقه اسماعیلیه قائل به امامت وی‌اند هیچ‌کدام خود ادعای امامت نکرده‌اند و همچنین دلیلی بر عصمت آنان وجود ندارد، بلکه فرقه های یاد شده چنین نسبتی را به آنان داده اند.

ثانیاً، هیچ دلیلی بر حیات کنونی آنان وجود ندارد.

ثالثاً، ادعای فرقه های یاد شده و نیز ادعای کسانی که بر امامت یکی از ائمه دیگر توقف کرده اند، مثل: ناووسیه ، که امام صادق (علیه‌السلام) را آخرین امام می‌پندارند و واقفیه که قائل به مهدویت امام کاظم‌اند و… با احادیث متواتر نبوی در مورد امامان بعد از خود، سازگار نمی‌باشد.

احادیث پیامبر

در این احادیث، پیامبر

[۴۲] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

با تأکید بر دوازده نفر از امامان بعد از خود، امام مهدی (علیه‌السلام) را آخرین آنان ذکر کرده است که پیش از این اشاره شد. در چندین مورد دیگر نیز پیامبر

[۴۳] مفید، محمد بن نعمان، ۴۱۳هـ، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، ۱۴۱۶ه.

ضمن اشاره به دوازده نفر بودن امامان بعد از خود، نه نفر آنان را از نسل حسین (علیه‌السلام) ذکر نموده است، که نهمین آنان مهدی است، مثل حدیث : «الأئمه بعدی اثنا عشر تسعه من صلب الحسین تاسعهم قائمهم ألا أنّ مثلهم فیکم مثل سفینه نوح من رکبها نجی و مَن تخلف عنها هلک»

[۴۴] مناقب آل ابوطالب، ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۵۴، مشیرالدین ابوعبداللّه محمد بن علی، ۵۸۸هـ، محقق: لجنه من أساتذه النجف الأشرف، مکتبه الحیدریه، ۱۳۷۶ق ـ ۱۹۵۶م.

[۴۵] کفایه الاثر فی النص علی الامامه الاثنی عشر، الخزاز القمی الرازی، ج۱، ص۳۹، ابوالقاسم علی بن محمد بن علی، قرن۴، تحقیق: حسینی کوهکمری خوئی، انتشارا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.