پاورپوینت الگوی درامد و مخارج


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت الگوی درامد و مخارج دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت الگوی درامد و مخارج،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت الگوی درامد و مخارج :

الگوی درآمد و مخارج کینز

پاورپوینت الگوی درامد و مخارج یکی از اصطلاحات اقتصادی است که بر اساس نظریه جان مینارد کینز بنا شده و از دو بخش قیمت‌ها و دستمزدهای ثابت و سطح محصول در عمل تقاضا محور است. در الگوی درآمد و مخارج فرض می‌شود، دولت و بخش خارجی وجود ندارد و در این حالت تقاضای کل دارای دو جزء: ۱: تقاضای مصرفی خانوارها برای کالاها و خدمات، ۲: تقاضای سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها است.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – فروض بنیانی مدل‌های درآمد
۳ – بررسی فروض
۴ – تحلیل ریاضی مدل
۵ – شکاف رکودی و تورمی
۶ – تناقض خسّت
۷ – پایدار و ناپایداری تعادل درآمد ملی
۸ – پانویس
۹ – منبع

مقدمه

مدل درآمد- مخارج اولین و ساده‌ترین مدل اقتصاد کلان است که بر اساس نظریه جان مینارد کینز بنا شده است. برای درک بهتر مدل باید وضعیت حاکم بر اقتصاد کشورها در زمان کنیز را مدنظر قرار داد که اکثر کشورها در رکود به سر می‌برند به طوری که اولا بنگاه‌ها دارای ظرفیت تولیدی زیادی هستند که تقاضا برای آن وجود نداشت، ثانیا نیروی بیکار فراوان وجود دارد و ثالثا پول و منابع مالی بیکار زیادی وجود دارد.

فروض بنیانی مدل‌های درآمد

کنیز با در نظر گرفتن این واقعیات، فرضیاتی را مطرح و مدل درامد – مخارج را پایه‌ریزی کرد:
سطح قیمت‌ها ثابت فرض می‌شود؛
سطح دستمزدها ثابت فرض می‌شود؛
نرخ بهره‌ ثابت فرض می‌شود؛
اگر فرض سوم را کنار بگذاریم، مدل IS- LM و اگر فرض دوم و فرض اول را کنار بگذاریم، مدل AS- AD به وجود می‌آید که تکمیل‌کننده نظریات کنیز می‌باشد.

بررسی فروض

در هر الگویی سه بازار مهم وجود دارد: بازار کالا و خدمات؛ بازار عوامل تولید؛ و بازار مالی؛ اما در این مدل یعنی مدل مخارج-درآمد:
اولاً: احتیاجی به تجزیه و تحلیل بازار مالی نداریم. چون فرض کردیم پول و منابع مالی به‌اندازه کافی وجود دارد و انگیزه‌ای برای تغییر در بازار پول و مالی وجود ندارد. لذا این فرض باعث می‌شود که در این مدل، تحلیل‌ها بازار مالی و بازار پول را کنار بگذاریم. به عبارتی فعل و انفعالات در بازار مالی به تغییر نرخ بهره بستگی دارد در حالی که در اینجا ثابت فرض می‌شود.
ثانیاً: احتیاجی به تجزیه و تحلیل نیروی کار نداریم. فعل و انفعالات بازار کار عمدتاً خود را به شکل تغییرات دستمزد نشان می‌دهد که در این مدل دستمزد ثابت فرض شد. لذا این فرض باعث می‌شود که ما تحلیل بازار نیروی کار را کنار می‌گذاریم.
ثالثاً: با طرف عرضه در بازار کالا و خدمات کاری نداریم؛ چون فرض کردیم که ظرفیت بیکار تولید فراوان در اقتصاد وجود دارد. همین باعث می‌شود که ما تجزیه و تحلیل بخش عرضه را کنار بگذاریم.
با توجه به این مفروضات، به این مدل، مدل طرف تقاضا گویند؛ چون تنها عامل تعیین‌کننده در این مدل تقاضای کل است. یعنی با نبود بازار مالی و بازار عوامل تولید و بخش عرضه بازار کالا و خدمات، تنها بخش تقاضای بازار کالا و خدمات می‌ماند. پس لازم است در این مدل فقط تقاضای کل و عوامل موثر آن مورد بحث قرار ‌گیرد.

[۱] رحمانی، تیمور، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات برادران، ۱۳۸۵، چاپ دهم، جلد اول، ص۶۴-۶۵.

تحلیل ریاضی مدل

این الگو با روش‌های مختلف و در الگوهای دو بخشی و سه‌بخشی با متغیرهای درون‌زا و برون‌زا تحلیل شده است ما در این بخش فقط تحلیل سه‌بخشی را بیان می‌کنیم. الگوی سه‌بخشی اقتصاد بسته‌ای است که متشکل از خانوارها، بنگاه‌ها و دولت است. بنابراین در الگوی سه بخشی فعالیت‌های اقتصادی توسط سه نهاد یاد شده انجام می‌شود.
دولت با هزینه‌ها و مالیات‌های خود وارد اقتصاد می‌شود و در فرایند تولیدی تاثیر می‌گذارد. اگر به اقتصاد از منظر هزینه‌ها نگریسته شود می‌توان نوشت: و اگر از منظر درآمدها نگاه کنیم: شرط تعادل در الگوی سه بخشی نیز برابری هزینه‌ها با درآمد‌ها است.

[۲] شریف، مصطفی، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۱۰۵.

جهت به دست آوردن درآمد ملی تعادلی کافی است منحنی تقاضای کل و خط ۴۵ درجه (که نشان‌دهنده منحنی عرضه کل است) ترسیم نموده که محل تقاطع این‌ دو درآمد ملی تعادلی خواهد بود. شکل زیر نقطه e مقدار درآمد ملی تعادلی را نشان می‌دهد.

شکاف رکودی و تورمی

قبل از بیان این موضوع لازم است سطح تولید و درآمد ملی بالقوه (اشتغال کامل) و بالفعل را توضیح دهیم. منظور از درآمد ملی بالقوه یا اشتغال کامل سطحی از تولید یا درآمد است که تقریبا با بکارگیری حدود ۹۵ یا ۹۷ درصد نیروی کار جامعه بدست می‌آید و با yf نشان می‌دهند و منظور از تولید یا درآمد بالفعل همان سطحی از تولید است که عملا در دنیای واقعی بروز می‌کند و با ye نشان می‌دهند.

[۳] رحمانی، تیمور، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات برادران، ۱۳۸۵، چاپ دهم، جلد اول، ص۱۱۶-۱۲۱.

حال اگر خط تقاضا و خط ۴۵ درجه را رسم کنیم سه حالت پدیدار می‌شود:
حالت اول: آن است که خط تقاضا و خط ۴۵ درجه در همان سطح بالقوه یا اشتغال کامل همدیگر را قطع کند و به عبارتی مقدار yf برابر با ye شود. چنین وضعیتی را اشتغال کامل گویند. نقطه E نشان‌دهنده برابری این‌دو است.
حالت دوم: آن است که درآمد ملی تعادلی بالقوه یا اشتغال کامل در سمت راست درآمد بالفعل قرار گرفته باشد. در این حالت نیز تعادل وجود دارد اما در سطح درآمد کمتری از اشتغال کامل است. چنین وضعیتی را تعادل اشتغال ناقص و شکاف به وجودآمده را شکاف رکودی (Deflationary gap) می‌نامند که از نظر کینز و پیروان او عموما اقتصاد در چنین وضعیتی قرار دارد در حالی که اقتصاددانان کلاسیک چنین وضعیتی را موقتی دانست

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.